Philips dödförklarar välvda TV-apparater för den nordiska marknaden

Permalänk
Melding Plague

Philips dödförklarar välvda TV-apparater för den nordiska marknaden

Med en marknadsandel för välvda TV-apparater på ynka 6 procent i Norden under årets första kvartal sågar Philips konceptet vid fotknölarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Var bara en tidsfråga, helt rätt beslut tycker jag. Sitter man ensam rakt framför tvn så visst kanske ideen är bra, men hur ofta har man egentligen de förutsättningarna?

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem

Bra! Håller fullständigt med att det bara var en designgrej som inte många brydde sig om

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GQruel:

Var bara en tidsfråga, helt rätt beslut tycker jag. Sitter man ensam rakt framför tvn så visst kanske ideen är bra, men hur ofta har man egentligen de förutsättningarna?

1. Du skiter i att skaffa flickvän och familj

2. Behåll all lön själv

3. Bygg mancave

4. Lev ut dina dagar i lyx och ensamhet görandes vad du gillar att göra bäst.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med det här är att eventuellt kommer de sluta sälja välvda datorskärmar med. En TV som man sitter 2,5-4m ifrån gör det inte så stor nytta (om man inte har en 100"+ tv), men en 32" skärm som man sitter sisådär 30-50cm ifrån fungerar det väldigt bra tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du måste ju sitta rätt skärmen för att det ska vara nån vits med det hela, och oftast sitter man inte särskilt nära TV:n (eller?). Jag hoppas att utvecklingen av välvda datorskärmar fortsätter.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem

Hoppas de fattar att det är ett bra koncept för större datorskärmar (och enorma TV) och inte slutar med det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

1. Du skiter i att skaffa flickvän och familj

2. Behåll all lön själv

3. Bygg mancave

4. Lev ut dina dagar i lyx och ensamhet görandes vad du gillar att göra bäst.

Mancave. Som att leva i lyx och ensamhet skulle ha något med kön att göra.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

1. Du skiter i att skaffa flickvän och familj

2. Behåll all lön själv

3. Bygg mancave

4. Lev ut dina dagar i lyx och ensamhet görandes vad du gillar att göra bäst.

I rest my case

Visa signatur

| Fractal Design Arc Midi R2| MSI H77MA G43 | i5-3570K@3.4GHZ | Cooler Master Hyper 212 EVO | Corsair 8Gb DDR3 1600MHz | MSI GTX970 Gaming | Samsung 64Gb SSD | Kingston Hyper X Fury 240 Gb SSD | Seagate Barracuda 1Tb 7200rpm | Fractal Design Edison 650W |

Permalänk
Medlem

Om man är en eller två personer och storleken på TV är över nån viss gräns typ 65"+ och man sitter ganska nära så gör den välvda ytan en del för upplevelsen. annars onödigt eller snarare enbart nackdel.

Och 3D TV vem sjutton sitter med klumpiga aktiva 3D glasögon, ja inte jag iallafall, men passiv 3D är rätt OK nån gång, TV industrin skulle ha fokuserat på den tekniken helt istället.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Det tråkiga med det här är att eventuellt kommer de sluta sälja välvda datorskärmar med. En TV som man sitter 2,5-4m ifrån gör det inte så stor nytta (om man inte har en 100"+ tv), men en 32" skärm som man sitter sisådär 30-50cm ifrån fungerar det väldigt bra tycker jag.

Hur många är det dock som verkligen har 32tum datorskärm? Inte så stor marknad så jag skulle förstått om de gjorde så sett från deras perspektiv.

Permalänk
Medlem

Hart själv en 65" samsung välvd och är en grym upplevelse faktiskt..Kommer ihåg första gången jag slog på TV jag sa högt WOW

Men så är jag ensam och kan sitta rakt framför TV

Men nästa TV blir en icke välvd 75 " eller mer

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hur många är det dock som verkligen har 32tum datorskärm? Inte så stor marknad så jag skulle förstått om de gjorde så sett från deras perspektiv.

Jag hade absolut skaffat en vid det här laget om det inte var för att jag väntade på en som hade bra stöd för FreeSync och en vettig prislapp. Tyvärr har jag ingen lust att lägga 12 tusen på en skärm som är utdaterad om 3 år. Men det är sant, marknaden är nog inte så stor.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bra. Hoppas alla andra tillverkare gör detsamma. Visst, de får givetvis kränga krökta skärmar så mycket de vill, så länge som de alltid har ett platt alternativ av varje skärmmodell.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Otroligt korkat argument mot välvd skärm... "En böjd TV är snygg i ett rum med rundade väggar, men få människor bor i torn." Det var inte för att skärmen skulle se snygg ut utan för att ögonens fokusering skulle bli konstant över hela skärmens bredd. Att sedan effekten knappt är märkbar på en liten 42" - 65" skärm en annan sak. Avsikten var väl att efterlikna bion där den centralt placerade projektorns skärpa blir optimal över hela den välvda filmduken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

Jag hade absolut skaffat en vid det här laget om det inte var för att jag väntade på en som hade bra stöd för FreeSync och en vettig prislapp. Tyvärr har jag ingen lust att lägga 12 tusen på en skärm som är utdaterad om 3 år. Men det är sant, marknaden är nog inte så stor.

Precis just det där med vettig prislapp är anledningen till att marknaden är liten.

Permalänk
Medlem

Dagens förstahandsval är tyvärr LCD som har riktigt dålig view angle, hur fungerar detta med välvda skärmar egentligen?

Visst finns Oled men billigaste ligger väl på 15 000 kr vilket gör tekniken lite för dyr för de flesta.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ja det var ju ganska väntat. Jag förstår konceptet till en viss del. Har man en tillräckligt stor TV och tittar från rätt vinkel och avstånd så tvivlar jag inte på att något händer med upplevelsen.
Alternativt en välvd datorskärm då man sitter ganska nära kan nog ge en liten kul upplevelse.

Men dom få jag känner som faktiskt köpt en välvd TV har till och börja med köpt en för liten TV och dessutom suttit på ett löjligt långt avstånd. Hela syftet försvinner, desto mer när slutkunderna uppenbarligen inte vet hur man ska placera en välvd TV utan bara går på hur "amazing" allt är med en icke platt TV.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Avsikten var väl att efterlikna bion där den centralt placerade projektorns skärpa blir optimal över hela den välvda filmduken.

Det var första gången jag någonsin hört talas om en biograf med välvd duk, var finns sådana?

IMAX förstås, men någon "vanlig" biograf?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Gimmick även om det i teorin skulle kunna ge en bättre upplevelese. Men då är ju 3D ett otroligt större steg och det har ju inte riktigt lyckats...

Sen så tror jag att många har "lurats" lite av hur bra det ser ut, oftast så har de välvda skärmarna de absolut bästa panelerna och det är klart att man då tycker att bilden ser fantastisk ut och ger en wow effekt. Det har troligen väldigt lite att göra med att skärmen är ltie böjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Mancave. Som att leva i lyx och ensamhet skulle ha något med kön att göra.

Men lol. Du tror han menade att endast män får göra sånt, eller? Ge dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det var första gången jag någonsin hört talas om en biograf med välvd duk, var finns sådana?

IMAX förstås, men någon "vanlig" biograf?

De större dukarna i Gbg är så iaf, har inte tittat noga på de mindre.
Har egentligen inte tittat noga alls, gick bara förbi duken på vägen ut efter en föreställning på den stora salen och märkte det en dag.

Permalänk
Medlem

Inte en dag för tidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om man är en eller två personer och storleken på TV är över nån viss gräns typ 65"+ och man sitter ganska nära så gör den välvda ytan en del för upplevelsen. annars onödigt eller snarare enbart nackdel.

Och 3D TV vem sjutton sitter med klumpiga aktiva 3D glasögon, ja inte jag iallafall, men passiv 3D är rätt OK nån gång, TV industrin skulle ha fokuserat på den tekniken helt istället.

Har själv en lg 55" 3D tv med passiv 3D och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

bara inte datorskärmsmarknaden faller samma öde till mods. gillar faktiskt det på datorskärmar, men på tv har jag aldrig förstått poängen

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Called it! när jag såg den första

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Precis just det där med vettig prislapp är anledningen till att marknaden är liten.

Ja, och vice versa.

Skrivet av Jimmy:

Dagens förstahandsval är tyvärr LCD som har riktigt dålig view angle, hur fungerar detta med välvda skärmar egentligen?

Har du en välvd skärm så spelar väl betrakningsvinkeln mindre roll, eftersom hela skärmens yta (nåväl, det skulle i så fall kräva en sfäriskt snarare än cylindriskt välvd skärm, och några såna finns inte vad jag vet) är vänd rakt mot dig om du sitter på exakt rätt ställe, till skillnad från en platt skärm där pixlarna i ute i hörnen och kanterna är mer och mer vända bort från dig ju närmare skärmen du sitter. En TV borde dock, till skillnad från en datorskärm, inte vara byggd för att man ska sitta framför den ensam, så hela konceptet med välvda TV-apparater känns lite dödfött.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av antepannte:

Mancave. Som att leva i lyx och ensamhet skulle ha något med kön att göra.

Ja, det var ju precis DET som postaren ville framhäva.

Permalänk
Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S