Permalänk
Medlem

Uppgradera från 1080p till 1440p

Sitter i nuläget med 2 st Asus VG248QE. 24", 144Hz, bra responstid, ganska fina färger efter att ha fifflat lite. Däremot 1920x1080, TN och lite dålig betrakningsvinkel.

Jag planerar att införskaffa ett GTX 1070/1080 (beroende på hur GTX 1070 presterar), för att sedan byta ut mina 1080-skärmar. Frågan är bara vad jag bör byta ut dem emot? Önskemål är 1440p, 144Hz, gärna IPS. Om jag skulle vilja ha en skärm med IPS-panel och stöd för 144Hz så ser Acer Predator XB271HU lämplig ut. Den kostar däremot runt 8000kr, vilket känns extremt dyrt. Kollar jag istället på en med TN-panel och 144Hz så hittar man Acer Predator XG270HU för 4000kr.

Jag vill gärna undvika att sitta på en 1440-skärm och en 1080-skärm, så jag hade hoppats kunna byta ut båda två. Det verkar däremot bli en otroligt dyr historia - skulle jag vilja köra med två st 1440 IPS 144Hz skärmar skulle det kosta 16000kr. Aj.

Det jag vill ha hjälp med är dels att avgöra om det ens är värt att ta steget till 1440p och byta ut båda skärmarna/en av skärmarna, och i så fall om det är värt att betala dubbelt så mycket för att få en IPS-panel? Kommer priserna sjunka något under de kommande 3-4 månaderna? Slutligen skulle köptips på skärmar som passar mina önskemål även uppskattas. Tack tack!

Permalänk
Entusiast

Om du tänker byta till en 27" 1440p-skärm så kommer det ju göra en liten men möjligtvis märkbar skillnad kvalitetsmässigt.

För som du kanske vet så är det pixeltätheten på en skärm som avgör hur skarp den uppfattas och en 27" 1440p-skärm har en PPI (Pixels per inch) på 109 medan en 24" 1080p-skärm har en PPI på 91.
Så du skall i så fall se uppgraderingen som att du får 27"-skärmar ihop med bättre paneler snarare än att pixeltätheten blir aha-upplevelsen.

Personligen väntar jag nog på 4K i en rimlig uppdateringsfrekvens men jag är riktigt tålmodig

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Om du tänker byta till en 27" 1440p-skärm så kommer det ju göra en liten men möjligtvis märkbar skillnad kvalitetsmässigt.

För som du kanske vet så är det pixeltätheten på en skärm som avgör hur skarp den uppfattas och en 27" 1440p-skärm har en PPI (Pixels per inch) på 109 medan en 24" 1080p-skärm har en PPI på 91.
Så du skall i så fall se uppgraderingen som att du får 27"-skärmar ihop med bättre paneler snarare än att pixeltätheten blir aha-upplevelsen.

Personligen väntar jag nog på 4K i en rimlig uppdateringsfrekvens men jag är riktigt tålmodig

Tack för svar! Problemet med att vänta på en bra 4K är dels att man vet väl inte riktigt hur lång tid det kommer att ta, samt att det ställer ännu högre krav på GPU vilket skulle innebära att ett singel 1070/1080 kanske inte räcker till. Då blir det ett bättre och dyrare grafikkort som måste införskaffas, samt att 4K-skärmarna förmodligen är ännu dyrare än dessa 1440p IPS-skärmar!

Om jag förstår dig rätt så är skillnaden mellan 1080p och 1440p så pass liten att man skulle kunna låta bli att uppgradera? Jag bryr mig mindre om skärmstorleken då jag i nuläget trivs med 24", men jag antog att upplösningen skulle göra stor skillnad. Om det istället är främst paneltypen som skulle göra störst skillnad för mig så vet jag inte om det blir aktuellt med byte.

Permalänk

Jag gick från MVA-panel, 24" 1080p 60 Hz (Samsung) till IPS, 1440p 27" 165 hz G-sync (Asus Rog Swift), och jag skulle aldrig kunna gå tillbaka. Rent färgmässigt var MVA-panelen bättre, men allt annat upplever jag personligen som mycket bättre med Roggen. Jag kör på minst High i de flesta spelen, som Battlefront etc, med ett GTX 970. Går hur bra som helst.

TN skulle jag aldrig ta i med tång ens!

Huruvida det är värt pengarna eller inte kan nog bara du avgöra som känner till din egen ekonomi, för det är ju hutlösa summor det handlar om. Jag fick tag på en demo-skärm i nyskick, som även var bekräftat fri från döda pixlar och överdriven bleed/glow, för ett par tusenlappar under nypris (kan vara värt att hålla utkik efter sådana på bland annat Komplett). Så för mig var det helt klart värt det. Men eftersom jag även använder skärmen till jobbet och kunde gå från 2x1080 till 1x1440 så gjorde det saken ännu bättre.

Jag hade dock själv aldrig betalat nypriset som åtminstone då var närmare 9k.