Musen klickar helt okontrollerat oavsett om musen är inkopplad.

Permalänk
Medlem

Musen klickar helt okontrollerat oavsett om musen är inkopplad.

Som rubriken lyder.
Satt och skev ett mail när texten plötsligt markerades. När jag rörde musen upptäckte jag att den klickar av sig själv.
Uppskattar klickningarna till ungefär 3-5 klick i sekunden. Så allt navigerande blir väldigt svårt.

Trode först att det var något strul med musen (Razer deathadder) men icke. Har nu provat att starta datorn utan både mus och tangentbord men det är samma sak ( en bild på skrivbordet där musen hamnar på i startup öppnas om och om igen.

Har lyckats starta en virus sökning nu men den hittar inte något.

Har jag lyckats starta något konstigt kort kommando när jag skrev mailet måntro?

Inget annat verkar konstigt än just mus klickningarna. Jag kör windowes 7 64.
Har ni några råd?

Felstavad rubrik.
Permalänk
Medlem

Installera Malwarebytes Anti-Malware och kör en scanning:

https://www.malwarebytes.org/

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Installera Malwarebytes Anti-Malware och kör en scanning:

https://www.malwarebytes.org/

Hade det installerat. Gjorde en sökning men den hittar inga problem (förut brukar det alltid komma upp massa saker när man kör analys men nu är det helt tomt.)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Har du en annan mus att testa med? Kan vara något sorts fel på hårdvaran som såklart inte åtgärdas utav att starta om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har du en annan mus att testa med? Kan vara något sorts fel på hårdvaran som såklart inte åtgärdas utav att starta om datorn.

Ska se om jag hittar min gamla i förrådet.
tycker dock inte den borde bete sig så med musen helt bortkopplad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har du en annan mus att testa med? Kan vara något sorts fel på hårdvaran som såklart inte åtgärdas utav att starta om datorn.

Samma fel med annan mus.

Även testat olika USB ingångar.

Kan man inaktivara musen så något vis? Så markören försvinner?
Skulle kunna formatera om datorn men har lite saker jag vill spara ner på extern hårddisk först. Det är typ omöjligt som det är nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr EmCom:

Samma fel med annan mus.

Även testat olika USB ingångar.

Kan man inaktivara musen så något vis? Så markören försvinner?
Skulle kunna formatera om datorn men har lite saker jag vill spara ner på extern hårddisk först. Det är typ omöjligt som det är nu.

Förstår det. Du hade ju kunnat plugga ur musen och använda tangentbordet för att navigera, eventuellt? Eller återstår problem då också? Det går helt OK att använda tangentbordet även om det är lite segt. Om så är fallet hade jag nog personligen försökt ladda ner teamviewer, och sedan styrt datorn med en mobil eller annan dator - för att spara allt viktigt snabbare än att bara använda tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Testat att starta datorn i felsäkert läge?

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Förstår det. Du hade ju kunnat plugga ur musen och använda tangentbordet för att navigera, eventuellt? Eller återstår problem då också? Det går helt OK att använda tangentbordet även om det är lite segt. Om så är fallet hade jag nog personligen försökt ladda ner teamviewer, och sedan styrt datorn med en mobil eller annan dator - för att spara allt viktigt snabbare än att bara använda tangentbordet.

Som jag skrev i första inlägget kvarstår problemet även utan att någon mus är inkopplad.

Ska prova felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mr EmCom:

Som jag skrev i första inlägget kvarstår problemet även utan att någon mus är inkopplad.

Ska prova felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Råkar inte vara så att du har en Auto clicker installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Som jag skrev i första inlägget kvarstår problemet även utan att någon mus är inkopplad.

Ska prova felsäkert läge.

Skickades från m.sweclockers.com

Om det funkar att köra i felsäkert läge, så kör en till runda med MBAM.

Om du har någon annan utrustning inkopplad typ ritplatta så koppla ur allt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om det funkar att köra i felsäkert läge, så kör en till runda med MBAM.

Utan att ha googlat. Vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Utan att ha googlat. Vad är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Malwarebytes

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag har inte bios utan uefi eller vad det heter och där använder man mus. Samma problematik där.
Hur får man datorn i felsäkert läge? F8 trode jag det var. Men då kommer jag till uefi boot meny.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om det funkar att köra i felsäkert läge, så kör en till runda med MBAM.

Om du har någon annan utrustning inkopplad typ ritplatta så koppla ur allt.

Åh jävlar vad dum jag är.
Har ett trådlöst tangentbord med mousepad och jag hade kastat upp plomboken på den.

Tack som fan, din Edit fick mig att tänka ett varv till

Med vänlig hälsning mcom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Åh jävlar vad dum jag är.
Har ett trådlöst tangentbord med mousepad och jag hade kastat upp plomboken på den.

Tack som fan, din Edit fick mig att tänka ett varv till

Med vänlig hälsning mcom

Skickades från m.sweclockers.com

Bra att det löste sig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Nu är felet fixat men här kan du läsa mer om felsäkert läge.

Det går att starta datorn i felsäkert läge men man måste trycka på F8 på exakt rätt tiondelssekund http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/start-computer-saf...

Om du inte lyckas starta datorn i felsäkert läge med F8 så går det att använda msconfig som du kan hitta genom att skriva in msconfig i sök http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/force-windows-to...

Jag hade sedan problem att hitta msconfig i felsäkert läge när jag ville starta datorn normalt med då hittade jag msconfig genom att söka i utforskaren.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av Mr EmCom:

Åh jävlar vad dum jag är.
Har ett trådlöst tangentbord med mousepad och jag hade kastat upp plomboken på den.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha! Kul att det löste sig enkelt iaf.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig! Men om själva musen fortsätter klicka 3-5ggr/sek även när den är urkopplad bör du kontakta en exorsist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB