Vilka framtidsutsikter finns inom dator-relaterade yrken?

Permalänk
Medlem

Vilka framtidsutsikter finns inom dator-relaterade yrken?

Jag är en man på 44 år som vill göra något helt annat än vad jag gör idag. Är humanist och jobbar på museum.
Är kul men behöver nya utmaningar i livet. Kanske har jag åldern emot mig när det gäller att utbilda om mig och få jobb, men varför inte? Kanske kan jag bli egen företagare någon gång... Man måste ju drömma...

Att jobba med systemutveckling, programmering, webblayout och med samspelet mellan människa mjukvara lockar mig. Men, det går ju inte att lära sig allt och jag antar att jag måste sätta mig på skolbänken igen på högskolenivå. Vet inte om jag har gymnasiekompetens heller för det.

Andra kompetenser jag har är kreativt skapande först och främst för skrivande och fotografering.

Men, var finns framtiden tror ni i datarelaterade yrken? Är det programmering?

Permalänk
Medlem

De flesta som börjar inom IT börjar med support. Där kan du bekräfta dina nuvarande kunskaper och sedan bygga vidare på dem med certifiering eller liknande.

Du ska ju jobba med något som intresserar dig om det ska vara värt att byta. Man tröttnar ju lätt annars.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

@enoch85

Jag håller inte alls med om att de flesta börjar med support. Tittar man till exempel i Linköping så är det drift och underhåll av server- och användarmiljöer eller någon form av programvaruutveckling som gäller.

@museo12
Högskoleingenjör inom mjukvaruutveckling kanske vore något?
Innovativ programmering kanske är ett annat alternativ?
Saknar du behörighet så kan du alltid börja med ett tekniskt basår.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

@enoch85
Jag håller inte alls med om att de flesta börjar med support. Tittar man till exempel i Linköping så är det drift och underhåll av server- och användarmiljöer eller någon form av programvaruutveckling som gäller.

Det beror ju på vad man har i grunden. Jag utgick ifrån att TS inte har någon utbildning, och då är det svårt att få något annat än supportjobb - vilket och gäller "de flesta" i övrigt som inte har utbildining.

Linköping är en universitetsstad med tekniska linjer, så det förklarar ju saken.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle generellt inte rekommendera någon som är 44år att börja bli systemutvecklare och det beror på egen erfarenhet inom området. Det är ofta tufft och man får göra 5-10 år som gröngöling innan man kan något.
Men nu kan det vara så att TS inte är en helt vanlig 44åring utan kanske kan mer inom IT, när han har jobbat inom museum har han kanske haft mycket kontakt med folk och är bra på det.

Så mitt råd till folk i övre medelåldern är att fundera på vad ni kan, ska ni utbilda er så välj en utbildning som handlar inom detta. TS har kanske jobbet med databaser på museum, kanske fokus på att bli bättre på dessa vore något?
Det finns även sharepoint och TS har kanske erfarenhet av något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle generellt inte rekommendera någon som är 44år att börja bli systemutvecklare och det beror på egen erfarenhet inom området. Det är ofta tufft och man får göra 5-10 år som gröngöling innan man kan något.
Men nu kan det vara så att TS inte är en helt vanlig 44åring utan kanske kan mer inom IT, när han har jobbat inom museum har han kanske haft mycket kontakt med folk och är bra på det.

Så mitt råd till folk i övre medelåldern är att fundera på vad ni kan, ska ni utbilda er så välj en utbildning som handlar inom detta. TS har kanske jobbet med databaser på museum, kanske fokus på att bli bättre på dessa vore något?
Det finns även sharepoint och TS har kanske erfarenhet av något liknande?

Benägen att hålla med. Det finns ett stort behov av systemutvecklare, webbutvecklare m.m., så att få jobb lär inte vara något problem om du har kompetensen. Dock är risken stor att du kanske hamnar tillsammans med nyutexaminerade 22-23-åringar så det beror på hur du känner kring det. Din löneutveckling kommer också reflektera detta. Det går att tjäna bra som utvecklare, men det kan nog dröja innan du är ifatt din nuvarande lönekurva.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Jag är en man på 44 år som vill göra något helt annat än vad jag gör idag. Är humanist och jobbar på museum.
Är kul men behöver nya utmaningar i livet. Kanske har jag åldern emot mig när det gäller att utbilda om mig och få jobb, men varför inte? Kanske kan jag bli egen företagare någon gång... Man måste ju drömma...

Att jobba med systemutveckling, programmering, webblayout och med samspelet mellan människa mjukvara lockar mig. Men, det går ju inte att lära sig allt och jag antar att jag måste sätta mig på skolbänken igen på högskolenivå. Vet inte om jag har gymnasiekompetens heller för det.

Andra kompetenser jag har är kreativt skapande först och främst för skrivande och fotografering.

Men, var finns framtiden tror ni i datarelaterade yrken? Är det programmering?

Vad kul! Jag har precis gjort den resan du funderar på!
Jobbade inom den grafiska industrin och började tröttna så jag tog tjänstledigt och började studera för att byta bransch. Nu har jag iofs haft web och programering som intresse hela livet, men aldrig som jobb, så jag hade ett litet försprång där. Jag började med ett år på Komvux för att få behörigheter till tex YH eller Universitet, läste några grundämnen och en hel del data/prg/nätverkskurser. Efter det började jag en YH-utbildning på 2 år inom systemutveckling .Net och har gjort första året nu. Andra året är nästan bara LIA/praktik och det märktes direkt när man började kontakta företag att det finns sug efter systemutvecklare, både inom Java/.Net/Php, faktum är att jag redan har jobb till hösten om jag vill. och just det, jag är 45 år

Har man jobbat så länge så ser man väldigt många paraleller mellan det man gjort och det man ska göra nu, det är samma saker med den skillnaden att du nu ska producera något annat. Grunden för det mesta är att man ska funka i team och kan lösa problem, då kommer man långt, för de flesta får ändå lära sig på nytt när man kommer ut för första gången, och där har du vanan och erfarenheten som kan göra att du kan integrera dig snabbare i företaget, och det gillar dom. Ett av problemen i branschen är att det tar ca 6-9 månader innan en ny utvecklare börjar dra in pengar, och många yngre blir kanske frestade att dra vidare efter just den tiden. Vi äldre är kanske mer lojala, eller kanske bara latare

Om du tar steget så är här några praktiska tips:
-YH vs Universitet, YH är oftast 2 år och innehåller mycket hands-on i faktisk programmering och ofta mycket företagskontakt i form av tex praktik. I Uni. så är det inte lika vanligt med dom sakerna utan mer teoretiskt, vilket också är kul. Men min bedömning är att du kommer ut snabbare med dom bitarna, särskilt om man som du redan har en akademisk bakgrund/miljö iallafall.
-Behörighet till YH är inte alltid nödvändig, ibland har dom preparandkurser sommaren innan. Kontakta utbildningen och hör efter!
-Säg inte upp dig, ta tjänstledigt för studier. Du har stöd i lag och din arbetsgivare kan inte neka. Du har rätt till en period av studier, hur lång som helst. Dessutom är a-kassan vilande under studierna så du slipper tjäna in nya perioder.
-CSN, ska du läsa in gymnasiebehörighet så kan du göra det i 2 år, dessutom får du dubbelt bidrag om du bara har 2 årig utbildning sen tidigare. Högre studier kan du göra i upp till ca 6 år. Men tänk på att bidrag och lån börjar begränsas efter man fyller 47 och att skulden inte skrivs av när man blir 65. Man kan få extra lån om man arbetat innan och behöver mer än de ca 9900:- man får som grund.
-Lång sommar. sommaruppehållet är ca 2 månader så planera för det, främst ekonomiskt.
-Kompetenser. Du har dom, det gäller bara att stöpa om dom till det nya yrket. Och har du ett intresse så vikta på det, tex kan kanske frontend utveckling vara en bana att ta om du gillar formgivning, men jag tror konkurrensen är större där än inom 'riktig' programmering.
-Nätverk. Nätverka! Leta upp gamla kontakter på linkedin som jobbar i branschen. Gå på events, mässor, afterworks och träffa folk i branschen. Ha en komplett Likedin profil och lägg tonvikt på saker i din tidigare erfarenhet som kan vara nyttiga i ditt kommande jobb, tex kundvana, dokumentationsvana, entreprenörskap, problemlösning osv
-Gör det! Jag har nog aldrig haft så kul som nu Och lönen efter är helt ok, ca 25-30,000 som ingång och är man lite senior (läs social,kommunikativ,driven,kundfokus,organisatorisk,osv) så har du säkert 35-40,000 innan du vet ordet av

Kul att se att man inte är ensam om att få knasiga ideer sent i livet

</wall-of-text>

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra svar och råd!
Jag har faktiskt bara programmering 1 som merit, men så klart ett stort datorintresse och har jobbat en del (självlärd) med databaser och lite html. Programmering 1 var så kul att jag vill fortsätta lära mig mer. Förstår det är en längre resa att helt utbilda om sig och få jobb. Inget är bestämt, vägarna är många och det viktiga är att komma ifrån det kommunala tjabbet...😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@museo12: 'bara' programmering 1 som merit, det är mer än vad många har som börjar YH, iallafall i skåne. Och har du dessutom jobbat med databaser och html så har du absolut en mycket bra start. När jag började YH så var jag inställd på hårt pluggande.... men det var det inte, har man pillat lite med det innan så är det bara kul och lätt.
Hade jag visst vad jag vet nu så hade jag sökt direkt till YH utan att fixa behörighet, och jag hade kommit in. Sen med tanke på suget på arbetsmarknaden så hade det tagit mig ett år att byta bana. Så det behöver inte vara någon lång resa om man inte vill.
Marknaden för systemutvecklare har nog aldrig varit bättre så ska du satsa så gör det nu!

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

@museo12: 'bara' programmering 1 som merit, det är mer än vad många har som börjar YH, iallafall i skåne. Och har du dessutom jobbat med databaser och html så har du absolut en mycket bra start. När jag började YH så var jag inställd på hårt pluggande.... men det var det inte, har man pillat lite med det innan så är det bara kul och lätt.
Hade jag visst vad jag vet nu så hade jag sökt direkt till YH utan att fixa behörighet, och jag hade kommit in. Sen med tanke på suget på arbetsmarknaden så hade det tagit mig ett år att byta bana. Så det behöver inte vara någon lång resa om man inte vill.
Marknaden för systemutvecklare har nog aldrig varit bättre så ska du satsa så gör det nu!

Tack för uppmuntran!
Jag bor i Skåne så då är det väl Malmö som gäller. Blir i så fall till att söka för vt. Har ju lite tid att fundera och ta reda på mer. ☺️

Skickades från m.sweclockers.com