Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Microsoft introducerar Convenience rollups, en lösning för att lättare uppdatera nya installationer av Windows 7. Lösningen innebär är att flera års uppdateringar packas ihop till en installation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt,men dåligt att bara IE fungerar.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Melinho2895:

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

@Uzanar: Skulle tro han menar något med att man måste in på deras hemsida för att tanka uppdateringarna med en viss webbläsare, det var iaf vad jag reagerade på.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem

Testade precis sidan i IE men möttes av ett felmeddelande att sidan inte kunde visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Spelar nog ingen roll vad MS gör att är skit eller ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Uzanar:

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför? Microsofts agerande sedan i somras gör att jag är lika misstänksam som om jag hamnat på en okänd piratsida. Tragiskt egentligen, men befogat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det convenience rollup innebär är att alla uppdateringar som släppts de senaste fem åren till Windows 7 packats ihop till en enda uppdatering. Syftet är enligt Microsoft att göra uppdateringsprocessen av operativsystemet lättare, då främst för företag och organisationer som gör denna typ av ominstallationer ofta.

nej, anledningen är detta:

Citat:

Värt att nämna är att denna webbplats endast fungerar med Internet Explorer 6.0 eller senare. Varken Chrome, Firefox eller Microsofts egen webbläsare Edge går att använda för att ladda ned uppdateringen.

dom vill att folk använder IE helt enkelt. plus att dom vill att folk installerar hela pack med uppdateringar som är lite integritetskränkande som normalt folk aldrig installerar annars

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Här är KB artikeln för uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3125574

Här är uppdateringen på Microsoft Update Catalog (obs, IE sida): http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=KB3...

Man önskar ju det stått i artikeln ..

Permalänk
Medlem

Härligt. Då kan uppdateringarna fastna på "1 av 1" istället för "38 av 142", tätt följt av "Windows kunde inte konfigureras."

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

Aegis tar bort det mesta, kanske tom allt. https://voat.co/v/technology/comments/853510

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Dreijer:

Härligt. Då kan uppdateringarna fastna på "1 av 1" istället för "38 av 142", tätt följt av "Windows kunde inte konfigureras."

Skulle ju vara trevligt om de släppte färdiga ISO med allting up to speed, så man slapp ordna 1/1 ens vid en ny installation.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Internet explorer 6 eller senare? har jag drömt eller la inte MS ner den webläsaren för typ ett halvår sedan eller så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lombard:

Här är KB artikeln för uppdateringen: https://support.microsoft.com/en-us/kb/3125574

Här är uppdateringen på Microsoft Update Catalog (obs, IE sida): http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/Search.aspx?q=KB3...

Man önskar ju det stått i artikeln ..

Du kan ju alltid "Skicka en rättelse" -----> Hittat fel i artikeln? Vi tar tacksamt emot alla slags rättelser och förbättringsförslag. Redaktionen undersöker så snart som möjligt. Tack för din hjälp!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

@Daemon: Jag håller med. I yrket får jag ominstallera en del Windows 7-maskiner och det är en pina, som ibland kan ta dagar.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför? Microsofts agerande sedan i somras gör att jag är lika misstänksam som om jag hamnat på en okänd piratsida. Tragiskt egentligen, men befogat.

I grunden har IE använts för detta länge, så det är väl inte konstigt att de gjort samma. Men visst.. de kunde släppt den lös på sin hemsida. De vill dock att hemanvändare ska använda Win 10, oavsett. Så detta är endast riktat till företag.

Tycker det är en bra ide, men...

Skrivet av mrqaffe:

Jag antar att det samtidigt är ytterligare ett sätt att försäkra sig om att man inte väljer bort integritetskränkande uppdateringar

...precis min tanke. Detta är ett sätt att försäkra sig om att alla Win 7 får samma skit. Gör du detta kan du lika väl ta hem Win 10, förutsatt att du inte har kompatibilitet med program eller annan anledning.

Men oavsett. För de som inte bryr sig och normalt installera allt ändå, och bara vill ha Windows 7, så är detta en bra sak MS gjort.

Skrivet av Daemon:

Skulle ju vara trevligt om de släppte färdiga ISO med allting up to speed, så man slapp ordna 1/1 ens vid en ny installation.

Slipsteam är din vän
https://www.raymond.cc/blog/create-an-integrated-up-to-date-w...
https://community.spiceworks.com/how_to/79853-integrate-updat...
osv.
Finns gott om guider.
Du kan lägga in nativt NVMe stöd, USB3 och även drivarna för exakt den datorn du installerar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tony32:

Trevligt,men dåligt att bara IE fungerar.

Det är standard för allt microsoft-relaterat. Jobbar man med IT så sitter man konstant och vrider sig av ilska i stolen på alla deras 5 miljoner webbplatser.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Haha tryhards.. Låt folk ha frihet för i helvete (ursäkta för att jag svär) men man blir så arg när stora företag ska tvinga sina användare att göra något dom inte vill..

Tvinga vadå, att använda IE , hur illa kan det va ?

Du har ju valt helt själv att använda microsofts operativsystem, det finns annars andra alternativ som är gratis om Windows inte är för dig.

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför?

Visst, det kan man väl tycka ett och annat om.
Men själva grundidén om att kunna installera Windows 7 inklusive alla uppdateringar i ett kunde ju Microsoft egentligen ha struntat totalt i, särskilt med tanke för hur mycket de pushar för Windows 10.

Därför ser jag ändå det här som mycket positivt och överraskande av Microsoft över lag.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Najs,inbakad spyware som "du faktiskt har laddat hem själv" :/

Permalänk
Medlem

@skog1s: Håhå, ser man på, den länken har mina ögon missat konsekvent! Rättelse inskickad!

Permalänk
Medlem

Sjukt bra, aldrig fattat varför man inte bara kunnat dra hem de senaste. Annars var ju klassiker: Installera 98st, starta om, installera 20st, starta om, installera 3st starta om, installera 56st starta om ......

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Paddanx:

Slipsteam är din vän
https://www.raymond.cc/blog/create-an-integrated-up-to-date-w...
https://community.spiceworks.com/how_to/79853-integrate-updat...
osv.
Finns gott om guider.
Du kan lägga in nativt NVMe stöd, USB3 och även drivarna för exakt den datorn du installerar.

Självklart är det ett alternativ men det är mest intressant för folk som hanterar många datorer/ominstallationer, inte lika smidigt när det gäller enskilda omgångar där det helt enkelt skulle vara fint att ha något generic färdigpaketerat på stubben.

Skrivet av GizZm0:

Sjukt bra, aldrig fattat varför man inte bara kunnat dra hem de senaste. Annars var ju klassiker: Installera 98st, starta om, installera 20st, starta om, installera 3st starta om, installera 56st starta om ......

Personligen lyckas jag väldigt sällan få ned något överhuvudtaget om jag försöker ta fler än typ 15st i samma veva, då fastnar den på initiering av nedladdning. :') Har upplevt samma problem sedan Windows XP (2000?) vad jag vill minnas..

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Tja, jeg vet ikke helt.

I det siste så har Microsoft grumset til oppdateringene til Windows 7, slik at man egentlig ikke alltid kan få vite hva man installerer, så jeg kan iallefall forestille meg at en pakkeoppdatering vil inneholde ting man ikke blir informert om.

Permalänk
Inaktiv

Räkna med att Microsoft även smyg inkluderat mindre mysiga "uppgradera till Windows 10" i paketet, det borde ha nämnts i artikeln.

Permalänk
Avstängd

Dette med å gjøre det enkele å re-installer Windows 7 kommer veldig sent.

Dette er noe Microsoft kunne gjort ha for LENGE siden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

@Daemon: Jag håller med. I yrket får jag ominstallera en del Windows 7-maskiner och det är en pina, som ibland kan ta dagar.

Skulle rekommendera om du gör det ofta att göra en uppdaterat iSO fil du använder , kolla min guide om du vill se hur man gör det underlättar mycket kan jag säga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Man kan enbart använda IE och måste dessutom installera ett program för att kunna ladda ner, varför? Microsofts agerande sedan i somras gör att jag är lika misstänksam som om jag hamnat på en okänd piratsida. Tragiskt egentligen, men befogat.

Det är väl inte så konstigt eller problematiskt att det bara fungerar med IE när tanken är att uppdateringen ska användas vi nyinstallation av windows, då har du ju ingen annan webläsare. Eller till vilken nytta vill du först installera chrome och sedan installera uppdateringen?

Skickades från m.sweclockers.com