Grafikdrivrutinen har slutat svara - GTX 580 (trots formatering och byte av HDD)

Permalänk

Grafikdrivrutinen har slutat svara - GTX 580 (trots formatering och byte av HDD)

EDIT: Kan det vara så enkelt att deras nyare drivrutiner suger?
Hittade en tråd där en medlem påstår att alla drivrutiner efter 350.12 suger...

4+ år gammal dator, specs:

Intel Core i5 2500K
ASUS GTX 580
Intel SSD 120 GB 530 Series
ASROCK P67 EXTREME4 GEN3
CORSAIR 2x4GB DDR3 1600MHz

Datorn fungerar bra i övrigt, det är i princip bara när jag spelar World of Warcraft eller kanske vissa andra spel (dock inte provat så många andra på sistone). Jag misstänkte innan att det berodde på min gamla SSD hårddisk som jag precis skrotade då den inte klarar SeaTools tester längre. Men nu börjar jag inse att det förmodligen beror på grafikkortet? Eller moderkortet?

Det visar sig som att den ofta kraschar spelet för att drivrutinen slutat svara, men jag kan oftast alt-tabba ut för att göra annat. (Andra icke-grafiska saker fortsätter fungera, t.ex. Twitch) Ibland löser sig då problemet efter ~20 sek och jag kan ibland fortsätta spela (oftast är det dock då flera kraschar i rad). Ganska ofta så kraschar datorn helt dock.

Allt annat fungerar precis som vanligt, det är ytterst sällan som datorn kraschar utanför påverkade spel. Jag kunde spela Overwatch utan problem i många timmar (kanske hände någon gång, inte säker), men spel som World of Warcraft och Rome 2: Total War verkar vara mer utsatta för problem.

Finns det något bra sätt att utesluta var felet ligger? Måste jag byta grafikkortet?
Jag tror inte att det varit uppe i några orimliga temperaturer någon gång men jag ska kolla detta närmare nu med Speedfan.

Mycket tacksam för svar!

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Skrivet av ToxicMonkey:

EDIT: Kan det vara så enkelt att deras nyare drivrutiner suger?
Hittade en tråd där en medlem påstår att alla drivrutiner efter 350.12 suger...

Mycket tacksam för svar!

Värt att testa med gamla drivisar! Vet flera som fått rulla tillbaka!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

GTX 580 kan behöva en liten spänningshöjning för att vara stabila med lite senare drivrutiner.
En väldigt liten höjning brukar räcka, börja med typ +0.05v.
In med MSI afterburner och testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicMonkey:

Jag tror inte att det varit uppe i några orimliga temperaturer någon gång men jag ska kolla detta närmare nu med Speedfan.

Jo, skulle kunna vara värmen och grafikkortet stänger ned drivrutinen pga värme problem. Hur länge sedan var det sen du öppna datorn och gjorde helt rent med tryckluft eller liknande med tanke på att datorn är 4+ år gammal?

Permalänk
Medlem

Mitt Gtx580 gjorde exakt likadant, 95% stabilt i de flesta spel men i WoW kraschade drivers konstant.
6månader senare dog kortet av korrupt grafikminne.
Rekommenderar att du övervakar temperaturer med HWmonitor.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Skrivet av nawidek:

Mitt Gtx580 gjorde exakt likadant, 95% stabilt i de flesta spel men i WoW kraschade drivers konstant.
6månader senare dog kortet av korrupt grafikminne.
Rekommenderar att du övervakar temperaturer med HWmonitor.

detta.

krashande drivrutin brukar antingen bero på dålig drivrutin eller att kortet håller på att lämna in.

men börja med att prova lite olika drivrutiner men får du inte bukt på det men någon drivrutin bak till typ 2015 så ska du nog börja titta på nytt kort då det isf troligen sjunger på sista versen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Albinfiskare:

Värt att testa med gamla drivisar! Vet flera som fått rulla tillbaka!

Får nog bli det!

Skrivet av Svensktiger:

GTX 580 kan behöva en liten spänningshöjning för att vara stabila med lite senare drivrutiner.
En väldigt liten höjning brukar räcka, börja med typ +0.05v.
In med MSI afterburner och testa.

Hmm ok! Tack, det är värt ett försök

Skrivet av VexedRelic:

Jo, skulle kunna vara värmen och grafikkortet stänger ned drivrutinen pga värme problem. Hur länge sedan var det sen du öppna datorn och gjorde helt rent med tryckluft eller liknande med tanke på att datorn är 4+ år gammal?

Det gör jag ändå relativt regelbundet, en gång varannan månad åtminstone, om inte en gång i månaden.
Kollade med Speedfan när jag hade WoW och Rome 2 igång och den var aldrig över 70 grader så vitt jag kunde se. Det borde väl vara ok?

Skrivet av nawidek:

Mitt Gtx580 gjorde exakt likadant, 95% stabilt i de flesta spel men i WoW kraschade drivers konstant.
6månader senare dog kortet av korrupt grafikminne.
Rekommenderar att du övervakar temperaturer med HWmonitor.

Ok! Ska prova HWmonitor istället! Speedfan verkar ha lite sämre rykte? Tackar

Skrivet av Rouge of Darkness:

detta.

krashande drivrutin brukar antingen bero på dålig drivrutin eller att kortet håller på att lämna in.

men börja med att prova lite olika drivrutiner men får du inte bukt på det men någon drivrutin bak till typ 2015 så ska du nog börja titta på nytt kort då det isf troligen sjunger på sista versen.

Ok, ska prova allas förslag så får vi se om det hjälper!

Så ni vet - idag provade jag att köra WoW med Dx9 istället för Dx11 och det har inte kraschat en enda gång... Dock är väl det inte optimalt, vill ju köra med Dx11, så jag ska prova era förslag så får vi se om det hjälper! Tack än en gång för er input

Förhoppningsvis ska den ju klara sig tills de nya grafikkorten är ute så man kan hitta sig en bra deal om några månader

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz