AMD: "Zen konkurrerar mot Intel Skylake i prestanda och strömförbrukning"

Permalänk
Melding Plague

AMD: "Zen konkurrerar mot Intel Skylake i prestanda och strömförbrukning"

Processorarkitekturen Zen gör att AMD åter kommer att konkurrera mot Intel prestandamässigt. Det hävdar bolagets marknadsföringschef John Taylor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter intressant, men vad ska han säga egentligen

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Kaby Lake (skylake refresh) ska väl komma nån gång i slutet av året också, vet inte hur mkt mer prestanda den kommer ge i förhållande till skylake

Permalänk
Avstängd

Så 2017 så har amd cpuer med intels 2015-16 standard. De låter ju inte så kul. Åh andra sidan är de ett jävla tag till cannonlake

Men med tanke på hur små steg intel tar så är de ju alltid något. Så länge de pressar ner priserna så är de ju faktiskt stort framsteg.

Permalänk
Medlem

@Granter:
Bättre än idag, AMD kan inte ens konkurrera med Sandy Bridge nu... Med sina APU'er har de lite att säga om på billiga laptops utan grafikkort men det hjälper dem inte så mycket.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

Så 2017 så har amd cpuer med intels 2015-16 standard. De låter ju inte så kul.

Men med tanke på hur små steg intel tar så är de ju alltid något. Så länge de pressar ner priserna så är de ju faktiskt stort framsteg.

Allt handlar då om prissättning. Om AMD kan leverera Skylakeprestanda för säg 2/3 av priset? Ja då vinner AMD marknadsandelar. Allt som behövs är att AMD återfår ett starkt fäste på marknaden och kan börja investera på CPUer igen så kan AMD börja återhämta sig.

Detta kommer dock ta ganska mycket tid. AMD har varit borta från finrummet på CPU sidan i mååånga år nu. Det kommer att ta två-tre generationer innan de kan börja konkurrera med Intel på riktigt men man måste börja någonstans och stämmer detta så kan Zen bli just den början de behöver.

Skrivet av Granter:

Så 2017 så har amd cpuer med intels 2015-16 standard. De låter ju inte så kul.

Men med tanke på hur små steg intel tar så är de ju alltid något. Så länge de pressar ner priserna så är de ju faktiskt stort framsteg.

Men behövs det verkligen mer? Intel har själva mer eller mindre sagt att de slagit in i en teknisk vägg där IPCn sällan blir mer än 10% högre än föregående generation och idag ligger (hur mycket man än vill något annat) fokuset på att få ned strömkonsumtionen. Är det verkligen fy skam att Zen landar kring Skylake om Skylake i sin tur ligger någonstans mellan 8-10% efter Kerby Lake i perfekta förhållanden? I slutändan kommer succé eller flopp bestämmas baserad på priset. Kan AMD leverera Skylake prestanda för 2/3 av priset så kommer de att sälja väldigt många CPU:er.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast

Roligt om det stämmer, så kan man kan börja rekommendera AMD på entusiastfronten igen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Härligt
Då kan jag tänka mig köpa Zen om det är ~Skylake i IPC. Tidigare var det ju snack om Haswell.
Fast sen har ju Intel 10-core prollar numera också och jag vill ha det absolut bästa.

Permalänk
Medlem

Det hela blir spännande att se. Tydligt är att AMD inte går om Intel, genom uttalandet "We are far closer to Intel than ever before". Som man säger, "nära skjuter ingen hare" .

Men om AMD erbjuder en NÄSTAN lika bra prestanda som intel, fast för lägre pris och med låg strömförbrukning så är jag intresserad.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag iofs att Zen blir bra men PR-folk i allmänhet är ju experter på att halvljuga och förvränga. Kan dom inte bara knipa istället så man kan få bli positivt överraskad för en gångs skull?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kaby Lake (skylake refresh) ska väl komma nån gång i slutet av året också, vet inte hur mkt mer prestanda den kommer ge i förhållande till skylake

Låt mig gissa.... 2-5%. Typ som var enda Intel CPU har gjort senaste 5 åren.

Skrivet av scara:

Härligt
Då kan jag tänka mig köpa Zen om det är ~Skylake i IPC. Tidigare var det ju snack om Haswell.
Fast sen har ju Intel 10-core prollar numera också och jag vill ha det absolut bästa.

Zen ska dock komma som 4-8-16 kärnig sak vad man läst, med HT på detta. Så Intel "Broadwell-E" 10 core... Zen 8-16... kan bli intressant om IPC och klock är snarlik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-Hippie:

Det hela blir spännande att se. Tydligt är att AMD inte går om Intel, genom uttalandet "We are far closer to Intel than ever before". Som man säger, "nära skjuter ingen hare" .

Men om AMD erbjuder en NÄSTAN lika bra prestanda som intel, fast för lägre pris och med låg strömförbrukning så är jag intresserad.

Men det är väl bara en logisk slutsats? AMD har varit borta från finrummet i minst 6 år snart. Man kan väl inte ha som krav att AMD ska slå en homerun när man återvänder till plattan för första gången på 6 år? Det AMD borde satsa på (och verkar göra) är att skapa en plattform som de kan bygga på från. Precis som en slagman i Baseball ska ta det lugnt och inte pressa sig för hårt och skapa onödig hype innan denne är redo så borde AMD faktiskt ta och se till att komma så nära Intel som möjligt och konkurrera med pris för konsumenter. Det är i AMDs bästa intresse att inte skapa en hype som kring Bulldozer. För då går det bara fel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Nu tror jag iofs att Zen blir bra men PR-folk i allmänhet är ju experter på att halvljuga och förvränga. Kan dom inte bara knipa istället så man kan få bli positivt överraskad för en gångs skull?

Instämmer med det trackrecord som AMD har gällande PR så tycker man de borde vara väldigt mer lågmälda.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

"Det hävdar bolagets marknadsföringschef...". Ja vi vet ju hur deras marknadsföring har varit de senaste gångerna de har släppt nya produkter. Jag är fortfarande väldigt intresserad av Zen men jag litar inte en sekund på vad AMD själva säger. I want to see results!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intel har saknat konkurrens i många år nu på cpu marknaden.
Om det stämmer vore det givet mycket bra. Nu är det upp till bevis!

P.S. Vem litar på en säljare?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men det är väl bara en logisk slutsats? AMD har varit borta från finrummet i minst 6 år snart. Man kan väl inte ha som krav att AMD ska slå en homerun när man återvänder till plattan för första gången på 6 år? Det AMD borde satsa på (och verkar göra) är att skapa en plattform som de kan bygga på från. Precis som en slagman i Baseball ska ta det lugnt och inte pressa sig för hårt och skapa onödig hype innan denne är redo så borde AMD faktiskt ta och se till att komma så nära Intel som möjligt och konkurrera med pris för konsumenter. Det är i AMDs bästa intresse att inte skapa en hype som kring Bulldozer. För då går det bara fel.

Du har rätt. Men jag hade ändå tyckt det varit roligt om AMD reste sig som en jätte och slog bort Intel som en liten fluga. Nu liknar det mer som Shadow of the Colossus - ett tidsödande klättrande för AMD upp på jätten Intels kropp.

Permalänk

Finns det någon info om huruvida AMD kommer släppa sina 16 kärniga Zen-APUer/CPUer till konsumenter? Vore kul om AMD släpper en "riktig" FX plattform som kan konkurrera med X99.

Permalänk
Medlem

Hoppas nu Zen, Polaris och Vega blir ett riktigt lyft för AMD.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

kommer komma ngt dravel om att den är likvärdig vid samma klockfrekvens, o så kommer det sluta med att AMD är 20% slöare samt att man måste sätta sig på en AMD plattform, som minst sagt känns svajigt om den finns kvar om 3 år. Jag tror att misslyckas man med ZEN, så kommer konsument-AMD-CPU läggas ner.

// LZ

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att bygga AMD system igen

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Allt handlar då om prissättning. Om AMD kan leverera Skylakeprestanda för säg 2/3 av priset? Ja då vinner AMD marknadsandelar. Allt som behövs är att AMD återfår ett starkt fäste på marknaden och kan börja investera på CPUer igen så kan AMD börja återhämta sig.
Kan AMD leverera Skylake prestanda för 2/3 av priset så kommer de att sälja väldigt många CPU:er.

Intel kommer säkerligen att följa med AMD i sin prissättning för att förhindra att AMD får ett allt för starkt fäste på marknaden.

Permalänk
Medlem

Bara hålla tummarna. Jag är nöjd så länge jag har alterntiv att välja på.
Intel prollen jag tittar på till nästa bygga finns knappt i lager i Sverige och har inte sjunkit i pris överhuvudtaget sen lanseringen i oktober. Snacka om att sitta i knät på nicka med ett leende.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Hur är det nu, kommer Zen konkurrera med Skylake i IPC eller i total prestanda?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tillförde inte mycket information men jag hoppas på att Intel får konkurrens så vi får några vettiga prisvärda 8 cores cpu. För vanligt folk duger 8 core per host ett bra tag framöver, medans 4 cores maxar barn i koltåldern med deras applikationer som de använder.

Permalänk
99:e percentilen

Oj oj oj vad jag ser fram emot den dag jag rekommenderar en AMD-CPU för första gången. Snälla AMD, låt detta uttalande stämma nu!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Closer than ever before- ? AMD har var före Intel när Athlon kom, endast Intels fula tricks att hålla borta dem från marknaden stoppade dem då. De fick de iofs böta för ett antal år senare, men det gjorde inget för då hade de återtagit prestandatronen och inte förlorat massa marknadsandelar under den där tiden de låg efter.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Om både Polaris och ZEN blir som det hintas om så har AMD äntligen kommit tillbaka in i matchen. Vi kanske får se ett väl efterlängtat krig på både CPU och GPU-marknaden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

kommer komma ngt dravel om att den är likvärdig vid samma klockfrekvens, o så kommer det sluta med att AMD är 20% slöare samt att man måste sätta sig på en AMD plattform, som minst sagt känns svajigt om den finns kvar om 3 år. Jag tror att misslyckas man med ZEN, så kommer konsument-AMD-CPU läggas ner.

// LZ

Det ligger i både Intels och Nvidias intresse att både CPU- och GPU-sektionen hos AMD överlever. Ingen av de två förstnämnda vill att ex ett företag som Samsung går in och köper upp verksamheten för att sedan börja platta till konkurrensen.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marsupilami:

Hur är det nu, kommer Zen konkurrera med Skylake i IPC eller i total prestanda?

Han skriver ju bara performance så det kan lika gärna vara som innan vilket endast gäller de fall alla kärnor kan användas.

Jag litar inte ett smack på AMD sedan deras lovord om Bulldozer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kör man över 1080P spelar ju processorn mindre roll, men jag hoppas AMD kan börja konkurera på den fronten igen, bra för priserna

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]