Nvidia släpper fullständiga specifikationer för Geforce GTX 1070

Permalänk
Melding Plague

Nvidia släpper fullständiga specifikationer för Geforce GTX 1070

Inför lanseringen av Geforce GTX 1070 röjer Nvidia de fullständiga specifikationer och ger en försmak på prestandan, som sägs vara bättre än GTX Titan X till ett mycket lägre pris.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Jag tycker intresant hur bra 1070 kan bli med mod + partner kort + annat BIOS presterar

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se test på detta kort. Ser även fram emot 1060 för att inte tala om Polaris!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag tycker intresant hur bra 1070 kan bli med mod + partner kort + annat BIOS presterar

Tror dess minnesbuss kommer bli ditt största problem. 1080 har ju 320GB/s, vs 256GB/s och TitanX har 336GB/s. Tror inte du kan komma runt det. Men det återstår att se när de testar den, hur nära är den sin gräns i praktiken?

Edit: Eftersom vissa uppenbarligen inte kan läsa till vad jag svarat till. Självklart räcker troligen 1070s bandbredd till stock clock, men ovan post var ju syftat till extrem OC, troligen i hopp att nå 1080s nivåer.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Paddanx:

Tror dess minnesbuss kommer bli ditt största problem. 1080 har ju 320GB/s, vs 256GB/s och TitanX har 336GB/s. Tror inte du kan komma runt det. Men det återstår att se när de testar den, hur nära är den sin gräns i praktiken?

Behöver ju inte maxa minnet

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Aningen tråkigt att 1070 inte får GDDR5X på referensmodellen, men det lär väl säkerligen lösas ganska omgående av partnerleverantörerna.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Aningen tråkigt att 1070 inte får GDDR5X på referensmodellen, men det lär väl säkerligen lösas ganska omgående av partnerleverantörerna.

Tror knappast att de får ändra minnestyp på kortet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Börjar inse att det nog inte kommer vara värt de extra pengarna att köpa ett 1080-kort, för mig alltså. 1070 ser ju ut att prestera grymt bra, så det lär bli ett sådant.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Jag kan inte vara den enda som är lite besviken på 1080 och 1070. Eller snarare nVidia. Det är den första krympningen sedan 680 och en helt ny arkitektur. Jag känner att prestandan därför är ganska blygsam.
Men det är klart, jag försöker ju vänta mig fermi-liknande produkter och inte kepler-produkter.
Det här att lansera en avskalad modell och låtsas som att det är en toppmodell för ett ännu högre pris, så att man senare kan säga "oj, kolla här, vi ville vara snälla och lansera en till".
Dessutom känner jag att de har en entusiastprissättning utan entusiastkänsla över kretsarna.

Nåja, 1070 kommer att lägga sig i en intressant priskategori, förutsatt att dollarpriset sjunker gentemot kronan. Den har intressant prestanda (om man räknar beräkningskapaciteten i relation till 1080), men jag känner för personlig del att jag gärna väntar och ser på vad Vega hittar på, och eventuella prissänkningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

är förvånad över klockfrekvenserna.
hade trott genom de senaste åren att GDDR5 cappade på 1000-1100mhz (stabilt för att kunna erbjuda garanti), så är positivt överraskad att dom kan ge 1500mhz nu

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Prestanda per krona verkar helt klart bättre med 1070, den kommer nog bli en storsäljare. Så som 970 har varit länge nu. Hoppas bara dom har lärt sig att inte ljuga om minnet

Permalänk
Medlem

Intressant kort! Väntar dock tills 1080TI kommer det borde vara i en klass för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag tycker intresant hur bra 1070 kan bli med mod + partner kort + annat BIOS presterar

1070 med GDDR5x skulle vara intressant att se, frågan är om Nvidia ger partnertillverkarna såna friheter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser likvärdigt ut specifikationsmässigt med det vi sett ryktas om Polaris 10. Oerhört jämnt rent ut sagt.

Blir nog precis som R9 390 och GTX 970 väldigt jämnt prestandamässigt. Dock tror jag AMD:s lösning kommer vara energieffektivare denna gång.

Permalänk
Entusiast

@KalBumling: Det tror jag inte är möjligt då Nvidia för det första nog vill roffa åt sig så mycket GDDR5X som möjligt till GTX 1080 ett bra tag framöver och utöver det så vore det ju lite konstigt för Nvidia om de marknadsför kortet med GDDR5 på deras hemsida medan partnertillverkare använder GDDR5X.

Men jag vet inte hur det här fungerar och det är väl möjligt att det händer någon gång.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Volymen på gddr5x kommer gå upp och priset kommer gå ner kraftigt de närmaste kvartalen, 5x kommer förmodligen att ersätta gddr5 helt inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem

Alltså jag förstår inte Nvidias taktik med Founders Edition. Får man ngt extra här som inte kommer finnas i övriga kort från t.ex. partnertillverkare? Ngn anledning måste ju finnas till att man tar ut så mkt högre priser. Eller handlar det helt enkelt om att man vill suga ut så mkt pengar som möjligt av sk "early adopters"?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av KalBumling:

@Uzanar:

Volymen på gddr5x kommer gå upp och priset kommer gå ner kraftigt de närmaste kvartalen, 5x kommer förmodligen att ersätta gddr5 helt inom 1-2 år.

Är det helt säkert dock? Jag menar, rent logiskt så borde det ju vara så men det borde ju finnas en hel del GDDR5 att tillgå som redan är tillverkat och bör användas eftersom GDDR5 har producerats i så många år.

Men som sagt, jag vet varken om GDDR5X är billigare/dyrare att tillverka än GDDR5 och hur mycket som faktiskt hinner tillverkas den närmsta tiden.
Det kan ju möjligtvis bli så att Nvidia rebrandar GTX 1070 nästa år som "GTX 1070X" och använder GDDR5X för en liknande summa

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Lite lurigt att de plötsligt räknar beräkningskraft vid boostfrekvens. Det har de inte gjort innan. Prestandan vid basfrekvens är 5,78 TFLOPS. Vilket är mer aktuellt när man jämför med 980Ti som har 5,63 och 6,77 TFLOPS i bas respektive boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Alltså jag förstår inte Nvidias taktik med Founders Edition. Får man ngt extra här som inte kommer finnas i övriga kort från t.ex. partnertillverkare? Ngn anledning måste ju finnas till att man tar ut så mkt högre priser. Eller handlar det helt enkelt om att man vill suga ut så mkt pengar som möjligt av sk "early adopters"?

Min gissning är att det handlar om volymer. Det tar ett tag att få upp en fullskalig produktion, men man vill ändå ha kort på marknaden så tidigt som möjligt. FE ställer inte speciellt höga krav på partnertillverkarna eftersom specifikationerna kommer färdiga från nVidia, då har partnertillverkarna tid på sig att utveckla egna kylare osv för en senare release. Det högre priset gör ju i sig att folk väntar, men de mest otåliga kan köpa korten direkt och ingen kan säga att det är en pappersrelease.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Eller handlar det helt enkelt om att man vill suga ut så mkt pengar som möjligt av sk "early adopters"?

Där har du det korrekta svaret.

Permalänk
Medlem

Blir nog detta till sommaren då! Verkar bli en värdig efterträdare till 970 ändå, finns kortet för 4000kr är det definitivt intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tror dess minnesbuss kommer bli ditt största problem. 1080 har ju 320GB/s, vs 256GB/s och TitanX har 336GB/s. Tror inte du kan komma runt det. Men det återstår att se när de testar den, hur nära är den sin gräns i praktiken?

Om jag inte har fel så kommer 1070 ha lika mycket bandbredd för sina kärnor jämfört med 1080 då 1070 har 25% mindre av dem.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Tror dess minnesbuss kommer bli ditt största problem. 1080 har ju 320GB/s, vs 256GB/s och TitanX har 336GB/s. Tror inte du kan komma runt det. Men det återstår att se när de testar den, hur nära är den sin gräns i praktiken?

Varför tror du bandbredd blir problem i 1070 när det inte alls såg ut att vara en flaskhals i 1080? Bandbredden i 1070 är 80 % av 1080 och av allt att döma så blir prestanda något mindre än 80 % av 1080, d.v.s. om något som har 1070 något högre takhöjd vad det gäller bandbredd.

I Maxwell visade det ju sig att komprimeringen av frame-buffer mer än väl kompenserade för att motsvarande modell hade längre kapacitet mot VRAM. I Pascal har man gjort ännu mer förbättringar kring just detta så X GB/s motsvarar i praktiken en högre kapacitet i Pascal än i Maxwell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Sisyfos:

Det är ungefär den tidsskalan det brukar ligga på när tillverkarna hoppar mellan olika minnestekniker. Dock så beror det på om/när yields för gddr5x är likvärdiga gddr5.

Permalänk
Medlem

Att partnertillverkare skulle få ersätta GDDR5 med GDDR5X har jag väldigt svårt att tro. I och med den här stora krympningen så känns det som att Nvidia har gjort väldigt klart att de vill att det ska vara en markant skillnad mellan 1070 och 1080. De vill inte hamna i samma sits som de har gjort tidigare där skillnaden på 70- och 80-korten har varit alldeles för liten i jämförelse med priset.

Visa signatur

Nintendofanboy
Corgiägare instagram.com/gizmocorgi
Legonörd
Amatörfotograf 35mm.se

Permalänk
Medlem

Frågan är vad som är mest värt att satsa på. Ett begagnat 980ti för samma peng som ett nytt 1070? Spel i 2560x1440 och 3d rendering i blender.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Keep on creating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Aningen tråkigt att 1070 inte får GDDR5X på referensmodellen, men det lär väl säkerligen lösas ganska omgående av partnerleverantörerna.

Tror inte att kretsen i 1070 kan köra GDDR5X utan bara GDDR5 minne.
Minnes teknikerna är väldigt lika men ej helt lika om jag förstått det rätt så man måste anpassa "minnesbuss-konfigureringen" till typ av minne.
Där av olika kretsar GP104-400 (GTX1080) och GP104-200 (GTX1070).
Men jag kan ju ha helt fel....

Permalänk
Medlem

Samma nyhet 2 dagar i rad?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Skrivet av Heinel:

Samma nyhet 2 dagar i rad?

Skickades från m.sweclockers.com

Funderade också på det, tänkte först att jag läst det på en annan sida eller att det var en deja' vu

Visa signatur

Lite härlig psy trance?
https://youtu.be/5vHuLa-AC9Y