Illegal fildelning, prioritet 1 för polisen.

Permalänk

Illegal fildelning, prioritet 1 för polisen.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/05/19/fildelning-i-topp-nar-polisen-utreder-brott-pa-internet

Vet inte om jag vill skratta, gråta eller bara bli förbannad men i vilket fall som helst så får detta mig att totalt förlora förtroende för polisen i Sverige.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att grooming ligger näst högst upp är i alla fall ett gott tecken. Synd bara att det är hälften så viktigt att ta fatt pedofiler än pirater (Y)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av OsLunatum:

Det kan inte vara så att fler fildelar än som exempelvis misstänks vid bedrägeri och mord? Statistiken säger inte mycket utan kontext.

Självklart är det fler fildelare men när polisen inte har resurser för inbrott etc. såkan man ju undra.
Så fort ett mediebolag skickar en anmälan om en fildelare så står polisen där med tungan upp i deras arsle.... men när de får en akut anmälan om pågående inbrott så kan de inte ens skicka en polisbil för att undersöka saken?

Visa signatur
Permalänk

Problematiken är att detta inte är statistik vars polisen lägger sina resurser, utan vars anmälningar med tillräckliga underlag för att polisen faktiskt ska skicka en förfrågan finns.

Samtidigt kan jag tänka mig att det är mer än 11 gånger så många som fildelar än människor som begår mord, människorov eller spionage. Statistik går att vinkla, mycket.

Kul att de släpper detta i alla fall! Det visar ju att polisen faktiskt är på och försöker få ut material från Banhof med flera för brott som begås, inte nödvändigtvis fildelare.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Känns mest som trams för att ta billiga poänger, 40 förfrågningar kan ju knappast ge någon speciellt relevant statistik. Sen är det rimligt att utreda brott om det finns material nog att det skulle kunna leda till åtal efter en utredning.

Dessutom säger inget vilken typ av fildelningsbrott man utreder, gäller det aktörer som är ursprungskällor till att det upphovsrättsskyddade materialet sprids så är det, i varje fall i mina ögon, ett ganska grovt ekonomiskt brott.

Permalänk
Medlem

Oj, hela 40(!!!) förfrågningar? Ring Dan Eliasson bums!

Att en polis skickar iväg ett mail och begär uppgifter är knappast tidskrävande, så jag tror nog att det finns andra arbetsuppgifter som prioriteras. Men det är klart, det är kul att hata lite på polisen samtidigt som man kan avfärda brott mot upphovsrättslagen som bagateller.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att en polis skickar iväg ett mail och begär uppgifter är knappast tidskrävande

Redan mer utredningsarbete utfört i så fall än i många fall av "grövre brottslighet" där man i princip rakt av lägger ner förundersökningen i brist på bevis som praxis.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KalBumling:

Redan mer utredningsarbete utfört i så fall än i många fall av "grövre brottslighet" där man i princip rakt av lägger ner förundersökningen i brist på bevis som praxis.

Precis min första tanke.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Grovt missvisande rubrik nästan i klass med Aftonbladet. Sedan är det ej konstigt att upphovsrättsbrott ligger högst upp, andra brott som bedrägeri så brukar polisen ha andra bättre källor att spåra som persons bankkonto.

Jag ställer mig tveksam till att polisen lägger ner så fruktansvärt mycket arbete på att utreda fildelningsbrott och jag skulle se statistik på hur polisen fördelar över olika områden. Är t.ex. gränspolisens i Malmös största uppgift att hindra piratkopierade mjukvaror att ta sig in i landet?

Att däremot upphovsrättlagen, privatkopieringslagen, tvavgiften you name it behöver förändras är de flesta överens om, problemet är att vi har några skitstövlar från samtliga 8 partier i riksdagen. Å nej, jag stöder ej heller piratpartiet.
jag förstår inte riktigt vad problemet är, finns det en majoritet att förändra något och alla tycker det är dumt så gör det. Hur folket vill ha upphovsrätten, tvavgiften etc så fråga. Just nu så känns det som om politikerna inte ens bryr sig om att ta reda på vad folket vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2016/05/19/fildelning-i-topp-nar-polisen-utreder-brott-pa-internet

Vet inte om jag vill skratta, gråta eller bara bli förbannad men i vilket fall som helst så får detta mig att totalt förlora förtroende för polisen i Sverige.

Här tas varken hänsyn till hur vanligt förekommande brott och anmälningar är i förhållande till förfrågningarna. Vilka andra utredningsmöjligheter som finns för respektive brott är också av relevans samt hur mycket tid som behövs för att utreda brottstyperna i förhållande till uppklarandegrad kan spela in. Dessutom spelar kanske demografin in en hel del. Kan tänka mig att just pirater väljer Bahnhof i större utsträckning medan det inte är säkert att samma sak gäller för de andra brottstyperna.

Jag ser det som rimligt att flertalet bör välja "jag vet inte" som val i omröstningen men så ser det inte ut riktigt här ;). Kan det vara känslorna som hjälper en med förhastade slutsatser månne?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Här tas varken hänsyn till hur vanligt förekommande brott och anmälningar är i förhållande till förfrågningarna. Vilka andra utredningsmöjligheter som finns för respektive brott är också av relevans samt hur mycket tid som behövs för att utreda brottstyperna i förhållande till uppklarandegrad kan spela in. Dessutom spelar kanske demografin in en hel del. Kan tänka mig att just pirater väljer Bahnhof i större utsträckning medan det inte är säkert att samma sak gäller för de andra brottstyperna.

Jag ser det som rimligt att flertalet bör välja "jag vet inte" som val i omröstningen men så ser det inte ut riktigt här ;). Kan det vara känslorna som hjälper en med förhastade slutsatser månne?

Bahnhofs poäng är att lagen skulle användas för att utreda allvarliga brott, och den poängen kan man dra även ur det här materialet.

Tog mig friheten att plotta in antalet jämfört med straffpåföljdens längd. Strafflängden är det längsta fängelsestraff som brottet kan ge.

1 år - 11 sökningar
2 år - 22 sökningar
6 år - 4 sökningar
18 år - 3 sökningar

Några av brotten är luddiga. Groming (sexuell kontakt med barn) har tex en maximal strafflängd på 1 år, men kan säkert rymma fler andra brott. Hot är inte en brottsrubricering, jag utgick ifrån att det var olaga hot som avsågs. Sexualbrott är inte heller något begrepp. Jag utgick ifrån att detta gällde våldtäkt.

Jag kan ha begått något misstag, men det bör vara ganska tydligt att det inte handlar om några grövre brott. Enligt lagen ska man väl inte ens kunna begära ut uppgifter om inte den maximala påföljden är 2 år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast

Nu har jag inte läst länken. Men på internetsidan så känns det som att det finns så mycket annat som polisen kunde lägga resurser på.

Jaga pedos, jaga scammers osv. Sätta åt privatpersoner som lurar/jävlas med andra privatpersoner

Permalänk

Kan det inte bara var så att det kommer in fler förfrågningar på fildelningsbrott? Behöver ju inte betyda att de prioriterar dessa mer.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag anser att olovlig fildelning är rätt allvarligt men det finns ju såklart många faktorer som spelar in.
Personligen så tycker jag polisen borde oavsett vad alla brott innebär rangas i typ värst först och gå från toppen och ner.
Sedan är det ju även som söderbäck skriver att olika brott tar olika lång tid att reda ut. Ex. får man en källa tidpunkt och destination på en internettrafik så går det ju rätt snabbt att lösa brottet då operatörerna måste lämna ut uppgifter om användaren ifall brottet uppnår en viss nivå.

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Det betyder bara att de får in fler anmälningar om fildelning. Är glad att det de andra grövre brotten inte utförs så ofta så att de går förbi fildelning.

Sedan är datamängden för liten för att säga mycket. 11/40 betyder dock 29/40 brott är allvarligare än fildelning. Hoppas att det inte stämmer i verkligheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Bahnhofs poäng är att lagen skulle användas för att utreda allvarliga brott, och den poängen kan man dra även ur det här materialet.

Tog mig friheten att plotta in antalet jämfört med straffpåföljdens längd. Strafflängden är det längsta fängelsestraff som brottet kan ge.

1 år - 11 sökningar
2 år - 22 sökningar
6 år - 4 sökningar
18 år - 3 sökningar

Några av brotten är luddiga. Groming (sexuell kontakt med barn) har tex en maximal strafflängd på 1 år, men kan säkert rymma fler andra brott. Hot är inte en brottsrubricering, jag utgick ifrån att det var olaga hot som avsågs. Sexualbrott är inte heller något begrepp. Jag utgick ifrån att detta gällde våldtäkt.

Jag kan ha begått något misstag, men det bör vara ganska tydligt att det inte handlar om några grövre brott. Enligt lagen ska man väl inte ens kunna begära ut uppgifter om inte den maximala påföljden är 2 år.

Ja det här är rimliga ifrågasättanden. Banof har en bra poäng och du förtydligar den väl. I det fallet handlar det om ifrågasättande om när vilket verktyg för brottsutredning ska få användas. För din och Bahnhofs ifrågasättande är den presenterade statistiken relevant.

Trådskaparen har däremot valt en helt annan frågeställning, nämligen om huruvida polisen prioriterar resurser på rätt utredningstyp på rätt sätt vilket jag anser blir fel eftersom det inte presenterats nog med underlag för att dra den typen av slutsatser. Syns rätt tydligt i trådrubriken att frågan är formulerad annorlunda. "Illegal fildelning, prioritet 1 för polisen.".

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

Jag anser att olovlig fildelning är rätt allvarligt men det finns ju såklart många faktorer som spelar in.
Personligen så tycker jag polisen borde oavsett vad alla brott innebär rangas i typ värst först och gå från toppen och ner.
Sedan är det ju även som söderbäck skriver att olika brott tar olika lång tid att reda ut. Ex. får man en källa tidpunkt och destination på en internettrafik så går det ju rätt snabbt att lösa brottet då operatörerna måste lämna ut uppgifter om användaren ifall brottet uppnår en viss nivå.

Det är just DÄR skon klämmer. Till dags dato har fildelning givit dagsböter. Det kommer inte upp till en nivå där polisen skall ha rätt att kräva ut uppgifterna. De gör det ändå! Bahnhof verkar vara den enda av operatörerna som står på sig och säger att "detta är inte rätt!"

Någon nämnde att de anser fildelning vara ett allvarligt brott.
Jag både håller med och inte! Vist borde skaparna av materialet få betalt för sina alster. Absolut!
Men betänk detta!
Utan fildelningen och allt det fört med sig på både gott och ont, skulle vi fortfarande springa till torget och köpa CD skivor och hyra DVDer.
För dinosaurierna som jagar polisen på fildelare idag, skulle inte satsat en krona, dollar eller euro på någon utveckling till det bättre, de tjänade mängder med pengar på att sälja plastbitar till oss, helt i onödan. Man tycker tex att åtminstånde de gröna partierna borde anammat besparningen av plast här. Men icke!
Tack vare fildelningen, så har vi sådant som Netflix, HBO, viaplay, spotify för musik osv. Utan fildelning hade folk kutat på stan med "Freestyle" kasetbandspelare, som förövrigt också var en typ av fildelning, som vi nu straffas för. När jag köper ett minneskort till min kamera, betalar jag för att "det går att spara musik på kortet".

Man halkar snabbt iväg från ämnet här... Perkele!

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

tycker väl det är bra att dom försöker göra något iaf. men det som gör mig ledsen är att pedofiler och andra sexbrott på nätet inte får mer förfrågningar än det gör. eller så kanske peddos inte har bahnhof. känns iaf som jag hade lagt kraften att ta 1 peddo före jag tar 100 fildelare

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Oavsett vad man anser om hur fildelningsbrott hanteras så är detta trådinlägg: Missvisande rubrik, missvisande poll samt referens till intetsägande statistik (ex: kategorisera/gruppera om brottstyperna så får du något annat i top). Sedan sägs det ingenting om hur många anmälningar som ligger bakom polisens olika förfrågningar.

Permalänk
Medlem

Jag valde ja, eftersom jag inte överhuvudtaget har en uppfattning om hur resurer fördelas, vilka uppdrag de måste genomföra, varför saker görs på ett visst sätt, vilka saker som jag inte har information om. Väljer att tro att Polisen fördelar sina resurser på bästa möjliga sätt efter att de tagit i beaktande vad de måste.

Känns svårt att ta ståndpunkt för eller emot något då jag saknar 99.9% av den nödvändiga informationen för att kunna göra en rättvis bedöming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sp0de:

Jag valde ja, eftersom jag inte överhuvudtaget har en uppfattning om hur resurer fördelas, vilka uppdrag de måste genomföra, varför saker görs på ett visst sätt, vilka saker som jag inte har information om. Väljer att tro att Polisen fördelar sina resurser på bästa möjliga sätt efter att de tagit i beaktande vad de måste.

Känns svårt att ta ståndpunkt för eller emot något då jag saknar 99.9% av den nödvändiga informationen för att kunna göra en rättvis bedöming.

Det var därför jag svarade "Vet ej"

Permalänk
Medlem

Som vanligt ligger den tekniska utvecklingen långt framför lagstiftningen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Varför lägger man inte mer resurser på http://www.svt.se/nyheter/inrikes/brak-och-hot-nar-agenda-fol... ?

Jo därför att fil delare är enkla att sätta dit har förmodligen inga vapen hemma eller rentutav sitter i mammas källare.
Fil delare lär ju även fylla en djävligt stor kvot om man räknar ur brottets ekonomiska synvinkel.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

jag tror polisen prioriterar "lättare" brott lite. Känns det som iaf..

Lättare att begära ipadress från leverantör än att utföra massa spaningsarbeten osv på misstänkta langare/ligor osv. Nu säger jag inte att det inte förekommer span osv, utan menar att fildelning är ett snabbt löst brott och nog därför prioriteras med onödigt stor resurs..
"snabba cash" kanske? ;:D

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

@crew seven: Finns det något polisen prioriterar? Kan inte direkt säga att nyhetsrapportering direkt återspeglar TS och Bahnhofs världsbild.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

I andra brott kanske polisen säkrar spår och bevisning den traditionella vägen.
Har någon t.ex. blivit misshandlad så finns det ju oftast ingen anledning att kontakta en ISP för att fixa ytterligare eventuella bevis.
För upphovsrätts brott däremot så lär man nog kontakta en ISP ganska så snart.
Det som däremot känns lite skevt är att bedrägerier, hot och förtal på nätet borde ligga högre.
Så en slutsats man kan dra av (den knappa) statistiken är att olika intresseorganisationer ligger på polisen ganska så hårt.
Det kanske vore dags att dra igång en egen organisation för att pusha polisen mot viktigare saker ?