VR-panelen – redaktionens intryck av Oculus Rift och HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Varför spelade ni Elite med en handkontroll då? Varför inte HOTAS eller en till två joysticks?

Varför nämner ni gång på gång att roomscale skulle endast gälla VIVE? Verkar inte vara några problem alls att köra oculus roomscale? (finns flera videos gällande detta)

för att länka en där endast en kamera används. https://www.youtube.com/watch?v=l_HlXzELHgo

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade:

Tror de jämför hur det ser ut idag. Oculus kommer säkert klara room-scale när Touch släpps (minst två kameror kommer krävas för att inte tappa tracking), men ingen vet *hur* bra. Exempelvis har ju Oculus rekommenderat utvecklare att göra Touch-spelen för 180 grader.

Permalänk
Medlem

@superapan: Kan putta bort vardagsrumsbordet så har jag också en av dessa "dedikerade VR-studios" hemma ;).
Så svårt är det faktiskt inte...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

OK. Nu har jag iofs. köpt Vive, men Facebook skulle inte hindrat mig från att köpa Rift.

Visst är det otrevligt med allt insamlande av data (beror ju också på vilken typ av data). Men så är jag heller inte 90-talist utan (sen) 60-talist.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tänkte mig att det framförallt är de yngre generationerna som har lättare att trumma på den personliga integriteten och inte äldre generationer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av duked:

Oculus säger att de/Facebook inte samlar in några uppgifter om användarna än (men kan göra det senare).

Nääe. Samla data har de gjort sedan start. Det som påstods för en månad sedan från Oculus håll var att de just då inte använde datan för marknadsföring eller delning till facebookplattformen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21969-oculus-svarar-angaende...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

HTC Vive verkar ju vara den Swec tycker är överlägsen. Rörelsekontroller visst.. men room scale? Hur man man någonsin rekommendera det? Vem har ett extra rum över liksom?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av duked:

@Fade:

Tror de jämför hur det ser ut idag. Oculus kommer säkert klara room-scale när Touch släpps (minst två kameror kommer krävas för att inte tappa tracking), men ingen vet *hur* bra. Exempelvis har ju Oculus rekommenderat utvecklare att göra Touch-spelen för 180 grader.

Ja så är det säkert, ser dock rätt bra ut även med en kamera om du tittar på videon jag länkade. Lär ju inte bli sämre med 2 kameror. Bara bra om de är lite försiktiga i vad de lovar dock.

Så fort de eller något annat företag som är uppbackade av några större företag gör en miss eller lovar något de inte kan hålla så blir det ju ett jävla liv.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

@Fade: Jo, det funkar hyfsat att tracka headsettet med en kamera (eftersom den har dioder på baksidan). Men handkontroller kan inte trackas om du har ryggen mot kameran, eftersom din kropp då skymmer, därför behövs minst två.

Att Oculus rekommenderar 180 grader till deras Touch-spel verkar dock inte lovande.

Ja, de får vara försiktiga med att lova för mycket nu. De har redan åkt på en hel del skit.

Permalänk
Medlem

Provade ni inte Budget Cuts? Svenskutvecklat och ett av de mest hyllade spelen till Vive.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5 4670K 3.4 GHz - ASRock Z87M Pro4 mATX - A-Data 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz - MSI RadeonR) 270X Gaming OC - Samsung SSD EVO 840 120GB - be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze - SilverStone Precision PS07B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nääe. Samla data har de gjort sedan start. Det som påstods för en månad sedan från Oculus håll var att de just då inte använde datan för marknadsföring eller delning till facebookplattformen.

http://www.sweclockers.com/nyhet/21969-oculus-svarar-angaende...

Är det konstigt? Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i något användaravtal, men det är osannolikt att t.ex Steam inte samlar in data om hur användarna brukar tjänsten...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Är det konstigt? Jag har inte brytt mig om att sätta mig in i något användaravtal, men det är osannolikt att t.ex Steam inte samlar in data om hur användarna brukar tjänsten...

I vissa fall är det kanske positivt att tjänsten samlar in information för att utveckla tjänsten?

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrTobbe:

I vissa fall är det kanske positivt att tjänsten samlar in information för att utveckla tjänsten?

Ah, så om Oculus Store samlar in användardata för att utveckla tjänsten är det negativt. Är det Gabe som gör det är det positivt. OK, rimligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Ah, så om Oculus Store samlar in användardata för att utveckla tjänsten är det negativt. Är det Gabe som gör det är det positivt. OK, rimligt.

Har inga problem med att Oculus heller försöker förbättra sin produkt.

Visa signatur

3570K | CM Seidon 240M | 16GB | 7950| 240GB SSD 2TB HDD |FD R5 | XL2411T | Zowie ZA-13 | Ducky G2PRO_Black | Ducky Shine 3TKL_RED | Corsair K90_RED | OnePlus X