Permalänk

i7 4790k dålig % överklock?

Tänkte uppgradera men vart förvånad över hur liten klockpotential det är på just 4790..

Iofs en väldigt bra processor i alla andra aspekter, men ändå.

4,4 är turbo, och väldigt få verkar nå över 4,6 i 24/7-klock?
Är det samma med 6700k?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Kanske du haft otur? Jag kan köra min i 4.8 24/7 med 1.30 typ volt. Vad har du för volt?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

kör min på 4.5@1.21. Jag slapp till 4.7@1.29, men vatten kylning behövs då. Värmen kommer emot annars i stress test, small fft i prime

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Min 3770k vill inte över 4,5ghz stabilt så jag kör den i 4,3ghz bara för att ha det lungt och fint, trots H100 kylare och källar-svalt rum som datorn står i.

Ibland vinner man på lotteriet, ibland inte.

Jag fick väl iaf en resa till Spanien då eller nått

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av MonkeN:

Kanske du haft otur? Jag kan köra min i 4.8 24/7 med 1.30 typ volt. Vad har du för volt?

Jag har inte köpt den än, men jag reagerade på att den är 4,0-4,4ghz i stock. Att du når 4,8 har att göra med många faktorer. Men jag tycker 4,8 borde gå att nå enbart med höjd multiplikator och eftermarknadskylare. Gränsen för en sån 'enkel' överklockning är bara ~200mhz 4,6. Lite, enligt mig.

Skrivet av kettu92:

kör min på 4.5@1.21. Jag slapp till 4.7@1.29, men vatten kylning behövs då. Värmen kommer emot annars i stress test, small fft i prime

Skickades från m.sweclockers.com

Och din processor i stock kör i 4,4 om det behövs, du har höjt den till 4,5.....doh

Skrivet av andreas_dock:

Min 3770k vill inte över 4,5ghz stabilt så jag kör den i 4,3ghz bara för att ha det lungt och fint, trots H100 kylare och källar-svalt rum som datorn står i.

Ibland vinner man på lotteriet, ibland inte.

Jag fick väl iaf en resa till Spanien då eller nått

Men du har en helt annan processor, stock 3,5-3,9. Så din höjning är ju större.
Samtidigt såg jag att i jämförelse så motsvarar frekvenshöjning på "devils canyon" högre motsvarande på äldre generation, d.v.s. att man trots allt gör vinster med klockningen. Men jag ställer mig ändå frågande till om det är värt det. Allrahelst när jag helst håller mig till luftkylning.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Och din processor i stock kör i 4,4 om det behövs, du har höjt den till 4,5.....doh

Jag tror inte att du har förstått vad turbo boost faktiskt innebär - Absolut inte ditt fel.

Intels turbo boost för den processorn ligger visserligen på "upp till 4.4 GHz", men egentligen är det rätt så ful marknadsföring.

Faktum är att processorn KAN gå upp till 4.4 GHz, men bara på en enskild kärna. Ska två kärnor turboboostas så går dessa två bara upp till 4.1-4.3 (Då medan resten ligger i stockclocks eller t.om. lägre än stock), ska alla fyra upp och stå så blir det till och med lägre; 3.9-4.1. Och det kan bli betydligt mycket lägre, ner till ~3.8-området. Processorn begränsas av dess TDP-värde och varje processor är unik med sina egna fysikaliska egenskaper.

Överklockar du till 4.5 GHz så går alla kärnor upp till 4.5 GHz vid behov. Det är alltså en riktigt stor skillnad mellan 4.4 GHz turbo boost och 4.5 GHz överklockning.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Jag tror inte att du har förstått vad turbo boost faktiskt innebär - Absolut inte ditt fel.

Intels turbo boost för den processorn ligger visserligen på "upp till 4.4 GHz", men egentligen är det rätt så ful marknadsföring.

Faktum är att processorn KAN gå upp till 4.4 GHz, men bara på en enskild kärna. Ska två kärnor turboboostas så går den bara upp till 4.2-4.3, ska alla fyra upp och stå så blir det till och med lägre; 4.0-4.1. Och det kan bli betydligt mycket lägre, ner till ~3.9-området. Processorn begränsas av dess TDP-värde och varje processor är unik med sina egna fysikaliska egenskaper.

Överklockar du till 4.5 GHz så går alla kärnor upp till 4.5 GHz vid behov. Det är alltså en riktigt stor skillnad mellan 4.4 GHz turbo boost och 4.5 GHz överklockning.

Visserligen har de flesta (alla?) moderkort idag någon form av "multi-core enhancement" som gör att turbofrekvensen påverkar alla kärnor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag tror inte att du har förstått vad turbo boost faktiskt innebär - Absolut inte ditt fel.

Intels turbo boost för den processorn ligger visserligen på "upp till 4.4 GHz", men egentligen är det rätt så ful marknadsföring.

Faktum är att processorn KAN gå upp till 4.4 GHz, men bara på en enskild kärna. Ska två kärnor turboboostas så går den bara upp till 4.2-4.3, ska alla fyra upp och stå så blir det till och med lägre; 4.0-4.1.

Överklockar du till 4.5 GHz så går alla kärnor upp till 4.5 GHz vid behov. Det är alltså en riktigt stor skillnad mellan 4.4 GHz turbo boost och 4.5 GHz överklockning.

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...
4790k har faktiskt 4.4 på 1-2 cores, 4.3 på 3 och 4.2 på 4 cores.
Jämför med Skylake 6700k... 4,2 på en ynka core... sen 4,0 på allt annat.

Skulle vilja påstå att 4790k är helt okej klockad från fabrik faktiskt. Vissa är lott chip som når långt över 4,5, men många verkar inte inse hur mycket kylning som faktiskt krävs för att nå över det. 120mm radiator eller liten ynklig kylare räcker inte, om man inte har ett jädra bra chip som inte vill ha hög volt.

1.3V brukar vara vad de flesta små kylare klarar som max... efter det är det 200mm+ radiatorer som gäller.

EDIT:
@Dylanator ofta är det Ringbussen som måste kopplas loss och sänkas för att nå högre core clock.

Den verkar dock göra sig bäst om den har bra multippel till vartannat. Så 4,5core med 4,0 ring = bra prestanda. 4,5core med 4,4 ring... mindre bra prestanda.
4,7 core oavsett ringbuss verkar inte ge mycket bättre prestanda över 4,5 med typ 4,0 ring. Just pga det är en faktor 47:40 vs 9:8. Se det som en FSB, typ, som man förr alltid försökte ha 1:1 med, vilket vi har normalt idag, utom i hög OC.
4,5(9:8)-4,6(23:20)-4,8(6:5)-5,0(5:4) verkar vara de bättre, så de kan ha bättre faktor mot ringbuss på 40 (4Ghz). Om du kan hitta någon udda som fungerar med annan ringbuss så bör det gå. Typ 4,9 med 4,2 tex ger 7:6 som också är bra, men 41, 43 och 47 är primtal...

Har inte testat själv att sänka ringbussen mer i försök att matcha, kanske testar det en dag. Men det ovan märkte jag när jag och en vän OC hans usla 4670k chip. 4,3:4,0 gav hemsk prestanda, 4,4:4,0 dock gav betydligt bättre. 4,5 ville inte hans core alls, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Visserligen har de flesta (alla?) moderkort idag någon form av "multi-core enhancement" som gör att turbofrekvensen påverkar alla kärnor.

Japp, men tekniskt sett är detta en överklockning och inte turbo boost då det är helt och hållet out-of-spec.

Många brukar dock inte ha multi-core enchantment (eller vad tillverkaren nu kallar det för) påslaget i standardläge, Asus-moderkort sätter t.ex. bara på denna funktion om man kör XMP för sina minnesmoduler.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk

@XFTality: Jo då, jag visste det nog, kanske inte i detalj som du redovisade, men det med olika antal kärnor och frekvens visste jag.
Hur är det med grundklocken på 4,0 då, om man behåller dynamisk styrning av frekvensen, stannar den på 4,0?
Men återigen, så som i exemplet med 3770, frekvenshöjningen är trots allt större på den äldre generationen!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

http://www.intel.com/content/www/us/en/support/processors/000...
4790k har faktiskt 4.4 på 1-2 cores, 4.3 på 3 och 4.2 på 4 cores.
Jämför med Skylake 6700k... 4,2 på en ynka core... sen 4,0 på allt annat.

Aha, där ser man! Men de siffrorna känns lite konstiga då de inte är ristade in i sten. Processorn begränsar själv klocksen efter TDP och inte någon lista över klockhastigheter, då varje processor har olika elektroniska egenskaper, etc. Kanske något med binning att göra?

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Japp, men tekniskt sett är detta en överklockning och inte turbo boost då det är helt och hållet out-of-spec.

Många brukar dock inte ha multi-core enchantment (eller vad tillverkaren nu kallar det för) påslaget i standardläge, Asus-moderkort sätter t.ex. bara på denna funktion om man kör XMP för sina minnesmoduler.

Stämmer ej. Jag har ASUS och denna funktion kan jag sätta på när jag vill, XMP spelar ingen roll.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XFTality:

Japp, men tekniskt sett är detta en överklockning och inte turbo boost då det är helt och hållet out-of-spec.

Många brukar dock inte ha multi-core enchantment (eller vad tillverkaren nu kallar det för) påslaget i standardläge, Asus-moderkort sätter t.ex. bara på denna funktion om man kör XMP för sina minnesmoduler.

Såvitt jag vet har Asus valt att alltid ha den på "Auto" vilket är aktiverat läge.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Japp, men tekniskt sett är detta en överklockning och inte turbo boost då det är helt och hållet out-of-spec.

Jepp. Men med lite extra spänning så går det.

Skrivet av XFTality:

Aha, där ser man! Men de siffrorna känns lite konstiga då de inte är ristade in i sten. Processorn begränsar själv klocksen efter TDP och inte någon lista över klockhastigheter, då varje processor har olika elektroniska egenskaper, etc. Kanske något med binning att göra?

De värdena är med oändlig kylning och ström. Mao, om du tar bort dessa som faktorer.
Normalt kommer TDP inte begränsa k CPUer dock heller, då turbo tillåter 1,25x TDP tills värmen säger ifrån, men värme kan ofta göra det med halvdana kylare. Detta är ju varför man tittar på Intels stock kylare med förakt... varför leverera K kylare med denna värdelösa fläkt?

(Något de inte gör med skylake tex)

Skrivet av SeF.Typh00n:

Såvitt jag vet har Asus valt att alltid ha den på "Auto" vilket är aktiverat läge.

Frågan är... vem skyller man på om processorn går sönder och Intel säger, den har varit OC:ad så garantin gäller inte?

Att ASUS har denna funktion är helt okej. Men den måste varna att det är en OC funktion, som kan påverka garantin på CPUn och leda till instabilitet. Inte för att jag tror den lilla justering lär påverka, men det är utanför spec, och måste säga detta.
Den bör mao, inte, vara påslagen som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Aha, där ser man! Men de siffrorna känns lite konstiga då de inte är ristade in i sten. Processorn begränsar själv klocksen efter TDP och inte någon lista över klockhastigheter, då varje processor har olika elektroniska egenskaper, etc. Kanske något med binning att göra?

Det står ju Max Intel Turbo Boost Technology frequency, alltså är dessa värden utan hänsyn till någonting utan är bara dem hårdkodade gränserna.

Citat:

This document shows how Intel® Turbo Boost Technology works across the processor cores if adequate power, temperature, and current headroom exist.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Dylanator:

Men du har en helt annan processor, stock 3,5-3,9. Så din höjning är ju större.
Samtidigt såg jag att i jämförelse så motsvarar frekvenshöjning på "devils canyon" högre motsvarande på äldre generation, d.v.s. att man trots allt gör vinster med klockningen. Men jag ställer mig ändå frågande till om det är värt det. Allrahelst när jag helst håller mig till luftkylning.

Jag har bara läst det första inlägget, men där avgav du inte vad du kör med varken för kylare eller vilka temps du har.
Orkar faktiskt inte lusläsa allt... så jag frågar;

* Vad kyler du med ?
* Vad har du för temps?, både IDLE och FULL LOAD ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Och din processor i stock kör i 4,4 om det behövs, du har höjt den till 4,5.....doh

Vad jag kör den på nu är ju relevant, jag svarade vad mitt chip klarade av med custom loop utan alltför hög spänning, why so salty?

Att jag kör på 4.5 nu är för att luftkylaren inte klarar värmen i stresstest med högre klock, i spel säkert. Men vill veta var tempen är vid värsta scenario.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ShaZam92:

Stämmer ej. Jag har ASUS och denna funktion kan jag sätta på när jag vill, XMP spelar ingen roll.

Intressant info för mig här.
Kör min i stock nu sen ett tag.
Och det där med multi core enchantment har jag ingen koll på.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag kör min 4790k i 4,7GHz på 1,250v stable 24/7

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag har bara läst det första inlägget, men där avgav du inte vad du kör med varken för kylare eller vilka temps du har.
Orkar faktiskt inte lusläsa allt... så jag frågar;

* Vad kyler du med ?
* Vad har du för temps?, både IDLE och FULL LOAD ?

Nej, jag förstår att du inte orkar lusläsa, och i just det här fallet så missade du att jag inte ens har processorn än!

Skrivet av kettu92:

Vad jag kör den på nu är ju relevant, jag svarade vad mitt chip klarade av med custom loop utan alltför hög spänning, why so salty?

Att jag kör på 4.5 nu är för att luftkylaren inte klarar värmen i stresstest med högre klock, i spel säkert. Men vill veta var tempen är vid värsta scenario.

Jag tycker bara det visar min originaltes, att 4790k har väldigt lite spelrum för överklockning.

Över lag kanske det hade varit mer informativt om vi pratat om huruvida Intel själva klockade upp det här chippet in på "överklockningsterritoriet". Kanske det gav för liten prestandaskjuts från 4770k vid samma frekvens os.v.?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Nu är jag ingen jävel på det här precis men, som du säger så tror jag att de har gjort en "factory oc" på processorn.
Jag har jag för mig att hela grejen med 4790k:n var att den skulle tåla brutala överklockningar med t.ex. flytande kväve.

När det kommer till överklockning för en vanlig svensson så är det ju som sagt lite av ett lotteri, jag har själv ett 4790k som jag klockar till 4.6 utan några stora ändringar i bios, minns inga nummer nu tyvärr. Jag kyler med en custom loop som bara kyler processorn så den går väldigt kallt även i full load.

Nu vet jag inte om priset har gått ner något sen jag köpte min, för jag kan själv rekommendera den då den orkar allt jag slänger mot den. Men det kan ju vara av intresse att kolla på de nyare processorerna för jag har hört att intel eller något företag skulle göra saker som krävde skylake processorer?

Iaf den är kraftfull och värd pengarna, och du behöver inte göra så mycket överklockning själv då den redan är inne på området som du sa.

Visa signatur

Summer Rose, Thus Kindly I Scatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Jag tror inte att du har förstått vad turbo boost faktiskt innebär - Absolut inte ditt fel.

Intels turbo boost för den processorn ligger visserligen på "upp till 4.4 GHz", men egentligen är det rätt så ful marknadsföring.

Faktum är att processorn KAN gå upp till 4.4 GHz, men bara på en enskild kärna. Ska två kärnor turboboostas så går dessa två bara upp till 4.1-4.3 (Då medan resten ligger i stockclocks eller t.om. lägre än stock), ska alla fyra upp och stå så blir det till och med lägre; 3.9-4.1. Och det kan bli betydligt mycket lägre, ner till ~3.8-området. Processorn begränsas av dess TDP-värde och varje processor är unik med sina egna fysikaliska egenskaper.

Överklockar du till 4.5 GHz så går alla kärnor upp till 4.5 GHz vid behov. Det är alltså en riktigt stor skillnad mellan 4.4 GHz turbo boost och 4.5 GHz överklockning.

Alla entusiast moderkort kör dock turbo med alla kärnor på max.
"Multicore enhancement" kallas det.
Oftast påslagen som default.

Permalänk

@Nakite: Mmm, jag tror du har rätt. Det gjordes några små förändringar mellan 4770 och 4790, en av dem var att höja frekvensen från 3,5-3,9 till 4,0-4,4. Det var väl någon i tråden som hade 4770 som sa att han nådde 4,5, vilket är snubblande nära vad majoriteten når med 4790.

Har hela tiden vetat att det är en bra processor, jag är nära att uppgradera till en begagnad sådan.

Men man vill ju alltid bilda sig en bättre uppfattning innan.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Avstängd

Håller med om att 4790k är högt klockad redan ur kartong. Finns inte så mycket spelrum där.

Däremot är ju 4690k en bra överklockare jämförelsevis. Har min på 4.5GHz med 1.240V. Kan gå högre men då behöver jag bättre kylning och det tycker jag inte att 200-300MHz extra är värt.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@Dylanator: Om du kan få den för ett bra pris och den är hel och ren så att säga så skulle jag säga att det låter som en bra deal.

Jag köpte min 4790k för att jag skulle kunna köra med den ett bra tag utan att behöva konstant uppgradera (det var ett bra tag sen jag köpte den).
Så det är väl det som skulle väga emot, att kolla om det inte är mer värt att köpa en nyare så man kan köra på den ett tag?

Men som sagt, om du kan få en bra deal så skulle jag nästan säga ja, det enda är ju att du kan behöva vattenkylning och lite tur om du vill ha upp den i stabila 4.7 - 4.8 GHz. Annars är 4.6 oftast rätt lätt att nå upp till.

Visa signatur

Summer Rose, Thus Kindly I Scatter

Permalänk
Medlem

Min Personliga erfarenhet av 4790k är att den är ett riktigt vrålåk när det gäller överklockning. Så jag skulle inte säga att en 4790k skulle vara till någon besvikelse.

Sitter just nu på 4,9 24/7 med en custom vattenkylning. dock så går den varmt som tusan så eftermarknads luft kylare eller något liknande som ett h100I kommer inte riktigt räcka hela vägen om man verkligen vill pressa gränsen.

Har kört min i 5,0 och då 24/7 men fläktarna förde sådant oväsen för att tygla besten så satt mig lite lägre för att slippa ha en jetmotor konstant igång.

Visa signatur

NZXT Phantom | 4790k 4.8Ghz | GA-Z97X-Gaming 7 | 16GB | ASUS 1080 TI Strix | 3 x 525GB SSD | XFX P1-1050-BEFX Full custom watercooling loop.
Acer 28" Predator XB281HK G-Sync 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jesper178:

Jag kör min 4790k i 4,7GHz på 1,250v stable 24/7

Lycky Son of a somethingishouldntsay.

Skrivet av Dylanator:

@Nakite: Mmm, jag tror du har rätt. Det gjordes några små förändringar mellan 4770 och 4790, en av dem var att höja frekvensen från 3,5-3,9 till 4,0-4,4. Det var väl någon i tråden som hade 4770 som sa att han nådde 4,5, vilket är snubblande nära vad majoriteten når med 4790.

Har hela tiden vetat att det är en bra processor, jag är nära att uppgradera till en begagnad sådan.

Men man vill ju alltid bilda sig en bättre uppfattning innan.

Om jag förstått det rätt så gjorde några saker mellan 4770k/4670k och 4790k/4690k, bla:

- Bättre och speciellt jämnare lager av kylpasta mellan kärna och IHS. Många 4x70k hade problem med nån kärna som hade dålig kontakt pga bristande kylpasata.

- Större och fler kondensatorer under CPUn, för att jämna ut lasten på den interna strömmatningen som Haswell har. Vid överklock kunde spänningarna fluktuera kraftigt, vilket var typ omöjligt att stabilisera, utan att övervolta kärnan kraftigt, vilket gav temperaturproblem både i kärna och i strömmatning, vilket gav ännu mer problem.

- Organiserade om kärnan, så att kärnorna hade mer jämn fördelning i kislet, just för att undvika "hot spots". Normalt var detta inte ett problem, men det blev snabbt problem när du fick ösa på mer volt för att kompensera dålig strömmatning och kärnorna låg för nära varandra, kombinerat med den ojämna appliceringen av termisk pasta.

I grunden och botten är Haswell Refresh inget mer än en överclock-vänlig Haswell, vilket dock inte är fyskam när de höjt snittet på deras klock med 0,5Ghz.

Med skylake har man ju flyttat ut spänningsregleringen igen, då detta var ett problem för Haswells värme. Vilket gör att man inte direkt begriper varför Skylake har så hög TDP, när den inte har strömregleringen längre. Enda jag vet är större grafikdel...
Men de verkar inte ha vidare större tillit till att Skylak eller 14nm ska klocka vidare... eftersom den är satt så "lågt" vs Haswell refresh som den är.

Permalänk
Skrivet av Nakite:

@Dylanator: Om du kan få den för ett bra pris och den är hel och ren så att säga så skulle jag säga att det låter som en bra deal.

Jag köpte min 4790k för att jag skulle kunna köra med den ett bra tag utan att behöva konstant uppgradera (det var ett bra tag sen jag köpte den).
Så det är väl det som skulle väga emot, att kolla om det inte är mer värt att köpa en nyare så man kan köra på den ett tag?

Men som sagt, om du kan få en bra deal så skulle jag nästan säga ja, det enda är ju att du kan behöva vattenkylning och lite tur om du vill ha upp den i stabila 4.7 - 4.8 GHz. Annars är 4.6 oftast rätt lätt att nå upp till.

Jag tänker inte betala för mycket. Men jag vart som ni märker förvånad över hur liten frekvenshöjning jag kan vänta mig. I övrigt vet jag att det är den bästa processorn "allround" innan Skylake dök upp. Så jag är säker på att jag skulle ta ett kliv upp redan vid stock, men att klocka är kul, t.o.m. på min låga nivå. Om jag slår till så siktar jag på 4,5 och luftkylning ala hyper212. Får med ett z97-kort och ddr3 2133, så det verkar inte vara dåliga grejor "off the bat".

Skrivet av Allihopa:

Min Personliga erfarenhet av 4790k är att den är ett riktigt vrålåk när det gäller överklockning. Så jag skulle inte säga att en 4790k skulle vara till någon besvikelse.

Sitter just nu på 4,9 24/7 med en custom vattenkylning. dock så går den varmt som tusan så eftermarknads luft kylare eller något liknande som ett h100I kommer inte riktigt räcka hela vägen om man verkligen vill pressa gränsen.

Har kört min i 5,0 och då 24/7 men fläktarna förde sådant oväsen för att tygla besten så satt mig lite lägre för att slippa ha en jetmotor konstant igång.

Förstår din synvinkel, men räkna på det ska du se vad dina 3500:-(??) customloop har gett. Kanske din processor fixat 4,6 på luft 24/7, du har nu 300mhz till. Och ja, din processor i 4,9 24/7 är med stor sannolikhet ett "monster". Men döm om min förvåning när jag kommer från i5 2500/i7 2600-generationen som klockade 1ghz på luft utan att röra volt. Nu förstår du säkert min utgångspunkt bättre

Skrivet av Paddanx:

Lycky Son of a somethingishouldntsay.

Om jag förstått det rätt så gjorde några saker mellan 4770k/4670k och 4790k/4690k, bla:

- Bättre och speciellt jämnare lager av kylpasta mellan kärna och IHS. Många 4x70k hade problem med nån kärna som hade dålig kontakt pga bristande kylpasata.

- Större och fler kondensatorer under CPUn, för att jämna ut lasten på den interna strömmatningen som Haswell har. Vid överklock kunde spänningarna fluktuera kraftigt, vilket var typ omöjligt att stabilisera, utan att övervolta kärnan kraftigt, vilket gav temperaturproblem både i kärna och i strömmatning, vilket gav ännu mer problem.

- Organiserade om kärnan, så att kärnorna hade mer jämn fördelning i kislet, just för att undvika "hot spots". Normalt var detta inte ett problem, men det blev snabbt problem när du fick ösa på mer volt för att kompensera dålig strömmatning och kärnorna låg för nära varandra, kombinerat med den ojämna appliceringen av termisk pasta.

I grunden och botten är Haswell Refresh inget mer än en överclock-vänlig Haswell, vilket dock inte är fyskam när de höjt snittet på deras klock med 0,5Ghz.

Med skylake har man ju flyttat ut spänningsregleringen igen, då detta var ett problem för Haswells värme. Vilket gör att man inte direkt begriper varför Skylake har så hög TDP, när den inte har strömregleringen längre. Enda jag vet är större grafikdel...
Men de verkar inte ha vidare större tillit till att Skylak eller 14nm ska klocka vidare... eftersom den är satt så "lågt" vs Haswell refresh som den är.

Så "Haswell Refresh" är "Devils Canyon"? Den ena var ett projektnamn bara? Ja, jag läste nått om att de inte bytte kylmedia under heatspreadern, utan de förfinade processen vid tillverkning. Men chansen är nog att de bytte mediet helt och hållet.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Master of Overkill

Folk som jämför överklock på en Intel satt stock på 4.4 vs sandy stock 3.3 .....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dylanator:

Så "Haswell Refresh" är "Devils Canyon"? Den ena var ett projektnamn bara? Ja, jag läste nått om att de inte bytte kylmedia under heatspreadern, utan de förfinade processen vid tillverkning. Men chansen är nog att de bytte mediet helt och hållet.

De är båda samma Haswell, ja

Och jag tror de bytte pasta typ mellan Ivy och ursprungliga Haswell (inte säker), men inte mellan de 2 olika Haswell generationerna. Folk blev ju fly förbannande på Intel på Ivy tiden, pga den inte löddes längre, och att de tagit billig skitpasta.

Tittar man på lite bilder: (Notera att det är olika bilder på 4770k, så "färgerna" stämmer inte, syns på bla plattan gröna färg)

Så ser man att det faktiskt verkar skilja rätt lite mellan dem. Om något är en av de få sakerna som verkar synas är hur de applicerat det svarta limmet.

På Ivy har de verkligen öst på med det, tjockt och bra, men avståndet mellan kärna och IHS verkar ändå vara tunnt, eftersom mängden pasta mellan är tunn. Men på 4770k är det en tjockare lager TIM, men mindre pressat lim (tunnare linje och den verkar ligga mindre utpressad.)

På 4790k verkar TIM vara väl tilltaget (mer av det), men samtidigt väl utpressat också, med mindre lim (men mer utpressat lim).

Färgen mellan Ivy och 4790k är dock samma, och TIM är samma färg... så det kanske är samma pasta på alla 3, bara bättre applicerat än på 4770k.

Skrivet av tvelander:

Folk som jämför överklock på en Intel satt stock på 4.4 vs sandy stock 3.3 .....

Du brukar också få rätt bra fart på din 5960x vs stock
Så hur är Haswell när man har den löddad?