EU väntas straffa Google med rekordböter

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmos92:

Jo absolut och jag köper det. Men det är ändå oklart för någonstans blir det ju omöjligt att ta reda på exakt hur mycket de gör detta utan att tvinga dem uppvisa deras sökalgrotimer, vilka måste förbli hemliga så att inte folk börjar utnyttja detta för att få träffar till sina sidor. Jag menar mest att det blir suddigt för det är ett nytt område (sökmotorer) och även om google är THE sökmotor, så finns det massor av alternativ.

Utredningen har tagit 7år... det är lite mer bakom än bara en snubbe som tyckt att något ser lite skumt ut. Exakt vad de gjort har jag inte koll på men om de har spenderat sju år på det så har de nog gjort någonting.

Sedan är det helt enkelt så att mycket strängare regler kommer in i spel när en aktör anses ha monopol. Hade detta varit OlleSök.se (fiktiv) med <100 sökningar om dagen så hade EU aldrig brytt sig.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

På tiden skulle jag säga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det handlar inte om annonser.

Företag betalar Goggle för att komma högre upp i sökresultatet.
Om Pampers betalar mer än Libiro får de första träffen.
Den lilla uppstickaren som alla skriver så väl om på sociala medier, dränks i alla träffar från de som mutar Google för bättre resultat.

Ah sorry, sant. Jo, jag är medveten om det också. Vet inte varför jag tänkte på just reklam, även ifall argumentet från min sida är det samma när jag använder Google. Att det är fel från Googles sida säger jag inte heller emot då det är sanslösa summor de tjänar på att vilseleda folk för sin egna vinning. Skulle hellre betala för ett program som söker igenom nätet på ett "opartiskt" sätt än Google.

De har ju blivit den digitala motsvarigheten till Din Del, ifall någon kommer ihåg den katalogen.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Men som EU betalar turkiet, och ska rädda Grekland från gå bankrutt Europa lider ekonomiskt så förstår varför dem försöker ta världsrekord i böter, inte ens Ryssland som är fattig nu tog ut sådan rekord belopp från Google med sina hot.

Ju fattigare EU blir ju mer kommer böterna bli lär dock inte dröja länge innan ett Europeisk företag får skadestånd i USA på rekordbelopp.

Och dessa pengar kommer inte delas ut heller till företag som farit illa ut med konkurrenskraft det kommer åka in i Bryssel och Tysklands ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Nej, det betyder att EU vill att Google skall ge mindre värdelösa träffar.
Nu kan företag betala/muta Google för att komma högre upp bland sökresultaten.

Jag sökte som fan på fläkt till syrrans laptop, försökte verkligen få Google att fatta att jag var ute efter en reservdel, allt jag fick upp var annonser för att köpa en ny laptop, sökresultaten var manipulerade.
Google har blivit en betydligt sämre sökmotor, än de var tidigare.
Brorsan har slutat använda Google, han använder duckduckgo i stället.

Nej detta har väl inget att göra med att man kan betala för att hamna högt i Googles sökresultat, utan det handlar om att Google inte får prioritera sina egna tjänster i sökresultaten. Alltså de får inte filtrera/prioritera bort konkurrerande tjänster som tex goducky eller typ Firefox etc. Det hela handlar väl om att är man i en monopol-ställning får man inte aktivt motarbeta eller sabotera för konkurrenter. Tex skulle inte intel få sälja sina processorer för förlustpriser enbart för att driva amd i konkurs (något de säkert skulle ha råd att göra), alltså typ det elektronikjedjorna sysslat med.

"As well as facing a heavy fine, Google will be banned from continuing to manipulate search results to favour itself and harm rivals"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Politikerlöner och jordbruksstöd till antibiotikamissbrukande bönder.

Ni kan ju googla på det haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pereli:

Förstår hur du tänker men det är väl mer det att EU anser att Google utnyttjar sitt monopol på marknaden.

Deras ungefär 70% av marknaden?.. isåfall skulle jag klassa Nvidia, Intel, Microsoft osv som monopol också..

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Nej, det betyder att EU vill att Google skall ge mindre värdelösa träffar.
Nu kan företag betala/muta Google för att komma högre upp bland sökresultaten.

Jag sökte som fan på fläkt till syrrans laptop, försökte verkligen få Google att fatta att jag var ute efter en reservdel, allt jag fick upp var annonser för att köpa en ny laptop, sökresultaten var manipulerade.
Google har blivit en betydligt sämre sökmotor, än de var tidigare.
Brorsan har slutat använda Google, han använder duckduckgo i stället.

Har varit så i många år och blir bara sämre för varje dag. Förr gjick det hitta det man sökte, men idag får man leta runt i timmar i bland.

Skrivet av UMJ:

Men som EU betalar turkiet, och ska rädda Grekland från gå bankrutt Europa lider ekonomiskt så förstår varför dem försöker ta världsrekord i böter, inte ens Ryssland som är fattig nu tog ut sådan rekord belopp från Google med sina hot.

Ju fattigare EU blir ju mer kommer böterna bli lär dock inte dröja länge innan ett Europeisk företag får skadestånd i USA på rekordbelopp.

Och dessa pengar kommer inte delas ut heller till företag som farit illa ut med konkurrenskraft det kommer åka in i Bryssel och Tysklands ficka.

Host, det har väl redan hänt (att usa stämt ett företag i EU)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Att snedvrida in shopping i sökresultaten är väl snarare en försämring av relevansen hos sökresultaten, så det är något Google borde tycka är bra istf att vara skeptiska till. Dålig konkurrenslagstiftning är vad som har givit monopolförsök luckan för företag att skapa egna inlåsta marknader och bli rikare än hela västländer. Vansinniga mängder pengar ger extrem makt och vi har sett maktmissbruket börja, även om Kalle Konsument ofta låter "det som är installerat på grejen" styra honom helt. Lägg nu bötespengarna i en fond för att göra en konkurrent till Google, 30 miljarder borde räcka för en scheten sökmotor. Googles är överskattad, men så är det ju med allt som "blir standard". Det blir bara så, det är okej. Bara att konkurrens är bättre och deras sökmotor har ju knappast blivit mätbart bättre för konsument de sista 10 åren. Så det är dags att det händer något.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Deras ungefär 70% av marknaden?.. isåfall skulle jag klassa Nvidia, Intel, Microsoft osv som monopol också..

Det är närmare 90-95% i Europa. Intel & MS har redan fått böta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Men som EU betalar turkiet, och ska rädda Grekland från gå bankrutt Europa lider ekonomiskt så förstår varför dem försöker ta världsrekord i böter, inte ens Ryssland som är fattig nu tog ut sådan rekord belopp från Google med sina hot.

Ju fattigare EU blir ju mer kommer böterna bli lär dock inte dröja länge innan ett Europeisk företag får skadestånd i USA på rekordbelopp.

Och dessa pengar kommer inte delas ut heller till företag som farit illa ut med konkurrenskraft det kommer åka in i Bryssel och Tysklands ficka.

Men jag antar att du hade sagt ungefär samma sak om det vore så om Europa blomstrade. Då hade du säkert sett hur EU var giriga och ville ha ännu lite mer guld att lägga i kassavalven.

Permalänk
Medlem

Är ju fickpengar för Google så lär inte påverka dem något vidare större. Detta är ett av problemen med att bötfälla större företag. Nu är detta "brott" inte så allvarligt, men om varje företag kan endast förlora en liten del av vad de tjänar, så kan de fortfarande komma undan lindrigt när värre brott begås.

T.ex. att dumpa större mängder skräp kan leda till att du blir bötfälld upp till max ~50 miljoner svenska kronor och sju års fängelse(USA). Så ett företag som tjänar flera miljarder, kan därmed undkomma rätt billigt.

Förra året tjänade Google nästan 75 miljarder dollar, vilket motsvarar över 600 miljarder svenska kronor. Så för att sätta det i perspektiv, bötesbeloppet på 30 miljarder är bara en ca 5% av vad det tjänade in... på ett år.

Permalänk
Medlem

Att Intel hindrar AMD att va med i tävlingar fyfan har alltid sett Intel som the bad guys/Douchbags . Hoppas det löser sig för AMD Zenare

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Förra året tjänade Google nästan 75 miljarder dollar, vilket motsvarar över 600 miljarder svenska kronor. Så för att sätta det i perspektiv, bötesbeloppet på 30 miljarder är bara en ca 5% av vad det tjänade in... på ett år.

De hade intäkter på cirka 75 miljarder, vinsten låg på runt 19 miljarder.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av Lexius:

Att Intel hindrar AMD att va med i tävlingar fyfan har alltid sett Intel som the bad guys/Douchbags . Hoppas det löser sig för AMD Zenare

Vilka ''tävlingar'' skulle det vara?

Visa signatur

Chassi: NZXT H442 Silent Ultra Black New Edition || MOBO: Asus Z270E || CPU: Core i7 7700K || GPU: MSI Geforce GTX 1080Ti Gaming X || RAM: Corsair LPX 16Gb DDR4 || PSU: Corsair RM 1000i || SSD:Samsung 850 EVO 500+250 Gb || Kylning: NH-D15 ||

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Du hade nog känt igen min liknelse om du sett de senaste avsnitten på säsong 3.
Spoiler för den som vill veta närmre nedan.

Hooli har en sökmotor i serien och VDn blir pissed off för att man kan få fram negativa artiklar om Hooli med deras egen sökmotor så han föreslår att resultaten ska "friseras" för att bara visa en bra bild av företaget. Hoolis utvecklare ifrågasätter om det verkligen är lämpligt att ändra på det sättet i "the sacred search algorithms" vilket gör att VDn direkt förnekar att han föreslagit något sådant men hintar om att det ska bli fixat direkt ändå

Dold text

Just det ja, den snutten hade jag glömt! Såg avsnittet så sent!

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r
Intel Core i7 860 @ 3,6 GHz/Noctua NH-D14|Asus GTX 970 Strix|2x2 GB Corsair Dominator DDR3 1600 CL8|Asus P7P55D Deluxe|Intel X-25M G2 80GB|Samsung 850 Pro 256 GB|Samsung Spinpoint F3 1TB|Windows 7 Home Premium 64-bit|Nanoxia Deep Silence 1|Corsair VX550|

Permalänk
Medlem

"Utredningen handlar om att Google anses ha ett monopol på sökmotormarknaden, något som de sägs ha använt för att ge sig själva fördelar över konkurrenterna."

???

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

"Utredningen handlar om att Google anses ha ett monopol på sökmotormarknaden, något som de sägs ha använt för att ge sig själva fördelar över konkurrenterna."

???

T ex hur sökmotorn ger extra uppmärksamhet till produkter och positiva tester av produkter som Google är investerade i eller driver, bland annat Android-produkter. Vilket gör att konkurrerande produkter plötsligt får lägre prioritet i sökresultaten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Masyve:

"Utredningen handlar om att Google anses ha ett monopol på sökmotormarknaden, något som de sägs ha använt för att ge sig själva fördelar över konkurrenterna."

???

Att de inte är ett monopol är i och för sig korrekt. Tänker vi oss däremot en faktisk monopolsituation skulle ett företag kunna ha aspirerande konkurrenter, men dessa kan aldrig får näring eftersom en aktör är så dominerande. Är du med? De blir konkurrenter i teorin, men egentligen fullständigt förlustbringande försök.

Egentligen skulle Google beskrivas som ett monopol i människors medvetanden. För människor säger "googla det" och inte "används valfri sökmotor för att hitta det". Man skulle till och med kunna säga att Google blivit ett generiskt varumärke, liksom rollerblades eftersom "googla" är synonymt med "sökmotor". Så alla sökmotorer borde kunna använda "googla" utan problem. Att juristerna protesterar är självklart. Men har man blivit så dominant att man blivit marknaden, så har man.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem

En femtedel av deras årliga försäljning, oj hur ska de klarar det. Fjantiga böter, böter ska svida.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Är ju fickpengar för Google så lär inte påverka dem något vidare större. Detta är ett av problemen med att bötfälla större företag. Nu är detta "brott" inte så allvarligt, men om varje företag kan endast förlora en liten del av vad de tjänar, så kan de fortfarande komma undan lindrigt när värre brott begås.

T.ex. att dumpa större mängder skräp kan leda till att du blir bötfälld upp till max ~50 miljoner svenska kronor och sju års fängelse(USA). Så ett företag som tjänar flera miljarder, kan därmed undkomma rätt billigt.

Förra året tjänade Google nästan 75 miljarder dollar, vilket motsvarar över 600 miljarder svenska kronor. Så för att sätta det i perspektiv, bötesbeloppet på 30 miljarder är bara en ca 5% av vad det tjänade in... på ett år.

Som sagt, rekordböter eller inte... det är löjligt små summor som straff. Är som att ge en som kört ihjäl någon dagsböter. Men så är EU och våra verkningslösa lagar. Så jag håller med dig.

Skrivet av iFraja:

De hade intäkter på cirka 75 miljarder, vinsten låg på runt 19 miljarder.

Ahh.. men nu har detta också tagit och pågått i 7 år. Så även räknat med hälften av den vinsten (ca 10 miljarder per år) så är det likväl 70 miljarder de har tjänat på detta. Det straff som måste vara rättvist är ett som är 110-150% av vinsten, under all tid som felet har gjorts, vilket lär vara närmare 100-150miljarder. Allt mindre än det, är vinst för företaget. Om det dock är förlust, så svider det som det bör.

Oavsett så kan man säga vad man vill men detta samhälle är inte rättvist, kommer aldrig vara rättvist och kommer gynna brott, tills vi slutar skydda bovarna och istället straffar fel med enormt hårda straff, oavsett hur "lindrigt" det är. Det får inte löna sig, annars är det inte lönt att ens försöka straffa det.

Tänk dig fortkörning. I dag säger många att de kör kanske 20-25km/h för fort, för de mister inte körkortet. Vad om de får en chans att göra fel, oavsett om det är 5km/h eller 25km/h, men de får betala 50% av sin inkomst, min 10kkr i böter, eller få bilen beslagtagen, första gången. Andra gången åker kortet oavsett och bilen tas i beslag. Körning utan körkort är 1års fängelse, minimum. Hur många tror du hade chansat då?

Som det är nu så kör folk utan körkort upprepade gånger och får några 1000kr i böter. Det är banne mig billigare att göra så än att ta ett körtkort... helt löjligt. Straff utan verkan är verkningslöst.

Google kommer fortsätta hitta kryphål, precis som alla andra och de kommer fortsätta tjäna enorma summor på det, varför? För det lönar sig.

Permalänk
Inaktiv

Kan dom förtjäna dom åpna jäklarna. Dom tagit bort forum sökfunktionen med mera, enbart för att tjäna pengar vilket försämrar sökfunktionaliteten för användaren. Hade gärna boycottat google om det funnits någon bra ersättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ah sorry, sant. Jo, jag är medveten om det också. Vet inte varför jag tänkte på just reklam, även ifall argumentet från min sida är det samma när jag använder Google. Att det är fel från Googles sida säger jag inte heller emot då det är sanslösa summor de tjänar på att vilseleda folk för sin egna vinning. Skulle hellre betala för ett program som söker igenom nätet på ett "opartiskt" sätt än Google.

De har ju blivit den digitala motsvarigheten till Din Del, ifall någon kommer ihåg den katalogen.

@Wiggin: Ha ha där fick du mig att tänka på ett program som heter Copernic, runt 2001 kunna denna används för att söka på nätet med samtliga online sökmaskiner. I dag kan den enbart söka lokalt på datorn.

Visa signatur

Main: Win 10 Pro, Gigabyte Z97X-SLI, i7-4790K stock, HyperX 4x4 GB PC-12800, GTX 960 2GB, Kingston m.2 128, GB SSD 18TB RAID lager.
HTPC: Win 10 Pro, Gigabyte Z97P-D3 i5-4570s, Crucial 4+4 GB PC-12800, Kingston SATA3 120 GB SSD, Asus Blu-Ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ahh.. men nu har detta också tagit och pågått i 7 år. Så även räknat med hälften av den vinsten (ca 10 miljarder per år) så är det likväl 70 miljarder de har tjänat på detta. Det straff som måste vara rättvist är ett som är 110-150% av vinsten, under all tid som felet har gjorts, vilket lär vara närmare 100-150miljarder. Allt mindre än det, är vinst för företaget. Om det dock är förlust, så svider det som det bör.

Vad baserar du dessa siffror på? Låter helt galet att bara säga att detta skulle stå för 50% av vinsten. Som jag skrev tidigare detta har inget att göra med annonser (alltså de sponsrade resultat som hamnar högst upp) eller att man skulle kunna betala för att få bättre sökranking (görs detta ens? eller blandar folk ihop detta med annons resultat?). Utan det handlar om att deras egna tjänster har prioritet över konkurrenters, extremt svårt att räkna på hur detta har påverkat deras omsättning. Oavsett om man nu anser att böterna är för låga eller inte så är det helt klart beslutet att de inte längre kommer få göra detta som är det som slår hårdast mot google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ixthys:

@Wiggin: Ha ha där fick du mig att tänka på ett program som heter Copernic, runt 2001 kunna denna används för att söka på nätet med samtliga online sökmaskiner. I dag kan den enbart söka lokalt på datorn.

Mmm, vill iallafall tro att AltaVista, Netscape mm gjorde riktiga sökningar på den tiden, man vem vet, sökalgoritmerna var så vitt jag vet helt annorlunda på den tiden, som flest träffar på förstasidan som alltid var fyllda med 7000 sökord i samma färg som bakgrunden ^^

Skrivet av sKRUVARN:

Vad baserar du dessa siffror på? Låter helt galet att bara säga att detta skulle stå för 50% av vinsten. Som jag skrev tidigare detta har inget att göra med annonser (alltså de sponsrade resultat som hamnar högst upp) eller att man skulle kunna betala för att få bättre sökranking (görs detta ens? eller blandar folk ihop detta med annons resultat?). Utan det handlar om att deras egna tjänster har prioritet över konkurrenters, extremt svårt att räkna på hur detta har påverkat deras omsättning. Oavsett om man nu anser att böterna är för låga eller inte så är det helt klart beslutet att de inte längre kommer få göra detta som är det som slår hårdast mot google.

Du kan läsa mer om detta och vilka siffror det rör sig om här: http://www.sweclockers.com/nyhet/22123-eu-vantas-straffa-goog...

Kollade runt lite själv och det verkar som att mobiler ligger för ca 1/3 av deras årliga vinst, medans annonsintäkter i runda siffror står för resten, och av dessa 2/3 så är ca. 75% inkomster från Google-ägda sidor, och jag antar att det är dessa som hamnar högre än andras.
Är rätt nyfiken på vilka företag och sidor som är "Google-ägda" och hur det genererar pengar till dem. Vill jag köpa något från Webhallen, köpa en bok på Amazon eller läsa artiklar på Swec så går jag in på dessa sidor, antingen genom egna länkar eller en snabb "Googling" på adressen.
När kommer man till en sida som är deras som de kan tjäna pengar på egentligen? När man spontant söker på "köpa billig tv"?

Antar att det är mer saker i stil med detta som de tjänar pengar på: http://www.dn.se/ekonomi/webbsidor-avslojar-ditt-besok-for-go... Är säkert många som är intresserade av en surfvanor, bl a för reklam på dessa sidor.
Någon som har exempel på Google-ägda sidor eller andra saker de tjänar pengar på? Blir lite nyfiken.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Du kan läsa mer om detta och vilka siffror det rör sig om här: http://www.sweclockers.com/nyhet/22123-eu-vantas-straffa-goog...

Kollade runt lite själv och det verkar som att mobiler ligger för ca 1/3 av deras årliga vinst, medans annonsintäkter i runda siffror står för resten, och av dessa 2/3 så är ca. 75% inkomster från Google-ägda sidor, och jag antar att det är dessa som hamnar högre än andras.
Är rätt nyfiken på vilka företag och sidor som är "Google-ägda" och hur det genererar pengar till dem. Vill jag köpa något från Webhallen, köpa en bok på Amazon eller läsa artiklar på Swec så går jag in på dessa sidor, antingen genom egna länkar eller en snabb "Googling" på adressen.
När kommer man till en sida som är deras som de kan tjäna pengar på egentligen? När man spontant söker på "köpa billig tv"?

Antar att det är mer saker i stil med detta som de tjänar pengar på: http://www.dn.se/ekonomi/webbsidor-avslojar-ditt-besok-for-go... Är säkert många som är intresserade av en surfvanor, bl a för reklam på dessa sidor.
Någon som har exempel på Google-ägda sidor eller andra saker de tjänar pengar på? Blir lite nyfiken.

Nej,nej inte alls detta jag pratade om, jag har en hyfsad bild om hur google tjänar pengar. Det jag poängterade handlade dock inte alls om detta. Det fallet som tas som exempel här i nyheten om "shopping" är att google har lagt sin egen prisjämförelsetjänst (typ som prisjakt) högst upp i resultaten när folk använder google för att leta efter produkter, alltså googles egna tjänster följer inte samma sökalgoritmer som konkurrerande tjänster.Så det jag poängterade i mitt inlägg var att man inte kan kolla på deras "vinst" och bara ta en godtycklig summa för att räkna ut hur mycket google tjänat på detta beteende då detta handlar framförallt om att knycka marknadsandelar. Att betala google för att hamna på dessa platser görs redan och är inte olagligt, problemet är att google inte får göra detta med sina egna tjänster då de anses ha monopol på sökmotorsmarknaden vilket gör att de har för stor fördel för att detta ska anses vara rättvist ur ett konkurrensperspektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej,nej inte alls detta jag pratade om, jag har en hyfsad bild om hur google tjänar pengar. Det jag poängterade handlade dock inte alls om detta. Det fallet som tas som exempel här i nyheten om "shopping" är att google har lagt sin egen prisjämförelsetjänst (typ som prisjakt) högst upp i resultaten när folk använder google för att leta efter produkter, alltså googles egna tjänster följer inte samma sökalgoritmer som konkurrerande tjänster.Så det jag poängterade i mitt inlägg var att man inte kan kolla på deras "vinst" och bara ta en godtycklig summa för att räkna ut hur mycket google tjänat på detta beteende då detta handlar framförallt om att knycka marknadsandelar. Att betala google för att hamna på dessa platser görs redan och är inte olagligt.

Aha, tror jag förstår. Kan det också vara så att de bumpar sidor som använder deras reklamplatstjänster som DoubleClick, eller handlar det bara om sidor som de själva äger?

Att företag betalar för att hamna överst får ju så vitt jag vet en text med "Annons" i länken...jag trodde först att man kunde köpa sig uppåt på något sätt som inte syntes lika uppenbart. De översta platserna med Annons skyltningen känns ju mer som en ad-slot än som en egentlig länk.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Aha, tror jag förstår. Kan det också vara så att de bumpar sidor som använder deras reklamplatstjänster som DoubleClick, eller handlar det bara om sidor som de själva äger?

Att företag betalar för att hamna överst får ju så vitt jag vet en text med "Annons" i länken...jag trodde först att man kunde köpa sig uppåt på något sätt som inte syntes lika uppenbart. De översta platserna med Annons skyltningen känns ju mer som en ad-slot än som en egentlig länk.

Precis, dels finns de högst upp med "annons" (dessa är nog rejält dyra), eller tillexempel om du söker efter "väder" så har de en plugin som visar vädret från weather.com högst upp. Som exempel här så skulle alltså inte google (om de nu skulle ha en) få använda sin egen vädertjänst här, det är detta dom har sysslat med och det är det hela fallet handlar om.

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Mmm, vill iallafall tro att AltaVista, Netscape mm gjorde riktiga sökningar på den tiden, man vem vet, sökalgoritmerna var så vitt jag vet helt annorlunda på den tiden, som flest träffar på förstasidan som alltid var fyllda med 7000 sökord i samma färg som bakgrunden ^^

Du kan läsa mer om detta och vilka siffror det rör sig om här: http://www.sweclockers.com/nyhet/22123-eu-vantas-straffa-goog...

Kollade runt lite själv och det verkar som att mobiler ligger för ca 1/3 av deras årliga vinst, medans annonsintäkter i runda siffror står för resten, och av dessa 2/3 så är ca. 75% inkomster från Google-ägda sidor, och jag antar att det är dessa som hamnar högre än andras.
Är rätt nyfiken på vilka företag och sidor som är "Google-ägda" och hur det genererar pengar till dem. Vill jag köpa något från Webhallen, köpa en bok på Amazon eller läsa artiklar på Swec så går jag in på dessa sidor, antingen genom egna länkar eller en snabb "Googling" på adressen.
När kommer man till en sida som är deras som de kan tjäna pengar på egentligen? När man spontant söker på "köpa billig tv"?

Antar att det är mer saker i stil med detta som de tjänar pengar på: http://www.dn.se/ekonomi/webbsidor-avslojar-ditt-besok-for-go... Är säkert många som är intresserade av en surfvanor, bl a för reklam på dessa sidor.
Någon som har exempel på Google-ägda sidor eller andra saker de tjänar pengar på? Blir lite nyfiken.

"google-analytics" är en bov som finns på många siter (även swec), dels för webbsideägaren att veta hur folk navigerar på sidan och google får gratis info som kan användas till reklam.

Jag har sådant blockat, just för denna orsak, inte kul med reklam från google på grejer jag sökt och tittat på olika sidor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

EU kan bötfälla dom för tusen miljarder, dom kommer ändå inte betala.
Sanna mina ord, spel för gallerierna detta.