Permalänk
Medlem

Bra, för Siba är kasst!

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

De som tror att vissa småorter med Siba kommet få en netonnet: De lägger ner småbutiker o ni blir helt utan...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

NetOnNet i Halmstad då!
Fått ta mig till Ullared varje gång jag vill ha något på NetOnNet så det är bra. Aldrig gillat Siba

Permalänk

Detta ska bli intressant, bor relativt nära en Sibabutik, så hoppas något fint öppningserbjudande eller liknande dyker upp med tiden.

Permalänk
Medlem

Tummen upp. Ska jag handla i butik vill jag inte bli trakasserad av störiga och framförallt okunniga säljare. Har bara positiva erfarenheter av Netonnet, grymt skönt att få kolla priser, plocka grejer i lugn och ro utan dessa störande element.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [TBOC]Razor:

Om nu fabian bengtsson äger nettonnet group så äger ju "siba" nettonnet ändå.

Sen att dom slopar namnet SIBA till fördel för NoN kan man ju tycka är lite udda...

Jag tror Bengt insåg att Fabian har förbrukat allt förtroende för famlijeföretaget bara för att han ville visa sig själv i TVn, Namnet är kört så Bengt blir tvungen att lägga ner sitt livsverk.

Skulle vara intressant att få veta vad som sägs under en familjemiddag hos Bengtssons.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas på att de säljer ut nuvarande lager kraftigt reducerat i pris.

Permalänk
Medlem

Bara de lyckas omvandla trött, okunnig och otrevlig Sibapersonal till trevlig och serviceminded Netonnet personal så är det ju strålande.
Annars kan de för min del stänga alla nuvarande Sibabutiker för gott.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Asus Rampage III Gene, 6GB DDR3 1333MHz, GTX280

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Man kan alltid hoppas på att de säljer ut nuvarande lager kraftigt reducerat i pris.

Varför skulle dom göra det ??

Dom ska ju bara skylta om butikerna precis som jet skyltade om till ingo, dom säljer ju inte bensinen billigare för att dom byter namn...

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Nu hänger jag inte riktigt med, varför valde du att citera mig?

Skickades från m.sweclockers.com

Undran om Sundsvalls butiken av Siba konverteras till NetonNet Lagershop inom kort.

I pressmeddelandet jag citerar berättar dom att Sundsvall, Malmö, Västerås och en ort till blir första butikerna att konverteras till NetonNet medans dom andra butikerna är ovisst hur det blir med. Slutet av 2017 ska hela konverteringen vara klar.

Medans Sundsvall alltså är en av dom första och en prio ort

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Undran om Sundsvalls butiken av Siba konverteras till NetonNet Lagershop inom kort.

I pressmeddelandet jag citerar berättar dom att Sundsvall, Malmö, Västerås och en ort till blir första butikerna att konverteras till NetonNet medans dom andra butikerna är ovisst hur det blir med. Slutet av 2017 ska hela konverteringen vara klar.

Medans Sundsvall alltså är en av dom första och en prio ort

Jaha, näe, då var det ett missförstånd. Jag undrade aldrig i och med att det stod i nyheten. Jag skrev bara om att jag hoppats på det tidigare och så avslutade jag med "Stort tummen upp!" över att det äntligen händer

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk

Det var tråkigt, SIBA har ju alltid varit siba, som man kunnat åka till i gbg och titta runt lite.
När jag för köpte min första mobil i mars, en Samsung Galaxy S7, så reggade jag mig på Siba siten som såg ut att blivit en "riktig" site då den innan, de gånger jag besökt den knappt något alls bara lite länkar (det var iofs för flera år sedan). Siba är en av de "stora" som alltid skulle vara kvar

När jag läste att Siba skulle läggas ner var som ett dåligt 1 April skämt.

Permalänk

Kanske netonnet blir bättre än att använda prishöjningar för att sänka sina priser? Men det fortsätter nog.
Eller vad sägs om pristerminaler i butiken med länk till prisjakt?
Haha, man får drömma!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Haha, säkert att du inte tänker på Elgiganten nu? ;D

Haha va? Möjligt att Elgiganten har mycket anderson prylar också men NetOnNet har det med

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Tycker att Siba gick i graven mer eller mindre när de slutade med allt som hade med rea att göra.

Netonnet har heller aldrig någon rea, i och med att de är samma ägare så är det förklaringen

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag gillar NetOnNet. Kanske lite för mycket Anderson prylar ibland.

Inte så konstigt, det är deras egna budget-märke
Elgiganten har väl mirai eller var det heter?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Siba där har jag inte handlat sedan 2007 så gör mig ingenting om just Siba försvinner. Men visst lite nostalgisk blir jag då det var på Siba jag köpte min första PC en HP Pavilion 2003 med AMD Athlon XP processor, fantastiska prestanda jämfört med min iMac från 1999 som var den första hemdatorn jag ägt.

Så känns lite tråkigt pga den anledningen att Siba nu försvinner det är ju ett klassiskt märke som nu går i graven, fanns t.o.m när farsan föddes.

Men undrar hur detta går ihop med den där imagen att netonnet skall ligga lite avsides och vara lite svåra att hitta? Många Siba butiker ser ju ut som just butiker och är lite små. Kommer dessa att försvinna? Kanske blir några mindre orter utan butik nu?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Mattryxzin:

Detta ska bli intressant, bor relativt nära en Sibabutik, så hoppas något fint öppningserbjudande eller liknande dyker upp med tiden.

SIBAbutiker i mindre byar läggs ner... Så ta inte för givet att det blir en Netonnet lagershop av din lokala siba.

Permalänk
Skrivet av Hjemrdeil:

Kan vara nyttigt för NetOnNet då det på flera ställen i Sverige är flera mil mellan NetOnNet och kunderna men de flesta har SIBA i sin närhet, men vem vill handla där det är dyrt, kundtjänsten är dålig och där det enbart satsas på TV-apparater i hundratals.. Förstår att SIBA-verksamheten går dåligt på så sätt. NetOnNet har också ganska schyssta priser och en schysst fyndhörna som allt för många butiker saknar i min åsikt.

Här är det SIBA som har bäst service, säljarna på golvet måste inte jagas med lasso för att man ska få prata med dem. Har man en fråga kan de oftast svara direkt eller annars titta i sina egna system. De kastar sig inte över en när man tittar på SIBA heller utan man kommer bara till informationsdisken när man vill ha hjälp. För vår del går den bästa butiken med bra priser för att vara fysisk butik i graven. Ska man ha något man vill se eller höra på före köp är det fysisk butik som gäller här. Har vi sedan bestämt oss och priset är vettigt blir det köp på plats, det lilla extra i pris är värt servicen.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se vad dom gör av butiken på Kungsgatan. Liten och väldigt dåligt sorterad, senast Siba sålde ett schysst ps4:a spel för bra pris gick jag dit och möttes av en tvspelshylla bestående av ungefär 5 ps4:a titlar...

Vore ju smutt om dom fick till en "lagershop" mitt i stan, men tvivlar tyvärr...

Permalänk
Medlem

Inge förtjust i NetonNet, dom ville att man skulle uppge personnummer när man skulle till kassan för att betala. Vad ska de vara bra för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Inge förtjust i NetonNet, dom ville att man skulle uppge personnummer när man skulle till kassan för att betala. Vad ska de vara bra för?

Köpte du en TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Köpte du en TV?

Nä, aldrig köpt nån TV. En hårddisk var det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Inge förtjust i NetonNet, dom ville att man skulle uppge personnummer när man skulle till kassan för att betala. Vad ska de vara bra för?

Det har ju varit samma på Siba också de senaste åren. Förr så skulle de ju ha namn och address men med personnummer så blir det enklare då de får fram namn och address på det sättet via folkbokföringen. De gör detta för garantins skull, information om var folk kommer ifrån som handlar samt så blir det enklare om folk tappat bort sina kvitton. Då kan de få fram kvittot genom att söka efter personnummer istället.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det har ju varit samma på Siba också de senaste åren. Förr så skulle de ju ha namn och address men med personnummer så blir det enklare då de får fram namn och address på det sättet via folkbokföringen. De gör detta för garantins skull, information om var folk kommer ifrån som handlar samt så blir det enklare om folk tappat bort sina kvitton. Då kan de få fram kvittot genom att söka efter personnummer istället.

Jag har då inte behövt uppge mitt personnummer på Siba, och jag har handlat där några gånger de senaste åren. Kanske inte har köpt nåt som täcks av den typen av garanti dock, vet ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Netonnet har heller aldrig någon rea, i och med att de är samma ägare så är det förklaringen

Skillnaden är att Netonnet har nästan alltid bra och konkurrens-saftiga priser, så det behövs inte någon rea

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av -X-hellfire:

När jag för köpte min första mobil i mars, en Samsung Galaxy S7, så reggade jag mig på Siba siten som såg ut att blivit en "riktig" site då den innan, de gånger jag besökt den knappt något alls bara lite länkar

???

Där hängde jag inte alls med vad du ville ha sagt (jag kanske är lite trög så här på nattkvisten).

Personligen så tycker jag det är en föträfflig omvandlig. Var inne i en Siba-butik för ett antal år sedan, och sunkigare och tristare butik får man leta efter. Anskrämligt sunkigt.

Har bara positiv erfarenhet av NoN, inklusive både lagerhus och trevlig personal. Lätt att lämna tillbaka något vid felköp, och trevlig service. Bra mellankoncept emellan butik och renodlad näthandel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

???

Där hängde jag inte alls med vad du ville ha sagt (jag kanske är lite trög så här på nattkvisten).

Personligen så tycker jag det är en föträfflig omvandlig. Var inne i en Siba-butik för ett antal år sedan, och sunkigare och tristare butik får man leta efter. Anskrämligt sunkigt.

Har bara positiv erfarenhet av NoN, inklusive både lagerhus och trevlig personal. Lätt att lämna tillbaka något vid felköp, och trevlig service. Bra mellankoncept emellan butik och renodlad näthandel.

Jag kanske uttryckte mig oklart
...det jag ville ha sagt var att när jag för några år sedan besökte Siba siten fanns det bara lite info men ingen webbshop men nu såg det riktigt bra ut.

Då är det typiskt att Siba läggs ner när man väl hittat dit och gjort en inköp på något med värde mer är par hundra.

Vet inte hur det går med nu garatin etc på Siba.

Det är ju inte konkurs utan en omstrukturering av verksamheten.

Det var väl ett 10 tal år sedan Inet gick i konkurs och massor av deras kunder förlorade det och andra på det tog några år så återstartade Inet med andra ägare men snarlikt namn eller hur det var.

Hoppas det fungerar så smärtfritt som möjligt mellan övergången från Siba till NetOnNet för dess tidigare kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Exakt min tanke.

Ett litet NetonNet i Tornby, eller ett stort NetonNet lite mer avsides i Kallerstad? Känns inte rimligt att det blir två butiker i Linköping? Men vem vet.

Knappast att det blir något NetonNet i Tornby. Finns Siba och NetonNet på samma ort så lär de flesta Siba-varuhus läggas ner helt enkelt, inte konverteras till NetonNet.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Inte så konstigt, det är deras egna budget-märke
Elgiganten har väl mirai eller var det heter?

Matsui, Logik och Sandstrøm.

Visa signatur

PSN: TheDarkRuler