Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Näe antingen så transkodar servern åt dig och klienten spelar upp utan att göra något videoströmmen (eftersom Plex servern valt rätt format och upplösning åt klienten) eller så transkodar Plex inte alls och klienten spelar upp klippet utan att göra något med videon (eftersom Plex-servern vet att klienten kan spela upp klippet på det OSet/hårdvaran native).

Ja precis, vilket är precis vad jag sagt är rätt dumt nu i massa inlägg och tycker att de borde ge andra alternativ till. Det gör att du behöver en hyffsat kraftfull server ståendes. Det var vettigt när klienterna (telefoner, plattor, mediastickor) var svaga men idag är de extremt kraftfulla och klarar att transcoda själv. Då kan man ha Plex på en svag server (typ på en NAS) och ändå kunna spela upp allt.

Det är vad som gör Infuse så bra, tyvärr finns det där ingen central server där man kan sköta själva biblioteket utan det ligger på enheten som spelar upp. Så en kombination vore super.

Permalänk
Medlem

Ni som kör ATV med Plex. Hur funkar det? Vad har ni för server/nas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

Ni som kör ATV med Plex. Hur funkar det? Vad har ni för server/nas?

Plex funkar ok, kör dock med hyfsad stationär dator som server.

Infuse är dock bättre på precis allt. Då behöver du inte transcoda nånting t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnDumEn:

Plex funkar ok, kör dock med hyfsad stationär dator som server.

Infuse är dock bättre på precis allt. Då behöver du inte transcoda nånting t ex.

Okej, tack för svar!

Permalänk
Medlem

TvOS 9.1 finns ute nu.
Stöd för Apple remote-appen i iPhone!

Permalänk
Avstängd

Undra om en vanlig Logitech Harmony klarar APTV 4
Läste här men kunde inte bena ut om den fungerar som med APTV 2.
https://support.myharmony.com/en-us/harmony-experience-with-a...

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Undra om en vanlig Logitech Harmony klarar APTV 4
Läste här men kunde inte bena ut om den fungerar som med APTV 2.
https://support.myharmony.com/en-us/harmony-experience-with-a...

Den fungerar likadant som med atv2. Har du en atv2 konfigurerad med harmony idag så behöver du inte ens uppdatera fjärren när du byter till atv4.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@EnDumEn: Fungerade som smäck. Men konstigt nog visar inte Netflix texterna och går ju inte swipa ner med Harmonyn så man kommer åt undertextmenyn. Detta och att det inte går köra bluetooth tangentbord är två sker jag saknar från APTV 2.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stormense:

@EnDumEn: Fungerade som smäck. Men konstigt nog visar inte Netflix texterna och går ju inte swipa ner med Harmonyn så man kommer åt undertextmenyn. Detta och att det inte går köra bluetooth tangentbord är två sker jag saknar från APTV 2.

Hoppade igång till slut

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

Men hallå?
MrMC finns ju nu till Apple TV4, det är Kodi, nerstrippad men en vanlig user saknar inget.
Förutom en sak, stödet att spela .rar filer är ännu inte implementerat, men då koden för det i kodi tydligen är en mess så skall de skriva om den och denna funktion kommer att implementeras snarast.

Själv kör jag MrMc, funkar uber-prima, min supernajsa Streacom-mITX blev pensionär

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av EnDumEn:

Plex funkar ok, kör dock med hyfsad stationär dator som server.

Infuse är dock bättre på precis allt. Då behöver du inte transcoda nånting t ex.

"kör dock med hyfsad stationär dator som server"

Menar du alltså att Apple TV'n ändå kräver transcode'ing på allt ?

(trodde den hade stöd för .mkv nu och kan köra mycket rakt av - UTAN transcode..)
Hur är det med subtitles osv ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

"kör dock med hyfsad stationär dator som server"

Menar du alltså att Apple TV'n ändå kräver transcode'ing på allt ?

(trodde den hade stöd för .mkv nu och kan köra mycket rakt av - UTAN transcode..)
Hur är det med subtitles osv ?

Det är Plex som är dåligt anpassat, fram till för några dagar sen bara så krävdes transcoding på allt som du ville ha undertext på men det är fixat nu i senaste uppdateringen.

Jag tar dock tillbaka att Infuse är bättre på allt. Många småbuggar finns som är rätt störiga. Så de är bra på olika sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Några fler som provat Kodi på atv4? Jag är ingift xbmc-kodi användare sedan 15år tillbaka, det är det enda interface mediacenter som gäller.
Använder en nerstrippad pc som htpc nu. Hade dock varit kanon med en mindre, ljudlös och mer effektsnål lösning. RPi2 med Kodi använder jag i sovrummet och käkar allt jag ger den i 1080p-väg. ATV4:s app funktioner med Play etc hade varit smeket, men vill veta innan jag köper en.

Visa signatur

// Benz

Permalänk
Medlem

Har hållit på länge med plex och alla möjliga enheter för att spela upp. Går fan inte va utan transcoding.

Så fort man börjar mecka med direct play dröjer det inte länge innan vissa filer som ballar ur på ett eller annat sätt.

Visa signatur

I5 4690k, 8gb, GTX 1080
i7 2600, 16gb

Permalänk
Medlem

Jag har en ATV4 och köpte den som ersättare för min trotjänare boxee box.
Med MrMC funkar det klockrent då mitt arkiv inte har spec. många ISO eller rar.
Hittills är jag supernöjd med bytet!

Permalänk
Avstängd

Någon som vet när Apple kommer åtgärda att APTV 4 inte går in i viloläge. Efter någon sekund sätts den på och gör att det fortfarande inte går att ha inställt på att kontrollen även ska sköta ens TV.

Eller är detta med viloläge en funktion som inte är färdigutvecklad. När jag hade en NUC var det samma problem. Väcktes till liv efter ett tag.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem

@BenZ:

Jag kör Kodi på min ATV4 och det funkar hur bra som helst, har dock inte försökt få in min advancedsettings.xml för att kunna köra via min mysql!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kör Plex, funkar super!

Permalänk
Medlem

Går det inte att köpa och kolla serier till Apple tv genom iTunes? Har jag missat något stort?
Kan inte hitta något i menyerna

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem

Hej! Letar tips/förslag på förbättringar. Har idag en NAS/Plex server med Phenom X4, 8gb ram osv som transcodar till Plex på min ATV4. Funkar utmärkt tills .mkv filmerna blir lite större. Har en del filmer på 30-40gb. Då får jag ändå starta o spela upp via datorn vilket är lite irriterande. Förslag hur jag löser det, direct play? App?

Alternativt, förslag på snygg lösning till datorn, den är ändå helt ljudlös. Plex på PC, sen direct play?

Förslag på hur styra PC välkomnas också, har Ipad 2, Android mobil osv.

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Skrivet av ASUSG15:

Hej! Letar tips/förslag på förbättringar. Har idag en NAS/Plex server med Phenom X4, 8gb ram osv som transcodar till Plex på min ATV4. Funkar utmärkt tills .mkv filmerna blir lite större. Har en del filmer på 30-40gb. Då får jag ändå starta o spela upp via datorn vilket är lite irriterande. Förslag hur jag löser det, direct play? App?

Alternativt, förslag på snygg lösning till datorn, den är ändå helt ljudlös. Plex på PC, sen direct play?

Förslag på hur styra PC välkomnas också, har Ipad 2, Android mobil osv.

Appen Infuse kanske kan vara nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av screamcast:

Appen Infuse kanske kan vara nåt?

Köpte appen lite tidigare ikväll, kollar film på projektorn just nu. Funkar toppen, snyggt med "dark mode" också! Det trådlösa ville inte vara med så fick dra fram en internetkabel

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Precis köpt en ATV4 för att försöka ersätta min WMC HTPC som PVR. Använder DVBLink Server till den och har nu börjat beta testa deras ATV4-klient. För att lära mig mer om hur burken är som mediaspelare och vilka funktioner som finns i andra appar så testar jag även igenom SVT Play, VLC, Infuse mfl.

Nu till min fråga; jag saknar stöd för snabbspola framåt/bakåt i apparna vilket för mig som WMC-användare är en standardfunktion. Varför fungerar inte det i tex VLC och Infuse - eller missar jag bara hur man gör?

Permalänk
Medlem

Köpte också en ATV4 för några veckor sen och gillar det skarpt, hade en nexus player innan men den buggade mer än den fungerade.

Det enda jag saknar är bättre stöd för Logitech Harmony fjärren, just nu går det inte att spola alls med fjärren utan klippet man tittar på stängs ner.

Jag kör PLEX och tycker det fungerar grymt (Server i sign), har inte haft någon buffring vad jag än streamar och då är ATVn uppkopplad på WIFI och inte med kabel.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av MaQue:

Jag har en ATV4 och köpte den som ersättare för min trotjänare boxee box.
Med MrMC funkar det klockrent då mitt arkiv inte har spec. många ISO eller rar.
Hittills är jag supernöjd med bytet!

MrMC ... ??

Vad har jag nu helt missat i den tekniska utvecklingen..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

MrMC ... ??

Vad har jag nu helt missat i den tekniska utvecklingen..

http://www.mrmc.tv/
Bygger på Kodi.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Dum fråga som ingen verkar ta upp, 32GB eller 64GB-versionen, vilken bör man köpa? Har man användning för 64GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Dum fråga som ingen verkar ta upp, 32GB eller 64GB-versionen, vilken bör man köpa? Har man användning för 64GB?

Ifall du inte planerar att installera en sjujäkla massa spel räcker 32GB gott och väl (även då räcker nog 32GB till). Jag förstår faktiskt inte ens varför 64GB-versionen existerar men jag köpte den på rea till samma pris som de sålde 32GB och då var valet inte så svårt.

Jag vet dock inte hur det fungerar med iTunes, om filmerna/serierna laddas ner till själva Apple TVn snarare än att strömmas så kanske det kan vara värt att investera i 64GB. Själv använder jag bara play-appar och Plex.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag vet dock inte hur det fungerar med iTunes, om filmerna/serierna laddas ner till själva Apple TVn snarare än att strömmas så kanske det kan vara värt att investera i 64GB. Själv använder jag bara play-appar och Plex.

Filmerna och musiken laddas ned temporärt till ATV.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Skulle du säga att du gillar det bättre än Plex?

Skickades från m.sweclockers.com