AMD: "Zen konkurrerar mot Intel Skylake i prestanda och strömförbrukning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

@dahippo: Om du menar på att AMD ger bätte prestanda per krona så ja, i vissa fall.
De enda gångerna man bör köpa AMD som konsument är dessa:

1. Du har en otroligt stram budget som du absolut inte kan sträcka ens med några hundringar (typ 4000kr) för en dator - Gå med AMD Athlon II X4 860/870/880K istället för Intels senaste Pentium.

2. Du har åter igen en ganska stram budget och du vill främst göra andra saker än att spela så som att redigera videor - Välj FX 8370E.

Men i alla andra fall så har Intel ett bättre val just nu och då skall det ju även nämnas att Intels chipset är mycket modernare också.
Intels senaste Core i3-or har nästan bara plus jämfört med en FX 8370E om man bara skall spela och över det territoriet har ju AMD inte ens någonting att erbjuda så det är inte så konstigt att många väljer Intel.

Vad sägs som en CPU som inte hänger sig pga hårdvarubuggar som ignoreras av intel? En CPU med ECC stöd utan att slänga tusenlappar på speciella modeller eller vt-d / IOMMU stöd?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Palme_570:

Jag hoppas på AMD men du ska ju inte tro att deras produkter som kan konkurrera kommer ha ett märkbart lägre pris än dito med intels logga. Det skulle vara ekonomist oförsvarbart av AMD.

Fx-8350 kostar 200 kr mer idag än vad jag gav för snart 4!!!! År sen.
Att den fortarande går att köpa ny är ju rena skämtet,och dessutom dyrare.Helt rubbat.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Nu hänger egentligen resten av allt på GlobalFoundries tillverkningsprocess då Zen är designad sedan ett bra tag och gjort tape-out. Viktigt är dels hur snabba transistorerna blir och hur stort läckaget blir som låter dom klocka högre, men framför allt att yield'en når höga nivåer så att AMD kan lägga sig på bra marginaler. Jag tror och hoppas att 14nm FF kommer att bli ett stort genombrott för både kommande CPU'er och GPU'er (APU'er). Det ska också bli intressant att se hur AMD kommer att överraska oss på GPU-delen. 14nm låter dom klämma in ofantliga mängder transistorer...

Sedan Sandy Bridge har Intel haft ett stort övertag, då Sandy Bridge arkitektur var mycket bra designad. Återstår att se om man ska byta ut sin Haswell bara för skoj skull, men man kan ju kanske hoppas på en 8 kärnig modell med hög klockpotential och samma eller något bättre IPC, då talar vi om ett monster till CPU!

Skrivet av Ratatosk:

Låter bra, jag slänger fan inte in en Intel i burken.

Är du en sån dära "fanboy" Får hoppas att Zen blir som tänkt. Keller har inte vart på AMD av en slump dock så mina förväntningar är enorma och över dom jag hade på Bulldozer.

Skrivet av Orici:

Det kommer aldrig att hända.

Tänk att jag har vart här till och från sedan SweClokers.com grundades, och du bara måste, gång på gång skiva fullständigt nonsens baserat på din värdelöst dåligt spekulerade pessimism när det gäller AMD's CPU'er eller GPU'er. Ser nu också att ditt inlägg är borta... Hint: (Troligtvis modererat)

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Fx-8350 kostar 200 kr mer idag än vad jag gav för snart 4!!!! År sen.
Att den fortarande går att köpa ny är ju rena skämtet,och dessutom dyrare.Helt rubbat.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...

Intel 100 kronor dyrare på nettonnet. edit 200 var det Ändå klagar du http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-6400-vs-AMD-FX-8350. Allting är relativt. AMD skall väl också ha sina pengar. Kom inte med strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

21 gilla på den kommentaren och folk säger att Sweclockers är "fullt av Nvidia och Intel-fanboys".
Jo men visst, snarare tvärtom.

Att säga att man aldrig skulle köpa Intel är ju helt idiotiskt då man totalt struntar i prestanda/krona.

Förstår inte heller varför folk tycker att forumet är fullt av Nvidia/Intel-fanboys. Den röda sidan är klart högljuddare.

Dessutom blir inte ens solklara AMD-fans anklagade för fanboyism (flera i den här tråden), medan personer som skriver något som är lite positivt om Nvidia/Intel genast blir kallade fanboys.

Har AMD bra priser och faktiskt kan konkurrera så kommer ju Intel att sänka sina priser. AMD är inte ett välgörenhetsföretag även om vissa verkar tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

AMD håller sig rätt lugna på skrytfronten. Ingen som minns hur de försökte hypea Bulldozer med serier och mer medianärvaro förra gången ett tag innan lansering? Citatet i den här nyheten grundar sig i går att läsa som en uppriktig åsikt av en ej perfekt människa snarare än fakta från ett företag. Jag gillar det. Ser hellre en "ödmjuk" kommentar från en talesperson på marknadsavdelning som "tror" på sin produkt än massa hype och bling.

Undrar hur mycket vi börjar närma oss benchmarks från AMDs nya grafikkort och processorer. Jag tycker mer om grafikkorten borde kommit ut vid det här laget då det ska vara sommarsläpp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mange43:

Fx-8350 kostar 200 kr mer idag än vad jag gav för snart 4!!!! År sen.
Att den fortarande går att köpa ny är ju rena skämtet,och dessutom dyrare.Helt rubbat.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...

Jag tror processorerna har blivit ca 30% billigare. Nu har väl visserligen dollarkursen gått upp 33% mot svenska kursen sedan fyra år tillbaka så prisminskningen märks inte i Sverige.
Sedan kan jag tänka mig att produktionskostnader gör att priserna inte kan bli satta hur lågt som helst och lagerhållning/shipping blir extra dyrt med tanke på hur lite som omsätts.
Detta gör inte fx-8350 mer prisvärd direkt... men det kanske förklarar en del av varför prisbilden ser ut som den gör.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det inte ens räcker för AMD att vara ett lite bättre köp. Vill minnas att när AMD Athlon var solklart både billigare och bättre på alla sätt så valde 50% här på forumet ändå Intel. Det finns en utbredd skepsis mot AMD och den stämpeln kommer inte att försvinna på många år oavsett vad de släpper.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (urspårning/flamebait/trams)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Förstår inte heller varför folk tycker att forumet är fullt av Nvidia/Intel-fanboys. Den röda sidan är klart högljuddare.

Dessutom blir inte ens solklara AMD-fans anklagade för fanboyism (flera i den här tråden), medan personer som skriver något som är lite positivt om Nvidia/Intel genast blir kallade fanboys.

Har AMD bra priser och faktiskt kan konkurrera så kommer ju Intel att sänka sina priser. AMD är inte ett välgörenhetsföretag även om vissa verkar tro det.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är inte när folk försöker säga något bra om Intel eller Nvidia. Det är när vissa så fort det skrivs något om AMD tvunget måste in och skriva något negativt, ofta baserat på absolut ingenting. Detta sker oftare när det handlar om AMD än om Intel eller Nvidia.

Tycker att det finns fanboys på båda sidor, tyvärr beror detta förmodligen på att medelåldern har sjunkit på forumet.

Har man överhuvudtaget lite vett i huvudet förstår man att det inte skulle varit speciellt bra alls om någon av aktörerna går under, speciellt inte för oss kunder. Sedan tror jag inte att Intel eller Nvidia vill att AMD ska försvinna heller, då det förmodligen leder till att en stor aktör som exempelvis Samsung kunnat gå in och tagit över produktionen och börjat platta till Intel och Nvidia ordentligt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad sägs som en CPU som inte hänger sig pga hårdvarubuggar som ignoreras av intel? En CPU med ECC stöd utan att slänga tusenlappar på speciella modeller eller vt-d / IOMMU stöd?

Har ingen koll på aktuella hårdvarubuggar, förutom att jag hörde att Intel släppte nån mikrokod-uppdatering till SkyLake.
ECC och annat är dock premium-funktioner som helt enkelt inte hör hemma i konsument-modeller.
Nog skulle man kunna önska att det vore standard som då skulle driva ner priserna på dessa grejer, men det innebär fortfarande en extra kostnad jämfört med utan, och volymtillverkarna (HP, Dell, etc.) är helt enkelt inte intresserade av den extra kostnaden jämfört med att inte ha dessa saker.
Det skulle också förmodligen begränsa överklockning ganska rejält.

Som det ser ut idag... Har man behovet så har man råd med lite premium över det normala.

Om AMD skulle dra till med det som standard på sina Zen så kan de nog plocka en del kunder, men de flesta kommer fortfarande köra med icke-ECC minnen osv. när de bygger sina datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Fx-8350 kostar 200 kr mer idag än vad jag gav för snart 4!!!! År sen.
Att den fortarande går att köpa ny är ju rena skämtet,och dessutom dyrare.Helt rubbat.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/processor/amdsocketam...

Det enda som är rubbat i det här sammanhanget är att du verkar ha noll koll på valutakurser och hur de påverkar prissättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Har ingen koll på aktuella hårdvarubuggar, förutom att jag hörde att Intel släppte nån mikrokod-uppdatering till SkyLake.
ECC och annat är dock premium-funktioner som helt enkelt inte hör hemma i konsument-modeller.
Nog skulle man kunna önska att det vore standard som då skulle driva ner priserna på dessa grejer, men det innebär fortfarande en extra kostnad jämfört med utan, och volymtillverkarna (HP, Dell, etc.) är helt enkelt inte intresserade av den extra kostnaden jämfört med att inte ha dessa saker.
Det skulle också förmodligen begränsa överklockning ganska rejält.

Som det ser ut idag... Har man behovet så har man råd med lite premium över det normala.

Om AMD skulle dra till med det som standard på sina Zen så kan de nog plocka en del kunder, men de flesta kommer fortfarande köra med icke-ECC minnen osv. när de bygger sina datorer.

Vtd, ecc, samt immou stöd finns på de flesta om inte alla AMD processorer så länge moderkortet också stödjer det.

Broadwell har också problem vilket gjort mig en aning fundersam att köpa ny laptop då enda fixet att inte hänga datorn är att stänga av alla power saving pstates vilket på en laptop är förödande. Problemet har varit känt över ett halvår utan svar från Intel så det bådar inget gott. Min nuvarande utvecklings maskin får corruption där hela skärmen blinkar då Intel är värdelösa på drivrutiner.

Skylake är intressant pga låg energiförbrukning men även där problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vtd, ecc, samt immou stöd finns på de flesta om inte alla AMD processorer så länge moderkortet också stödjer det.

Broadwell har också problem vilket gjort mig en aning fundersam att köpa ny laptop då enda fixet att inte hänga datorn är att stänga av alla power saving pstates vilket på en laptop är förödande. Problemet har varit känt över ett halvår utan svar från Intel så det bådar inget gott. Min nuvarande utvecklings maskin får corruption där hela skärmen blinkar då Intel är värdelösa på drivrutiner.

Skylake är intressant pga låg energiförbrukning men även där problem..

Skickades från m.sweclockers.com

AFAIK så stödjer inte APU plattformen (FM2+) ECC ram. Vilket är synd för man hade kunnat bygga billiga server med den plattformen.
APU är en processor, om du hade sagt CPU hade du nog haft mer rätt. Hoppas det blir ECC stöd rakt av på alla AM4 proppar inklusive APUerna. Men jag antar att det inte blir av med Bristol Lake i och med att det är en Carizzo mer eller mindre.

Det som intresserar mig mest i nuläget annars är när det kommer gå att kunna köpa en AM4 bräda oavsett utbudet på proppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Nej fx modellerna för ~10+ år sedan sprang ju iväg mot 10000:- vid lansering.

Det var deras server prolle Athlon FX-62 (den var kungen över alla då) som gick lös på det, resten var betydligt billigare än Intel,

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1601

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Det var deras server prolle Athlon FX-62 (den var kungen över alla då) som gick lös på det, resten var betydligt billigare än Intel,

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=1601

Fx57 gick på över $1000 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Sedan Sandy Bridge har Intel haft ett stort övertag, då Sandy Bridge arkitektur var mycket bra designad. Återstår att se om man ska byta ut sin Haswell bara för skoj skull, men man kan ju kanske hoppas på en 8 kärnig modell med hög klockpotential och samma eller något bättre IPC, då talar vi om ett monster till CPU!

Intels övertag började väl ta form redan när Core2duo generationen gjorde sitt intåg?

Skrivet av 2good4you:

Keller har inte vart på AMD av en slump dock så mina förväntningar är enorma och över dom jag hade på Bulldozer.

Vad jag vill minnas så var arbetet på Zen påbörjat långt innan Keller steg in på scenen. Jag hoppas att det var så för jag tror att AMD's har ett helt gäng duktiga kiseldesigners som aldrig får ett riktigt erkännande bara för att Keller hoppade på båten ett år innan den var färdig för tapeout. Jag är lite anti mot den typen av personkulter som den kring Keller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skylake är intressant pga låg energiförbrukning men även där problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle nog vara vettigare att invänta Kaby Lake vid det här laget...
Lär vara deras mognaste 14nm då det blir den tredje och sista vid den storleken.

Deras tick-tock-modell (som nu inte gäller längre) lämnade väldigt lite utrymme till att fixa arkitekturella problem... Antingen krympning, som medför sina egna problem, eller ny mikro-arkitektur (med diverse nya problem)... Inget mellanting där man optimerar processen och arkitekturen.

Eller invänta Zen... Vilken lär ha problem den också då den är helt ny, med ny process osv.

Inte mycket att göra annat än att vänta ett tag efter release av ny CPU, se vilka nya problem som blir kända, jämföra med föregående generation, och från det försöka avgöra vilket som verkar lämpligast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vtd, ecc, samt immou stöd finns på de flesta om inte alla AMD processorer så länge moderkortet också stödjer det.

Broadwell har också problem vilket gjort mig en aning fundersam att köpa ny laptop då enda fixet att inte hänga datorn är att stänga av alla power saving pstates vilket på en laptop är förödande. Problemet har varit känt över ett halvår utan svar från Intel så det bådar inget gott. Min nuvarande utvecklings maskin får corruption där hela skärmen blinkar då Intel är värdelösa på drivrutiner.

Skylake är intressant pga låg energiförbrukning men även där problem..

Skickades från m.sweclockers.com

Tog en snabbtitt på Intel's errata för 5:e och 6:e generationens Core-proppar...
Mycket "no fix", med "workaround possible in BIOS".

Antar att du redan kör med senaste BIOSen som gäller just ditt...

Håller med om att de är totalt värdelösa på drivrutiner. Speciellt gäller detta trådlöst nätverk och grafik.
Har fortfarande dåliga minnen av att köra med Intel's interna GPU (HD2*** nånting) där drivrutinerna kraschade om jag kopplade datorn till TV via HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Intels övertag började väl ta form redan när Core2duo generationen gjorde sitt intåg?

Vad jag vill minnas så var arbetet på Zen påbörjat långt innan Keller steg in på scenen. Jag hoppas att det var så för jag tror att AMD's har ett helt gäng duktiga kiseldesigners som aldrig får ett riktigt erkännande bara för att Keller hoppade på båten ett år innan den var färdig för tapeout. Jag är lite anti mot den typen av personkulter som den kring Keller.

Helt rätt skulle jag påstå. Var väl sak samma med K7/K8(inbyggd nb), Athlon64 ,instruktioner för X86-64 och HyperTransport(heter väl GMI-link på Zen) Tror ha är bra att se förbättringar och kompletteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Problemet är väl att det inte ens räcker för AMD att vara ett lite bättre köp. Vill minnas att när AMD Athlon var solklart både billigare och bättre på alla sätt så valde 50% här på forumet ändå Intel. Det finns en utbredd skepsis mot AMD och den stämpeln kommer inte att försvinna på många år oavsett vad de släpper.

Den där skepsisen du tänker på är snarare från äldre tider som när K6 var aktuell. Knappast samma sak idag längre. Tror det kommer gå utmärkt för AMD om dom bara får ut processorerna i tid och i god tillgänglighet.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonaqua:

Tog en snabbtitt på Intel's errata för 5:e och 6:e generationens Core-proppar...
Mycket "no fix", med "workaround possible in BIOS".

Antar att du redan kör med senaste BIOSen som gäller just ditt...

Håller med om att de är totalt värdelösa på drivrutiner. Speciellt gäller detta trådlöst nätverk och grafik.
Har fortfarande dåliga minnen av att köra med Intel's interna GPU (HD2*** nånting) där drivrutinerna kraschade om jag kopplade datorn till TV via HDMI.

Kör den senaste jag kan från Asus på min ux32vd men den är inte så extremt uppdaterad den heller. Just nu så funkar inte min hdmi alls, skärmen på bärbara fryser helt och externa skärmen får signal men svart bild. Nu är detta med deras Linux drivrutiner men tidigare fungerade det. Deras buggtracker proppfull med dessa fel men Intel lägger inget krut på det alls. Även simpla saker som att den kör limited colorspace istället för full rgba.... Jag minns min i965 om jag minns rätt, var ett helv den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Kör den senaste jag kan från Asus på min ux32vd men den är inte så extremt uppdaterad den heller. Just nu så funkar inte min hdmi alls, skärmen på bärbara fryser helt och externa skärmen får signal men svart bild. Nu är detta med deras Linux drivrutiner men tidigare fungerade det. Deras buggtracker proppfull med dessa fel men Intel lägger inget krut på det alls. Även simpla saker som att den kör limited colorspace istället för full rgba.... Jag minns min i965 om jag minns rätt, var ett helv den också.

Skickades från m.sweclockers.com

Då vet jag att jag ska undvika laptop utan diskret grafik från nvidia eller amd även i fortsättningen...
Har kikat på lite mer arbetsstationsinriktade laptop, men då sticker priset iväg en del...

Permalänk
Medlem

Min 3930k börjar kännas lite trött, kommer AMD ut med ett vettigt alternativ som har samma prestanda/ipc som Skylake och som klockar bra så är det inte helt omöjligt att min nästa CPU blir en AMD.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Det är inget bestämt eller skrivet. Men vet någon varför Intel är intresserad av AMDs GPU IP än Nvidias. Har stått om det i flera månader. Vad har Intel av Nvidias IP i sin SoC som är värt nästan 70M$ i kvartalet och upphör till årskiftet?