Permalänk
Medlem

Kinnarps 8000, är den bra?

Hade på min tidigare arbetsplats möjlighet att använda både Kinnarps Plus(8) och 9000. Gillade båda två väldigt mycket. I dagsläget har jag bara en Ikea Volmar hemma och letar efter en riktig stol, och har lyckats hitta en Kinnarps 8000 för ca 3000kr. Jag undrar bara om någon har erfarenhet utav denna och känner till om det är några större skllnader på den och de andra två modellerna jag redan nämnt? Är piset förresten bra? Är begangnad i fint skick, ingår huvud -och armstöd.

Permalänk
Medlem

Den var inte direkt i min smak, jag föll bättre för en IKEA Markus som jag har hemma eller malmstolen jag har på jobbet. Armstöden kändes plastiga och ryggstödet fyllde inte sin funktion för mig helt ut.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Den var inte direkt i min smak, jag föll bättre för en IKEA Markus som jag har hemma eller malmstolen jag har på jobbet. Armstöden kändes plastiga och ryggstödet fyllde inte sin funktion för mig helt ut.

Har också IKEA markus och kan inget annat än att rekomendera varmt, den är ju dessutom en hel del billigare, har dock inte testat ovan nämnda kinnarps men IKEA markus är grym imo

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Den är okej, dock som föregående talar så föredrar jag malmstolen

Permalänk
Medlem

@Baxtex:

Det är lite annorlunda design på 8000-serien som du kanske sett på bilder, men grundkänslan och inställningsmöjligheten är ungefär samma som Plus och 9000.

Har en Plus och en 8000 hemma och det är grymt bra stolar. Köpte dem för runt 3500kr/st på Kinnarps Outlet direkt vid fabriken, så de var i nyskick.

Milsvid skillnad mot t.ex. Markus från IKEA som många rekommenderar. De stolarna kan väl klassas som en av de bättre budgetstolarna, men jag får ont i nedre delen av ryggen av dem efter ett tag.

Kinnarps har ju så man kan justera allt som behövs. Sätet i höjdled och djupled, ryggstödet lite upp och ned. Man kan skaffa deras silikonarmstöd, vilket vi kör på bägge våra hemma. En av de viktigaste grejerna är ju tilten på sitsen så man kan få den att slutta lite nedåt framåt, vilket är mer ergonomiskt och ger bättre avlastning för benen.

Jag hade helt klart gett 3000kr för en 8000-serie-stol. Den jag har på jobbet var gammal redan när jag började 2008 och är fortfarande i bra skick mekaniskt även om dynorna nog borde bytas ut

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Alla är vi olika.
Jag köpte en Markus från IKEA eftersom jag tänkte prova vad den stora massan tycker är bra.
Efter att ha suttit i den en period så kan jag bara konstatera att den stora massan är dum i huvudet.

Köpte en begagnad Kinnarps med modellnummer högre och sitter betydligt bättre än vad jag gjorde tidigare .

Men som sagt, alla är vi olika.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Rekordmedlem

Ikea Markus saknar justeringar, är enormt bred och djup, har oanvändbara armstöd, det är en kontorsfotölj och ingen arbetsstol. Kinnarp och Malmstolen och liknade är inte tänkta för samma typ av användning utan de är för de som ska sitta vid ett skrivbord och jobba och dessutom har de mycket bättre hållbarhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min Kinnarps 6000 i typ 15 år...fantastisk stol. Skippa billiga skiten, Kinnarps är det man vill ha.
Datorer kommer och går...stolen består. - Bästa "datorköpet" nånsin.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Kör en Kinnarps 8000 Plus, med alla tillbehör/funktioner. Hittade min för 500 spänn från ett KKat bolag, haft den i ~6 år nu, har aldrig suttit bättre. Rekommenderar Kinnarps starkt, framförallt om du hittar begagnat till ett bra pris; då nypris kan vara lite väl dyrt för en vanlig Svensson

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Jag behöver inga råd angående ikea stolar, har testat några och tycker de är skräp, de ger inte fullgott stöd för att sitta i 8h om dagen. Vill definitivt ha en Kinnarps stol, men svårt att välja. Det är ändå ganska mycket pengar om den inte skulle passa mig bra. Dock är ju marknadsvärdet ganska högt så skulle säker kunna sälja den själv för någon hundralapp mindre.

Men jag kanske borde hålla utkik efter en plus(8) istället eller en 9000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Hade på min tidigare arbetsplats möjlighet att använda både Kinnarps Plus(8) och 9000. Gillade båda två väldigt mycket. I dagsläget har jag bara en Ikea Volmar hemma och letar efter en riktig stol, och har lyckats hitta en Kinnarps 8000 för ca 3000kr. Jag undrar bara om någon har erfarenhet utav denna och känner till om det är några större skllnader på den och de andra två modellerna jag redan nämnt? Är piset förresten bra? Är begangnad i fint skick, ingår huvud -och armstöd.

Låter som ett kraftigt överpris. Mina två senaste stolar har varit kinnarps 8000 med armstöd och nackstöd och har gett 300kr för den ena och 500kr för den andra. Ett tips köp inte av en privatperson som sätter fantasipris utan köp utav typ en företagsutförsäljning etc, så fortsätt leta på blocket.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Jag behöver inga råd angående ikea stolar, har testat några och tycker de är skräp, de ger inte fullgott stöd för att sitta i 8h om dagen. Vill definitivt ha en Kinnarps stol, men svårt att välja. Det är ändå ganska mycket pengar om den inte skulle passa mig bra. Dock är ju marknadsvärdet ganska högt så skulle säker kunna sälja den själv för någon hundralapp mindre.

Men jag kanske borde hålla utkik efter en plus(8) istället eller en 9000.

Låter som en bra idé. Arbetsstolar är ungefär som sängar. Spenderar du mycket tid där så lägg ner pengar på något med kvalité då det handlar om din kropp och förutsättningarna för framtiden.
Begagnat Kinnarps brukar vara sjukt prisvärt, bara hålla ögonen öppna.
Ibland lämnar bolag in sina kontorsmöbler till div. second-hand/returbutiker som säljer vidare för småslantar (jmf mot ordinarie pris); det var så jag fick tag i mina 5st Kinnarps-stolar.

"Malmstolen" har också några bra modeller som påminner litegrann om Kinnarps stolar, de har dock lite mjukare sits och blir mer som en fotölj ibland än en kontorsstol, men grymt sköna är de.

Hoppas du hittar något!

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Har också IKEA markus och kan inget annat än att rekomendera varmt, den är ju dessutom en hel del billigare, har dock inte testat ovan nämnda kinnarps men IKEA markus är grym imo

Har enbart hört negativt om långtidsanvändning av IKEA Markus, finns forumtrådar här där väldigt många beskriver det som en stol som förstört deras rygg.

Permalänk
Medlem

använde en stol i kinnarps 8plus serie i cirka 3 år. Hade dessförinnan någon bättre variant av IKEA kontorsstol. Kan definitivt säga att IKEA var skit för mig då jag satt över 8h om dagen i stolen.
Kinnarps stolen är dock väldigt individuell med. Den behöver ställas in väldigt mycket för att bli bra ergonomiskt. Lyckas man inte med detta är den lika dålig som en IKEA stol förutom att den håller bättre kvalitet..

Jag bytte till en Dx racer Iron för ett halvår sen istället då jag aldrig blev helt bekväm i kinnarpsstolen. DXracer stolen är den bästa stolen jag suttit i. Den kräver inga inställningar i stort sett men man sitter väldigt bra i den ergonomiskt. Det enda jag gör ibland är att lyfta upp ryggstödet lite så det sitter bra sen sätter jag nackkudden under huvudet i mellanrummet bakom nacken, bättre än så kan man inte sitta ergonomiskt IMO.
Enda nackdelen särkilt gentemot kinnarpsstolarna är att armstöden har väldigt dåliga inställningsmöjligheter på Dx racer stolarna. men jag försöker istället trycka in mig i skrivbordet och vila armarna på skrivbordet istället.
Ett måste för bra ergonomi i dxracer stolarna är dock fotpallen som kostar cirka 800kr extra. Underbar dock!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag inleder med att säga att jag har problem med ryggen och det finns inte många stolar jag kan sitta i en längre tid utan att få ont. Har en kinnarps plus8 och i den kan jag sitta flera timmar och spela utan att få ont. på jobbet står jag dock upp då jag inte kan sitta längre stunder i min kinnarps 9000. Vet inte riktigt var jag ville komma med detta inlägget, antar att jag försöker rekommendera plus8 (som jag trodde var en 8000 när jag började skriva)

Visa signatur

5700X3D | 4070 Super FE | B550M | G.skill 3600MHz CL16 | Predator X27U 1440p 240hz | Xtrfy M8 | Varmillo MX Silent | Steelseries Arctis Nova Pro W |

Permalänk
Medlem

Jag tror att Kinnarps 8000 finns i två versioner. En med hårda armstöd som knappt är relgeringsbara och en version med gelstöd som i mitt tycke är bättre och även skönare. Jag har bägge faktiskt och den sistnämnda har skönare sits och bättre tyg.
Gelstödsversionen http://www.kompanjonen.se/produkter/arbetsstol---kinnarps-800...
Sämre versionen http://www.kompanjonen.se/produkter/kontorsstol---kinnarps-80...

Jag köpte själv en svart 8000 för ett tag sedan, men jag betalade under 2000 kr för min. 3000 kr är aningen högt tycker jag, om den inte nästan helt ny kanske.

Här har du en för 1400 kr som ser bra ut http://www.blocket.se/jonkoping/Billiga_kontorsmobler_6609968...

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Feedback på mina egna erfarenheter..

Suttit i en IKEA-markus i 8 år. Bröt en ryggkota för ett antal år sedan och haft lite bekymmer att sitta längre stunder sedan dess.

Fick en begagnad Kinnarps 8000 från jobbet för någon månad sedan och vilken positiv skillnad! Ställer man in den rätt, så är det som natt och dag jämfört med Marcus. Framför allt, som någon skrev tidigare, gör det stor skillnad i att man kan luta sitsen något framåt.. Detta avlastar benen och därmed också svanken.

Kan varmt rekommendera stolen. Jag har dock inte testat andra modeller, så kan inte ge någon rättvis jämförelsebild där emellan.

Visa signatur

-----

AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav.Henrik:

Låter som ett kraftigt överpris. Mina två senaste stolar har varit kinnarps 8000 med armstöd och nackstöd och har gett 300kr för den ena och 500kr för den andra. Ett tips köp inte av en privatperson som sätter fantasipris utan köp utav typ en företagsutförsäljning etc, så fortsätt leta på blocket.

Skrivet av Bakwetu:

Jag tror att Kinnarps 8000 finns i två versioner. En med hårda armstöd som knappt är relgeringsbara och en version med gelstöd som i mitt tycke är bättre och även skönare. Jag har bägge faktiskt och den sistnämnda har skönare sits och bättre tyg.
Gelstödsversionen http://www.kompanjonen.se/produkter/arbetsstol---kinnarps-800...
Sämre versionen http://www.kompanjonen.se/produkter/kontorsstol---kinnarps-80...

Jag köpte själv en svart 8000 för ett tag sedan, men jag betalade under 2000 kr för min. 3000 kr är aningen högt tycker jag, om den inte nästan helt ny kanske.

Här har du en för 1400 kr som ser bra ut http://www.blocket.se/jonkoping/Billiga_kontorsmobler_6609968...

Då avvaktar jag nog, detta är dock ett företag som sysslar med att sälja ut konkurspartier, jag vet inte hur kvaliten är på stolen, finns inte så mycket info tyvärr.

Om priset går ner till under 2000kr kan jag nog köpa den, annars väntar jag på en 9000 istället.

Tack för hjälpen!

Jag tar gärna emot tips på butiker som säljer begangnade kontorsmöbler över nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Har också IKEA markus och kan inget annat än att rekomendera varmt, den är ju dessutom en hel del billigare, har dock inte testat ovan nämnda kinnarps men IKEA markus är grym imo

Jag hade en Markus tidigare på jobbet och nu en Kinnarps plus(8)
det är ungefär som att jämföra en skoda felicia och en Bugatti veyron i min bok
plus 8 är överlägsen som kontorsstol på alla sätt enligt mig, både komfort och anpassningsmöjligheter är mycket bättre på plus 8

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htbtoma:

Jag hade en Markus tidigare på jobbet och nu en Kinnarps plus(8)
det är ungefär som att jämföra en skoda felicia och en Bugatti veyron i min bok
plus 8 är överlägsen som kontorsstol på alla sätt enligt mig, både komfort och anpassningsmöjligheter är mycket bättre på plus 8

Håller med, jag har en Markus hemma men på jobbet har vi diverse kinnarps - underbara i jämförelse - det är nästan så att det inte går att jämföra. Men visst, markus är en bra stol för sitt nypris, men fortfarande bättre att leta begagnad kinnarps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Håller med, jag har en Markus hemma men på jobbet har vi diverse kinnarps - underbara i jämförelse - det är nästan så att det inte går att jämföra. Men visst, markus är en bra stol för sitt nypris, men fortfarande bättre att leta begagnad kinnarps.

Ikea markus är en värdelös konstruktion enligt mig då den helt och hållet saknar svank/ryggstöd eftersom ryggstödet består av nät.

Permalänk
Medlem

@Gustav.Henrik: håller med precis, jag hade problem med ryggen när jag hade en markus på jobbet och det mycket bättre nu när jag har en stol med ordentligt svankstöd (kinnarps plus 8) hemma har jag en DX Racer silverstone med adekvat svankstöd tack vare kudden, men inte lika bra som kinnarpsstolen på jobbet

dessutom är det sjukt störigt att inte kunna justera armstöden horisontellt på DX racern när man är van med det från kinnarpsstolen.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad detta är för modell?

http://www.bbsmobler.se/begagnade-kontorsstolar-arbetsstolar?...

Har även hitta någa Plus modeller nu för 3000kr hos företag som köper begangnat. Är det inte väldigt dyrt?

Permalänk
Medlem

Ser ut som en 8000, men den saknar armstöd. Behöver du inte det?
http://www.bbsmobler.se/begagnade-kontorsstolar-arbetsstolar?... dessa verkar ju ha armstöd om du vill handla från dem. Vill du komma undan billigare får du nog vända dig till privatsäljare som på blocket t ex

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Malmstolen 4000 idag och tycker den är mycket bättre att sitta i än Kinnarps stolar.
Rekommenderas!