Permalänk
Skrivmaskin

Ändra 144hz till 60hz med makro?

Jag köpte häromdagen en 144hz skärm då jag spelar CS i stort sett hela tiden. Min dator klarar att leverera 200+ FPS i CS. Jag undrar ändå om det finns något smidigare sätt än att via kontrollpanelen byta uppdateringsfrekvensen. Grafikkortet, i Idle ligger på ca. 40 grader med 144hz men bara 32 med 60hz. Skillnaden i faktiska grader är liten men procentuellt är det en del. Skulle vara kul att höra om någon har ett knep för detta. Frekvensen kan ej justeras på skärmen med en fysisk knapp. Namnet på den är BenQ XL24II

Tack på förhand

Permalänk
Entusiast

Det finns ingen som helst anledning att tänka på IDLE tempsen, den kommer att hoppa mellan 30 och i värsta fall 50/60 beroende på kort, belastning och förutsättningar för kylning.

Tänk inte på Idle temperaturerna, tänk istället på vad temperaturerna går på under belastning. Temperaturerna under låg belastning är också väldigt påverkade hårdvaruacceleration som bland annat din webbläsare använder.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du ju ställa in så att CS liras i 144 och Windows i 60. Det skulle nog vara en lättare lösning!

Om du vet vad Launch options är så skriver du bara in -freq 144 där. Då tvingas skärmen till 144hz i CSGO om du inte har det i vanliga fall.

Om du inte vet vad Launch Options är så gör som följande:

* Gå in i steams bibliotek.
* Högerklicka på CSGO
* Klicka på Properties
* Klicka på Set Launch Options...

Nu kommer en ruta upp där du ska skriva in -freq 144. Du kan även skriva in -novid för att slippa videon i början när du öppnar spelet.

Exempel på formatering om du vill ha fler saker:

-novid +exec rango.cfg -freq 144

Edit: Exemplet ovan är alltså från min launch options förutom att jag la till -freq 144 så du får se hur det ser ut!

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Jonssown:

Det finns ingen som helst anledning att tänka på IDLE tempsen, den kommer att hoppa mellan 30 och i värsta fall 50/60 beroende på kort, belastning och förutsättningar för kylning.

Tänk inte på Idle temperaturerna, tänk istället på vad temperaturerna går på under belastning. Temperaturerna under låg belastning är också väldigt påverkade hårdvaruacceleration som bland annat din webbläsare använder.

Jag tänkte att den tydliga skillnaden mellan 60 och 144 hz i temp, både efter spel och idle borde säga att grafikkortet jobbar hårdare och också drar mer ström. Det kanske inte är så men den spontana tanken är i alla fall det; 3ggr så mkt bilder/sekund ==> mer arbete. Därmed känns det naturligt att försöka hålla det nere i den mån det går.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Forsgren:

Om du vill kan du ju ställa in så att CS liras i 144 och Windows i 60. Det skulle nog vara en lättare lösning!

Om du vet vad Launch options är så skriver du bara in -freq 144 där. Då tvingas skärmen till 144hz i CSGO om du inte har det i vanliga fall.

Om du inte vet vad Launch Options är så gör som följande:

* Gå in i steams bibliotek.
* Högerklicka på CSGO
* Klicka på Properties
* Klicka på Set Launch Options...

Nu kommer en ruta upp där du ska skriva in -freq 144. Du kan även skriva in -novid för att slippa videon i början när du öppnar spelet.

Exempel på formatering om du vill ha fler saker:

-novid +exec rango.cfg -freq 144

Edit: Exemplet ovan är alltså från min launch options förutom att jag la till -freq 144 så du får se hur det ser ut!

Jag har 144hz på i launch options men jag har inbillat mig att det är för att spelet ska spela upp 144fps på skärmen. Jag antar att det är fel, eller? Att byta mellan 144 och 60 i windows resulterar i att skärmen blinkar till och frågar om jag vill behålla inställningarna, om man startar med 144 i freq händer inget sådant även om man har 60hz inställt. Dessvärre är jag inte helt van vid 144hz så jag känner inte av skillnaden så extremt väl, men jag antar att du vet att skärmen går upp till 144 vid start? Jag vill bara vara säker, det skulle kännas dumt om jag investerade i en dyr skärm och spelade i 60hz i tron om att det är något annat

Permalänk
Medlem

Uppdatera dina drivrutiner om det var länge sen. Var nån bugg med just det där förut som gjorde att grafikkortet aldrig gick ner i p2-state (eller vad viloläget heter) med 144hz.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT