Förstärkare till AKG Q701?

Permalänk
Medlem

Förstärkare till AKG Q701?

Hej,

Beställde precis ett par Q701 då Reference Audio sänkte priset med 1000kr. Men vad jag förstått så behövs en hörlursförstärkare för att kunna driva dem fullt ut. Är nyfiken på vad ni har att rekommendera? Går det att komma undan med en förstärkare för ~2000kr eller måste jag köpa en High end förstärkare?

Är lite osäker vad jag tycker om att sladden är 3 meter lång dessutom. Finns förhoppningsvis mini xlr - 3.5mm sladd att beställa.

Vore väldigt tacksam för svar!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Falcon: Ok, tack! Ska kolla på den Verkar som att de flesta amps som är värda att prata om inte finns att beställa inom EU däremot, lite synd kan jag tycka.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av fromis:

@Falcon: Ok, tack! Ska kolla på den Verkar som att de flesta amps som är värda att prata om inte finns att beställa inom EU däremot, lite synd kan jag tycka.

Det gör de väl, O2 som är den "billigaste bra" finns att köpa som färdigt kit även om den egentligen är tänkt för självbygge, Holographic Audio är svenska och Sennheiser och Akg är "tyskar" sen finns det väl inget som mer som verkligen är teknist bra utan en del exotiska modeller som färgar åt olika håll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Mrqaffe till undsättning i vanlig ordning, haha <3 Tror det blir att beställa en O2:a i så fall. Förutsatt att jag behåller lurarna, fortfarande lite saker som gör mig osäker. Tack för svar i alla fall.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera O2/odac!

Bestälde själv den nyligen och den ger lurarna jag testat ett helt nytt liv Det var bara hd598 som hade ganska likt ljud unamped vs amped

Permalänk
Medlem

Schiit finns ju i Europa nu.
Deras hyfsat populära kombination Magni 2 + Modi 2 kostar ca 2200:-
Sen så har de även en liten rörförstärkare för ca 1700:-.

http://www.schiit-europe.com/

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Fyndjägare

LH Labs Geek Out 1000 eller 720 bör vara ett prisvärt alternativ för 1200kr för AMP/DAC till AKG Q701. Jag äger O2/ODAC sen flera år men använder dem aldrig längre. Men min Geek Out används ofta. Har tyvär inte testat Geek Out med AKG men efter lite googlande verkar folk nöjda iaf.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=GEEK+OUT&_osacat=0&_from...

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=GEEK+OUT+720&_osacat=0&_...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Man får betänka att Q701 är synnerligen kräsna på vilken förstärkare man kör med, för en bra förstärkare behöver dom.
Vad som passar beror inte så mycket på pris utan just att dom passar, Q701 är väldigt neutrala i ljudbilden, med fel förstärkare utan då hänsyn till pris då så kan dom låta kallt och nasalt.

Lurarna kräver en ganska lång inkörningsperiod typ 50-250 timmar.

Själv kör jag ett par sådana med en harmony design ear 90 vilka är helt perfekta (tycker jag) till AKG K701 Q701 K712 pro

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@fromis: Ska du främst lyssna på musik eller är gaming och film en större del av användningsområdet?

O2:an är ju lätt den populäraste stärkaren. Den är billig och neutral. Kan inte hörlurarna paras med en neutral förstärkare skulle jag säga att det är hörlurarna som ska bytas, inte förstärkaren.

Jag vill bara påpeka, så som jag alltid gjort den senaste tiden att du bör även ha en lösning för headphone surround om det är gaming och film du främst ska ha hörlurarna till. Finns dock lika många lösningar som hörlurar till det och du har fortfarande användning av en O2:a.

Mvh

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

Kör ett par liknande på ett essence stx och det funkar funkar fint. Som ett alternativ till stärkare förstås. Man kan ändra ohm:en på hörlurarna i drivrutinerna.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Skrivet av fromis:

@Falcon: Ok, tack! Ska kolla på den Verkar som att de flesta amps som är värda att prata om inte finns att beställa inom EU däremot, lite synd kan jag tycka.

Jag beställde min O2 i delar från http://www.headnhifi.com

Dom säljer färdigbyggda O2 i en mängd konfigurationer och färger.

Permalänk
Inaktiv

Som nämnts tidigare i tråden finns Schiit också. Jag har en Magni 2 och den spelar mina AKG k7XX, när jag använder de lurarna kör jag med hög gain. Mina andra lurar på låg gain, så det fungerar med alla möjliga lurar, inte testat planarmagnetiska sålde dem för länge sedan så det blir väl ett projekt att få testa med denna förstärkaren. DAC:en har jag inte skaffat ännu, kör med min äldre Fiio E10 som DAC.

Länk till schiit europa, Nederländerna. Men byt till engelska så är det förståligt
Schiit Europe

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Conditioned:

Kör ett par liknande på ett essence stx och det funkar funkar fint. Som ett alternativ till stärkare förstås. Man kan ändra ohm:en på hörlurarna i drivrutinerna.

Nej du kan ändra nån egenskap i förstärkaren (troligen förstärkningsfaktorn) men ingen mjukvara kan fysiskt bygga om hörluren så att den byter impedans

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Innan jag bytte spår körde jag med rega ear mk2 till AKG q701, ligger numera i garderoben. Jag tycker AKG behöver något med lite värme i sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@buddaz: Om det bara är färgningen (eller saknad av den) man är missnöjd med går det alltid att färga ljudet själv med en EQ. Equalizer APO EQar alla ljud i windows och drar knappt några resurser alls. Har använt den i snart två år utan en enda krasch. Den startar automatiskt med Windows och märks aldrig av om man inte själv öppnar upp den för att göra ändringar.

Går även att använda för ljudingångar så som mikrofoner för att filtrera bort högfrekventa klickljud från möss och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

@buddaz: Om det bara är färgningen (eller saknad av den) man är missnöjd med går det alltid att färga ljudet själv med en EQ. Equalizer APO EQar alla ljud i windows och drar knappt några resurser alls. Har använt den i snart två år utan en enda krasch. Den startar automatiskt med Windows och märks aldrig av om man inte själv öppnar upp den för att göra ändringar.

Går även att använda för ljudingångar så som mikrofoner för att filtrera bort högfrekventa klickljud från möss och tangentbord.

Det jag menar är att AKG har ett litet för hög bas och lite för avvaktande sound. Nej jag menar inte att AKG är dålig utan dess ljudkaraktär är inte så neutral som folk refererar till och EQ är inget jag vill använda mig utav.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av heatm:

@fromis: Ska du främst lyssna på musik eller är gaming och film en större del av användningsområdet?

O2:an är ju lätt den populäraste stärkaren. Den är billig och neutral. Kan inte hörlurarna paras med en neutral förstärkare skulle jag säga att det är hörlurarna som ska bytas, inte förstärkaren.

Jag vill bara påpeka, så som jag alltid gjort den senaste tiden att du bör även ha en lösning för headphone surround om det är gaming och film du främst ska ha hörlurarna till. Finns dock lika många lösningar som hörlurar till det och du har fortfarande användning av en O2:a.

Mvh

för att låna tråden lite men vad har du för förslag för headphone surround ? vad kör du själv och vad är lättast o andvända eller införskaffa

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

för att låna tråden lite men vad har du för förslag för headphone surround ? vad kör du själv och vad är lättast o andvända eller införskaffa

Jag kör SBX från Creative via min SB E5. Lättast är väl att testa Razers mjukvaruversion. Sök på google. Den gör att Windows tror att du har ett 7.1 högtalarsystem och trollar till det så du får headphone surround. Finns jämförelser på Youtube som du kan lyssna på.

Personligen tycker jag Creatives funkar klockrent och den är ansedd som en utav de bästa. Ingår i Soundblaster Z-kortserien. Jag skulle dock hållit mig borta från Z och satsa minst på ett Zx pga ca 10 ohm vs 22 ohm utimpedans. Båda är igentligen för höga varav E5:an piskar dom båda med sina 2,2. Men E5:an har bara stereo ut så den funkar bara till hörlurar, inte till tex hembiosystem. Windows ser den dock som en 7.1-enhet men den stödjer inte Dolby eller DRS surround, inte heller Live.

Notera att billigare creativekort inte har SBX utan dom kör tex nån DTS-variant som mitt gamla X-FI ljudkort gjorde. Inte testat så mycket med det kortet så kan inte riktigt avgöra hur bra det är i jämförelse mot SBX.

Satt senast idag och körde Witcher 3 och skiftade mellan surround och utan. Jag blir helt galen utan nu! Har du kört spelet så vet du hur hörseln förstärks när man kör Witcher senses. Utan surround låter det bara i höger hörlur när du har tex en varg till höger om dig. Med surround låter det från höger, men du kan inte urskilja att du har en hörlur på dig.

Edit: Här kan du ladda ner Razers mjukvaruversion och testa. Spel som Battlefield är ju optimalt för att prova på om du har det. Gör inte så stor skillnad i civilization 5. SBX tycker jag är bättre, men då måste man samtidigt betala en hel del.

http://www.razerzone.com/surround

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Jag kör SBX från Creative via min SB E5. Lättast är väl att testa Razers mjukvaruversion. Sök på google. Den gör att Windows tror att du har ett 7.1 högtalarsystem och trollar till det så du får headphone surround. Finns jämförelser på Youtube som du kan lyssna på.

Personligen tycker jag Creatives funkar klockrent och den är ansedd som en utav de bästa. Ingår i Soundblaster Z-kortserien. Jag skulle dock hållit mig borta från Z och satsa minst på ett Zx pga ca 10 ohm vs 22 ohm utimpedans. Båda är igentligen för höga varav E5:an piskar dom båda med sina 2,2. Men E5:an har bara stereo ut så den funkar bara till hörlurar, inte till tex hembiosystem. Windows ser den dock som en 7.1-enhet men den stödjer inte Dolby eller DRS surround, inte heller Live.

Notera att billigare creativekort inte har SBX utan dom kör tex nån DTS-variant som mitt gamla X-FI ljudkort gjorde. Inte testat så mycket med det kortet så kan inte riktigt avgöra hur bra det är i jämförelse mot SBX.

Satt senast idag och körde Witcher 3 och skiftade mellan surround och utan. Jag blir helt galen utan nu! Har du kört spelet så vet du hur hörseln förstärks när man kör Witcher senses. Utan surround låter det bara i höger hörlur när du har tex en varg till höger om dig. Med surround låter det från höger, men du kan inte urskilja att du har en hörlur på dig.

Edit: Här kan du ladda ner Razers mjukvaruversion och testa. Spel som Battlefield är ju optimalt för att prova på om du har det. Gör inte så stor skillnad i civilization 5. SBX tycker jag är bättre, men då måste man samtidigt betala en hel del.

http://www.razerzone.com/surround

Ok tack för bra djupgående svar, blir något att kolla över i så fall.

Men om jag förstår dig rätt så går du från ljudkort till amp/DAC till hörlurar? Sitter som sagt idag på ett Asus essence one men letar också mer denna surround känsla i spel får testa Razer annars titta på ett sb zx kort i så fall men kopplar man då ljudkort som sköter ljudet och sen min essence one som sköter ampen til mina dt880?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

Ok tack för bra djupgående svar, blir något att kolla över i så fall.

Men om jag förstår dig rätt så går du från ljudkort till amp/DAC till hörlurar? Sitter som sagt idag på ett Asus essence one men letar också mer denna surround känsla i spel får testa Razer annars titta på ett sb zx kort i så fall men kopplar man då ljudkort som sköter ljudet och sen min essence one som sköter ampen til mina dt880?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä jag kör från USB till min Sound Blaster E5 som driver mina hörlurar. Essence one är ju en fin produkt men den har ingen headphone surround.

I denna review så använder dom ett billigt sxonar DX som fixar surroundet och kör via optisk in i essence one från det. Så du skulle kunna köpa ett Z-kort för ca 600 kr för att få surroundet när du spelar då du redan har en hörlursstärkare. Ett alternativ kanske.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Nä jag kör från USB till min Sound Blaster E5 som driver mina hörlurar. Essence one är ju en fin produkt men den har ingen headphone surround.

I denna review så använder dom ett billigt sxonar DX som fixar surroundet och kör via optisk in i essence one från det. Så du skulle kunna köpa ett Z-kort för ca 600 kr för att få surroundet när du spelar då du redan har en hörlursstärkare. Ett alternativ kanske.

HMM det har du rätt i, ja det är ju också ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

HMM det har du rätt i, ja det är ju också ett alternativ

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle dock inte vilja ha Dolby surround. Men sök på youtube på typ headphone surround test eller så så får du upp filmer.

Edit: hittade en, finns fler.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Ska kolla på det ni rekommenderat i tråden och se vad jag bestämmer mig för kan meddela vad det blir om det finns intresse.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Jag skulle dock inte vilja ha Dolby surround. Men sök på youtube på typ headphone surround test eller så så får du upp filmer.

Edit: hittade en, finns fler.

https://youtu.be/2BxO9cd-sYA

efter man nu kommit hem med ett nytt SB Z kort och kopplat in det sen dragit toslink kabeln mellan kort och min EONE men funkar inte verkar det som, antingen förstår jag mig inte på vilka inställningar man ska ha, verkar dock som att EONE inte stödjer vare sig DDL eller DTS Connect men utan dom får jag åtminstone ljud men när jag ändrar i SBX studio märker jag ingen skillnad kopplar jag dock inte lurar direkt i ljudkortet får kan jag märka skillnad när jag pillar i SBX studio så undrar ifall man måste lämmna tillbaka kortet kanske och spara lite slantar o fixa en E5 som du har eller om man ska leta efter någon annan setup.

eller se om man kan sälja av EONE och fixa någon annan typ av DAC/AMP setup som kanske fungerar

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Är lite osäker vad jag tycker om att sladden är 3 meter lång dessutom. Finns förhoppningsvis mini xlr - 3.5mm sladd att beställa.

Kanske inte är jättelätt att hitta hos en vanlig svensk återförsäljare, men kontakten i kåpan är ingen specialare (mini XLR) så det går absolut att hitta kortare på nätet, typ:
http://www.amazon.com/Upgrade-Cable-Headphone-Replacement-inc...
http://www.ebay.com/itm/1-5m-New-Replacement-Audio-upgrade-Ca...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

@Starric: Tror faktiskt jag ska försöka mig på att klippa av sladden och löda fast ena kontakten igen. Men jag är osäker om det går utan att förstöra dem helt och hållet. Verkar som AKG valt att smälta fast kontakterna istället för någon form av skruv/låsmekanism.

Förstår mig verkligen inte på varför de skickar med en 3m och en 6m sladd till lurarna. Vem använder ens sådana längder?

Edit: I värsta fall får jag väl helt enkelt köpa nya kontakter och göra min egen sladd från grunden. Förmodligen bästa alternativet gissar jag.

Permalänk

hmm har nu hittat hur man ska göra med SBZ kortet till DAC/AMP över toslink efter lite extra koll, finns en inställning i SBX studios att man skickar Stereo Mix till digital out och sen går man in i windows ljud hanteraren och går in på SB kortets What u hear(stereo mix) och trycker på lyssna på denna enheten så fungerar SBX Pro funtionerna

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

@nothingtoxic: Tror inte E5:an skickar vidare effekter i sin line out. Verkar inte som Sound Blaster Z gör det heller isf. Det suger isf! Ska se vad jag kan få fram så länge!

Däremot skulle du lätt kunna ersätta din SB One med en E5:a. Tror inte ljudet är så mycket sämre.

Men nu kan du iaf testa SBX i spel och film för att höra om du tycler det är värt det. Testa titlar och slå på SBX. ställ in surround på ca 80-90% och rotera någonstans där du har ett ljud till vänster eller höger om dig. Tabba ut, slå av SBX och gör samma sak.

Edit: Ah, läste nu att du fått det att funka. Se bara till att du kör Z-kortet i 5.1 i Widows ljudinställningar beroende på vad som stöds. Du kanske visste det men vill bara försäkra mig om det. Även spelet ska ställas in i surroundljud om det går.

Edit 2: såg att dom lagt till headphone surround for line/optical out i E5:an också. Den blir bara bättre och bättre. Återkom gärna när du testat lite olika spel.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk

@heatm: testade en del i går mellan att köra Surround mode SBX och scout mode och lite beronde på spel så ger det extra bra ljud, Scout mode verkar fungera bättre för CS medans SBX surround till battlefield verkar helt klart bättre

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]