Nvidia släpper fullständiga specifikationer för Geforce GTX 1070

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Србо:

Bara 58 grader och fläkten är på 55%, överklockat till 2126mhz och redan nära i prestanda med 980ti sli. Om det skulle vara som du påstår då hade inte detta 1080 presterat så bra överklockat med så låg temperatur: https://www.anony.ws/i/2016/05/19/NVIDIA_GTX_1080_Performance_Review__DX12_Testing_-_YouTube_-_2016-05-1.jpg https://www.youtube.com/watch?v=-cLYn937ZFE

Steve Burke hade en helt annan upplevelse. Kortet klockar snabbt ned sig under längre last. Han testar hur klockan beter sig under längre tid och det är ett minst sagt lustigt beteende. Försvinner helt när han vattenkyler kärnan dock. Som han nämner så är det lätt att nå 2GHz och förbi när man kör ett benchmark men klockan övertid kommer inte vara konsekvent med referenskylaren.

https://www.youtube.com/watch?v=w-3fi1ovAP0

Dold text
Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Bara 58 grader och fläkten är på 55%, överklockat till 2126mhz och redan nära i prestanda med 980ti sli. Om det skulle vara som du påstår då hade inte detta 1080 presterat så bra överklockat med så låg temperatur: https://www.anony.ws/i/2016/05/19/NVIDIA_GTX_1080_Performance_Review__DX12_Testing_-_YouTube_-_2016-05-1.jpg https://www.youtube.com/watch?v=-cLYn937ZFE

Jag har som sagt visat flera motbevisande tester ovan, som jag antar att du totalt ignorerar.
@Dinoman har också visat ett som motbevisar din länk.

Vad är mest troligt?
Att det kort som du länkat var ett golden sample som råkade vara kanonbra?
eller
Att samtliga andra test firmor totalt har missat poängen?

Sen tittar jag på infon om hur HardwareCanucks testade det.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Öppen testbed... lol. Tro fan inte att han kan ha 58 grader.
Hur många slutanvändare kör sina 1080 på en helt öppen testbed tror du?
Titta på bakplåten... 72,9 grader. Den värmen får han från utsläppet, från rums temp.
Temperatur tester, hos seriösa testare, är i lådor...

Titta sen på din egen screenshot med GPU-Z. Du ser att tempen fortsätter öka va? Den har inte planat ut än ens. Så troligen hade den ökat kraftigt om du satt den i en låda. Men ja.. kan du kyla ditt kort <60 grader så kommer du kunna hålla klocken, men inte en chans i H att du gör det i en stängd låda, med stock kylaren

Förstå mig rätt här. Det är ingen tvekan på att vissa kort kan nå 2100+, precis som det finns Intel CPUer som går 4,8Ghz+. Men i samtliga fall krävs en bra kylare för att hålla det, om du inte har "golden" chip iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man ska aldrig säga aldrig

Tvivlar också på att det går att ta igen 25 % om det nu är så mycket som skiljer i genomsnitt, men det är inte omöjligt att en överklockad 1070 kan nå en standardklockad 1080 i vissa lägen.

Dels har 1070 samma ROP-kapacitet per MHz som 1080, så är det en flaskhals så är man nästan redan hemma.

Dels verkar ofta lägen där flaskhalsen är shader-kapacitet skala extremt väl med GPU-frekvens för 970, 980 och 980Ti vilket pekar på att ingen av dessa kort är begränsade av VRAM-bandbredd i sådana fall. Så visst kan inte komprimeringen kompensera fullt ut för skillnaden mellan 1070 och 980Ti, men det är bara ett problem i lägen där VRAM-bandbredd faktiskt är den primära flaskhalsen.

Var det inte du som sa att man ska inte anta att man kan få mer kraft ur något senare? (när vi diskuterade AMD kort som blir "bättre med tiden").
Så jag säger aldrig tills motsatsen är bevisad

Sen självklart kommer du kunna i "vissa" fall få samma prestanda som 1080. Är ju samma kärna i grunden. Men om du verkligen använder korten fullt ut, så behövs minnes bandbredden också. Är lite som att köpa en bil. 200 hästar är roligt och så... men om bilen väger 2ton+ så lär det mest användas till att släpa runt den tunga karossen. Det finns ju en balans mellan vikt och prestanda, precis som grafikkorten har en GPU prestanda/minnesbandbredd och minnesmängds balans. Fel balans och det enda du betalar för är för mycket av något, eller för lite av något och du hindras av det.

Det är därför jag inte direkt förstår, varför sätta 8GB minne på ett kort som inte är gjort för 4k?
Finns nytta med mer minne, vet, men alla tycker korten redan är för dyra. Känns lite fel väg att gå då, om priset blir så högt, och Nvidia ändå har så bra minneshantering som de har. Men det är lite min åsikt. Tar gärna 8GB minne på mitt kort, inte det. Men 8GB minne som inte kan användas fullt ut som det, känns som bortkastat.

Tror säkert dock att 1070 blir ett bra kort, bara det får rätt pris, ingen tvekan om det. Men jag ser det som en bjässe, som hindras av ett igensatt luftfilter lite...

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Var det inte du som sa att man ska inte anta att man kan få mer kraft ur något senare? (när vi diskuterade AMD kort som blir "bättre med tiden").
Så jag säger aldrig tills motsatsen är bevisad

Sen självklart kommer du kunna i "vissa" fall få samma prestanda som 1080. Är ju samma kärna i grunden. Men om du verkligen använder korten fullt ut, så behövs minnes bandbredden också. Är lite som att köpa en bil. 200 hästar är roligt och så... men om bilen väger 2ton+ så lär det mest användas till att släpa runt den tunga karossen. Det finns ju en balans mellan vikt och prestanda, precis som grafikkorten har en GPU prestanda/minnesbandbredd och minnesmängds balans. Fel balans och det enda du betalar för är för mycket av något, eller för lite av något och du hindras av det.

Det är därför jag inte direkt förstår, varför sätta 8GB minne på ett kort som inte är gjort för 4k?
Finns nytta med mer minne, vet, men alla tycker korten redan är för dyra. Känns lite fel väg att gå då, om priset blir så högt, och Nvidia ändå har så bra minneshantering som de har. Men det är lite min åsikt. Tar gärna 8GB minne på mitt kort, inte det. Men 8GB minne som inte kan användas fullt ut som det, känns som bortkastat.

Tror säkert dock att 1070 blir ett bra kort, bara det får rätt pris, ingen tvekan om det. Men jag ser det som en bjässe, som hindras av ett igensatt luftfilter lite...

4Gb känns dock lite i minsta laget, 5 och 6 GB går ju tyvärr inte med denna konfigurationen. Även om Nvidias kort åldras som mjölk, känns 4Gb lite lite (även med minneskompression)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Paddanx:

Var det inte du som sa att man ska inte anta att man kan få mer kraft ur något senare? (när vi diskuterade AMD kort som blir "bättre med tiden").
Så jag säger aldrig tills motsatsen är bevisad

Sen självklart kommer du kunna i "vissa" fall få samma prestanda som 1080. Är ju samma kärna i grunden. Men om du verkligen använder korten fullt ut, så behövs minnes bandbredden också. Är lite som att köpa en bil. 200 hästar är roligt och så... men om bilen väger 2ton+ så lär det mest användas till att släpa runt den tunga karossen. Det finns ju en balans mellan vikt och prestanda, precis som grafikkorten har en GPU prestanda/minnesbandbredd och minnesmängds balans. Fel balans och det enda du betalar för är för mycket av något, eller för lite av något och du hindras av det.

Det är därför jag inte direkt förstår, varför sätta 8GB minne på ett kort som inte är gjort för 4k?
Finns nytta med mer minne, vet, men alla tycker korten redan är för dyra. Känns lite fel väg att gå då, om priset blir så högt, och Nvidia ändå har så bra minneshantering som de har. Men det är lite min åsikt. Tar gärna 8GB minne på mitt kort, inte det. Men 8GB minne som inte kan användas fullt ut som det, känns som bortkastat.

Tror säkert dock att 1070 blir ett bra kort, bara det får rätt pris, ingen tvekan om det. Men jag ser det som en bjässe, som hindras av ett igensatt luftfilter lite...

Att tro att man får ut mer kraft senare är en väldigt chansning och otroligt naivt att förutsätta. Men ser överhuvudtaget inte vad det har med denna diskussion att göra, vi lär se rätt omedelbart hur 1070 presterar relativt 1080. Då det är en asymmetrisk nedskalning kan den relativa prestandan mellan 1070 och 1080 ändras med tiden, men köper man det ena eller det andra med förhoppning att det blir bättre i framtiden så är det total spekulation.

Ska man ändå spekulera så verkar ju trenden på senaste åren varit att trycket på ROPs ökat, det förklarar väldigt väl varför Kepler inte klarat sig så bra (GCN och Maxwell har signifikant högre ROP-kapacitet på motsvarande nivå). I shader-tunga applikationer så står sig t.ex. 780Ti långt bättre mot 970 än vad den gör i genomsnitt, vilket ger en vink om att shaders sällan är flaskhals. I de fall shaders är flaskhals så skalar prestanda i Maxwell (och gissningsvis även Pascal) i princip perfekt med GPU-frekvens. Om spel fortsätter att lägga all mer tryck på detta steg så ligger 1070 bra till, exempel på saker som stressar ROPs är explosioner och andra saker med alpha kanal. Högre andel väldigt små trianglar stressar och ROP-steget.

Visst kan det bli så att 1070 begränsas av VRAM-bandbredd när den överklockas, men tittar man på 1080 så ser den inte det minsta bandbreddsbegränsad ut vid överklockning. Vidare verkar inte heller 980Ti, 980 eller 970 begränsade av bandbredd. Enda 900-serie kortet där VRAM-bandbredd är en flaskhals är 960, flaskhalsen där är ändå inte större än att den nedskalade 950 verkar inte bandbreddsbegränsad utan skalar riktigt bra med GPU-frekvens.

Angående 8 GB VRAM, är ju samma frågeställning som AMD stod inför med 390/390X. Frågan är inte: behövs 8 GB VRAM för den är med väldigt nära 100 % säkerhet nej för 390/390X och med något mindre men ändå väldigt hög säkerhet även nej för 1070. Frågan är: behövs mer än 4 GB VRAM. Även där är sannolikheten långt ifrån 100 % att svaret är "ja", men framförallt för 1070 är det nog sannolikare att svaret är "ja" än "nej". Då kapaciteten på minneskapslarna måste vara densamma blir nästa steg 8 GB med en 256-bitars buss.

Sedan är inte upplösningen den stora VRAM-hoggen, skillnaden som kommer från detta är några få 100-tals MB när man går från 1920x1080 till 4k. Är främst texturer som äter VRAM, så frågan är hur mycket fler och mer detaljerade texturer framtida spel kommer ha.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Jag har som sagt visat flera motbevisande tester ovan, som jag antar att du totalt ignorerar.
@Dinoman har också visat ett som motbevisar din länk.

Vad är mest troligt?
Att det kort som du länkat var ett golden sample som råkade vara kanonbra?
eller
Att samtliga andra test firmor totalt har missat poängen?

Sen tittar jag på infon om hur HardwareCanucks testade det.
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
Öppen testbed... lol. Tro fan inte att han kan ha 58 grader.
Hur många slutanvändare kör sina 1080 på en helt öppen testbed tror du?
Titta på bakplåten... 72,9 grader. Den värmen får han från utsläppet, från rums temp.
Temperatur tester, hos seriösa testare, är i lådor...

Titta sen på din egen screenshot med GPU-Z. Du ser att tempen fortsätter öka va? Den har inte planat ut än ens. Så troligen hade den ökat kraftigt om du satt den i en låda. Men ja.. kan du kyla ditt kort <60 grader så kommer du kunna hålla klocken, men inte en chans i H att du gör det i en stängd låda, med stock kylaren

Förstå mig rätt här. Det är ingen tvekan på att vissa kort kan nå 2100+, precis som det finns Intel CPUer som går 4,8Ghz+. Men i samtliga fall krävs en bra kylare för att hålla det, om du inte har "golden" chip iaf.

Jisses. Jag skummade igenom, HardwareCanucks info visades inom några sekunder då jag klickade på Youtubelänken. Hardwarecanucks gör misstaget att inte testa det i ett chassi, men att anklaga dom för att vara inkompetenta är att gå för långt. Vi får helt enkelt invänta tredjepartstillverkarna.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt otroliga prestanda om det stämmer. Trodde inte det skulle bli ett sådant lyft. Minns inte när någon någonsin gjorde ett sådant här kliv i prestanda.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli