Kylningsmöjligheter för Sapphire 7970 ghz vapor-x?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Att smeta på pasta på en kudde kommer försämra värmeledningsförmågan jämfört med att enbart nyttja kudden. Är kuddarna trasiga köper man nya eller trycker ihop de gamla bäst det går.

Har inte gjort några jämförande tester med och utan, men då EK i sina rekomendationer hur man monterar vattenblock skriver

"EKWB recommends using small drops of electrically non-conductive (for example: Arctic Cooling MX-2 ™, MX-4 ™ or GELID GC-Extreme™) thermal grease on each phase regulator (that is being covered with thermal pad) in order to evenfurther improve the thermal performance "

Så tänkte jag att det inte kunde skada, speciellt då en begagnad pad redan är ihoptryckt av kylaren sedan tidigare så borde ju en liten klick kylpasta gardera att pad'en får bra kontakt med kylaren igen.

Men som sagt inte gjort några jämförande tester eller mätningar.

Permalänk
Medlem

såååå då har jag äntligen fixat till det bifogar bilder här nedan, tempen sjönk från 92 grader efter 2 min från förra mätningen, till 75 grader i ett par minuter och höll sig där med fläktarna i full fart jag tackar så mycket för alla tipps från samtliga ni har precis besparat mig besväret att hosta upp ett par tusen för ett nytt grafikkort ska även tillägga att jag tryck ihop "padsen" lite så att de täcker den ytan de ska täcka och smetade på kylpastan i ett kors och nu har tempen sjunkit med 10 grader tänkte dock fråga, kan man byta ut fläktarna till några andra? typ noctua i samma storlek (kanske större om det går?) Vapor-X fläktarna låter sjukt mycket när de går upp i full fart så hade varit skönt att slippa det om det går ännu en gång tusen tack för all hjälp grabbar man kan alltid lita på sweclockers

https://www.dropbox.com/s/r3lasv44rcqv490/stabilitytest.png?d...

https://www.dropbox.com/s/ij61z40xazq7pra/stabilitytest2.png?...

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz

Permalänk

Härligt att det blev bra nu då! Känns dock fortfarande som att det skulle kunna bli liiiite bättre. Testade du att lyfta av kylaren för att se hur bra täckning du fått på kylpastan innan du gjorde den slutgiltiga monteringen med samma mängd kylpasta?

Fläktmodda kan du alltid göra. Ta bort ramen runt kylflänsen bara så kan du köra med större fläktar. Många har gjort det, med varierande resultat. Finns adaptrar för kontakterna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eduenlamer:

Härligt att det blev bra nu då! Känns dock fortfarande som att det skulle kunna bli liiiite bättre. Testade du att lyfta av kylaren för att se hur bra täckning du fått på kylpastan innan du gjorde den slutgiltiga monteringen med samma mängd kylpasta?

Fläktmodda kan du alltid göra. Ta bort ramen runt kylflänsen bara så kan du köra med större fläktar. Många har gjort det, med varierande resultat. Finns adaptrar för kontakterna också.

Nää det gjorde jag inte men om jag ändå ska byta fläktarna och padsen så kommer jag få göra om allt och då kommer jag se hur pass bra det täcker har hittat fläktar från noctua på 92mm men det står att Vapor-X fläktarna är 90mm.. i så fall kommer jag få ta bort plasten runt kortet, och i så fall kan jag ju köra på större fläktar också lite off topic nu, kan man köra vattenkylning från corsair med fläktar på båda sidorna av radiatorn? Den kyler bra just nu men tänkte att det kanske hade blivit bättre luftflöde i chassit med 2 fläktar till

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z
Processor & Kylare: AMD FX-8350 8 Core @4,0 Ghz med Noctua NH-D14
PSU: EVGA Supernova G2 750W modulär
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 7970 3GB Vapor-X Ghz edition
RAM: Patriot 2 x 8GB 1600 mhz