Raspberry Pi med batteripack - enkel ups ?

Permalänk
Medlem

Raspberry Pi med batteripack - enkel ups ?

Att strömförsörja Raspberry Pi med ett batteripack - fungerar det ? (borde det väl göra med rätt sorts pack)

Exempelvis har webhallen en modell som de brukar sälja billigt ibland för 149:-

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/242537-deltaco_powerban...

Blir det då en enkel billig ups om man använder den ?

Alltså att Raspberry Pi fortsätter att fungera exempelvis under ett strömavbrott ?

Permalänk
Medlem

Ja, om du skaffar en som kan laddas samtidigt som den levererar ström ut (exempelvis min från OnePlus kan inte det för att förhindra den från att försöka ladda sig själv om man kopplar ihop in och utgångarna) och som klarar av att leverera tillräckligt med ström för att driva din Raspberry Pi (dom rekommenderar 2,5A till Raspberry Pi 3).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Att strömförsörja Raspberry Pi med ett batteripack - fungerar det ? (borde det väl göra med rätt sorts pack)

Exempelvis har webhallen en modell som de brukar sälja billigt ibland för 149:-

http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/242537-deltaco_powerban...

Blir det då en enkel billig ups om man använder den ?

Alltså att Raspberry Pi fortsätter att fungera exempelvis under ett strömavbrott ?

m.nu har det du frågar efter

https://www.m.nu/pico-450mah-stacking-p-2557.html

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Ja, om du skaffar en som kan laddas samtidigt som den levererar ström ut (exempelvis min från OnePlus kan inte det för att förhindra den från att försöka ladda sig själv om man kopplar ihop in och utgångarna) och som klarar av att leverera tillräckligt med ström för att driva din Raspberry Pi (dom rekommenderar 2,5A till Raspberry Pi 3).

Tack, misstänkte att det var ett problem - har försökt hitta information om vilka batteripack som kan skicka ström samtidigt som de laddas, men hittar inte riktigt den informationen på produktbeskrivningarna.

Skrivet av BrusE:

Tackar, trevligt att det finns dedikerade lösningar.

Även om det inte är några större pengar att prata om så blir det ändå lite dyrt om man ska köpa den + ett extra batteri på 3000mAh ( 349:- + 195:- ) om man jämför med batteripacket ovan där man får ett batteri på 16000mAh för 249:- ( och ibland för 149:- )

Men om det visar sig att alla batteripack fungerar som pananmsi beskriver så är det bra att det finns lösningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tack, misstänkte att det var ett problem - har försökt hitta information om vilka batteripack som kan skicka ström samtidigt som de laddas, men hittar inte riktigt den informationen på produktbeskrivningarna.

Tackar, trevligt att det finns dedikerade lösningar.

Även om det inte är några större pengar att prata om så blir det ändå lite dyrt om man ska köpa den + ett extra batteri på 3000mAh ( 349:- + 195:- ) om man jämför med batteripacket ovan där man får ett batteri på 16000mAh för 249:- ( och ibland för 149:- )

Men om det visar sig att alla batteripack fungerar som pananmsi beskriver så är det bra att det finns lösningar

Kanske något som liknar detta

https://www.m.nu/powerboost-1000-charger-rechargeable-lipo-bo...

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Ja, den där verkar ju vara precis det jag var ute efter

Har inte lusläst siffrorna ännu, men den ska väl driva en Raspberry Pi utan problem.

Så länge man har en bra laddare är väl allting OK

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Ja, den där verkar ju vara precis det jag var ute efter

Har inte lusläst siffrorna ännu, men den ska väl driva en Raspberry Pi utan problem.

Så länge man har en bra laddare är väl allting OK

Du får prova dig fram. När det kommer till de billigare powerbanks är att de inte levererar strömmen stabilt.
Det spelar ingen roll när du laddar en telefon, men när du driver en dator så spelar det roll.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du får prova dig fram. När det kommer till de billigare powerbanks är att de inte levererar strömmen stabilt.
Det spelar ingen roll när du laddar en telefon, men när du driver en dator så spelar det roll.

Idag köpte jag en billig powerbank och testade:

Jumpr prime 10400mah 2st 2.1A uttag - 99:- fanns i lager hos min lokala netonnet.

Enligt deras hemsida skulle det inte vara några problem att ladda batteriet samtidigt som enheter var anslutna - tummen upp

Jag anslöt raspberry pi till ett usb-uttag och startade - fungerade fint. Anslöt sedan ström till powerbank:en - inga problem

Men, när jag simulerade ett strömavbrott genom att slå av strömmen som powerbank:en var ansluten till så slutade den även att ge ström till Raspberry Pi.

Epic fail!

Får nog titta på de där lösningarna som BrusE tipsat om ändå.