Permalänk
Medlem

AMD Freesync skärm

Hej,

Jag har köpt en ny dator och skulle åka för att köpa en skärm och fick med mig en AOC skärm med lite nice things och när jag tänkte efter idag så kom jag på att den hade AMD Freesync, då undrar jag ifall det går att användas även ifall jag har Nvidia grafikkort?
Är inte speciellt bra på datorer och vet knappt vad Freesync är men tippar på att det är något som man ska använda ifall man har chansen

Skärmen: http://www.siba.se/datorer/bildskarm/3d-bildskarm/aoc-g2460vq...

Kör även med en VGA adapter från datorn till en HDMI sladd till skärmen, alltså en HDMI som är kopplad till en VGA adapter in i datorn.

Mvh

Permalänk
Entusiast

Du kan tyvärr inte använda Freesync när du har ett Nvidia kort.
Sen är jag lite kluven, varför använda en VGA adapter ö.h.t, har du inte HDMI uttag på grafikkortet?

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Freesync fungerar inte med Nvidia grafrikkort. Nvidia har möjlighet att implementera det men har inte gjort det. Skärmen fungerar däremot utan freesync också givetvis.

Sluta med VGA, det är antikt och bör inte användas längre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tyvärr, freesync fungerar bara om skärmen stödjer det, och om du har ett AMD grafikkort som stödjer freesync. Du kan läsa på AMDs hemsida vad exakt freesync är. Men med få ord, det är en teknik som gör att skärmen uppdateras beroende på hur många Bilder grafikkortet faktiskt skickar till skärmen, inom en viss spann, olika beroende på skärm. Detta gör en mycket trevligare spelupplevelse, speciellt om Fps går ner från typ 60 till 45, det blir en mycket mjukare upplevelse än om du hade skärm utan freesync, då man skulle uppleva det som hack typ.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har testat alla uttag med HDMI miniHDMI och VGA samt den gamla typen som ser ut som VGA fast lite mindre och tjockar, endast VGA funkar.

Var det ett dåligt köp utav monitor för det priset då?

Permalänk

Antingen är det något fel på skärmen eller ditt grafikkort.

VGA är analogt och inte att rekommendera. Tycker du inte att bilden är lite suddig?
Låna en bärbar dator och testa, de brukar ha HDMI-utgång.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Vet ej faktiskt eftersom jag inte har något att jämnföra med, men e ett gammalt graffekort dock, Nvidia GeForce 580.

Permalänk

Mja, du hade väl en skärm innan?

Hur var den inkopplad?

Men märker du inget direkt så är bilden antagligen inte helt åt skogen...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

@Jonte[YoT]: Datorn är nybyggd och har bara kört laptop innan är inte så kunnig på grafikkort osv men min polare byggde ihop en bra dator för väldigt lite pengar så är nöjd med allt och vill inte klaga.
Märker inget speciellt med bilden förutom att allt är ljusare för att jag har ändrat digital vibrance :3