Kollektivavtal och lönesättningar?

Permalänk
Medlem

Kollektivavtal och lönesättningar?

Hej!

Jag är verkligen kluven vad som gäller kollektivavtal och dess lönesättningar.

På min arbetsplats existerar ett avtal mellan handels och företaget, har nu arbetat snart 3 år och fått någon krona mer i timmen per år. Men sen då? Ska inte man ha individuella lönesamtal för att kunna sträva efter någonting? Eller är det kollektivavtalet som styr?

Min arbetsplats har haft provisionssystem under två perioder och båda gångerna ökade jag min försäljning markant - Nu känns det mer som att jag gör mitt jobb men inte strävar efter någonting, jag känner att min lön påverkar hur jag arbetar.

Kan tillägga att jag inte är med i facket då jag inte ser tillräckligt med fördelar att vara medlem.

Tack på förhand.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Avstängd

Har arbetsplatsen kollektivavtal så är det facket som sköter din löneförhandling åt dig.

Permalänk
Medlem

När kollektivavtalet är klart har man lokala löneförhandlingar.
Eftersom du inte är med i facket så förhandlar de inte för dig.

Permalänk
Medlem

Är du tjänsteman eller kollektivare? Kollektivavtal ser väldigt olika ut i olika avtal. Det är inte nödvändigtvis så som Jfqvist hävdar att facket sköter löneförhandlingen åt dig. Det beror på... som allt annat här i världen.

Ett tips är att faktiskt _läsa_ avtalet som du är anställd under. Du vet de där papprena man fick när man anställdes med massa finstilt

Själv är jag anställd under kollektivavtal och Facket förhandlar en grund. Men sen är det individuell lönesättning som råder.

Ta upp din fråga med din närmsta chef. Be att få definiera mål och förutsättningar för att få förhöjd lön och vad du förväntas prestera för att nå upp i den nivån. Annars är vanligt att man förhandlar om/upp lön när man får nya arbetsuppgifter som inte ingått i ordinarie arbetsbeskrivning.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

När kollektivavtalet är klart har man lokala löneförhandlingar.
Eftersom du inte är med i facket så förhandlar de inte för dig.

Dock så tillämpar många arbetsgivare (särskilt inom det offentliga) avtalet för alla anställda, oavsett om de är med i facket eller ej. Trist att de som snålar in på fackavgiften får dra fördel av fackets förhandlingar. De borde få löneförhandla själva och se om ensam är stark eller ej...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Dock så tillämpar många arbetsgivare (särskilt inom det offentliga) avtalet för alla anställda, oavsett om de är med i facket eller ej. Trist att de som snålar in på fackavgiften får dra fördel av fackets förhandlingar. De borde få löneförhandla själva och se om ensam är stark eller ej...

Jo precis så är det och det var det jag menade med mitt tidigare inlägg. Så indirekt förhandlar facket lönen även åt icke-medlemmar när arbetsgivaren tillämpar kollektivavtal.

Permalänk

Eftersom du inte är med i facket så förhandlas inte din lön upp i lönesamtal med facket, det kan finnas massa förmåner och fördelar att vara med.

Du som inte är med i facket får antagligen en ingångslön som baseras på kollektivavtalet som grund, där efter har du enligt vad du sagt inte fått så mycket mer.

Den som är med i facket får någon typ av % ökning per år på sin lön, det kan även finnas en lokal pott som gör att individer som prestera bättre en snittet höjer lönen mer en standar % höjningen, det kan även vara så att de som är med i facket prioriteras vi nerdragningar, så att de som inte är med i facket "blir lättare att bli av med " då man inte vet om sina rättigheter.

Arbetsgivaren säger ofta att alla får lika mycket i lön, eller att de som inte är med i facket får lika mycket som dom som är med i facket, generellt på alla de arbetsplatser jag varit ligger fackliga medlemmar lika eller ofta högre i lön en de som inte är med, undantag finns speciellt om man vill vissa att"kalle" som inte är med tjänar minsann mer en dom som är med i facket.

Allt för att skapa sämre villkor för arbetaren, varför betala mer när jag kan betala mindre, så resonerar arbetsgivaren, han ar ingen som helst skyldighet att berätta för dig vad alla får i lön, och många säger att dom har mindre lön en vad dom har, då dom tror att dom har mer en alla andra.

Jag kan hålla på hur länge som helst, men faktum är att det blir allt sämre och sämre för arbetar i dagens klimat.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Själv är jag anställd under kollektivavtal och Facket förhandlar en grund. Men sen är det individuell lönesättning som råder.

Ta upp din fråga med din närmsta chef. Be att få definiera mål och förutsättningar för att få förhöjd lön och vad du förväntas prestera för att nå upp i den nivån. Annars är vanligt att man förhandlar om/upp lön när man får nya arbetsuppgifter som inte ingått i ordinarie arbetsbeskrivning.

Fast kollektivavtal behandlar en massa frågor. Grund + individuell lönesättning? Antingen är det det första eller det andra som gäller, inte båda två.

Många av de stora avtalen är ju sifferlösa, så vissa slutar på 0 i löneökning.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Det beror på var man jobbar, ju större arbetsplats ju större risk att facket lägger sig i.
När jag jobbade i industrin för länge sedan hade alla exakt samma lön och det fanns bonusstegar, noll chans hade man att förhandla, däremot kunde man såklart göra en massa övertid för att få bättre lön.

Många fack rekommenderar minst ett PU-samtal per år, detta handlar inte enbart om att förhandla om lön utan diskutera utveckling. Nu kanske TS har ett väldigt momentant arbete och det inte är så mycket utveckling, det beror helt på var hen jobbar.

Mitt råd är först att kolla upp hur din lön är i förhållande till andra, det är bara att gå in på biblioteket och låna taxeringskalendern och slå upp. Har du då samma lön eller högre så är det inte mycket att göra om saken, har du mycket lägre har du då några val.
Något att tänka på är att löner är ett känsligt område och är du ute efter en rejäl löneförhöjning, så kan det i många fall vara bättre att söka ett nytt jobb. Nackdelen är att det är enklare att bli av med ett nytt jobb.

Sist så håller jag med dig om facken, däremot kan akassan vara bra att vara med i. En missuppfattning vissa har är att det är medlemsavgiften som betalar hela akassan, när det i själva verket enbart är 35-40% ; http://www.inkomstforsakring.tips/ersattning-fran-akassa/fina...
Och när ens akassadagar går ut så fick man ersättning som baserades på den akassa man hade. (i fas1 till fas3)
Så även om du ej gillar akassan, så får du idag via skatten ändå vara med och finansiera mer än hälften av vad den kostar, lägg därtill alla pengar som går till fas1 -3 så att de får ut runt 10 000kr/mån istället för runt 3000kr eller vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

Jag letade på anställningsavtalet och läste det finstilta som @talonmas tipsade om!
Det står faktiskt klart och tydligt att de tillämpar inviduell lönesättning för alla anställda men att de följer givetvis kollektivavtalets minimilöner. Lönesamtal skall även ske årligen.

Jag har haft ett utvecklingssamtal under mina år men ej något lönesamtal - Så blir att ta upp det med närmaste chef.

Verkar som det är olika avtal beroende på vilket företag man kikar på, genom att alla säger olika om lönesättning osv.

--

Har även läst lite om förmånerna att vara medlem hos Handelsanställdas Förbund men är fortfarande inte övertygad. Blir nog att ringa att höra med dem. T.ex. står det att hemförsäkring skall ingå? Låter lite för bra för att vara sant. Sen förhandlningshjälp? Hjälper de till vid t.ex. ett lönesamtal?

Jag fick lära mig x^4 -3*x^3 + 2*x^2 = 0 men inte dessa saker. Fick ni lära er i skolan?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefan94:

Jag har haft ett utvecklingssamtal under mina år men ej något lönesamtal - Så blir att ta upp det med närmaste chef.

Under utvecklingssamtalet brukar man diskutera lönen, så mitt råd är att önska ett nytt utvecklingssamtal, där du just påpekar att din lön är låg om den nu är detta.

Skrivet av Stefan94:

Har även läst lite om förmånerna att vara medlem hos Handelsanställdas Förbund men är fortfarande inte övertygad.

De har dåliga argument och vissa är vilseledande.

Man kan argumentera fackens nytta eller inte, men att inte vara med i facket så har du dessa emot dig. Kostnaden för att gå med i facket är inte hög, inkomstförsäkringen (akassa) som är den stora kostnaden är väldigt bra att ha och som jag tidigare nämnde så betalar du genom din skatt den mesta delen av akassan som du nu inte får ta del av.

De flesta av punkterna som de nämnde har du ändå, undantag är ersättning vid strejk, där facket kan hindra dig att arbeta, att du då inte får någon lön skiter de fullständigt i.

Så mitt råd är gå med i facket, om du vill förändra spelreglerna gör det på annat håll. (som i riksdagsvalen)

*edit*
Reglerna vid akassa förändras. Men tidigare var det så att arbetslösa med bra lön fick ut över 10 000kr/månaden, detta kunde de få typ hur länge som helst. Tog akassa dagarna slut så började fas1-3, tog fas 3 slut så började fas 3 om igen.
En som inte var med i akassan fick däremot socialbidrag i all framtid.
Så att inte vara med om akassan är att förlora en försäkring, där man som sagt ändå via skattemedel betalar den största kostnaden av denna försäkring.

Nu vill politikerna ändra detta, men som sagt om man inte är extremt duktig och känner att jag inte kommer behöva vara rädd för att bli arbetslös, så bör man gå med i akassan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Under utvecklingssamtalet brukar man diskutera lönen, så mitt råd är att önska ett nytt utvecklingssamtal, där du just påpekar att din lön är låg om den nu är detta.

De har dåliga argument och vissa är vilseledande.

Man kan argumentera fackens nytta eller inte, men att inte vara med i facket så har du dessa emot dig. Kostnaden för att gå med i facket är inte hög, inkomstförsäkringen (akassa) som är den stora kostnaden är väldigt bra att ha och som jag tidigare nämnde så betalar du genom din skatt den mesta delen av akassan som du nu inte får ta del av.

De flesta av punkterna som de nämnde har du ändå, undantag är ersättning vid strejk, där facket kan hindra dig att arbeta, att du då inte får någon lön skiter de fullständigt i.

Så mitt råd är gå med i facket, om du vill förändra spelreglerna gör det på annat håll. (som i riksdagsvalen)

Nu när jag tänker efter, så sa faktiskt min chef som jag hade då - Att lönen inte skall diskuteras på utvecklingssamtalet. Men som sagt, blir att ta upp det.

Jo, är faktiskt med i A-kassan - Så det är lungt. Men ringer nog dem imorgon så får de försöka sälja in mig att bli medlem. Är lite luddigt ändå.

Tack!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Jag letade på anställningsavtalet och läste det finstilta som @talonmas tipsade om!
Det står faktiskt klart och tydligt att de tillämpar inviduell lönesättning för alla anställda men att de följer givetvis kollektivavtalets minimilöner. Lönesamtal skall även ske årligen.

Jag har haft ett utvecklingssamtal under mina år men ej något lönesamtal - Så blir att ta upp det med närmaste chef.

Verkar som det är olika avtal beroende på vilket företag man kikar på, genom att alla säger olika om lönesättning osv.

--

Har även läst lite om förmånerna att vara medlem hos Handelsanställdas Förbund men är fortfarande inte övertygad. Blir nog att ringa att höra med dem. T.ex. står det att hemförsäkring skall ingå? Låter lite för bra för att vara sant. Sen förhandlningshjälp? Hjälper de till vid t.ex. ett lönesamtal?

Jag fick lära mig x^4 -3*x^3 + 2*x^2 = 0 men inte dessa saker. Fick ni lära er i skolan?

http://i.imgur.com/HW03ZVL.png

Hemförsäkring utan beloppsgräns ingår.

Fritidsförsäkring om du skadar dig på fritiden.
Väldigt bra försäkring för övrigt. En kompis cyklade omkull och förstörde glasögon och skinnjacka.
Fick ut nytt på försäkringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hemförsäkring utan beloppsgräns ingår.

Fritidsförsäkring om du skadar dig på fritiden.
Väldigt bra försäkring för övrigt. En kompis cyklade omkull och förstörde glasögon och skinnjacka.
Fick ut nytt på försäkringen.

Låter för bra för att vara sant dock. Men om det är som du säger, så är det grymt!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Låter för bra för att vara sant dock. Men om det är som du säger, så är det grymt!

Morsan är medlem i Handels och har haft hemförsäkringen många år genom dem.

http://www.folksam.se/forbund/handels/hemforsakring

Permalänk
Medlem

För någon som är så ung som du är så är hemförsäkring och olycksfallsförsäkring en väldigt liten kostnad att baka in i fackavgiften. Hemförsäkring som bakas in kanske är värd 50-80 kr/månaden beroende på hur du bor. Försäkringsbolagen tjänar fortfarande bra på det genom att de flesta också tecknar något extra skydd, ibland måste man i princip ha de tilläggen och utan kan man bli utan eller med mindre ersättning. De vill självklart att du har alla andra möjliga försäkringar via Folksam i det här fallet också, så det är inget gratis med i den bilden. Det är bara bas-nivåerna som ingår.

Permalänk

När det gäller Försäkringar så får man rabatt ju fler man har i folksam, jag själv har hemfösäkringen, bilen, hunden livförsäkring på mig och frugan samt högsta nivån på det man kan betala 962 kr i månaden minus rabatterna.

Då behöver man inte heller lämna hälsokontroll från en läkare när man tecknaförsäkringen, (fördel är om man sedan upptäcker någon typ av kronisk sjukdom får man endå ersättning)

Så mina kostnader samlade känns helt ok för mig, Hemförsäkringen och olycksfall ingår och utöver detta så betalar jag för

Jag 97kr Liv (om jag dör)
Fruga 97kr Liv (om hon dör)
Fritid 38kr om jag eller min fru hamnar i någon typ av olycka på fritiden.
hunden 236kr (om det händer den något)
Bilen 384kr (samt vägassistan och lite bättre grejor)
Tillägg Hem 110kr (förstärkt med drulle m.m.)

Jag är nöjd med den som satan.

Visa signatur

Det är bättre att brinna intensivt i stället för att vittra bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Det beror på var man jobbar, ju större arbetsplats ju större risk att facket lägger sig i.
När jag jobbade i industrin för länge sedan hade alla exakt samma lön och det fanns bonusstegar, noll chans hade man att förhandla, däremot kunde man såklart göra en massa övertid för att få bättre lön.

Jag jobbar inom industrin & inte en käft har samma lön, noll chans att förhandla? Stämmer om man pratar stora pengar, men det är inte facket det hänger på utan företaget men det är klart ligger lönespannet inom avdelningen på 32-35.000:-/mån i grundlön så finns det inte mycket utrymme att förhandla individuellt. Vi är montörer & jobbar 7-15:30 & är till 100% organiserade.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Detta är en av dom negativa delarna med kollektivavtal. Det jag menar är att facken oftast anser att alla ska ha samma lön för lika arbete och visst det stämmer. Men med handen på hjärtat så vet nog alla att det alltid finns ett par personer som presterar mycket bättre än sina kollegor. Dessa borde ju såklart bli belönade och dom som gör ett sämmre jobb borde bli kraftigt mindre belönade. Annars är det ju inte direkt rättvist om man vill vara duktig och visa framfötterna. Är själv med i facket men har imellanåt funderat på att gå ur då det ibland känns som en begränsning för mig själv.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Under utvecklingssamtalet brukar man diskutera lönen, så mitt råd är att önska ett nytt utvecklingssamtal, där du just påpekar att din lön är låg om den nu är detta.

De har dåliga argument och vissa är vilseledande.

Man kan argumentera fackens nytta eller inte, men att inte vara med i facket så har du dessa emot dig. Kostnaden för att gå med i facket är inte hög, inkomstförsäkringen (akassa) som är den stora kostnaden är väldigt bra att ha och som jag tidigare nämnde så betalar du genom din skatt den mesta delen av akassan som du nu inte får ta del av.

De flesta av punkterna som de nämnde har du ändå, undantag är ersättning vid strejk, där facket kan hindra dig att arbeta, att du då inte får någon lön skiter de fullständigt i.

Så mitt råd är gå med i facket, om du vill förändra spelreglerna gör det på annat håll. (som i riksdagsvalen)

*edit*
Reglerna vid akassa förändras. Men tidigare var det så att arbetslösa med bra lön fick ut över 10 000kr/månaden, detta kunde de få typ hur länge som helst. Tog akassa dagarna slut så började fas1-3, tog fas 3 slut så började fas 3 om igen.
En som inte var med i akassan fick däremot socialbidrag i all framtid.
Så att inte vara med om akassan är att förlora en försäkring, där man som sagt ändå via skattemedel betalar den största kostnaden av denna försäkring.

Nu vill politikerna ändra detta, men som sagt om man inte är extremt duktig och känner att jag inte kommer behöva vara rädd för att bli arbetslös, så bör man gå med i akassan.

Helt fel gällande avgiften till a-kassan . Det är inte den stora biten, om du inte tjänar väldigt lite. Den är på 120:- i månaden. Tjänar man 20 000:- så betalar du 380:- till facket och 120 :- till a-kassan, när vi pratar om handels och jag tror de andra kollektivfacken har ungefär samma.
https://www.handels.se/varfor-medlem/vad-kostar-det/
Nu är jag tjänsteman och med i unionen så där är det en annan sak. Tjänar dubbelt så mycket och betalar 225:- till facket och 100 :- till a-kassan. Sen ingår det en inkomstförsäkring.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Detta är en av dom negativa delarna med kollektivavtal. Det jag menar är att facken oftast anser att alla ska ha samma lön för lika arbete och visst det stämmer. Men med handen på hjärtat så vet nog alla att det alltid finns ett par personer som presterar mycket bättre än sina kollegor. Dessa borde ju såklart bli belönade och dom som gör ett sämmre jobb borde bli kraftigt mindre belönade. Annars är det ju inte direkt rättvist om man vill vara duktig och visa framfötterna. Är själv med i facket men har imellanåt funderat på att gå ur då det ibland känns som en begränsning för mig själv.

Där jag jobbar blir det så den som presterar bättre får mer i lön likaså ger bättre kvalité på jobbet även mer i plånboken samt att man kan ta vissa bitar såsom gruppledare eller andra spjutspetsfunktioner så den som har bäst betalt hos oss tjänar någonstans mellan 38-39k/månad medan den som tjänar sämst ligger på 32k/mån.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefan94:

Låter för bra för att vara sant dock. Men om det är som du säger, så är det grymt!

Det som är viktigt att komma ihåg med den försäkringen är att den gäller hyresrätter. Bostadsrätt måste tecknas separat. Däremot så får man då istället (så var det iallafall när jag jobbade åt facket som försäkringsinformatör) en uppgradering av tilläggsförsäkringarna. T.ex Mellan i stället för bas, eller Stor istället för mellan.

Permalänk
Medlem

När jag började jobba nån gång på slutet av 90-talet var det standard att vara med i facket, första dagen på jobbet drar man in mig på det lilla kontoret och skriver på pappret. 2007 börjar jag med flera bli irriterade på dom ynkliga 1-2%-iga löneökningarna och halva gänget väljer att lämna facket, dock vara kvar i a-kassan (och det hoppas jag alla som jobbar är, man vet faktiskt aldrig vad som kan hända).

Finanskrisen sätter sina spår och firman börjar blöda pengar, tappa kunder och det visar sig ganska snart att många kommer få gå. Facket och företaget förhandlar i flera veckor... facket är benhårda och många som inte var med i facket måste sluta... när chefen tar in mig och ska ge mig mina 6 månader beklagar han djupt att jag inte var med, han ville absolut inte bli av med mig men till slut var dom tvungna att ge med sig.

Idag är jag lite äldre, förhoppningsvis lite visare, har sedan ett par år tillbaka varit med i facket, inte för att jag är rädd att bli av med jobbet, tvärtom, det året jag var arbetslös var fyllt med frihet, ingen väckarklocka, ingen ond rygg, en välbehövlig paus helt enkelt som jag hoppas kunna få igen om några år. Jag tycker ändå facket är den bästa lösningen. Man får givetvis säga vad man vill om hur dom förhandlar, vilka förmåner dom erbjuder och hur bra arbetsmiljö dom kan fixa, men ponera att facket tappar mer och mer makt. Det är idag runt 75% av arbetstagarna som är med i facket och den siffran sjunker. Arbetsgivarna vill ju gärna betala så lite lön som möjligt, att du jobbar 12 timmar om dagen och helst hela veckan.. samt ingen semester.

När det gäller din lön rekommenderar jag att du begär att få prata med din chef, på ett vänligt men bestämt vis, förklara att du känner dig något underbetald, påpeka det du har och kommer prestera. Har du även en hum om vad dom runt dig tjänar så kan du säkert räkna ut en lön som du känner är rättvis. Vissa arbetsplatser har ju utöver avtalet en 'pott' som brukar fördelas, men inte alltid. Begär man inte mer så tror nog arbetsgivaren att du är nöjd. Säger arbetsgivaren blankt nej utan några som helst bra anledningar hade jag nog sökt nånting nytt. Lycka till!

Visa signatur

Define R6 | Corsair RM 750x | ASUS PRIME Z370-A | Intel Core i7 8700K | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | Samsung 960 EVO 500GB | ROG PG279Q | DELL UP2716D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Det som är viktigt att komma ihåg med den försäkringen är att den gäller hyresrätter. Bostadsrätt måste tecknas separat.

Vilket inte är riktigt sant den gäller även för bostadsrätter, däremot om man har en bostadsrätt behöver man teckna ett bostadsrättstillägg.

Citat:

Vad är ett bostadsrättstillägg?
De som har bott i en lägenhet hela sitt liv och sedan flyttar till en bostadsrätt är inte allt medveten om att de behöver uppgradera sin hemförsäkring. Inte bara för att man flyttat utan även för att boendeformen har förändrats till bostadsrätt. Oavsett om bostadsrätten är en lägenhet eller radhus ska man alltid teckna tilläggsförsäkringen som heter bostadsrättstillägg. Detta är ett tillägg till den vanliga hemförsäkringen.

https://www.insplanet.com/forsakring/hem/artiklar/vad_ar_bost...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heatmix:

När det gäller din lön rekommenderar jag att du begär att få prata med din chef, på ett vänligt men bestämt vis, förklara att du känner dig något underbetald, påpeka det du har och kommer prestera. Har du även en hum om vad dom runt dig tjänar så kan du säkert räkna ut en lön som du känner är rättvis. Vissa arbetsplatser har ju utöver avtalet en 'pott' som brukar fördelas, men inte alltid. Begär man inte mer så tror nog arbetsgivaren att du är nöjd. Säger arbetsgivaren blankt nej utan några som helst bra anledningar hade jag nog sökt nånting nytt. Lycka till!

Är det väldigt dumt att argumentera att man inte har råd att arbeta kvar? Jag arbetar nämligen 75% (standard inom handels typ) och känner att jag inte kan gå vidare i livet med att t.ex. köpa ett hus på min lön. Kanske otroligt fult, men ärligt.

Har även tagit mer och mer ansvar över arbetet och alltid velat klivit upp i karriären. Men känner att där jag står nu, är tillräckligt. Har verkligen försökt att visa fram fötterna och har alltid kunnat fått mer ansvar över arbetet - Men aldrig fått ett ny titel/arbetsuppgift på papper eller någon slags lönekorrigering som t.ex. ansvarstillägg.

Tack för alla svar från alla!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vilket inte är riktigt sant den gäller även för bostadsrätter, däremot om man har en bostadsrätt behöver man teckna ett bostadsrättstillägg.

https://www.insplanet.com/forsakring/hem/artiklar/vad_ar_bost...

Numer har alltfler bostadsrättsföreningar det tillägget inbakat. Så kolla upp det så att man inte betalar i onödan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Numer har alltfler bostadsrättsföreningar det tillägget inbakat. Så kolla upp det så att man inte betalar i onödan.

Korrekt, vi har det i vår förening!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan94:

Är det väldigt dumt att argumentera att man inte har råd att arbeta kvar? Jag arbetar nämligen 75% (standard inom handels typ) och känner att jag inte kan gå vidare i livet med att t.ex. köpa ett hus på min lön. Kanske otroligt fult, men ärligt.

Har även tagit mer och mer ansvar över arbetet och alltid velat klivit upp i karriären. Men känner att där jag står nu, är tillräckligt. Har verkligen försökt att visa fram fötterna och har alltid kunnat fått mer ansvar över arbetet - Men aldrig fått ett ny titel/arbetsuppgift på papper eller någon slags lönekorrigering som t.ex. ansvarstillägg.

Tack för alla svar från alla!

Du skrev förut att du hade individuell lönesättning. Men, hur gick den då? In till lönesättande instans (chef?) och bara häv ur dig, "du, vi borde diskutera min lön... har du tid?". Jag sitter som ordförande för min lilla grupp och Vision, och har 0-avtal. Allt (precis allt) hänger på hur du individuellt... pratar med den som sätter din lön. Jag tipsar om ansvar, ändrade uppgifter osv... och hittills så ligger vi en bra bit över 3 procent bara på grund av att vi är duktiga förhandlare (och en bra arbetsgivare ofc). Vad hindrar dig liksom?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Detta är en av dom negativa delarna med kollektivavtal. Det jag menar är att facken oftast anser att alla ska ha samma lön för lika arbete och visst det stämmer. Men med handen på hjärtat så vet nog alla att det alltid finns ett par personer som presterar mycket bättre än sina kollegor. Dessa borde ju såklart bli belönade och dom som gör ett sämmre jobb borde bli kraftigt mindre belönade. Annars är det ju inte direkt rättvist om man vill vara duktig och visa framfötterna. Är själv med i facket men har imellanåt funderat på att gå ur då det ibland känns som en begränsning för mig själv.

I kollektivavtalet på min arbetsplats står det att det skall vara en differentierad lönesättning. Vi har individuell löneförhandling. Kollektivavtal mellan SF och TAG så antar att fler ingenjörer har liknande.

Antar att det inte är vanligt med individuell löneförhandling som "arbetare", har aldrig varit med om det när jag vara vanlig "arbetare".