Bye Bye tearing! Tips på ny skärm, 1440p, 144hz, freesync.

Permalänk
Medlem

Bye Bye tearing! Tips på ny skärm, 1440p, 144hz, freesync.

Hej, ligger nu på en qnix 27" IPS. Den är helt okej, förutom allt tearing i spel. Har prövat software, fps cap vilket minskar men får ej bort den helt. Så tänker jag hoppa på freesync tåget, och skulle vilja ha tips och erfarenhet av era skärmar.

Budjet: ~6k
Prioriterar: Färgåtergivning, Byggkvalitet, Minimal bleed, alltså i princip själva panelen.
Mindre prioriteringar: Ultra stabil fot, vesa, många uttag.

Har tittat på några kandidater.

-BenQ 27" XL2730Z
-Acer 27" Predator XG270HU
-Asus 27" MG279Q IPS

Asus 27" MG279Q IPS verkar den optimala valet, efter att ha läst en del av användare så verkar den ha mycket typ fel med panelen. Samt ej freesync stöd från 40-144hz. Så avvaktar med den.

Kan tänka mig att återgå till TN panel och bli van med lite sämre/svagare färger. Och slippa IPS-glow som jag har med nuvarande blir inte saknad.

Utbytet i denna område verkar inte det bästa, och hittade inget om att nya freesync skärmar kommer till computex.
Skärmen blir främst för gaming, och finns den nån TN panel som har lite vassare färger så är det att säga till.

Så ge tips/råd från era erfarenheter.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

måste rekommendera mg279q. visst har den 35-90hz freesync-spann ur lådan men det kan lätt ändras med CRU. jag kör min i 53-144hz och någon annan körde i 40-144hz. sedan är det en trevlig ips-panel. hade en mg278q tidigare som vad jag vet har samma tn-panel som pg278q vilket ska vara en bra sådan men jag valde att lämna tillbaka den för att jag inte var nöjd med panelen, kan tänka mig att det blir likadant för dig om du köper en tn-panel. lite bleed lär du få, dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

måste rekommendera mg279q.

Har du tid att lägga upp en bild på backlight?

Acer XB270HU är en till ips skärm som kan fås från cdon. Men dom tyx också lida av ips glow, nästan att jag utesluter ips skärmarna snart. Ok med qnixen, men prisklassen är lite högre nu. Speluplevelsen blir troligen jämnare med en tn i mörka områden där glow dyker upp och stör upplevelsen.

Efter några reviews verkar BenQ 27" XL2730Z en stark kandidat, dom säger färgerna är bra för en tn och benqs kvalitet är väll topp överlag.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Har du tid att lägga upp en bild på backlight?

Acer XB270HU är en till ips skärm som kan fås från cdon. Men dom tyx också lida av ips glow, nästan att jag utesluter ips skärmarna snart. Ok med qnixen, men prisklassen är lite högre nu. Speluplevelsen blir troligen jämnare med en tn i mörka områden där glow dyker upp och stör upplevelsen.

Efter några reviews verkar BenQ 27" XL2730Z en stark kandidat, dom säger färgerna är bra för en tn och benqs kvalitet är väll topp överlag.

känns inte som att det är någon idé att lägga upp bild. kikade och det ser väldigt mycket värre ut på kameran än det gör i verkligheten så tycker mest att det blir missvisande. lite syns det i verkligheten om man letar efter det med svart bakgrund i ett mörkt rum men i praktiken är det inget jag märker åtminstone.

köp du en tn-panel om du tror att det passar dig bäst. jag blev åtminstone inte nöjd när jag testade att gå tillbaka till en tn-panel och det var också en tn-panel med bra färger för att vara tn. jag fick välja mellan platta och tråkiga eller överdrivna och inte alls korrekta färger. tyckte att båda var sämre än jag ville ha. du behöver inte nödvändigtvis ha samma upplevelse. kan tänka mig att jag hade stört mig mindre på det om jag inte hade skärmen bredvid en annan skärm med pls-panl som hela tiden visade på skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

känns inte som att det är någon idé att lägga upp bild. kikade och det ser väldigt mycket värre ut på kameran än det gör i verkligheten så tycker mest att det blir missvisande. lite syns det i verkligheten om man letar efter det med svart bakgrund i ett mörkt rum men i praktiken är det inget jag märker åtminstone.

köp du en tn-panel om du tror att det passar dig bäst. jag blev åtminstone inte nöjd när jag testade att gå tillbaka till en tn-panel och det var också en tn-panel med bra färger för att vara tn. jag fick välja mellan platta och tråkiga eller överdrivna och inte alls korrekta färger. tyckte att båda var sämre än jag ville ha. du behöver inte nödvändigtvis ha samma upplevelse. kan tänka mig att jag hade stört mig mindre på det om jag inte hade skärmen bredvid en annan skärm med pls-panl som hela tiden visade på skillnaden.

oooh, nu blev beslutångesten större Måste invänta flera åsikter gällande återgå till en tn

Bor dessutom i en liten stad utan ordentliga data butiker, så kan inte gå och titta på en i förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Har en Acer 27" Predator XG270HU och kan bara rekommendera den. Har du otur får du mycket ips glow. Men det går då att byta ut den.. Kör nätköp o utnyttja 2 veckors ångerrätt.

Permalänk
Medlem

Har själv en MG279Q sedan ungefär en månad, och är RIKTIGT nöjd! Att Freesync spannet inte är så vidare brett gör mig inget. Jag kör mest RPG spel med inställningarna uppdragna ganska så rejält, så jag går aldrig över 90 FPS i alla fall.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Har själv en MG279Q sedan ungefär en månad, och är RIKTIGT nöjd! Att Freesync spannet inte är så vidare brett gör mig inget. Jag kör mest RPG spel med inställningarna uppdragna ganska så rejält, så jag går aldrig över 90 FPS i alla fall.

bara så att du är medveten om det så kan du lätt ändra spannet med ett program som hetter custom resolution utility (eller CRU).

http://nils.schimmelmann.us/post/133778060542/modded-asus-mg2...

läs under "Option 2: CRU Method". det är verkligen inte svårare än att klicka runt lite i ett program. du behöver inte nödvändigtvis köra 57-144hz som han gör i länken, min fungerar med 53hz som lägsta och någon annan på forumet hade 40hz som lägsta vad jag kommer ihåg. lotteri som vanligt antar jag.

Permalänk
Medlem

MG279Q ligger nu högst på toppen, asus bundlar för tillfället doom så en gratis spel är aldrig fel.

På andra forum rekommenderar dom ips före tn, fastän ips har den där glow. Men den är inte lika störande som tns färg skiftande beroende vinkeln man tittar ifrån. Detta hade jag glömd med tn paneler, märkte det när jag var på jobbet.

Hade en AOC 24" 144hz före qnix, minns då inte att jag störde mig på detta. Kanse var jag inte lika kräsen.

På en 27", är det så att man måste sitta ganska på rätt ställe. Annars börjar färgerna skifta ganska fort i övre eller nedre kanten?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

MG279Q ligger nu högst på toppen, asus bundlar för tillfället doom så en gratis spel är aldrig fel.

På andra forum rekommenderar dom ips före tn, fastän ips har den där glow. Men den är inte lika störande som tns färg skiftande beroende vinkeln man tittar ifrån. Detta hade jag glömd med tn paneler, märkte det när jag var på jobbet.

Hade en AOC 24" 144hz före qnix, minns då inte att jag störde mig på detta. Kanse var jag inte lika kräsen.

På en 27", är det så att man måste sitta ganska på rätt ställe. Annars börjar färgerna skifta ganska fort i övre eller nedre kanten?

Skickades från m.sweclockers.com

vill minnas att jag märkte av lätt färgskiftning på mg278q när jag satt framför. det var inte så farligt men visst känns det onödigt när det finns ips-paneler. tittar man inte rakt framifrån så är det naturligtvis åt helvete med tn-paneler.

Permalänk
Avstängd

I tilfelle Eizo FS2735 skulle være interessant, så kan jeg tipse om at man må gjøre følgende når man bruker den for første gang:

1) Det er viktig å stille inn windows sin egen 'screen refresh rate' verdi, for hver enkelt av de to freesync innstillingene på selve skjermen ('low' og 'high') første gangen man bruker skjermen, sånn at Windows ganske enkelt husker hvilken 'screen refresh rate' som skal brukes når man veksler mellom freesync 'low range' (35-90Hz) og 'high range' (56-144Hz).

2) Antagelig 90Hz for low range og 144Hz for high range, for Windows' 'screen refresh rate' meny, for henholdsvis freesync 'low range' og freesync 'high range'

3) Spill har/kan ha egen konfigurasjonsfil med egen 'screen refresh rate'. Arma 3 har sin innstilling i "arma3.cfg".

4) Skjermen har egen "brightness" innstilling for hver enkelt visningsmodus (cinama, sRGB, paper, etc), så disse må/kan stilles inn hver for seg. "Brightness" er antagelig satt til 100% på alle modus når man bruker skjermen for første gang.

Permalänk
Medlem

eizo är nog för dyrt, gränsen går nog vid ~600€

angående ips-glow.

https://www.google.fi/search?q=ips+monitor+gaming&prmd=ivsn&s...

där ser man glowen som jag själv stör mig på, från nedre vänstra hörnet lyser det upp till nästan halva skärmen.
Detta fenomen har min qnix, och har stört mig på sedan jag köpte skärmen.
Troligen lider mg279q av samma då ips är uppbyggd så.

Det finns filter som motverkar detta, men dom läggs endast på proffisionella skärmar.

Finns tydligen igen "perfekt" skärm på marknaden i dags läget, alla har för och nackdelar.
Prövade jämföra färgen på qnixen och min samsung tv, och kan nog klara mig med lite sämre färger men ips glowen är nog en deal breaker.

Så xl2730z kammar hem topp platsen igen, beslutsångest is a bitch..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

så här ser min mg279q ut. tog två med svarta kanter som i bilden du länkade och två med hur det ser ut i praktiken. notera att jag tycker att det ser värre ut på kameran än det gör i verkligheten.

Dold text

lägger också upp en bild på det blå skenet min mg278q hade i botten. vet inte om det är normalt eller inte.

Dold text
Permalänk
Medlem

Tack för bilderna, tyvärr har nog mg279q den glow mina ögon snappar upp.

Inväntar computex och hoppas dom lanserar nån VA panel i samma specs.
Annars blir det troligen en TN. Får grubbla på ett par veckor ännu. >.<

Ser nog lite skumt ut på mg278q panelen, kanse dålig exemplar med mycket blb? För inte börjar tn paneler skifta färg sådär snabbt.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Skrivet av kettu92:

.....

På en 27", är det så att man måste sitta ganska på rätt ställe. Annars börjar färgerna skifta ganska fort i övre eller nedre kanten?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är helt avhängigt avståndet du sitter på.

För övrigt handlar det mycket om att få ett så bra exemplar som möjligt, inte om att den specifika modellen skulle vara så mycket bättre än den.
När det gäller IPS-skärmarna med hög uppdateringsfrekvens och 2560-upplösning har alla samma panel mig veterligen.

Skulle tro att samma sak gäller TN-skärmarna. Det fanns inte så där många modeller sist jag kollade.

Läs recensioner. Ställ in skärmen lite om inställningarna från start inte är optimala.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...

kommentar på denna skärm? + en 1070 när dom lanseras?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd

Tipps: Vänta på OLED i stället. Det är runt hörnet. Lätt värt väntan.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

typ månader eller?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd

Ja typ månader. Dell väntas väl släppa den första OLED datorskärmen nu i sommar. Sen lär ju fler haka på rätt så snabbt för att konkurrera. Speciellt nu när 4K är på intågande på allvar, och grafikkortstillverkarna spyr ut den nya generationens GPUer.

Tänk dig en skärm, med perfekt svärta, perfekta färger, perfekta vidvinklar och som dessutom har en responstid på 0.1ms.

I dagsläget finns två vägar att gå. Antingen skaffar man en snabb skärm, vars största nackdelar är hanteringen av färger och svärta. Eller så skaffar man en skärm som har grym svärta och hanterar färger bra, nackdelarna med den är responstiden och input lag.

Oled slå samman båda alternativen. Snabb och marknadsledande svärta och färger.

Den första Oled skärmen kommer med 120hz, så du behöver inte oroa dig om 60hz.

Då kanske du tänker, ja men det är ju "bara" 120hz, kommer 144hz behövas? Svaret är nej, eftersom OLED panelen är så fruktansvärt snabb så behövs inga 144, 165 eller högre hertz. Tänk också på, ju högre hertz en skärm har, desto högre framerate kräver den. Vad jag luskat fram så kan man diffa runt 20fps nedanför refreshraten utan att det blir några större konsekvenser. Men inte mer än så. För optimal bild rekommenderas att man håller refreshrate och framerate exakt samma. Så 144hz skulle innebära att du lär ligga på 144fps för att få optimal bild. Och i många spel kräver det ett hästjobb av hårdvaran i datorn för att kunna hålla sig jämnt på den nivån. Om man inte väljer att dra ner grafikinställningarna rejält det vill säga.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Läste nu snabbt och dom tyx komma i 4k, vilket kräver för mycket av hårdvaran för tillfället. Siktar på 1440p. Angående acern nu, verkar vara bra erbjudande nu. G-sync för 550€, dom går annars för mellan 750, +800€ här i finland.

Tänker uppgradera grafikkortet inom kort, så g-sync/freesync är ingen skillnad. Sökte först efter freesync för att dom skärmarna var lite billigare.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Predatorn blev beställd, håller tummarna för en bra exemplar.

Sen blir det att börja jaga efter en billig 980ti eller 1070 under sommaren.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kettu92:

Har du tid att lägga upp en bild på backlight?

Acer XB270HU är en till ips skärm som kan fås från cdon. Men dom tyx också lida av ips glow, nästan att jag utesluter ips skärmarna snart. Ok med qnixen, men prisklassen är lite högre nu. Speluplevelsen blir troligen jämnare med en tn i mörka områden där glow dyker upp och stör upplevelsen.

Efter några reviews verkar BenQ 27" XL2730Z en stark kandidat, dom säger färgerna är bra för en tn och benqs kvalitet är väll topp överlag.

Alla skärmarna lider av glow, vissa betydligt mer än andra.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

So far so good med acern, men färgerna på TN panelen var inte så dåligt som jag mindes.
10-bit PLS skärm, och 8-bit TN. Lite utspädd är färgerna på TN, mörkt rött syns det mest att acern inte klarar sig mot qnix.

Annars ser "jag" inte så överdriven stor skillnad, helt okej med detta. Och hade glömt bort hur smoooth 144hz var, nöjd.

Men betrakningsvinkeln i höjdled var mindre änn förväntat.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2