AMD demonstrerar Polaris och Bristol Ridge under Computex 2016

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Bristol Ridge får ju en hel del nytt om man jämför med Carrizzo.

- AM4 socket (som skall gälla för AMD´s alla CPU/APU som Bristol Ridge, Raven Ridge och Summit Ridge)
- DDR4 minnen (APU kan hantera DDR3/DDR4 och CPU DDR4)
- m-sata
- USB 3.1
- NVMe

Moderkorten kommer att få en hel del godis så det gäller att CPU´n stödjer detta, det är en beprövad teknik så tror att det är mer vinst än förlust att låta denna släppas till folket.

Har de med NVMe så plötsligt är AMDs APU i min fokus

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Så varför gnälla på Nvidia?

För att visa att båda företagen gör exakt samma sak och pratar om sånt som passar dom för stunden.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite nyheter om Bristol Ridge och AM4.
Jag planerar att bara köra APUer hädanefter så gott det går.

Permalänk

Ska bli väldigt spännande att höra mer om dessa produkterna!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Dåligt rykte som fan? Enligt min erfarenhet vet inte lekmän ett smack om grafikkortsvarumärken utan de frågar i bästa fall nån som kan eller i värsta fall en säljare på Elgiganten. De enda som jag vet att inte gillar AMD-kort är Linux-folket och Nvidia-fanboys. Personligen så byter jag hela tiden mellan AMD- och Nvidiakort beroende på vad som är bäst för den uppdgraderingsbudget jag har och kan med säkerhet säga att det är exakt samma skit i båda lagen med t.ex drivrutiner som krånglar. Så om du har en teori att lekmän konstant vänder sig till Linuxanvändare och Nvidia-fanboys eller att säljare på Elgiganten hyser särskilt agg mot AMD så vill jag gärna höra den

Nä, men jag känner flera personer som är gamers och bara lite halvt insatta som älskar NVIDIA och säger att de är bäst, men inte har några argument för varför. De vet inte ens varför de har blivit fanboys.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Nä, men jag känner flera personer som är gamers och bara lite halvt insatta som älskar NVIDIA och säger att de är bäst, men inte har några argument för varför. De vet inte ens varför de har blivit fanboys.

Jag instämmer, många som bara går efter "vad dom hört" vilket gör en lite mörkrädd.

För min del skiter jag blankt i märke, rätt price/perf och jag tar det. Senaste gångerna har det blivit AMD kort på rea.

Innan dess så vart det rätt mycket nvidia beg men man har lärt sig från sina misstag att köpa beg highend kort.

tror inte jag bytar ut mitt r9 380 detta året men när HBM2 kommer så kommer det nog klia i fingrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

stämmer inte riktigt. grafikkort med gk110 drar ungefär lika mycket som grafikkort med hawaii. med dagens kort är gtx 970 och 980 betydligt mer effektiva än r9 390 och r9 390x men i toppen är det väldigt lika. jämför r9 290x och gtx 780 ti, jämför r9 fury x och gtx 980 ti.

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11157?key=de32cc5cf90bbfa23dad17a53b3ac468

Vad/varför hakar du upp dig på detta?
Nvidias kort drog mindre i liknande prestanda klass. Det är bara simpel fakta och inget stötande på något sätt.

980 och 970 lanserades typ 10 månader innan 390 och är ändå effektivare kort.
Och 780 lanserades 5 månader innan 290/290X, presterar förvisso sämre men drar mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Vad/varför hakar du upp dig på detta?
Nvidias kort drog mindre i liknande prestanda klass. Det är bara simpel fakta och inget stötande på något sätt.

980 och 970 lanserades typ 10 månader innan 390 och är ändå effektivare kort.
Och 780 lanserades 5 månader innan 290/290X, presterar förvisso sämre men drar mindre ström.

du påstod att amd "drog betydligt mer än Nvidia motsvarigheter i prestandaklassen" i 200- och 300-serien, jag visade att det inte stämmer. det är inte fakta eftersom att det inte stämmer, titta på grafen jag infogade i förra inlägget. 980 och 970 är betydligt effektivare än r9 390 och r9 390x (men inte nano och fury som båda kan påstås vara i samma klass som 980). vad gäller toppkorten idag så är prestanda/watt mer eller mindre samma mellan amd och nvidia och det gäller även för 700- och 200-serien. det enda rimliga sättet att jämföra är prestanda/watt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av SwedenVirre:

Jag instämmer, många som bara går efter "vad dom hört" vilket gör en lite mörkrädd.

För min del skiter jag blankt i märke, rätt price/perf och jag tar det. Senaste gångerna har det blivit AMD kort på rea.

Innan dess så vart det rätt mycket nvidia beg men man har lärt sig från sina misstag att köpa beg highend kort.

tror inte jag bytar ut mitt r9 380 detta året men när HBM2 kommer så kommer det nog klia i fingrarna

Polaren jag bor med är ännu värre. "AMD e skit". Varför? "Personliga erfarenheter" <--- Ja men....Jag har argumenterat o så men det hjälper inte. Han e helt för färgad av personliga upplevelser.
Fast det var folk jag kände för 10 år sen också. Köpte Pentium III då de hade dåliga erfarenheter av tidigare AMD processorer.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Jag ser väldigt ljust på AMDs närmsta framtid. Hoppas folk inte är för fega utan vågar köpa AMD (som dessutom kommer ge mer för pengarna)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Polaren jag bor med är ännu värre. "AMD e skit". Varför? "Personliga erfarenheter" <--- Ja men....Jag har argumenterat o så men det hjälper inte. Han e helt för färgad av personliga upplevelser.
Fast det var folk jag kände för 10 år sen också. Köpte Pentium III då de hade dåliga erfarenheter av tidigare AMD processorer.

Haha, jag har dåliga erfarenheter av alla märken, så mycket man haft i datorväg sen 486an så är där alltid något som inte är helt ok.

Har iaf lärt mig att bara låta det va

Permalänk
Medlem

C7=480X
C4=480

Mmm, med rätt priser så....

Skickades från m.sweclockers.com