Min 31.5" ger klart bättre bild, men det är utav flera skäl. 31.5" har högre pixeldensitet, vilket ger skärpa. Sedan så har min 31.5" helt annan panelteknik och kostar grovt dubbla priset utav 40"s skärmen så inte direkt rättvis jämförelse.
Jag repeterar mitt förra inlägg.
Mindre skärmstorlek baserat på samma teknik och i samma upplösning kommer alltid vara skarpare.
Bildkvalitén utöver skärpa avgörs utav vilken teknik skärmen använder samt hur den är binned.
(Binned innebär alltså hur bra tillverkningen gick, beroende på hur bra den blev så skickas panelen till olika modeller och kan ibland även säljas till andra tillverkare som säljer den betydligt mycket billigare. Dem flesta "koreaskärmarna" är skärmar som inte höll standarden och såldes billigt till andra tillverkare som kan då sälja den billigt. En skärm med många defekter får lägre pris och en med färre defekter får högre pris och bättre styrkrets etc.)
Den stora nackdelen med 32/31.5" är givetvis att den inte är lika stor. Det innebär att man behöver aktivera skalning utav ens program, om dem stödjer det. Allting blir cirka 31% större på en 42" skärm gentemot en 32" skärm i samma upplösning. Detta betyder att om man inte skalar rutan i mjukvaran kommer det bli plottrigt på 32". Då dem flesta program är designade för relativt låg pixeldensitet så är skalning kritiskt, någonting som resulterar i suddighet. Så om man kör program som inte stödjer skärmskalning kommer en större skärm vara skarpare medans om programmet stödjer ordentlig skalning så kommer mindre skärm vara skarpare.
Den viktigaste frågan är egentligen vad du ska använda skärmen till.
Är det spel så är 32" i min åsikt bättre. Den täcker däremot inte lika mycket utav ditt synfält. En större skärm ger mer inlevelse då den tar upp väldigt mycket mer utav ens synfält. Nackdelen är däremot att för spel så vill du inte att allting ska vara för utspritt då det blir svårare att hålla allt i fokus. Många spel har även begränsad eller total avsaknad utav FOV inställningar, någonting som är viktigt med ovanliga skärmstorlekar.
Ska du arbeta i en skrivbordsmiljö, alltså använda skärmen för produktivt arbete, så är 42" mycket bättre då man i praktiken får mycket större arbetsyta då skalning inte behövs. Eftersom att man slipper skalning behöver man inte heller oroa sig om programmen stödjer skalning.
Givetvis fungerar 42" för spel och 32" för produktivitet, men det är möjligen inte optimalt. Sedan faller det en del till värderingar, vissa anser att den bättre inlevelsen på en 42"s skärm gör den bättre för spel medans vissa vill inte ha arbetsutrymme och föredrar därmed 32" för produktivt pga dess bättre skärpa. Du får själv välja vad du värderar högst och vad du ska använda den till.