Vad har ni för lufttryck i eran bildäck?

Permalänk
Medlem

Framgår inte vad det är för bil?

Permalänk
Medlem

@bart112: Toyota RAV4 -03

Permalänk
Avstängd

245/40/18 - 3 bar

Permalänk
Medlem

Enligt bilens instruktions (och anpassat efter last när jag inte slarvar).

Kanske viktigare fråga är hur ofta ni byter luften?

Permalänk
Medlem

@TuHack: Varför är det viktigt?

OnT: Jag kör med det tryck som tillverkaren rekommenderar och fyller på vid behov.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av backfeed:

Någon särskild anledning att du kör med så lågt tryck? Vore jag du skulle jag trycka i åtminstone 3.0 bar. Så vitt jag vet är det väl enbart nackdelar med lågt tryck, om man nu inte pysslar med terrängkörning?

För greppets skull. Mer bränsleförbrukning och större slitage är en kompromiss som jag tycker är ok i detta fallet. Gjorde stor skillnad i greppnivån vid acceleration.

Permalänk
Medlem

2.7 på 17R något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

För greppets skull. Mer bränsleförbrukning och större slitage är en kompromiss som jag tycker är ok i detta fallet. Gjorde stor skillnad i greppnivån vid acceleration.

Ah, ok. Jag tycker tvärtom att det brukar bli för sladdrigt med lågt tryck (då menar jag specifikt väghållning i kurvtagning, inte rakt-framåt-race).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Allt är ju relativt men blir bilen sladdrig har du bara luft utan tryck Min Golf GTI fick bättre kurvtagning med något lägre tryck än rekommenderat även i kurvorna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har jobbat som däckmontör/säljare tidigare och vi rekommenderade alltid högre tryck än biltillverkarna då trycket de rekommenderar är en avvägning mellan komfort, grepp bränsleförbrukning och slitage.
Även däcktillverkarna som jag pratat med rekommenderar ett högre tryck för att du ska få ut mesta möjliga av däcken.

Det vi hade som rekommendation var

12-13" 2,0-2,2 bar
14" 2,2-2,4 bar
15" 2,3-2,5 bar
16" 2,5-2,7 bar
17" 2,7-3,0 bar
18" 2,8-3,0 bar
19" 2,9-3,0 bar
20" och uppåt 3,0 bar

Sen finns det så klart undantag när det gäller bilar som lastar tungt och oftast har en annan typ av däck med C märkning de fyller man oftast med 3-4,5 bar.

Ett tips om ni ska lasta riktigt tungt är även att läsa på däckens sidor där ska det står vid vilket tryck däcket har högtsa last kapacitet.

Och precis som flera sagt så nöts däcken i mitten har ni för lågt däcktryck. Att det nöter mer i mitten av däcken vid högre lufttryck gällde de gamla diagonaldäcken som hade en liknande uppbyggnad som dagens cykeldäck.
Nöter det för mycket på någon av sidorna är det något fel i upphängningen, antingen en hjulinställning eller utnötta stag/bussningar

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

2.7 fram och 2.9 bak. 225/45/17. Gäller en Saab og9-5 SC.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

2,8 bar i 225/40-18 däck, och bilen är en Volkswagen Golf.

Permalänk
Medlem

3 kg runt 225 40 18

3.5 på cross bussen med C däck

Permalänk
Medlem

2.3 fram 2.1 bak i enlighet med tillverkares rekommendation, 17 tum Audi A6 Allroad -08, nästa 2 ton bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

12-13" 2,0-2,2 bar
14" 2,2-2,4 bar
15" 2,3-2,5 bar
16" 2,5-2,7 bar
17" 2,7-3,0 bar
18" 2,8-3,0 bar
19" 2,9-3,0 bar
20" och uppåt 3,0 bar

intressant, gäller detta alla olika sorters bilar och viktklasser eller?

jag kör en 44år gammal bil på ~1200kg med 15" och kör 2.1 fram samt 1.9 bak, har funkat bra för mig, är det helt åt helvete då eller?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

@bart112: Toyota RAV4 -03

Ok, då hade jag kört på 2.4-2.5 runt om. Ska du köra med tung last så hade jag gått upp till 2.6-2.7 på bakhjulen.

För övrigt kör jag med 2.8 på 235/35/19 och 3.2 på 265/30/19.

Permalänk
Medlem

2,5 runt om, Forester 18" 235/55R18

RAV och Forester är väl hyffsat lika stora bilar tror jag.

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av bart112:

Framgår inte vad det är för bil?

Bilmodellen har inget med det att göra utan snarare märke/profil / mönster på däcket.

Permalänk

kör med 2,5 bar i min mitsubishi colt med små 14":e. ska nog egentligen vara runt 2.2 men 2,5 är bättre för bränsleekonomin och det pyser alltid ut lite mellan påfyllningarna.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nudel:

Fick lära mig när jag jobba på däckverkstad (Skånedäck / Kenneths däck i Malmö) att det är bättre att ligga högt än lågt. Finns många "myter" enligt de mer erfarna jag jobba med att däcket slits på mitten om man har för högt tryck. "Sanningen" var/är att däcksidorna är mjukare än mitten på däcket så det "trycks" mer utåt än uppåt. Dvs det slits inte på mitten av högt däcktryck. Det som däremot är direkt farligt (iaf på tyngre fordon) är för lågt däcktryck då det skapar ökad friktion = ökad värme = däckexplosion om man har otur (extremfall). Bränsleförbrukningen kan gå ned en aning med hårdare däck men det kan också upplevas stötigare. PÅ en tävlingsbil (har endast erfarenheter från gokart) spelar det desto större roll att man inte har för hårda däck (gäller ju även sportbilar).

På min senaste bil körde jag 215/45/16" på 8" fälgar med 2.8 i tryck. Funka bra för mig och blev perfekt jämnt slitna.

Edit: På de två däckfirmorna menade dem på att för lågt däcktryck gjorde att mitten på däcket slets. Då det inte var "tillräckligt" tryck ut åt sidorna så däcket bågnade av centrifugalkraften.

Om jag förstått det rätt så var detta problem med trycket mer förr. Äldre däck buktade mer och när trycket var högt så slets mitten. Trycket för lågt så slets kanten.
Idag är det endast snedslitning eller för lågt tryck som är problem, inom marginal så klart.

Skrivet av PeNMaX:

Har jobbat som däckmontör/säljare tidigare och vi rekommenderade alltid högre tryck än biltillverkarna då trycket de rekommenderar är en avvägning mellan komfort, grepp bränsleförbrukning och slitage.
Även däcktillverkarna som jag pratat med rekommenderar ett högre tryck för att du ska få ut mesta möjliga av däcken.

Det vi hade som rekommendation var

12-13" 2,0-2,2 bar
14" 2,2-2,4 bar
15" 2,3-2,5 bar
16" 2,5-2,7 bar
17" 2,7-3,0 bar
18" 2,8-3,0 bar
19" 2,9-3,0 bar
20" och uppåt 3,0 bar

Sen finns det så klart undantag när det gäller bilar som lastar tungt och oftast har en annan typ av däck med C märkning de fyller man oftast med 3-4,5 bar.

Ett tips om ni ska lasta riktigt tungt är även att läsa på däckens sidor där ska det står vid vilket tryck däcket har högtsa last kapacitet.

Och precis som flera sagt så nöts däcken i mitten har ni för lågt däcktryck. Att det nöter mer i mitten av däcken vid högre lufttryck gällde de gamla diagonaldäcken som hade en liknande uppbyggnad som dagens cykeldäck.
Nöter det för mycket på någon av sidorna är det något fel i upphängningen, antingen en hjulinställning eller utnötta stag/bussningar

Eco tänk rekommenderar ca 20% mer än tillverkarnas info för bränsle besparning och lägre rullmotstånd, så det du skrivit ovan verkar stämma rätt bra.

Har själv 2,5-2,6 på min Hybrids 16" framdäck. 2,4 på bakre pga det inte är så hårt lastat, endast högspännings batteriet typ

Buse bilen på 17" kör 3.0 fram och 2.8-2.9 bak, 215/45R17 om jag minns rätt. Också ty ingen last på bakre, men de däcken verkar inte gilla för lågt tryck så 2,8 är typ minsta.

@Lanhead & @Laggzor Ni kan om ni vill lätt lägga på 15% på det trycket och minska bräsnleförbrukningen och minska slitaget på däcken. Nackdelen är hårdare "komfort", så det beror också på er fjädring, hur ni kör och vad ni prioriterar.
http://www.gronabilister.se/Fakta-bil--miljo/Du-avgor-bilens-...
"Den gamla tumregeln 2 kg (bar) är ofta ett för litet tryck. Ha 10-15 % högre tryck (dvs. +0,2-0,5 bar) än det som rekommenderas i instruktionsboken. Se värdet i instruktionsboken som minimitryck."

Tänk dock på att alla dessa tryck förändras med temperaturen. Kör ni längre sträcka (3km brukar man räkna) och sen fyller på så lär däckets tryck vara högre, eftersom däckets temp då är högre. Ca 0,1 bar per 10 grader skiljer det sig, och däck som kört några mil kan lätt få 20-30 graders högre temperatur vid körning, speciellt med lågt däck kan det bli ännu högre. Så mät dem kalla, eller kompensera för temperaturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Bilmodellen har inget med det att göra utan snarare märke/profil / mönster på däcket.

Visst är det så, men bilmodellen säger ju en del om vikten på bilen.

Permalänk
Medlem

Golf 3 VR6 här.. 3.0 bar i 205/35-18 på 8" breda fälgar..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

intressant, gäller detta alla olika sorters bilar och viktklasser eller?

jag kör en 44år gammal bil på ~1200kg med 15" och kör 2.1 fram samt 1.9 bak, har funkat bra för mig, är det helt åt helvete då eller?

Så länge det inte nöter däcken fel så är det ingen fara om du höjjer trycket lite grann när du lastar tungt en stor anledning till att jag rekommenderar dessa tryck är för att det är ett bra allround tryck som passar de flestas användingsområde.

Personligen hade jag däremot provat öka trycket till 2.3 runtom enda negativa det kan medföra är lite sämre komfort.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2,5 fram och 2,7 bak (kalla). De brukar kliva upp till 2,7 fram och 2,9 bak under körning när de blivit varma.
225/40-19 fram och 255/35-19 bak. BMW 3-serie F-chassis.

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är att man inte glömmer byta till sommarluft i däcken!!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

Så länge det inte nöter däcken fel så är det ingen fara om du höjjer trycket lite grann när du lastar tungt en stor anledning till att jag rekommenderar dessa tryck är för att det är ett bra allround tryck som passar de flestas användingsområde.

Personligen hade jag däremot provat öka trycket till 2.3 runtom enda negativa det kan medföra är lite sämre komfort.

bilen får bara lasta 370kg oavsett, men kan testa nån gång se om det funkar, däcken slits normalt som det är nu och kör högre tryck fram pga att raka 6an väger lite jämfört med vad den väger bak.

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F