Motorola x play sprucken skärm

Permalänk

Motorola x play sprucken skärm

Hej upptäckte idag att min Motorola x play hade fått en spricka i skärmen , jag har inte tappat den och är alltid extremt försiktig med mina saker , Speciellt elektronik .
Skrev till Cdon och bifogade ett kort på sprickan och dom hävdade att det var yttren påverkan . Vad kan man göra att bekosta en reparation är för dyrt .Telefonen är köpt 25 Mars.
En sak är säker, aldrig Motorola igen . Det här har aldrig hänt tidigare på någon av mina telefoner genom tiderna och då har jag ägt ett antal telefoner.
Tack
Lars J

Permalänk

Vad vill du diskutera? Eller är det bara en gnälltråd?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

@Pentagram: Nej det hade jag inte tänkt.
Mer vad man kunde göra åt saken ?
Är det bara reparation som gäller? Då kan man ju lika gärna köpa en ny telefon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hej upptäckte idag att min Motorola x play hade fått en spricka i skärmen , jag har inte tappat den och är alltid extremt försiktig med mina saker , Speciellt elektronik .
Skrev till Cdon och bifogade ett kort på sprickan och dom hävdade att det var yttren påverkan . Vad kan man göra att bekosta en reparation är för dyrt .Telefonen är köpt 25 Mars.
En sak är säker, aldrig Motorola igen . Det här har aldrig hänt tidigare på någon av mina telefoner genom tiderna och då har jag ägt ett antal telefoner.
Tack
Lars J

Hade ett liknande problem med min nya Samsung A3 2016 , efter 3 veckor i Samsungs original väska upptäckte jag en spricka i skärmen " glaset " och åkte till affären med den.
Även jag fick då samma svar , dock tyckte han att det va konstigt då där inte va nått märke vid sprickan eller i ramen.
Men att dom behandlar alla sprickor som yttre påverkan , ringde även till Samsung och fråga om deras glas verkligen är gorilla glas. Sen hade den riktigt dålig täckning " antenn " och ett batteri som va riktigt dåligt. Så nu samlar den damm i nån låda. Synd på en helt ny mobil
Så för min del blir det inte fler Samsung mobiler , har hört bra saker om dom men också mycket dåligt.
Men det kan ju också va ett måndags ex?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Du får nog väldigt svårt att motbevisa deras påstående att det är "yttre påverkan".

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk

@Pentagram: Ja det är sant

Permalänk

@Mange75: Aj aj en till som har haft otur ser jag .Ja vi måste ha fått måndags ex båda två , Har inte råd att köpa någon ny telefon dock så får stå ut med sprickan :/

Permalänk
Avstängd

@Lars Mandel99 och @Mange75

Kolla aliexpress eller ebay där kan du köpa nya skärmar för väldigt lite pengar, är det bara glaset så blir det några tior, är det mer som är trasigt så kanske det kostar nån hundring.
Sen finns det en massa videos på youtube som visar hur du ska göra, det är inte svårt.

Lycka till.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk

@kaya: Tack för tipset Kaya! Får kolla upp detta!

Permalänk
Medlem

Du kan även byta display själv. Gjorde det på min Moto X 2014 och det var inga större svårigheter.

Display från aliexpress
Youtubevideo på hur du byter

Bara du dubbelkollar modellnummer och beställer rätt så verkar displayen vara riktigt billig. Runt 300 kr inkl frakt.

Permalänk

@Zaphood: Tack för tipset och länkarna!
Får bli en funderare över detta .
Tack
Lars J M

Permalänk
Medlem

Det hände på min också i vintras, det positiva var att den fortfarande fungerade till skillnad mot de flesta Androider, lagade min efter att ha blivit nekad reklamation för 1.500kr via Mobylife.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min Samsung fungerar utmärkt trots sprickan. Skulle gå på 1700kr att fixa glaset.
Är smed , så att byta glas på en sån finmekanik det vågar jag mig inte på
Men sen är batteriet riktigt dåligt och antennen horribel. Har provat 3 olika operatörer och får max 1-2 streck på 4G i centrala Malmö. Där jag bor fungera inte 4G på den , men på iphonen har jag fullt.
Men jag ska ha den som fylle mobil , så att man inte behöver va ledsen om man dricker bort den
Köpte mig en Iphone SE istället , har aldrig testat ios innan och jag tycker att 4" tum är lagom.
Men jag måste erkänna att Android är så mycket lättare , itunes är ju ett stort skämt!
Men man vänjer väl sig.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av Mange75:

Min Samsung fungerar utmärkt trots sprickan. Skulle gå på 1700kr att fixa glaset.
Är smed , så att byta glas på en sån finmekanik det vågar jag mig inte på
Men sen är batteriet riktigt dåligt och antennen horribel. Har provat 3 olika operatörer och får max 1-2 streck på 4G i centrala Malmö. Där jag bor fungera inte 4G på den , men på iphonen har jag fullt.
Men jag ska ha den som fylle mobil , så att man inte behöver va ledsen om man dricker bort den
Köpte mig en Iphone SE istället , har aldrig testat ios innan och jag tycker att 4" tum är lagom.
Men jag måste erkänna att Android är så mycket lättare , itunes är ju ett stort skämt!
Men man vänjer väl sig.
Mvh / Mange

Nej jag vågar mig nog inte på något skärmbyte heller tror jag och att betala 1700:- för reparation känns väldigt saftigt med tanke på att telefonen kostade 1900:-
Tack
Lars J

Permalänk
Medlem

Jag har tappat min Motorola X Play många gånger och plasten runt skärmen bär spår av detta. Värsta fallet var när jag tappade den från midjehöjd ner på en kullerstensgata. Hittills har skärmen klarat sig

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag har tappat min Motorola X Play många gånger och plasten runt skärmen bär spår av detta. Värsta fallet var när jag tappade den från midjehöjd ner på en kullerstensgata. Hittills har skärmen klarat sig

Oj! Låter som det är jag som haft otur då , eftersom min skärm sprack av sig självt , kanske var spänningar i glaset eller något sådant .
Lars J

Permalänk
Medlem

Jag går också tappat min x play ett antal gånger och jag har också bara fått lite märken i plasten runt skärmen. Jag har ett skärmskydd i glas så det kanske har gjort lite nytta

Permalänk

@[Qvist]: Ja det kan hända , jag har dock aldrig tappat min .Skärmen sprack ändock 😯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lars Mandel99:

Hej upptäckte idag att min Motorola x play hade fått en spricka i skärmen , jag har inte tappat den och är alltid extremt försiktig med mina saker , Speciellt elektronik .
Skrev till Cdon och bifogade ett kort på sprickan och dom hävdade att det var yttren påverkan . Vad kan man göra att bekosta en reparation är för dyrt .Telefonen är köpt 25 Mars.
En sak är säker, aldrig Motorola igen . Det här har aldrig hänt tidigare på någon av mina telefoner genom tiderna och då har jag ägt ett antal telefoner.
Tack
Lars J

Har hänt mig men en LG.
Två bekanta med sony.

Moto x force om du vill vara säker på att slippa igen. Men du får väl 3st play för det priset.

Permalänk
Skrivet av Pentagram:

Du får nog väldigt svårt att motbevisa deras påstående att det är "yttre påverkan".

Är snarare tillverkarens/säljarens ansvar att bevisa deras påstående att det är yttre åverkan, med tanke på att ärendet ligger inom 6 månader efter inköp. I varje fall enligt EU:s konsumentskyddsdirektiv. Om en sprucken skärm på något sätt är ett bevis på yttre åverkan från konsumenten vet jag dock inte. Finns ju fler fall där produktionsfel gjort att glaset på enheter spruckit spontant, kommer ihåg att det var ett vanligt fel på till exempel Sonys Xperia serie.

"-Fel som upptäcks inom sex månader betraktas som ursprungliga fel. Säljaren måste då reparera eller byta din telefon utan kostnad (eller betala tillbaka pengarna om det inte går att laga eller byta den).
-Efter sex månader är säljaren fortfarande ansvarig för eventuella fel under resten av den tvååriga reklamationsfristen. Du måste dock kunna bevisa att felet fanns när du köpte varan. Det kan ofta vara svårt och du får troligen be en teknisk expert om hjälp."
-http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_sv.htm

Edit:
Liknande fall med Motorolaenheter
https://www.reddit.com/r/MotoX/comments/394csj/moto_x2014_scr...
https://forums.lenovo.com/t5/MOTO-X-2nd-Gen/Why-is-the-Moto-X...

Om du behandlat enheten så väl som du säger att du gjort skulle jag argumentera för att inga andra synliga skador tyder på att det var du själv som orsakade sprickan. Din mobil är också så pass ny att produktionsfel fortfarande kan urarta sig.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Är snarare tillverkarens/säljarens ansvar att bevisa deras påstående att det är yttre åverkan, med tanke på att ärendet ligger inom 6 månader efter inköp. I varje fall enligt EU:s konsumentskyddsdirektiv. Om en sprucken skärm på något sätt är ett bevis på yttre åverkan från konsumenten vet jag dock inte. Finns ju fler fall där produktionsfel gjort att glaset på enheter spruckit spontant, kommer ihåg att det var ett vanligt fel på till exempel Sonys Xperia serie.

"-Fel som upptäcks inom sex månader betraktas som ursprungliga fel. Säljaren måste då reparera eller byta din telefon utan kostnad (eller betala tillbaka pengarna om det inte går att laga eller byta den).
-Efter sex månader är säljaren fortfarande ansvarig för eventuella fel under resten av den tvååriga reklamationsfristen. Du måste dock kunna bevisa att felet fanns när du köpte varan. Det kan ofta vara svårt och du får troligen be en teknisk expert om hjälp."
-http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_sv.htm

Precis, om det är en skärm som är sprucken och återförsäljaren hävdar yttre åverkan ska det finnas skador som styrker det påståendet. Om skärmen har spruckit från ett av hörnen bör det finnas ett märke i ramen vid det hörnet. Om skärmen har spruckit mitt på bör det finnas ett märke i glaset på skärmen.

Permalänk

Tackar! Blir nog att göra ett nytt försök igen .
Mvh
Lars J M