Gasolgrill, Landmann Triton PTS 3.0 vs. Avalon

Permalänk
Medlem

Gasolgrill, Landmann Triton PTS 3.0 vs. Avalon

Dags för gasolgrill, har idag en el-Weber.
Någon som erfarenhet av de 2 i rubriken?
Eller en annan för max 3kkr?

Jag grillar inget avancerat så funktioner sett är dessa lagom.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Dom ser waaay bättre ut än vad jag kört med (enkel Landmann för 10 år sedan). Min erfarenhet är att se att följande finns med: Bra galler, stekhäll är optional, bra med avställnings-hylla, två våningar är bra, lavastenar är bra. Vad som inte är viktigt är: termometer, mer än två brännare. Hade jag köpt en som du funderar på så... den röda.

Införskaffa även bra rengöringsborste och huva och klickiga nypare och en bra pensel

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv

Personligen så gillar jag inte helt smaken av gasolgrillar då jag föredrar att grilla med briketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad som inte är viktigt är: termometer, mer än två brännare. Hade jag köpt en som du funderar på så... den röda.

Införskaffa även bra rengöringsborste och huva och klickiga nypare och en bra pensel

Inte termometer??? Skulle inte klara mig utan min. Fast ska du bara sommarbränna några köttbullar så spelar det ingen roll. Men om du vill göra lite "långkok" så är det ett måste.

Rätt temp är A och O i bra grillning IMO

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

http://www.bauhaus.se/gasolgrill-grillstar-brisbane-svart.htm...

eller BROIL KING om du vill ha litet format som är lätt att ta med.
http://www.bauhaus.se/gasolgrill-broil-king-porta-chef.html

Båda dessa har betydligt bättre kvalite än Landmann

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Inte termometer??? Skulle inte klara mig utan min. Fast ska du bara sommarbränna några köttbullar så spelar det ingen roll. Men om du vill göra lite "långkok" så är det ett måste.

Rätt temp är A och O i bra grillning IMO

Skickades från m.sweclockers.com

Rätt temperatur är inne i köttet inte ytan. Termometern ligger på den där hyllan utanför om man gör långkok. Jag antar att den där termometern som visar temperaturen på locket är rätt grov dessutom men kan vara till viss nytta för att få lite koll på hur varmt det är innuti. Jag har inte haft någon som helst nytta av den iaf.

//edit - en annan sak, med ålder (jag är gammal) så infinner sig en viss bekvämlighet och pragmatism... så personligen - vakumförpackade köttstycken och sauce de vide för smakerna och ett kort möte med en kolgrill för yta och textur är vart jag landat numera. Det spöar alla "långkok" i grill. Men för att gå från en elgrill till gasgrill, då är TS rätt ute.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av anon34061:

Personligen så gillar jag inte helt smaken av gasolgrillar då jag föredrar att grilla med briketter.

Ibland kan det smaka lite gas om köttet, vilket inte är så trevligt, men det går att få smaken hur bra som helst med hjälp av rökspån. Det finns olika smaker för olika köttsorter/rätter, men jag gillar äpple: https://www.egrillen.se/mustang-rokspan-apple
Lägg i en röklåda eller ett foliepaket. Smaskens även på gasolgrill!