Nvidia Geforce GTX 1080 Founder's Edition kostar 7 699 kronor

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Då lär ingen köpa GTX 1080 så jag har svårt att tro på en sådan affärsmodell.

Om GTX 1080 kommer ligga mellan 7000-8000kr så lär GTX 1070, om jag ska gissa, landa på mellan 4000-5000kr. Finns liksom ingen direkt logik i att 1070 skulle säljas så billigt som för 3500kr.

Dock har jag gärna fel

En bekant i Taiwan har kommit över ett för ungefär 3000 redan så inte helt omöjligt, men å andra sidan är ju allt möjligt i Sverige.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

En bekant i Taiwan har kommit över ett för ungefär 3000 redan så inte helt omöjligt, men å andra sidan är ju allt möjligt i Sverige.

Taiwan har inte Svensk moms.

Permalänk

Kommer helt klart bli en väldigt spännande höst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

En bekant i Taiwan har kommit över ett för ungefär 3000 redan så inte helt omöjligt, men å andra sidan är ju allt möjligt i Sverige.

Jo säkert...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil:

Min kompis i framtiden fick ett ännu billigare, lättare begagnat dock.

Permalänk

Nvidias kort tycks bli dyrare och dyrare för varje lansering ?
Känns som priset ökar 500-1000kr vid varje lansering av ett high-end kort, 980 Ti kostar förvisso mellan 6-7000kr fortfarande men det känns rätt saftigt med 7700 för founders edition.
Jag kommer nog behålla min 980 Ti i Sli ett tag till tills man sett tester, klockfrekvenserna verkar ju helt sjukt bra på dom nya korten.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Mmm, detta har ju folk gissat i tråden innan. Källa på det?

Det var väl det Jensen sa på lanserings jippot. Vilket isåfall tyder på att det faktiskt är en bra kylare ?
Sedan om den är värd en 1000-lapp, beror väl på lite olika faktorer som ekonomi, tillgänglighet på dessa och andra kort eller om man gillar designen, hur dom står sig mot andra kylare etc.

Permalänk
Medlem

Det är den 17:e nu. Ut med testresultaten nu! :/

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MarkSix:

Det är den 17:e nu. Ut med testresultaten nu! :/

Är nog låst på tidzonen på murikas västkust. Annars hade tonvis med recensioner redan vart ute från länder som ligger före oss...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Nvidias kort tycks bli dyrare och dyrare för varje lansering ?

Nej, det blir de inte. See also: Tidigare postat graf över lanseringspriser.

Skrivet av MarkSix:

Det är den 17:e nu. Ut med testresultaten nu! :/

Minst 44 minuter kvar. Det beror ju dock på om det är midnatt eller vid en viss tidpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ska man köra luftkyld 3-4way-sli så är ju referenskylaren överlägsen då den inte vispar runt varmluft inne i chassit. Ett ensamt kort så är partnerkorten bättre dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Går dock bara att köra 2-way sli med 1000 serien.

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem

Ja, NDA:n verkar inte ha lyfts än. :/

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Går dock bara att köra 2-way sli med 1000 serien.

Ofan, det var ju riktigt illa isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ofan, det var ju riktigt illa isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

De ska ju boosta skalningen på något magiskt sätt med den nya SLI bryggan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/nyheter/geforce-gtx-1080-lansera...

Klockan 15:00 kommer recensionen.
Tydligen är det även brist på kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Ofan, det var ju riktigt illa isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför?

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

http://hedbor.se/grafikkort.png

Dagens hobbyprojekt.

Data från wikipedia + googlande efter release recensioner.

Jag har ett fint google-docs dokument, men är tydligen oteknisk nog för att misslyckas med att dela det.

Jag har inte orkat mappa in $-priser, tullavgiftändringar etc (de sänkte från ~12% till 6%, eller 0% för hela datorer, för några år sedan t.ex) så priserna är i 2016-$ rakt av (justerat för KPI i USA)

Note: Jag kan inte förstå varför voodoo5 6kAGP inte sålde, kan ni?

Jag fick aldrig mitt kort.

Jag har försökt snabbaste "inte snabbast" kort från varje generation.

ang grafen: Voodoo 4 kom före voodoo 5, och voodoo 5 5500 agp vill jag minnas kostade runt 3500 kr vid release.

Citat:

The results showed that the Voodoo 5 6000 outperformed the GeForce 2 Ultra and Radeon 7500, which were the fastest iterations of the GeForce 2 and Radeon R100 lines, respectively. (It was rumored that GeForce 2 Ultra was intended to prevent 3dfx taking the lead with their Voodoo 5 6000.) In some cases, the 6000 was shown to compete well with the next-generation GeForce 3.[7]

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Blir att köpa sig en eller två 1080 och bara hoppas att EK hinner leverera vattenblocken snabbt efter den 27de Maj. Köra på luftkylning skulle jag aldrig klara av igen, sitta och lyssna på det brummande helvetet...ursh

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Skrivet av Ragnarok:

Blir att köpa sig en eller två 1080 och bara hoppas att EK hinner leverera vattenblocken snabbt efter den 27de Maj. Köra på luftkylning skulle jag aldrig klara av igen, sitta och lyssna på det brummande helvetet...ursh

När jag spelar så lyssnar jag på ljud från spelet... Sen när man stänger av hör man fläkten varva ner fort i 5-10 sek. Sen är det knäpptyst igen. Så förstår inte alls det du säger. Men hey, vill man kasta pengar i sjön så varsågod.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Barilla08:

När jag spelar så lyssnar jag på ljud från spelet... Sen när man stänger av hör man fläkten varva ner fort i 5-10 sek. Sen är det knäpptyst igen. Så förstår inte alls det du säger. Men hey, vill man kasta pengar i sjön så varsågod.

Jag kör 16st EK-Vardar fläktar i 800rpm (på 2st 480 rads) det är tyst och lugnt jämt. Men jag har allt hört hur det låter hemma hos polare när deras grafikkortsfläktar drar igång, och något sådant skall jag absolut inte ha hemma hos mig.

Pengar är till för att spenderas

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnarok:

Blir att köpa sig en eller två 1080 och bara hoppas att EK hinner leverera vattenblocken snabbt efter den 27de Maj. Köra på luftkylning skulle jag aldrig klara av igen, sitta och lyssna på det brummande helvetet...ursh

Blir en fin uppgradering från ditt gamla Radeon 1800XT, som du har i din signatur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Ratatosk:

Blir en fin uppgradering från ditt gamla Radeon 1800XT, som du har i din signatur.

Haha måste ge upp och lämna det tillslut!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

När jag spelar så lyssnar jag på ljud från spelet... Sen när man stänger av hör man fläkten varva ner fort i 5-10 sek. Sen är det knäpptyst igen. Så förstår inte alls det du säger. Men hey, vill man kasta pengar i sjön så varsågod.

Detta är ju givetvis högst individuellt så man kan inte säga att det generellt är pengar i sjön. Jag vill inte heller ha luftkylt grafikkort då jag har datorn uppe på skrivbordet och luftkylarljud tränger igenom headsetet, sen spelar jag ibland med högtalare också och då går det verkligen inte.

Men visst, har man inte kört annat än luftkylt kan jag tänka mig att man inte förstår grejen, jag brydde mig inte heller om ljud innan.

Dessutom så spelar inte kostnaden så stor roll om man är entusiast. Finns de som tycker det är kul att ha en bil för en miljon också medans jag som är ointresserad bara vill bara ha en som är så billig att äga som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Går dock bara att köra 2-way sli med 1000 serien.

http://www.overclock3d.net/articles/gpu_displays/the_gtx_1080...

Citat:

Over the past few days, a lot of misinformation regarding the SLI support of Nvidia's GTX 1080 has been flying round, leading many to assume that more than two-way SLI with Nvidia's new GPU would simply be impossible.

We have now confirmed with several sources that this is simply not the case, with one source stating that the GTX 1080 will not only work with Nvidia's new HB (High Bandwidth) SLI bridges but also with existing SLI bridges. This means that traditional 3-way or 4-way SLI bridges can be fitted and work with this new GPU.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Detta är ju givetvis högst individuellt så man kan inte säga att det generellt är pengar i sjön. Jag vill inte heller ha luftkylt grafikkort då jag har datorn uppe på skrivbordet och luftkylarljud tränger igenom headsetet, sen spelar jag ibland med högtalare också och då går det verkligen inte.

Men visst, har man inte kört annat än luftkylt kan jag tänka mig att man inte förstår grejen, jag brydde mig inte heller om ljud innan.

Dessutom så spelar inte kostnaden så stor roll om man är entusiast. Finns de som tycker det är kul att ha en bil för en miljon också medans jag som är ointresserad bara vill bara ha en som är så billig att äga som möjligt.

Med tanke på hans signatur så verkar det inte vara någon entusiast direkt.

Jag har köpt ett schysst ljuddämpat chassi och datorn under skrivbordet. Så har jag bara lite volym på så hör jag inte alls grafikkortet när man spelar. Så nej, jag förstår inte grejen. Känns betydligt bättre och enklare att fixa det på det sättet än att lägga massa pengar på onödig vattenkylning...

Permalänk
Medlem

Aahaa, där ser man

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

Aahaa, där ser man

Nu säger jag inte att det kommer funka eller inte, men...

"with one source stating that the GTX 1080 will not only work with Nvidia's new HB (High Bandwidth) SLI bridges but also with existing SLI bridges. This means that traditional 3-way or 4-way SLI bridges can be fitted and work with this new GPU. "

Bara för att de gamla bryggorna passar och funkar för SLI behöver inte alls betyda att de funkar för 3-way och 4-way SLI, denna funktion kan ju helt enkelt vara borttaget/låst av nvidia i korten/drivrutinerna och har inget med bryggan att göra. De är väl helt enkelt trötta på att lägga resurser på att få detta att fungera ordentligt i spel (läs oekonomiskt). För den delen kommer nvlink ta över för de som klustrar fler kort för beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korbevel:

För att en del av oss gillar att köra 4 kort såklart. 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu säger jag inte att det kommer funka eller inte, men...

"with one source stating that the GTX 1080 will not only work with Nvidia's new HB (High Bandwidth) SLI bridges but also with existing SLI bridges. This means that traditional 3-way or 4-way SLI bridges can be fitted and work with this new GPU. "

Bara för att de gamla bryggorna passar och funkar för SLI behöver inte alls betyda att de funkar för 3-way och 4-way SLI, denna funktion kan ju helt enkelt vara borttaget/låst av nvidia i korten/drivrutinerna och har inget med bryggan att göra.

Stämmer det att man kan ha de gamla bryggorna känns det väldigt korkat.

"Vi inför en ny brygga för att öka bandbredden och prestandan för den gamla räcker inte, men på 3 & 4 kort då det verkligen behövs får ni inget"

Så jag tror att det inte kommer gå med 3&4 SLI som du säger.

Varför går de inte bara över till PCI-E istället?

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nu säger jag inte att det kommer funka eller inte, men...

"with one source stating that the GTX 1080 will not only work with Nvidia's new HB (High Bandwidth) SLI bridges but also with existing SLI bridges. This means that traditional 3-way or 4-way SLI bridges can be fitted and work with this new GPU. "

Bara för att de gamla bryggorna passar och funkar för SLI behöver inte alls betyda att de funkar för 3-way och 4-way SLI, denna funktion kan ju helt enkelt vara borttaget/låst av nvidia i korten/drivrutinerna och har inget med bryggan att göra. De är väl helt enkelt trötta på att lägga resurser på att få detta att fungera ordentligt i spel (läs oekonomiskt). För den delen kommer nvlink ta över för de som klustrar fler kort för beräkningar.

Skrivet av pAcKiE:

Stämmer det att man kan ha de gamla bryggorna känns det väldigt korkat.

"Vi inför en ny brygga för att öka bandbredden och prestandan för den gamla räcker inte, men på 3 & 4 kort då det verkligen behövs får ni inget"

Så jag tror att det inte kommer gå med 3&4 SLI som du säger.

Varför går de inte bara över till PCI-E istället?

Såg något youtube klipp där någon recensent hade fått 3st 1080 kort, vad ska han ha det till? (han sa i princip varför skulle de ge mig 3 kort om det bara gick att köra med 2)