Permalänk
Medlem

Färg till vattenkylning

Jag har nyligen köpt ett vattenkylningskit där man får med en clear vattenmixtur. Men såklart eftersom jag har ett rödthemat system behöver jag ju ha röd färg i vattnet... Jag har dock ingen aning var man köper något sådant. Var kan man köpa färg till vattenkylning? Och funkar det med markeringspenna? Jag har hört flera som säger att det gör men också några som säger att det förstör, och jag erkänner, det låter väldigt konstigt. Tack för svar.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Jag har nyligen köpt ett vattenkylningskit där man får med en clear vattenmixtur. Men såklart eftersom jag har ett rödthemat system behöver jag ju ha röd färg i vattnet... Jag har dock ingen aning var man köper något sådant. Var kan man köpa färg till vattenkylning? Och funkar det med markeringspenna? Jag har hört flera som säger att det gör men också några som säger att det förstör, och jag erkänner, det låter väldigt konstigt. Tack för svar.

Generellt sett brukar man avråda att köra med färgat vatten, bättre om du istället köper färgade slangar.
Färgat vatten: http://www.coolerkit.se/shop/fardigblandade-365c1.html
Färgade slangar: http://www.coolerkit.se/shop/slangar-265s1.html

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Tycker färgat vatten är bra så länge det inte är pastellfärger. Kläggar inte och är lätt att upptäcka ev små läckage. Snyggare än färgade slangar också

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Generellt sett brukar man avråda att köra med färgat vatten, bättre om du istället köper färgade slangar.
Färgat vatten: http://www.coolerkit.se/shop/fardigblandade-365c1.html
Färgade slangar: http://www.coolerkit.se/shop/slangar-265s1.html

Problemet är att jag köpte ett kit så jag får med genomskinliga, men tack för tipset! Kommer nog skaffa om jag hittar några i staden.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magicanz:

Problemet är att jag köpte ett kit så jag får med genomskinliga, men tack för tipset! Kommer nog skaffa om jag hittar några i staden.

Är ju inte speciellt dyrt att köpa tubing dock, men det är väl upp till dig själv vad du tycker är värt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Storage Jar: fast svårt att upptäcka läckage är det ju aldrig, då har man testat väldigt dåligt eller under väldigt kort tid är väl det att färgat vatten kan avge crap som fastnar i anslutningarna. Mjo, det blir svårt att nå samma klarhet i färg med färgade slangar än färgat vatten. Beror väl också på hur pass bra kvalité man har på grejorna och hur ofta man väljer att rengöra.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: Ja, självklart
Men det är bättre att upptäcka läckan när det bara börjar samlas vatten vid anslutningen än när det redan börjat droppa. Det var så jag tänkte.
Senast jag byggde om upptäckte jag en läcka (med uv)nästan direkt när jag höll på att fylla på. Tveksamt om jag hade sett den läckan med klart vatten så tidigt. Nu kunde jag avbryta påfyllningen och åtgärda problemet innan jag öst i allt vatten.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen svarade någt på min andra fråga så tar jag och ställer den seriöst, Fungerar det med märkpennor? Om det gör det, finns det någon speciell märkpenna som är bra eller någon som inte fungerar? Vill ju inte köpa in ett 3,5k system bara för att en 15kroners märkpenna ska förstöra den

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

@Magicanz: Du ska inte färga vattnet med en färgpenna eller kyla vattnet genom att lägga i isbitar som vattenconny eller vad han hette gjorde för ett tag sen.
Finns färgtillsatser att köpa.
Tex. http://www.coolerkit.se/shop/dyes-534c1.html

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |