Letar gratis onlinespel - League of Legends något för mig?

Permalänk

Letar gratis onlinespel - League of Legends något för mig?

känns som att solo spelen håller på att tråka ut mig och att spelen som har släppts inte intresserar mig.
vill tillbaka till någon online värld, spela med andra människor. spelade WOW extremt mycket förut, men drog mig ur den världen.
söker efter ett online spel som är gratis att spela och som är bra. har hört många prata om detta leauge of legends, har bara sett bilder från spelet och det ser väl helt ok ut, så jag blir lite nyfiken.
är det gratis och är det värt att dyka in i?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

känns som att solo spelen håller på att tråka ut mig och att spelen som har släppts inte intresserar mig.
vill tillbaka till någon online värld, spela med andra människor. spelade WOW extremt mycket förut, men drog mig ur den världen.
söker efter ett online spel som är gratis att spela och som är bra. har hört många prata om detta leauge of legends, har bara sett bilder från spelet och det ser väl helt ok ut, så jag blir lite nyfiken.
är det gratis och är det värt att dyka in i?

Det är gratis och jag tycker det är värt att pröva. Du kan köpa RP för riktiga pengar som du kan använda till att köpa skins och hjältar men det är inte något måste.

Likt alla andra spel så skyller spelare ifrån sig när det går dåligt så jag kan rekommendera att du använder 'mute'-knappen i spelet när det går överstyr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

LoL är i princip det enda spel jag kör numera (avsätter väldigt lite tid till spel). Har hållt på ett par år och tycker fortfarande det är kul. Det sociala kan vara lite sisådär med tjuriga spelare och gnällspikar men det är ganska ovanligt (om man själv är trevlig i alla fall). För det mesta är det lättsamt umgänge.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

dåliga förlorare kan jag nog hantera, fanns gott om dem i WOW, så det är ok, men tack för tipset om mute knappen, kan bli lite irriterande att höra på gnället i längden.

men jämfört med WOW, hur utspelar det sig? levling? dungeons(om de ens finns)? PVP? är det detsamma?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

League Of legends är ett MOBA spel vilket innebär 3v3 eller 5v5 på en liten samt stor karta, Du får välja en karaktär att spela, Finns flera olika roller och klasser till dessa.
Man startar på level 1 och köper start items, Finns flera spells som man levlar upp genom att få experience från mobs som dyker upp på kartan man spelar på.

Det finns flera såkallade "lanes" som är vägar på banorna man spelar på, ( Top, Mid, Botlane) inklusive jungle som är att en person i vardera lag springer runt o dödar monster i jungeln istället för att vara på en av "lanesen".

Syftet är att man med hjälp av sitt lag döda motståndarna, Få ner deras "torn" som leder till deras bas för att sedan förstöra deras "nexus" Som gör att man vinner.

Under Spelets gång finns det hjälpmedel som " Drake/dragon " som ger en "buff" vid dödande, samt "Baron Nashor" som ger laget en stark "buff" för ett par minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dåliga förlorare kan jag nog hantera, fanns gott om dem i WOW, så det är ok, men tack för tipset om mute knappen, kan bli lite irriterande att höra på gnället i längden.

men jämfört med WOW, hur utspelar det sig? levling? dungeons(om de ens finns)? PVP? är det detsamma?

Du levlar genom att gå matcher mot antingen ett AI lag (botar) eller mänskliga spelare. Oavsett vilket så är det alltid människor med i ditt lag (om du inte gör custom maps). Det finns några olika maps och ibland släpps speciella match modes på också men huvudspåret är att två 5-mannalag möts.

EDIT: Tvåa på bollen, se ovan inlägg istället.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

testade 1 match, verkade grötigt, svårt att veta vilka spells man ska kasta, när man ska trycka osv, så det slutade med att jag tryckte på allt och hoppades på det bästa. vi vann matchen och gubben levlade lite. måste nog ge spelet fler chanser än bara 1 för att avgöra om jag tycker om det eller inte, efter första matchen kändes det mest som "jaha, vi vann, hur gick det till":P

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

har raid:at/pvp:at i Lotro väldigt många timmar. Men till slut funkade inte att skaffa bästa gear samt att spelet gick mer mot solo-hållet. Då föll mina ögon till slut på LoL.

Enkelt spel som inte behöver hålla på mer än 40 min, men kan vara intensivt och lagspelet är väldigt viktigt.

Två småtips från en som inte är så vidare på spelet men ändå, se till att lära dig att last-hitta för att få guldet från minionsen. Rusa inte iväg solo och dö.

adda mig om du spelar på eu-west: tjocko, om du vill ha någon att spela lite med

Permalänk

rusa iväg solo och dö gjorde man ett antal gånger, sprang igenom minions och anföll tornen, men det lärde jag mig relativt snabbt inte var någon bra ide.
aha, är det last-hit som gäller för att få guldet? trodde det var utspritt i laget då guldet ständigt tickar uppåt.

jo, hur får man bort dessa tips rutor som poppar upp jämt och ständigt och pausar spelet under de mest intensivaste fighterna?

spelar på EU-west:), hur addar man?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Jag kan adda dig på LOL EUW. Namn?

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk

Manglish

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Moderator
Moderator

*Rubrik redigerad.*

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

testade 1 match, verkade grötigt, svårt att veta vilka spells man ska kasta, när man ska trycka osv, så det slutade med att jag tryckte på allt och hoppades på det bästa. vi vann matchen och gubben levlade lite. måste nog ge spelet fler chanser än bara 1 för att avgöra om jag tycker om det eller inte, efter första matchen kändes det mest som "jaha, vi vann, hur gick det till":P

Haha, låter som min första match, drog iväg min ult (R-attacken) på en halvdöd minion i ren panik!

Vilken champion körde du?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

rusa iväg solo och dö gjorde man ett antal gånger, sprang igenom minions och anföll tornen, men det lärde jag mig relativt snabbt inte var någon bra ide.
aha, är det last-hit som gäller för att få guldet? trodde det var utspritt i laget då guldet ständigt tickar uppåt.

jo, hur får man bort dessa tips rutor som poppar upp jämt och ständigt och pausar spelet under de mest intensivaste fighterna?

spelar på EU-west:), hur addar man?

Jag började spela lol för lite mindre en ett år sedan och är nu Guld V vilket ändå är helt okej. Mina tips är dels att hitta någon kompis som är riktigt bra som kan lära dig, spela mycket och att framförallt kolla på mycket videos. Det finns så mycket att lära från att kolla på andra. Sen skulle jag också rekommendera att hitta ett fåtal gubbar du gillar och bemästra de innan du går vidare för i början känns det sjukt svårt att komma ihåg vad alla gubbar gör och förstå de osv. Du kan adda mig ifall du vill spela lite, jag heter Ludzee, och Ludzee2 på ett konto som är i låg level så att man möter andra i låg lvl, om t.ex. vi skulle köra tillsammans. Jag tycker lol är det roligaste spelet jag lärt mig men problemen som finns är toxic spelare, långa timers för att köra ranked, utdaterat runesystem osv. Riot ändrar dock just nu så att nybörjar runor blir gratis och hälften så mycket xp behövs för att bli lvl 30, så det är en bra tid att vara nybörjare:)

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Hehe, ge inte upp(förutsatt att du har kul). LoL är ett djupt spel som tar tid att lära sig för den som har lust att grotta ner sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

LoL är i princip det enda spel jag kör numera (avsätter väldigt lite tid till spel). Har hållt på ett par år och tycker fortfarande det är kul. Det sociala kan vara lite sisådär med tjuriga spelare och gnällspikar men det är ganska ovanligt (om man själv är trevlig i alla fall). För det mesta är det lättsamt umgänge.

Gnälliga, tjruga och spelare som svär var anledningen till att jag slutade spela HoN för några år sedan. Trevligaste spelarna jag stött på i min spelkarriär är i quake och diablo-spelen.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Gnälliga, tjruga och spelare som svär var anledningen till att jag slutade spela HoN för några år sedan. Trevligaste spelarna jag stött på i min spelkarriär är i quake och diablo-spelen.

LoL lämpar sig därför väldigt bra att spela med kompisar, eftersom det dels leder till bättre samarbete men också för att man slipper spela med toxic spelare. Jag tror det är väldigt svårt att komma in i LoL helt på egen hand.

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk

Entropia universe är gratis att ladda och spela MMORPG
Och RCE ( Real Cash Economy )
Det är ett stort spel där det finns många saker att göra
Tillverka vapen,kläder,armor m.m
Köpa mark,hus,vapen mm
Finns 6 planeter man kan välja mellan att börja på men man kan även resa mellan dessa planeter med rymdskepp.
Finns även transport medel som bilar båtar m.m.

Men det tar ett tag att lvl upp så man behöver tålamod och lust att lägga ner tid i spelet. Men finns dom som tjänar pengar med och de kan man ta ut då de är riktig ekonomi.

Men som sagt gratis att ladda ner och testa finns många duktiga spelare som kan hjälpa en komma igång .
Klarar man de första uppdragen får man bil vapen och armor.
De flesta som spelar är trevliga.

Du kan läsa mer själv om det på deras sida
http://www.entropiauniverse.com
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator
Nzxt H440w black,Msi Z170 Gaming M5, I7 6700k, Noctua Nhd15,Corsair vengence lpx 2x4 gig,Corsair force le 240 gig, wd 1tb, evga g2 750w,

Permalänk
Medlem

testa blizzards Heroes of the storm.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Eftersom det pratats mycket om LoL så får jag slå ett slag för Dota också. Större djup i spelet än LoL, lämnar utrymme för mer taktik, dock är det svårare och kräver mer av spelaren.
OBS - inget behov av att sätta igång en lol vs dota-diskussion. Detta är min åsikt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Eftersom du kommer från en WoW bakgrund så kanske Heroes of the Storm kan vara något du bör testa? Gratis även det och där kommer du stöta på lite välbekanta ansikten. Är inte ett MMO eller så dock utan liknar mer LoL där alla börjar från början varje match osv.

Är du ute efter ett annat MMO att testa har jag svårt att ge bra tips då jag enbart spelat ett utöver wow: SWTOR (Star Wars the Old Republic) skulle kunna vara ett alternativ om du gillar Star Wars och vill ha ett MMO, lite dålig på hur end-game och PvP fungerar och är dock, utan har mest levlat i det då varje klass har sin egen story i spelet utöver standarduppdragen man får, så har avnjutit den delen mest

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Tibia och Lord of the rings online är gratis. Inte för att du kan komma hur långt som helst gratis, men man kan smaka på hur spelet är iallafall innan du börjar betala

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

känns som att solo spelen håller på att tråka ut mig och att spelen som har släppts inte intresserar mig.
vill tillbaka till någon online värld, spela med andra människor. spelade WOW extremt mycket förut, men drog mig ur den världen.
söker efter ett online spel som är gratis att spela och som är bra. har hört många prata om detta leauge of legends, har bara sett bilder från spelet och det ser väl helt ok ut, så jag blir lite nyfiken.
är det gratis och är det värt att dyka in i?

Som någon nämnt är LoL ett så kallat MOBA. De flesta MOBA:s har tyvärr en rätt hård instegströskel, innan du vet vad alla heroes gör, vilka items som är bra när, vilka olika taktiker man kan köra, hur man ska bete sig på lane, mm... Listan är lång, vilket ger den lite tuffare starten.
För att få den bästa starten hade jag fokuserat på hur du kör på lane till att börja med. Hur man kan ta skydd av minions, hur du unviker minion dmg (som inte ska underskattas!), hur du last hittar.
Det som många gör fel i början är att spela för aggresivt och då ta onödig minion / torn skada.

Ett bra tips är att kolla in några LoL streams, se hur pros gör på lane. Så klart kommer det skilja men du kommer mest troligen från en bra bas att stå på. Där finns även en del av dem som förklara det mesta de gör, allt från vad det köper till hur de försöker maniplulera minions vågorna.

Mute knappen är underbar som någon annan skrev, flamers finns det allt för gott om och man blir till sist påverkade själv. Ha som regel att muta efter kanske 5-10 kommentarer, det kommer komma mycket mer...
När du blir lvl 30 och kan spela ranked så försvinner dessa efter du lyckats klättar lite, till största del iaf.

MOBA:s som många andra spel gör sig absolut bäst när man spelar i grupp. Vet inte hur många timmar man lagt på det när man har en grupp, 5 att föredra, att lira med.
Tar du dig över tröskeln och hittar några att spela med blir spelet lätt ett mindre beroende, som alla MOBA:s.

Tänkte även slänga in en snabb Dota2 jämförelse.
Om du inte vet det så är en stor del av MOBA värden delad i två läger, Dota2 vs LoL. Varningensfinger för att nämna detta då många snabbt hoppar på vagnen för en eller andra sidan för att smutskasta motståndaren.
Båda spel är bra spel, Dota2 tycker jag personligen har svårare instegströskel. Dina spells kostar ofta 60%+ av din mana lvl1, du har något som kallas "turn speed" som påverkar hur snabbt du svänger, vilket mest känns som ett sjukt delay för den ovane, CrowdControllen (CC) i Dota2 är så mycket starkare (både tid och area) att det lätt straffar en.
Detta är några av sakerna jag kommer på på rakt arm, värt att nämna att jag inte rört Dota2 på ett tag och saker kan ha ändrats!

En av de absolut största fördelarna med Dota 2 är att alla heroes är upplåsta från början.

Jag ser för och nackdelar med båda spelen. Men LoL är min självklara rekomendation före den nye spelaren. Dota 2 finns också gratis i Steam om du vill prova. Lär du dig bara grunden till MOBA kan du senare relativt lätt plocka upp det du inte börjar med.
Min egna MOBA tid började i Dota (1) som man spelade genom custom games i Warcraft 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

dåliga förlorare kan jag nog hantera, fanns gott om dem i WOW, så det är ok, men tack för tipset om mute knappen, kan bli lite irriterande att höra på gnället i längden.

men jämfört med WOW, hur utspelar det sig? levling? dungeons(om de ens finns)? PVP? är det detsamma?

det kan uppnå en helt annan nivå faktiskt haha.. Det är liksom så att det blir så pass mycket skit att man blir galen till slut xD

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du googlar namnet på din champ + buildguide, tex Ezrael buildguide. Där förklarar de vad din gubbe gör för attacker, lite hur och när du ska använda dom och vilka items du ska köpa för att utnyttja dess potential till Max

Mina bästa råd är att lasthitta minions för att få in guld till items, ju bättre man blir desto färre minions missar man och desto mer guld får man. Fokusera inte så mycket på just dödandet, att tex springa från din lane för att plocka en kill kan göra att du både förlorar guld och XP, slåss bara när du får ett bra läge eller när dina lagkamrater behöver dig.

Man håller sig till sina lanes (top,mid & bot) medans junglaren hjälper dessa lanes att döda motståndarna. Fördelen med att få en kill är att det öppnar upp för att ta mer minions/XP och ge ett övertag i items samt att kunna ta objektiv som torn, drakar & baron.
Om man istället fokuserar enbart på kills ala Call of Duty kan det snabbt resultera i att motståndaren blir mycket starkare än dig.

Drakar är oerhört viktiga för matchens gång, så om möjligt så hjälp dina teammates att ta dessa när de går in för dessa.
Folk är glada när det går bra och kan vara fruktansvärt otrevliga när det går dåligt, om någon skriver otrevliga saker så kan du trycka TAB för att mute:a dessa personer

Permalänk
Keeper of Traditions

Vill man ha ett större djup och lite mer utmaning bör man kanske testa Dota 2 också, eller HoTS om man vill ha det lite enklare istället. LoL ligger nånstans mittemellan.

Det finns långt mer att bemästra i Dota, och du kan spela alla hjältar utan att behöva betala en massa. Till skillnad från LoL kan man inte köpa sig fördelar.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

har lirat 2 till matcher nu, börjar känna det där beroendet nu, man vill ju bara pusha och pusha tills man kommer till det sista tornet och skam den som ger sig. eftersom det är gratis så kommer jag att fortsätta att spela det, men det är egentligen inte det online spel jag letar efter.
vill gärna ha tag i ett gratis spel som liknar WOW, typ open world, går från region till region, levla med quests. PVP och dungeons är inget måste.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Vill man ha ett större djup och lite mer utmaning bör man kanske testa Dota 2 också, eller HoTS om man vill ha det lite enklare istället. LoL ligger nånstans mittemellan.

Det finns långt mer att bemästra i Dota, och du kan spela alla hjältar utan att behöva betala en massa. Till skillnad från LoL kan man inte köpa sig fördelar.

Jag tog dig på allvar fram tills du skrev: "Till skillnad från LoL kan man inte köpa sig fördelar". Då vet du bevisligen ingenting om LoL och säkerligen inte Dota 2 heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Jag tog dig på allvar fram tills du skrev: "Till skillnad från LoL kan man inte köpa sig fördelar". Då vet du bevisligen ingenting om LoL och säkerligen inte Dota 2 heller.

Jag spelar båda, och i LoL är möjligheten till att "köpa sig fördelar" betydligt större än Dota 2.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kunzite:

Jag tog dig på allvar fram tills du skrev: "Till skillnad från LoL kan man inte köpa sig fördelar". Då vet du bevisligen ingenting om LoL och säkerligen inte Dota 2 heller.

Struntprat. Att alla hjältar inte finns tillgängliga, gratis, från början, är att implementera ett system där spelarna kan köpa sig fördelar.

Om nu inte utvecklarna lyckats balansera hjältarna perfekt (vilket ingen har lyckats med såklart).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.