Permalänk
Medlem

Köpa ny processor (+ moderkort)

Min flickväns dator har på senare tid blivit sämre och sämre med problem som jag tror är relaterade till processor. Hon spelar en hel del spel på sin dator. Allt från Civ 5 och Banished till Guild Wars 2 och SWTOR. Så jag behöver lite råd om vilken processor man bör satsa på för en rimlig prislapp. Bör man satsa på skylake eller är det vettigare att köra förra generationen?
Och när jag ändå är igång med att byta ut processorn så funderar jag på att byta moderkortet också, då det är lite äldre än processorn.

Har ni några tips? Budgetten ligger på ~3k (+/- några hundralappar).

Tack

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Macida:

Min flickväns dator har på senare tid blivit sämre och sämre med problem som jag tror är relaterade till processor. Hon spelar en hel del spel på sin dator. Allt från Civ 5 och Banished till Guild Wars 2 och SWTOR. Så jag behöver lite råd om vilken processor man bör satsa på för en rimlig prislapp. Bör man satsa på skylake eller är det vettigare att köra förra generationen?
Och när jag ändå är igång med att byta ut processorn så funderar jag på att byta moderkortet också, då det är lite äldre än processorn.

Har ni några tips? Budgetten ligger på ~3k (+/- några hundralappar).

Tack

ska du köpa Skylake + MB så blir det ju DDR4 också för att det ska funka..? och det kommer bli över 3kkr.
har du inte redan DDR3 stickor som du kan använda i nya datorn?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jo precis. Idag har hon DDR3 som jag gärna återanvänder. Men jag tänkte att om prestanda ökningen är väldigt märkbar så kanske det kan vara värt det också. Men om jag helt strycker Skylake för denna gången och håller mig till 1150 socket. Vad skulle du rekommendera då?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790K, Moderkort: Gigabyte Z97X Gaming 3, RAM: Corsair Vengeance Pro 1866 MHz, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850w, GPU: Asus GeForce GTX 980 Strix DirectCU, SSD: Crucial MX100 256GB, Chassi: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Vad för processor sitter i datorn just nu?