Microsoft underlättar uppdateringsprocessen av Windows 7

Permalänk
Skrivet av jhonekri:

Tvinga vadå, att använda IE , hur illa kan det va ?

Du har ju valt helt själv att använda microsofts operativsystem, det finns annars andra alternativ som är gratis om Windows inte är för dig.

Ibland finns det inte något alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vatten:

Windows 7 SP2 då...?
Men varför gör Microsoft det lättare för att installera Windows 7 när Microsoft själva vill utrota det från världen genom att tvinga på alla Windows 10?

Vi får inte glömma att Windows 7 fortfarande snurrar på 900 miljoner datorer world wide medan Windows 10 finns på knappt 300 miljoner. Många företag använder Windows 7 och är viktiga kunder för Microsoft.
Dessutom kommer många datorer inte att kunna uppgraderas eftersom hårdvara och drivrutiner inte är kompatibla med Windows 10.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jnsson:

För mig fungerade det utan problem, i IE 11 med Windows 10. Vet inte vad du har lyckats med

Min dator är dum.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Haha vafan en vecka sent. Aja bra initiativ av MS

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Har precis väntat ett par dagar på att windows Update ska hitta alla filer (240st)
Nu har den tuggat installation i 3 timmar...
Om man ska göra en ren installation av Win 7, så måste man ha tålamod...
Har en SSHD 1Tb från seagate...när jag gjorde samma sak för ett par veckor sedan (Samsung 950 M2 så tog det bara någon timme, ska prova denna lösning nästa gång för nu är jag på uppdatering 239 av 240

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Service Pack?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | ASUS ROG Crosshair VIII Hero Wi-Fi | Ballistix 32GB DDR4 3600MHz | Power Color RX 6900 XT Red Devil Ultimate

Permalänk
Medlem

Detta kommer väl installera Windows 10 relaterade uppdateringar, då är det fortfarande bättre att själv integrera uppdateringar till installations medium eller använda Simplix:

http://forum.oszone.net/thread-257198.html

Om man integrerar uppdatringarna så tar det inte mer tid att installera systemet än vanligt och man slipper vänta i flera timmar på att uppdateringar ska installeras.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

@Daemon: Jag håller med. I yrket får jag ominstallera en del Windows 7-maskiner och det är en pina, som ibland kan ta dagar.

Då gör du fel, kan säga att det inte tar dagar att ominstallera om man kör uppdateringarna offline, och kör allt med skript :).

Skrivet av andreas_dock:

TACK FÖR DET!

... men varför slopade de ServicePacks liksom??

För att de nu bytt namn på det?

Skrivet av Fire_Ice:

Gött, kan förhoppningsvis uppdatera mors dator nu. Försökt använda Windows Update tidigare men eftersom det är så oerhört många uppdateringar som väntar så låser sig programmet.

Använd ett skript som installerar allt offline, utan inblandning av Windows Update.

Skrivet av AplAy:

varé inte nån Win7 KB som tvingar en att installera win10? vilken trojan KB menar ni?

KB3035583, har återinstallerats upprepade gånger på massor med maskiner, trots att den avinstalleras, och blockas/döljs.
Men Microsoft "uppdaterar" den (men behåller samma KB nummer) men ändå anser att det är en "ny" uppdatering, vilket gör att den installeras gång på gång, trots att den avinstalleras och döljs.

Skrivet av LightningStrike:

Service Pack?

Yepp, samma skit bara olika namn.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Paddanx:

Ahh, det felet känner jag igen. MS gjorde en fuling...
Om du tex googlar: what browser am i useing, så kommer vissa att säga "Mozilla 5.0". (Inte alla, då de lärt sig identifiera 11.0, men en del, tex denna: http://thismachine.info/)
Varför?, jo för att IE11 emulerar Firefox "Mozilla kod" för att slippa kompatibilitetsproblem.

Testa lägg till sidan (https://catalog.update.microsoft.com) du försöker använda i Kompatibilitetsvyn på IE 11 (kugghjulet, 4:e alt från botten). Den kommer nu säga IE 7.0 och catalog update fungerar

Tackar för väldigt pedagogisk förklaring!
Skall användas...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

@PowerNet: Nej, du har rätt. Offline updater är väldigt smidigt.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

@PowerNet: Nej, du har rätt. Offline updater är väldigt smidigt.

Nackdelen är ju att det tar en stund att göra i ordning paketet med filerna, så det är väl inget direkt man gör om man bara har 1 dator att göra i ordning, men det sköter sig ju själv.
Sedan kan man ju återanvända paketet på alla datorer man ska göra, så är det egentligen bara kopieringen till datorn som tar lite tid, utöver installeringen som sedan sköts av skriptet. (Men även kopieringen kan fås snabbare, ex snabb nätverkslagring, eller snabb usb disk med SSD i).

Ett välanvänt program/skript för offline uppdatering är ex http://download.wsusoffline.net/ , där kan man skapa både iso filer för varje OS, men även en gemensam mapp med allt i, oavsett OS och köra enkelt.

Finns säkerligen fler alternativ med på offline uppdaterare :).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk

Vet någon om alla uppdateringar finns för offline installation?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nackdelen är ju att det tar en stund att göra i ordning paketet med filerna, så det är väl inget direkt man gör om man bara har 1 dator att göra i ordning, men det sköter sig ju själv.
Sedan kan man ju återanvända paketet på alla datorer man ska göra, så är det egentligen bara kopieringen till datorn som tar lite tid, utöver installeringen som sedan sköts av skriptet. (Men även kopieringen kan fås snabbare, ex snabb nätverkslagring, eller snabb usb disk med SSD i).

Ett välanvänt program/skript för offline uppdatering är ex http://download.wsusoffline.net/ , där kan man skapa både iso filer för varje OS, men även en gemensam mapp med allt i, oavsett OS och köra enkelt.

Finns säkerligen fler alternativ med på offline uppdaterare :).

Jodå, har faktiskt testat det en del. Enda bekymret är (en engångsförteelse), när man får en dator som nyttjar t.ex. Windows 7 32-bit och måste ladda ned uppdateringarna, innan de kan installeras. Men, helt klart ett smidigare sätt. Tack för tipset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreijer:

Jodå, har faktiskt testat det en del. Enda bekymret är (en engångsförteelse), när man får en dator som nyttjar t.ex. Windows 7 32-bit och måste ladda ned uppdateringarna, innan de kan installeras. Men, helt klart ett smidigare sätt. Tack för tipset.

Därför så förbereder man för de flesta OS som kan tänkas, och skapar en "all in one" USB medium, där både x86, och x86-64, W7, W8 mfl ingår om man så vill.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uzanar:

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Nej det är det inte. De säger att det är alla uppdateringar vilket betyder att du får också Win10 inspirerad skit med och eftersom det är ett stort paket går det inte ta bort just den delen. Det är fortfarande bättre att spendera lite extra tid men slippa sådant i sitt OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Nej det är det inte. De säger att det är alla uppdateringar vilket betyder att du får också Win10 inspirerad skit med och eftersom det är ett stort paket går det inte ta bort just den delen. Det är fortfarande bättre att spendera lite extra tid men slippa sådant i sitt OS.

Hur ska vi "spendera lite extra tid men slippa sånt" ? Har missat detta... Jag hade tänkt forrmatera om laptopen och vill ha win7 x64 på den. Men Vill absolut inte ha med alla telemetri KB's osv.. Hur ska jag göra för att få bort just den listan av trojan KB's ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

Hur ska vi "spendera lite extra tid men slippa sånt" ? Har missat detta... Jag hade tänkt forrmatera om laptopen och vill ha win7 x64 på den. Men Vill absolut inte ha med alla telemetri KB's osv.. Hur ska jag göra för att få bort just den listan av trojan KB's ?

Enklaste är att bara installera säkerhetsuppdateringar, annars får du söka på google lista på alla spion KB's (de har tills nu varit beskrivna som windows 7 update och inte som säkerhetsuppdatering) och sedan gå igenom de alla, gömma de och varje gång du ska uppdatera kolla att de inte kommit tillbaka. Jag kör med bara säkerhetsuppdateringar och allt verkar rulla på fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Enklaste är att bara installera säkerhetsuppdateringar, annars får du söka på google lista på alla spion KB's (de har tills nu varit beskrivna som windows 7 update och inte som säkerhetsuppdatering) och sedan gå igenom de alla, gömma de och varje gång du ska uppdatera kolla att de inte kommit tillbaka. Jag kör med bara säkerhetsuppdateringar och allt verkar rulla på fint.

Enklast är att använda en färdig ISO. Där alla "nödvändiga" uppdateringar är integrerade. Tyvärr finns den bara tillgänglig på torrent-sidor vad jag vet. Men tycker det är lika okej som att kopiera det av en vän.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Enklaste är att bara installera säkerhetsuppdateringar, annars får du söka på google lista på alla spion KB's (de har tills nu varit beskrivna som windows 7 update och inte som säkerhetsuppdatering) och sedan gå igenom de alla, gömma de och varje gång du ska uppdatera kolla att de inte kommit tillbaka. Jag kör med bara säkerhetsuppdateringar och allt verkar rulla på fint.

Det där förstår jag. Har så själv just nu att jag installerat win7 med alla uppdateringar men sen bara avinstallerat de dåliga kbs.
Men jag fick bilden av att detta inte går på samma sätt längre då alla kb är paketerade nu då?
Annars har jag inte riktigt förstått artikeln och dess innebörd riktigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det där förstår jag. Har så själv just nu att jag installerat win7 med alla uppdateringar men sen bara avinstallerat de dåliga kbs.
Men jag fick bilden av att detta inte går på samma sätt längre då alla kb är paketerade nu då?
Annars har jag inte riktigt förstått artikeln och dess innebörd riktigt..

Skickades från m.sweclockers.com

Om alla tidigare uppdateringar buntats ihop till ett slags "service pack" eller "kumulativ" uppdatering så borde det inte vara möjligt att välja bort eller avinstallera separata uppdateringar.

Så denna uppdatering är både bra och dålig. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Om alla tidigare uppdateringar buntats ihop till ett slags "service pack" eller "kumulativ" uppdatering så borde det inte vara möjligt att välja bort eller avinstallera separata uppdateringar.

Så denna uppdatering är både bra och dålig. :/

mm förutom att om det bara är dåligt... De har medvetet gjort detta för att man inte skall kunna få bort deras trojaner... Allvarligt detta är en skrämmande utveckling men vi har ju sett den i många andra områden redan tidigare, t.ex. mobiltelefoner.. Men denna nya trenden så kommer även persondatorer vara lika övervakade... skrämmande utveckling...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Om något behövde ms släppa SP oftare till äldre supportade os.

Blir enormt med uppdateringar annnars, verkar ha löst det i win 10. Men borde ha gjort detta tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nima2001:

mm förutom att om det bara är dåligt... De har medvetet gjort detta för att man inte skall kunna få bort deras trojaner... Allvarligt detta är en skrämmande utveckling men vi har ju sett den i många andra områden redan tidigare, t.ex. mobiltelefoner.. Men denna nya trenden så kommer även persondatorer vara lika övervakade... skrämmande utveckling...

De har i alla fall kommit ut i klartext att de scannar alla filer som folk lägger i onedrive, vi vet sedan tidigare att skype är spion verktyg nr 1. Nu behöver de bara erkänna win10 delen så att folk kan göra bedömning om 10 i OS namnet betyder så mycket att de vill bli övervakade till denna grad. Troligen lär de flesta här tycka om det men det tar ju tid innan man mognar mentalt och börjar tänka lite mer brett och över lite längre tidsperioder.

PS: MS: http://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2016/05/20/microsoft...

Permalänk
Medlem

Den är full med tjat om Windows 10 som inte går o ta bort du kommer bli söndertjatad .... Microsofts fulspel helt enkelt ... har testat på min bärbara ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zlack:

Den är full med tjat om Windows 10 som inte går o ta bort du kommer bli söndertjatad .... Microsofts fulspel helt enkelt ... har testat på min bärbara ...

Man blir ju inte direkt förvånad. Gissar att NSA trycker som fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Har du ens läst artikeln?
Microsoft ska göra så att man mycket lättare kan installera en fräsch installation av Windows 7 med alla uppdateringar utan att gå igenom timmar med omstarter.

Är inte det bra?

Han kanske menade att folk har efterfrågat ett Win7 SP2 fruktansvärt länge men MS vägrade lyssna på det örat..
*installera Win8 / 10 istället*