Permalänk

Prime95 hur lång tid?

Hej alla.
Jag har just givigt mig in på att börja klocka min I5
Undrar hur lång tid man ska ha det igång för att veta att klockningen är stabil.
På klockningtråden står det 5min.
Men på youtube säger folk 24 timmar.
Någon som har en idé?
MvH Dennis

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

5-10 min brukar räcka. Dock det riktiga stress testet kommer från att bara använda datorn. Då stabilitets problem kan dyka upp från att bara surfa runt ibland..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kan ju börja med några timmar, typ medans du surfar osv, för att sedan övergå i nån längre stint på kanske 8-12 timmar när det finns tid. 5-10 min har aldrig räckt för mig, lägger ofta ner efter 45 m - 2 h.

Permalänk
Medlem

Brukar köra en timma drygt och nöjer mig där. Har fungerat hittills.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Det beror på, det är det tråkiga men sanna svaret. Håller du på med något "kritiskt" på datorn typ renderingar eller simuleringar så tycker jag dubbelt så länge som den tiden det tar som max med dina projekt. Håller du inte på med något kritiskt skulle jag säga att medan du letar den perfekta klocken så börja med ca 15 min för att få en fingervisning. När du hittat en hastighet och spänning du är nöjd med så kör du några timmar iallafall för det är rätt tråkigt att få en krasch när du håller på att få en monsterkill med kniv i CS 1.6:)

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

Tack för svaren. Den har håll på nu i kanske 3 - 4 timmar.
Har inte rört volten eller nått. Så jag hoppas det är stabilt.
Dock bara på 4.2ghz
MvH Dennis

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Medlem

när jag vill pusha framåt och testa i inkrement av 0.1ghz brukar jag köra 5 minuter. sen gå upp tills den antingen kraschar eller gör något den inte ska. när jag hittat den sweetspotten brukar jag dra igång ett test på 2-4 timmar. klarar den det så är real life scenario det som får agera som stresstest. brukar ofta vara en premiere encodning eller liknande

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Jag stressar aldrig kortare tid än 12 timmar. Men hest håller jag mig till 24 timmar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megagreenskin:

Tack för svaren. Den har håll på nu i kanske 3 - 4 timmar.
Har inte rört volten eller nått. Så jag hoppas det är stabilt.
Dock bara på 4.2ghz
MvH Dennis

Intelburntest är efter min erfarenhet betydligt bättre än prime95. Har haft datorn stabil i över 5 timmar med prime95, sen när jag kör intel burn test på medium preset så krashar datorn efter 5min på grund utav låg spänning. Har nu som regel att börja med Intelburntest för att testa stabilitet. Sen använder jag datorn normalt i en dag med prime95 körandes i bakgrunden.

Permalänk

Vart kan jag få tag på Intelburnertest?

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megagreenskin:

Vart kan jag få tag på Intelburnertest?

http://www.majorgeeks.com/mg/get/intelburntest,1.html

Ju högre stress level, ju mer krävande och längre tid tar det. Testet är så krävande så att datorn nästan blir obrukbar under testet. Självklart så går det att avbryta testet utan några problem.

Permalänk

Vilken stress grad ska man köra på för att se om klockningen är stabil?

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Megagreenskin:

Vilken stress grad ska man köra på för att se om klockningen är stabil?

När man kör Very High och 10 times to run så tar det runt en kvart att slutföra utan krash. Har jag gott om tid så lämnar jag datorn på medans den kör maximum och 20 times to run som tar typ 1.5 timmar. Efter det så har jag prime95 igång medans jag lirar och surfar. Flash + prime95 brukar crasha datorn när jag tror att allt är stabilt, så det kan jag verkligen rekommendera.

Datorn blir bara obrukbart krävande i intelburntest när jag stänger av Multimedia Class Scheduler Service. MMCSS sänker prioritet för stress testet medans man surfar, vilket motverkar testets syfte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megagreenskin:

Hej alla.
Jag har just givigt mig in på att börja klocka min I5
Undrar hur lång tid man ska ha det igång för att veta att klockningen är stabil.
På klockningtråden står det 5min.
Men på youtube säger folk 24 timmar.
Någon som har en idé?
MvH Dennis

Prime95 kör jag bara några minuter, för att se att överklockningen inte är väldigt instabil samt för att kolla hur varm processorn blir. Om problem uppstår senare när du använder datorn efter överklockning kan du köra Prime95 längre, för att testa den ordentligt. Det fick jag göra en gång då några minuter inte räckte för att krascha datorn . Men vanligtvis räcker några minuter för att visa vad processorn går för.

Permalänk

Ok jag kör intelburnertest nu på very high 20 times. Så får se vad som händer.

Visa signatur

I5 3570k @4,2Ghz | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Corsair TX 850W PSU | EVGA GeForce GTX970 SC ACX 2.0 4GB ||Corsair Cooling Hydro H60 | Windows 8 x64

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag brukar köra 1-4h beroende på lite om jag gör nått annat ej

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ja brukar köra prime95 i 15 minuter efter varje frekvensökning på 100 MHz tills datorn kraschar. När jag hittat högsta körbara frekvensen med rimlig spänning som klarar första testet på 15 minuter så låter jag det stå på över natten med prime95, ca 8 timmar.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Prime95 eller Intelburntest är inte speciellt bra för att stresstesta överklockningar. Har haft överklockningar som klarat 12 timmars Prime95 körningar, som sen bara crashat nån vecka senare från att kolla på en youtube video. De duger för korta stresstester, men är inte bra för att testa långtids stabiliteter.

Så övernatts stresstester är till största del helt onödigt, och kommer bara slösa ström och slita på CPUn helt i onödan. Bästa stresstestet är att bara andända den normalt. och klocka ner eller justera spänningen ifall systemet blåskärmar.

Crashar den inte efter en 15min körning av Prime 95, så brukar det vara hyffsat stabilt. Jag brukar typ klocka upp så mycket det går tills det crashar under en kort stress test. Sen kör jag ner multin ett eller två steg, så har jag en stabil OC. Och gör sen mindre justeringar med tiden som man kör den normalt och känner hur stabilt det är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Från Asus skylake oc guide:

"Prime95 28.5 is not a good stress test for this platform. It is easy to pass hours of Prime95
and then fail a Handbrake encode within minutes. As an example, a CPU can pass Prime95 at
1.30V but needs 1.34V+ to pass Handbrake at a given frequency. Use ROG Realbench
instead."