Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft planerar lägga till mer reklam i startmenyn för Windows 10

I sommar släpps Anniversary Update för Windows 10 som då får en lång rad nya funktioner, där åtminstone en blir av den mer oönskade sorten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

tråkigt att dom gör de, men eftersom de är så lätt att för de första ta bort dom och avinstallera dom så borde de inte göra någon skillnad för folk som bryr sig

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Nu börjar det

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Undra varför de vill att så många med Windows 7 och Windows 8 ska uppgradera gratis...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Nej inget mer reklam det har vi tillräckligt

Permalänk
Medlem

Jahaja... där ser man. Då får man köra Win7 tio år till då.

Permalänk
Medlem

Håller tummarna att Vulkan slår ut allt behov av DX12 så att man inte känner tvång att använda Windows 10.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Håller tummarna att Vulkan slår ut allt behov av DX12 så att man inte känner tvång att använda Windows 10.

Min förhoppning är att BF1 kommer med Vulkan-stöd så då blir det Linux för hela slanten. Jag är nöjd med Win 8.1 som tusan och hade som plan att uppgradera till w10 i somras men jag avvaktade.
Mvh, Jakob

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5700 Pulse MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 1600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Inofficiell ambassadör

"från fem st till tio st"? Jag har då aldrig fått mer än 1st "sponsrad app" i startmenyn hittills. Det är ju ok. Men 5-10st låter ju skitdrygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Visst, men då ska inte operativsystemet kosta över 1000kr heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Funktionen går ju enkelt stänga av, så det är inget problem alls.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det går väl att stänga av "Sponsrade applikationer" i inställningarna har jag för mig?

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

tråkigt att dom gör de, men eftersom de är så lätt att för de första ta bort dom och avinstallera dom så borde de inte göra någon skillnad för folk som bryr sig

You can turn it off temporarily, but if it's off for a while, we'll turn it back on automatically.

edit: Vet faktiskt inte hur det kommer fungera, men tycker det är lite kul med windows 10.

Permalänk
Medlem

Vidrigt beteende, jag har betalat för min kopia vid ett tillfälle redan, skulle hellre betala 2000 kr för en licens för ett OS utan reklam och bloat istället för Windows, trist att det inte finns ett fullvärdigt alternativ.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Funktionen går ju enkelt stänga av, så det är inget problem alls.

Skrivet av Jeddan:

Det går väl att stänga av "Sponsrade applikationer" i inställningarna har jag för mig?

Det stämmer bra det.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Det går ju att stänga av/ta bort så det är nemas problemas

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Haha, ja det var väl spiken i kistan för win 10.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Såhär svårt är det att stänga av.

Finns en GPO också om den skulle slås på igen som några påstår.
kör MMC och lägg till Group policy
sen editera denna gpo.
Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Cloud Content

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Att man är paranoid innebär inte nödvändigtvis att man har fel... Så reklamfinansiering och sälja data om användarbeteende, alltså? Spontant känns det inte så imponerande, om nu detta var deras plan med att ge bort 10:an, men sedan ser man hur mycket google har expanderat med dessa intäkter. Det kanske är nu vi ser hur MS vecklar ut sitt paraply för att bli ett informationsbolag, snarare än ett produktbolag. Är detta Genisys?

Permalänk
Medlem

Äntligen, som jag längtat efter ännu mer reklam!

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Haha, ja det var väl spiken i kistan för win 10.

För att de utvecklar en funktion som är jättelätt att stänga av? Nej.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gruarn:

Att man är paranoid innebär inte nödvändigtvis att man har fel... Så reklamfinansiering och sälja data om användarbeteende, alltså? Spontant känns det inte så imponerande, om nu detta var deras plan med att ge bort 10:an, men sedan ser man hur mycket google har expanderat med dessa intäkter. Det kanske är nu vi ser hur MS vecklar ut sitt paraply för att bli ett informationsbolag, snarare än ett produktbolag. Är detta Genisys?

Mjaa. Det här låter aningen orelaterat.
Det här handlar varken om att sälja information vidare eller att tjäna pengar på att sälja reklamplats åt andra som jag förstått det.
Det är väl snarare så att MS hoppas tjäna pengar på själva försäljningen i appmarknaden. De tar väl en andel av försäljningspriset per app. Kommer appförsäljningen igång så rullar pengarna in till utvecklarna som får en morot att fortsätta bredda utbudet likväl som att Microsoft tjänar en slant på det hela.
Så jag skulle nog snarare säga att Microsoft marknadsför sin egen marknadsplattform med den här reklamen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam

Äntligen!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Men jag tolkar att detta är för OEM tillverkare av datorer som kan lägga till fler egna tiles i start menyn. Detta gäller väl inte de som drar hem OSet direkt från Microsoft. Om det är så som jag tolkar det så ser jag inget problem med det, en OEM behöver ju inte använda alla 10 tiles. I alla fall är det bara att högerklicka och ta uninstall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Mjaa. Det här låter aningen orelaterat.
Det här handlar varken om att sälja information vidare eller att tjäna pengar på att sälja reklamplats åt andra som jag förstått det.
Det är väl snarare så att MS hoppas tjäna pengar på själva försäljningen i appmarknaden. De tar väl en andel av försäljningspriset per app. Kommer appförsäljningen igång så rullar pengarna in till utvecklarna som får en morot att fortsätta bredda utbudet likväl som att Microsoft tjänar en slant på det hela.
Så jag skulle nog snarare säga att Microsoft marknadsför sin egen marknadsplattform med den här reklamen.

Undrar vad EU säger om det? Google fick väl nyligen miljardböter för liknande tilltag?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Here we go.
Gratis OS var alltid en dålig ide, måste finansieras på något sätt. Reklam var vägen att gå såklart.

Tur man inte använder deras värdelösa startmeny ändå
Eller windows store.

Permalänk
Medlem

Det gör ingenting, det är väldigt enkelt att dölja detta. Min startmeny ser ut som en helt vanlig startmeny utan någon reklam som helst. En sådan här nyhet kastar endast mer bensin på elden...

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Yes! Som jag har väntat på detta! Gone are the days där jag aktivt behövde söka efter de program jag INTE vill ha!

Permalänk
Inaktiv

Jippy! Jag vill ha 30 minuters långa obligatoriska reklamfilmklipp som ej går att stänga av som kommer varannan timme. På frågan varför, jo för då får jag mer ledigt på jobbet.

Hoppas att någon för en gång skulle stämmer Microsoft, det borde vara förbjudet att ha reklam på vissa ställen.