Permalänk

Acer 28" Predator XB281HK prisvärd?

Jag tänkte uppgradera till min första 4K-skärm (trots att jag fortfarande kommer spela det mesta 1440p med några få undantag som datorn ska klara av galant i 4K). Skärmen ska vara på minst 28" och den ska användas i kombination med en 28" på 1080p som jag redan har hemma.

Jag har tittat på XB281HK eftersom den har G-Sync och ligger på 5 990 kronor just nu. Det känns som ett rimligt pris för en gamingskärm. Min budget tillåter inte att jag köper något dyrare för tillfället.

Frågan är hur prisvärt det egentligen är för den skärmen? Jag läste att det är en TN-display medan motsvarande variant med IPS ser ut att kosta några tusenlappar extra. Jag har ingen koll på vad som är bäst där men antar att pris = prestanda och att IPS är att föredra. Exakt hur viktigt är den skillnaden?

https://www.inet.se/produkt/2205482/acer-28-predator-xb281hk-...

Värt att nämna är att jag förutom gaming kommer att använda skärmen till bildredigering. Bra färgkontraster är också ett krav.

Tacksam för svar.

Om skärmen är super kan jag sträcka mig till en budget på 8 000 kronor men jag vill inte betala mer än så. Har tittat på Ultrawide också men vill inte ha en kurvad skärm eftersom det skulle påverka mitt arbete i Photoshop negativt.

Permalänk
Medlem

Kolla här för paneler och paneltyper. http://www.sweclockers.com/forum/trad/790306-20100403-samling... Kort sagt skiftar TN-paneler färg vid olika betraktningsvinklar vilket gör de bättre lämpade för spel men sämre för film, bild och typ allt annat än spel. IPS-paneler är mer vad du söker efter då de har större betraktningsvinkel.

Vad kommer du spela? För spel som CS, Battlefield etc hade det vart bättre med en skärm med högre uppdateringsfrekvens (hz), i annat fall är det inte behövligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Kolla här för paneler och paneltyper. http://www.sweclockers.com/forum/trad/790306-20100403-samling... Kort sagt skiftar TN-paneler färg vid olika betraktningsvinklar vilket gör de bättre lämpade för spel men sämre för film, bild och typ allt annat än spel. IPS-paneler är mer vad du söker efter då de har större betraktningsvinkel.

Vad kommer du spela? För spel som CS, Battlefield etc hade det vart bättre med en skärm med högre uppdateringsfrekvens (hz), i annat fall är det inte behövligt.

Det är väldigt olika vad jag spelar. Jag nöter inte FPS tävlingsinriktat men kommer säkert spela en hel del Overwatch rankat nu när det släpps. Övriga spel: Star Citizen. Kör t.ex. genom Farcry Primal nu. Rätt krävande spel och en del FPS-spel, dock rätt casual för det mesta.

Permalänk

Jag tror att jag köpter en TN-panel ändå.

Så länge jag sitter framför skärmen så gör inte de sämre betraktningsvinklarna mig något. Det enda jag är lite orolig för är färgåtergivningen. TN ska ha matta färger sägs det. Men betyder TN att det är "värdelöst" för Photoshop eller bara att det finns "bättre alternativ"? Så länge färgåtergivningen är bra och korrekt nog så kanske det fungerar för det jag använder det till?

Några kommentarer kring mina tankar där?

Permalänk

Jag köpte XB281HK och fick hem den i tisdags. Den har inga defekter. Tror eventuellt att jag hittade en död pixel när jag använde den första gången men hittar den inte längre nu när jag letar. Om den finns där så är det inget jag stör mig på mer än en liten smutspartikel på skärmen. Inte alls med andra ord.

Nu har jag en TN-panel, en VA-panel och en IPS-panel uppställda bredvid varandra så jag har kunnat jämföra färgkontrasten bra. Betraktningsvinklarna på TN är som sagt sämre än VA och IPS, men jag tycker ändå att TN-panelen på den här skärmen är så pass bra att det inte är någonting som man stör sig på när man sitter framför skärmen. Eventuellt kanske någon annan skulle störa sig på det om hen stod bredvid och tittade på, men då får den personen sluta klaga och köpa en egen skärm. Skärmen uppfattas som skarp och 4K är skönt. De matta färgerna är ingenting man tänker så mycket på om man inte har en IPS-skärm intill att jämföra med.

Jag har en sex år gammal Dell Ultrasharp på 23" som IPS. Färgkontrasterna på en sex år gammal IPS är bättre än en ny TN-skärm i 4K (vilket gör det allt mer uppenbart att en IPS-skärm i 4K hade varit fantastiskt för film). IPS är helt enkelt mycket bättre på det sättet. Dock har min primära skärm hittills varit en VA-panel och där uppfattar jag inte min VA-skärm som bättre än TN-skärmen vad gäller färgkontrasterna. Det är ungefär lika. Jag har sysslat med bildredigering i Photoshop på min VA-skärm så pass länge att jag kan anpassa mig ganska bra efter de något mattare färgerna och korrekt föreställa mig vad som funkar och inte funkar när jag tittar på bilden på IPS-skärmen (sen kan jag tekniskt sätt använda Photoshop på IPS-skärmen också men stör mig bara på att den är 23" medan mina övriga skärmar är 28").

Jag har spelat en del i 4K nu på XB281HK-skärmen och tycker att det har sett mycket bra ut. Som tidigare nämnt hade jag inte ens tänkt på att färgerna är något mattare om jag inte hade haft IPS-skärmen bredvid. Rekommenderar därför andra som har lite för låg budget för en IPS-panel med 4K att tänka sig det här i stället. Jag är nöjd med köpet.

TN till vänster. VA i mitten. IPS till höger.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag har haft den, 28" och 4k går inte ihop för mig.

Även på PQ321 som jag också ägt (såldes...) är 4k native för litet.
Man måste skala och då ändå den panelen 31,5"!

Så nu, oavsett hur imponerande det än må låta med 4K och G-Sync i denna upplösningen så Stay away. 28" dödar upplevelsen!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Avstängd

jag har 2st Asus pb287q 4k TN panel och tycker också att det är ingen dålig TN panel på dagen skärmar. Tror att TN panel blivigt mycket bättre nu förtiden vist kolla underifrån på dom är ingen HIT. Men över lag inget fel alls

Jag skalar min till 125% i windows och är supernöjd med det. blir strax undet native 1440p på ikoner och annat 150% är för stort och 100% är förlitet

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har haft den, 28" och 4k går inte ihop för mig.

Även på PQ321 som jag också ägt (såldes...) är 4k native för litet.
Man måste skala och då ändå den panelen 31,5"!

Så nu, oavsett hur imponerande det än må låta med 4K och G-Sync i denna upplösningen så Stay away. 28" dödar upplevelsen!

Jag håller med om att jag hade föredragit 32-tummaren för 9990 kronor av flera anledningar men budgeten tillät det inte. Jag håller inte med om att 28" dödar upplevelsen. 4K ger fortfarande avsevärda skillnader jämfört med 1080p, även på 28". Mitt skrivbord är skalat till 150%.

Det enda som stör mig lite är när jag kör flera skärmar med olika upplösning. När jag drar muspekaren från 2160p till 1080p så tappar jag alltid bort muspekaren.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av EkorrenHJ:

Jag håller med om att jag hade föredragit 32-tummaren för 9990 kronor av flera anledningar men budgeten tillät det inte. Jag håller inte med om att 28" dödar upplevelsen. 4K ger fortfarande avsevärda skillnader jämfört med 1080p, även på 28". Mitt skrivbord är skalat till 150%.

Det enda som stör mig lite är när jag kör flera skärmar med olika upplösning. När jag drar muspekaren från 2160p till 1080p så tappar jag alltid bort muspekaren.

Haha det gör jag med på
Jobbet där jag kör 1440p + 1080p

När man skall flytta fönster till andra skärmen så fastnar man eller tappar bort den ibland

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •