Ny bildskärm för främst bildredigering?

Permalänk
Medlem

Ny bildskärm för främst bildredigering?

Hej,

Håller på en hel del med bildredigering, så vill ha både utrymme för arbete på skärmen och även en bra panel med bra färgåtergivning.
Sitter idag på en Dell ultrasharp IPS 24" U2412m.

Börjar kännas smått när man sitter med t.ex. lightroom där kontrollerna tar halva arbetsytan och lämnar litet kvar till bilderna i sig.

Såg nya philips 42.5" 4k, men efter att ha läst lite om den så verkar det lite osäkert på om den är så bra?
Kollat även på Dells nya motsvarighet, men för det priset och specen så är det extremt dyrt.

Sedan sitter jag ganska nära skärmen vid min nuvarande arbetsplats, så kan vara så att 40+ är för stort.

Kikade då på philips 32" 4k. Den såg ut att ha bra specs. Aningen dyr för bara 32" men är det bra panel så kostar det väl...

Tips, förslag? Vänta ett tag till?

Permalänk
Medlem

Dells välvda ultrasharp verkar ju väldigt trevlig. Du har inte funderat på att skaffa en till skärm där du kan ha kontrollerna

Permalänk
Medlem

har haft två skärmar ett tag, men jag kom aldrig riktigt in i det.
vill hellre ha allt på "ett ställe".

Permalänk

hardwarecanucks på youtube rescenserar en hel del skärmar och berättar om dom ur en bildredigerares perspektiv. Du kanske kan hitta lite exempel där?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

hardwarecanucks på youtube rescenserar en hel del skärmar och berättar om dom ur en bildredigerares perspektiv. Du kanske kan hitta lite exempel där?

där verkar inte finnas mycket matnyttigt för mig va?
Ser mest "GAMING" överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Gör Benq bra skärmar?
Minns bara att vi hade benq på skolan för typ 15 år sen. så fick för mig det var budget.

14k för en 32" skärm är rätt saftigt också. Riktigt så extrem bildretuchare är jag väl inte

Permalänk
Medlem

@Sweina: https://www.dustinhome.se/product/5010959857/p4317q Kommer själv kolla in denna. P-serien brukar ha fina paneler och iallafal 10-bitars men vågar inte svara ang. denna. Blev väldigt sugen nu.

ser väldigt trevligt ut

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&cs...

Sitter själv med lightroom väldigt mycket och Adobe har verkligen lyckats när det kommer till stöd för två skärmar. Har mappen jag jobbar med i "grid view" på ena skärmen (stående 24") och arbetsytan är en 27" 1440p helt fantastiskt men jag skulle gärna vilja utöka min arbetsyta och nu när nya graffekort som även kommer kunna driva spel i 4k upplösning är detta en väldigt intressant skärm i dagsläget för mig.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Gör Benq bra skärmar?
Minns bara att vi hade benq på skolan för typ 15 år sen. så fick för mig det var budget.

14k för en 32" skärm är rätt saftigt också. Riktigt så extrem bildretuchare är jag väl inte

https://www.dustinhome.se/product/5010815938/ultrasharp-u3415...

Den billigaste jag kan hitta med hyfsade färger i den storleken

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

@Sweina: https://www.dustinhome.se/product/5010959857/p4317q Kommer själv kolla in denna. P-serien brukar ha fina paneler och iallafal 10-bitars men vågar inte svara ang. denna. Blev väldigt sugen nu.

Jag sitter som sagt på en Dell nu och gillar deras skärmar med matt yta. är ganska ljuskänslig och måste ha ganska mörkt när jag jobbar med foton. så inbillar mig att blanka ytor är hemskt.

Det som slog mig när jag kolla specen på denna var att det "bara" är 1000:1 i kontrast och 8ms!? svarstid på en skärm för 11k.
Nu är jag ingen expert (och jag spelar inte heller som sagt) men det borde ändå vara lite skillnad på 8ms och 5ms? och vissa skärmar har ju kontast på 5000:1?

Annars en trevlig skärm helt klart

Permalänk
Medlem

De som fångat mitt öga och de jag kikar mest på är;

Philips Brilliance BDM4350UC 42.5" 16:9 3840 x 2160 IPS (Bra pris? men inte med barnsjukdomar!)
Philips Brilliance BDM3275UP 32" 16:9 3840 x 2160 AHVA

Dell P4317q 43" 16:9 3840 x 2160 IPS (Lite trötta specs med tanke på priset?)
Dell UltraSharp UP3216Q 31.5" 16:9 3840 x 2160 IPS

Permalänk
Medlem

@Sweina: 8ms kommer du inte märka av när det kommer till bildhantering. Det ska vara LG IPS panel och borde ligga på 10-bit ska se ifall man hittar mer information

edit'
Tänk om det är så att man använder samma panel som finns i LG 43 4k tv. Finner ingen information om att LG släppt någon ny 43" för bildskärmar. Om man redan har en panel med "samma" mått och upplösning borde man väl använt samma. (pratar bara om själva panelen)

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

@Sweina: Kollade skärmen från Philips som länkar till. Skärmen är i sig bra, men den har sämre panel (VA) än den du har (IPS) samt att den dynamiska kontrasten är det värsta som finns när man redigerar bilder. Det enda den har som är bra är 10-bits panelen som gör att den visar 1 miljard nyanser. Som spel / desktop fungerar den nog bra.

När det gäller bildredigering så är NEC och EIZO bäst på detta. Det du ska leta efter på skärmar där du redigerar bilder är
Adobe-RGB färgrymd, helst några till för speciella ändamål
Displayport
IPS-panel
1 miljard nyanser
ingen dynamisk kontrast, sådant förstör nyanser och orsakar flimmer.
Reglerbar candela / m² (160 är optimal)
Reglerbar vitbalans (kelvinvärde, 5500 är papper och 6500 är dagsljus)
Inbyggd hårdvarukalibrering i OSD

Skärmen jag använder är en NEC PA301W som har minst det jag räknat upp och en hel del till som är perfekt för ljust bildredigering.

Edit: Självklart ska du ha en matt panel och helst 16:10 förhållande så du kan se hela bilden och ha kontroller och program runt om.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Det som slog mig när jag kolla specen på denna var att det "bara" är 1000:1 i kontrast och 8ms!? svarstid på en skärm för 11k.

Detta är faktiskt exakt vad Dell specar din nuvarande U2412M till, och de har också samma specade färgrymd. Men P4317Q har en 10-bitars panel medan U2412M bara har en 8-bitars. Jag har dock ingen uppfattning om ifall P4317Q kan anses vara en bra skärm eller inte, men den är i alla fall inte sämre specad än din nuvarande.

När det gäller kontrast och responstid så är det också mycket marknadsföring inblandad, så det kan vara svårt att jämföra mellan olika märken. Det är recensioner som gäller om man vill få någon uppfattning om hur skärmarna faktiskt presterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Detta är faktiskt exakt vad Dell specar din nuvarande U2412M till, och de har också samma specade färgrymd. Men P4317Q har en 10-bitars panel medan U2412M bara har en 8-bitars. Jag har dock ingen uppfattning om ifall P4317Q kan anses vara en bra skärm eller inte, men den är i alla fall inte sämre specad än din nuvarande.

När det gäller kontrast och responstid så är det också mycket marknadsföring inblandad, så det kan vara svårt att jämföra mellan olika märken. Det är recensioner som gäller om man vill få någon uppfattning om hur skärmarna faktiskt presterar.

Ja jag ser detta. Därför borde det ju inte bli sämre i alla fall.

Den är så ny så det finns ju knappt någon enda recension?

Permalänk
Medlem

Lägger in lite tester skrivna av Stefan Ohlsson som har "rätt" bra koll på skärmar och färgkalibrering för foto. Dock hittar jag bara tester för 27 tums skärmar så inget jättesteg upp från 24 kanske.

http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/test-...

http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/stor-...

http://www.sfoto.se/teknik/datorer-skarmar-och-skrivare/eizo-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Jag sitter som sagt på en Dell nu och gillar deras skärmar med matt yta. är ganska ljuskänslig och måste ha ganska mörkt när jag jobbar med foton. så inbillar mig att blanka ytor är hemskt.

Det som slog mig när jag kolla specen på denna var att det "bara" är 1000:1 i kontrast och 8ms!? svarstid på en skärm för 11k.
Nu är jag ingen expert (och jag spelar inte heller som sagt) men det borde ändå vara lite skillnad på 8ms och 5ms? och vissa skärmar har ju kontast på 5000:1?

Annars en trevlig skärm helt klart

Kan avslöja att det finns bara 1000:1 i kontrast då allt annat är dynamiskt, vilket du inte vill ha. Tänk dig avståndet mellan Stockholm och Göteborg som är dynamiskt, du kan däremot inte se eller gå längre än tågvagnen du åker i, utan att flytta på den. Det ögat kan se är den vanliga kontrasten som är ca 1000:1 För att följa med den dynamiska kontrasten så måste ögat justera linsen. Om du har en dynamisk kontrast på skärmen måste ögat justera detta stup i ett. En perfekt kalibrerad skärm med vit bakgrund ser ut som en affisch oavsett tid på dygnet och har ingen additiv ljusstrålning i rummet.

När det gäller svarstiden så är det bara marknadsföring, precis som den dynamiska kontrasten. Går inte att se under 100 ms. Det man ser är inte svarstiden utan bristen på nyanser då en del skärmar växlar mellan rött och grönt för att visa gul färg. I princip finns det bara tre färger, men oändligt med nyanser, en bra panel måste därför kunna visa oändligt med nyanser samtidigt för att du inte ska se fördröjningar eller flimmer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Du verkar påläst!

Så Dells nya 43" borde egentligen vara minst lika bra som min nuvarande, fast myycket större?
Barnsjukdomar vet man ju aldrig om, förrän folk testat men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Du verkar påläst!

Så Dells nya 43" borde egentligen vara minst lika bra som min nuvarande, fast myycket större?
Barnsjukdomar vet man ju aldrig om, förrän folk testat men...

Kanske, bästa sättet är att få pröva den live och kolla vad DU upplever. Gärna i en lokal som har så lik belysning som hos dig.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Det som slog mig när jag kolla specen på denna var att det "bara" är 1000:1 i kontrast och 8ms!? svarstid på en skärm för 11k.
Nu är jag ingen expert (och jag spelar inte heller som sagt) men det borde ändå vara lite skillnad på 8ms och 5ms? och vissa skärmar har ju kontast på 5000:1?

Annars en trevlig skärm helt klart

Du märker ingen skillnad på 1000:1 mot 5000:1 annat än att den senare krossar svärtan samtidigt som den kan visa väldigt ljusa partier. IPS-paneler kan dock få svårt med bra svärta ur större betraktningsvinklar (desto större skärm desto påtagligare blir det). Undantaget är proffskärmar från NEC eller Eizo som har polariseringsfilter för att motverka det.

Frågan är hur du tänkt publicera bilderna. Är det för webben kommer du långt med vilken skärm som helst så länge den är hyfsat bra. Det är i princip bara Firefox-användare som kanske ser webben korrekt, om de kalibrerat sina skärmar och ställt in profilerna ordentligt. Resten sitter på sina paddor, smartphones, laptops och okalibrerade skärmar med webbläsare som inte hanterar färgprofiler.

Ska du skicka saker till tryck behöver du ha kontroll på ljuset i ditt rum, kalibrera skärmen ordentligt och ställa kontrasten till papperet du trycker på, runt 250:1 som mest. För att gradera video behöver du däremot riktig svärta (gärna kombinerat med en extern LUT-box om du ska vara seriös på riktigt).

Om du mest tycker det är roligt att redigera bilder och gärna ser så mycket som möjligt av bilden så välj en bra skärm i lämplig storlek/upplösning. Köp till en billig colorimeter om du vill ha bättre kontroll på vad du gör. Sen är det bara köra på och vara glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Du märker ingen skillnad på 1000:1 mot 5000:1 annat än att den senare krossar svärtan samtidigt som den kan visa väldigt ljusa partier. IPS-paneler kan dock få svårt med bra svärta ur större betraktningsvinklar (desto större skärm desto påtagligare blir det). Undantaget är proffskärmar från NEC eller Eizo som har polariseringsfilter för att motverka det.

Frågan är hur du tänkt publicera bilderna. Är det för webben kommer du långt med vilken skärm som helst så länge den är hyfsat bra. Det är i princip bara Firefox-användare som kanske ser webben korrekt, om de kalibrerat sina skärmar och ställt in profilerna ordentligt. Resten sitter på sina paddor, smartphones, laptops och okalibrerade skärmar med webbläsare som inte hanterar färgprofiler.

Ska du skicka saker till tryck behöver du ha kontroll på ljuset i ditt rum, kalibrera skärmen ordentligt och ställa kontrasten till papperet du trycker på, runt 250:1 som mest. För att gradera video behöver du däremot riktig svärta (gärna kombinerat med en extern LUT-box om du ska vara seriös på riktigt).

Om du mest tycker det är roligt att redigera bilder och gärna ser så mycket som möjligt av bilden så välj en bra skärm i lämplig storlek/upplösning. Köp till en billig colorimeter om du vill ha bättre kontroll på vad du gör. Sen är det bara köra på och vara glad.

Ja det är väl som du säger, nu för tiden ser väl alla bara på telefoner och paddor som ändå inte visar något korrekt.

Jag skickar en del saker för tryck, upp till 100x70cm och canvas osv. Trycker/Printar även en del själv, men "bara" upp till A3. Så det hade ju inte skadat att veta att det är korrekt färg osv. man sitter med.

Räcker det ändå att använda någon form av kalibrerings-apparat, likt colormunki(?) "spyder" eller vad dom heter...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ja det är väl som du säger, nu för tiden ser väl alla bara på telefoner och paddor som ändå inte visar något korrekt.

Jag skickar en del saker för tryck, upp till 100x70cm och canvas osv. Trycker/Printar även en del själv, men "bara" upp till A3. Så det hade ju inte skadat att veta att det är korrekt färg osv. man sitter med.

Räcker det ändå att använda någon form av kalibrerings-apparat, likt colormunki(?) "spyder" eller vad dom heter...?

Hur långt det räcker beror på skärmen och vilka krav du ställer. Vill du ha en billig och bra lösning kan du köra på en colorimeter som Colormunki Display och ArgyllCMS. Det ger bra skärmprofiler om du vet vad du gör. Om du tänkt kalibrera en wide gamut skärm är dock en spectrophotometer bättre, men de är dyra.

Sen beror det på vad du har för krav. Ska du kunna hålla en print sida vid sida med skärmen och få en exakt matchning behöver du kontrollera hela miljön samt ha en väldigt exakt skärm. Håller du på med det som hobby är det vettigare att hitta nåt som funkar "hyfsat" och lära dig arbeta med det istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hur långt det räcker beror på skärmen och vilka krav du ställer. Vill du ha en billig och bra lösning kan du köra på en colorimeter som Colormunki Display och ArgyllCMS. Det ger bra skärmprofiler om du vet vad du gör. Om du tänkt kalibrera en wide gamut skärm är dock en spectrophotometer bättre, men de är dyra.

Sen beror det på vad du har för krav. Ska du kunna hålla en print sida vid sida med skärmen och få en exakt matchning behöver du kontrollera hela miljön samt ha en väldigt exakt skärm. Håller du på med det som hobby är det vettigare att hitta nåt som funkar "hyfsat" och lära dig arbeta med det istället.

Tack för tips.
Beställde mig faktiskt en colormunki igår. Får den förhoppningsvis idag så ska jag se hur det verkar på min nuvarande skärm.

Permalänk
Medlem

från 24" till 32" kommer det vara lite "jaha...?" ? eller är det en ganska lagom ökning? Med tanke på att jag sitter typ 50cm från skärmen så är nog 43" alldeles för stort...

Permalänk
Medlem

Tänker lite så här när nu Windows är så väldigt dålig på att skala (även om det nu har blivit lite bättre i win10) kört en del bärbara på 13 tum som har 1440p och 1800p upplösning ingår och det är verkligen inte roligt och jobba på dessa upplösningar på en så liten skärm punkt så man blir tvungen att skala om och då ser det inte alls lika bra ut när du kommer kring 37 till 43 tum och använder 4k så ligger du ca 104 edp att de klarar windows av väldigt bra så extremt stor arbetsyta och allting är lättläst.

Men absolut 43 tum på nära avstånd kan kännas väldigt ovan till en början men man lär sig snabbare än vad man tror den vill man inte går tillbaka till något mindre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Hej,

Håller på en hel del med bildredigering, så vill ha både utrymme för arbete på skärmen och även en bra panel med bra färgåtergivning.
Sitter idag på en Dell ultrasharp IPS 24" U2412m.

Börjar kännas smått när man sitter med t.ex. lightroom där kontrollerna tar halva arbetsytan och lämnar litet kvar till bilderna i sig.

Såg nya philips 42.5" 4k, men efter att ha läst lite om den så verkar det lite osäkert på om den är så bra?
Kollat även på Dells nya motsvarighet, men för det priset och specen så är det extremt dyrt.

Sedan sitter jag ganska nära skärmen vid min nuvarande arbetsplats, så kan vara så att 40+ är för stort.

Kikade då på philips 32" 4k. Den såg ut att ha bra specs. Aningen dyr för bara 32" men är det bra panel så kostar det väl...

Tips, förslag? Vänta ett tag till?

Har du kollat Eizo och Viewsonic?
Jag tycker Dell och andra tillverkare har för tjock antiglarecoating så bilden blir lite suddig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweina:

Ja det är väl som du säger, nu för tiden ser väl alla bara på telefoner och paddor som ändå inte visar något korrekt.

Jag skickar en del saker för tryck, upp till 100x70cm och canvas osv. Trycker/Printar även en del själv, men "bara" upp till A3. Så det hade ju inte skadat att veta att det är korrekt färg osv. man sitter med.

Räcker det ändå att använda någon form av kalibrerings-apparat, likt colormunki(?) "spyder" eller vad dom heter...?

Ja men du måste kalibrera både skrivare och skärm så du får ut vad du ser på skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Sweina:

Såg nya philips 42.5" 4k, men efter att ha läst lite om den så verkar det lite osäkert på om den är så bra?
Kollat även på Dells nya motsvarighet, men för det priset och specen så är det extremt dyrt.

Sedan sitter jag ganska nära skärmen vid min nuvarande arbetsplats, så kan vara så att 40+ är för stort.

Du menar 4350? Den har jag investerat i så sent som i måndags. Jag kan tipsa om att den är helt grym. Jag sitter också väldigt nära, den står på skrivbordet och tangent bordet är typ 5 cm ifrån, så jag sitter inte ens 1m ifrån. Kanske 50 - 70 cm, nä det är inga problem alls. Den är väldigt låg, sitter betydligt lägre än föregångaren 4065, så topp hörna på både höger och vänster sida sitter rätt bekvämt i synfältet.

Den är också så pass stor att du kan köra max upplösning utan att använda skalning, vilket ger dig rätt schysst arbetsyta. När jag kör Maya eller Photoshop så känns det skamlöst bekvämt med arbetsyta på denna :). Nu har jag inte använt den länge, men första gången i historien som jag inte känner behov att stänga av menyer och verktygsfönster för att ha mer plats att jobba med bilden eller modellen.

Kan rekommendera dig att ta hem en från Netonnet då de fortfarande kör det fina konceptet med öppet köp. Testa i några dagar och gillar du inte så är det bara att skamlöst lämna in :-).

Permalänk
Medlem

Som ett par har varit inne på tidigare, kolla in EIZO, deras dyrare modeller ger fantastisk bild.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650