Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

Permalänk
Melding Plague

Microsoft Windows 10 Anniversary Update får förhöjda systemkrav

I och med nästa stora uppdatering av Windows 10 passar Microsoft på att också uppdatera systemkraven, där den största ändringen är en fördubbling av primärminneskravet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Operativsystem ska inte ta och äta så mycket RAM-minne... vad pysslar de med nu... GPedit och stäng av allt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fedora 23 med gnome,firefox, lite annat igång så tar systemet 1.2gb ram har gett upp windows karusellen för ett par årsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Operativsystem ska inte ta och äta så mycket RAM-minne... vad pysslar de med nu... GPedit och stäng av allt!

verkligen! 2GB är ju helt hutlöst med minne...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Operativsystem ska inte ta och äta så mycket RAM-minne... vad pysslar de med nu... GPedit och stäng av allt!

Beror ju på vad man ser ett operativsystem som, ser man ett OS enbart en Application launcher så är 2gb mycket. Men jag ser OS som en personlig assistent som aktiv bör stödja mig i mitt dagliga arbete och vara proaktiv i sin natur. Då är några gb ram inte alls mycket.

Permalänk
Inaktiv

2GB ram bör man ändå ha per maskin. Frågan är dock om de på något sätt har gjort bloatwaren mer ramminneskrävande? Alltså det är skillnad på att de har höjt kraven och att operativsystemet kräver mer, vilket i sin tur innebär att alla bör har mer ramminne för sina maskiner. Vill man ha lite minnesförbrukning så kör man Windows Server Core som bara behöver ha 512MB.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur dåligt min förra bärbara dator (Asus Transformer Book T100) med ynka 2 GB internminne drev Windows 10 vill jag inte vet hur slö den skulle blivit efter denna uppdatering.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Så 2009 (innan Win10 fanns) var deras senaste uppdatering på systemkraven för Win10... eller va? Fattar inte vad ni försöker få fram i början av artikeln. Kan bara gissa att ni menar att det är första gången sedan 2009 dom ökar systemkraven på en given utgåva av Windows.
Edit: Artikel uppdaterad nu, nevermind.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Vettigt, köra Windows 7, 8, och 10 med under 2Gb RAM är ändå bara avancerat självplågeri...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Gud vad alla ska klaga så fort det kommer en nyhet! och speciellt om det råkar vara nåt som har med Microsoft att göra. Vad är det att klaga på nu då? finns det verkligen någon här som sitter med nån burk under 2 gb? vill man inte att nånting ska flyta? Om ni verkligen vill ha nåt att klaga på... sätt er i en liten gummibåt i Medelhavet

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Operativsystem ska inte ta och äta så mycket RAM-minne... vad pysslar de med nu... GPedit och stäng av allt!

Att samla data om användaren tar mycket RAM.

Permalänk
Medlem

Kul för de som har budget paddor med 1gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Gud vad alla ska klaga så fort det kommer en nyhet! och speciellt om det råkar vara nåt som har med Microsoft att göra. Vad är det att klaga på nu då? finns det verkligen någon här som sitter med nån burk under 2 gb? vill man inte att nånting ska flyta? Om ni verkligen vill ha nåt att klaga på... sätt er i en liten gummibåt i Medelhavet

Tänkte precis samma sak, primärminne är ju i princip gratis.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Inaktiv

Nättrollen har inget annat att göra än att sitta och gnälla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Gud vad alla ska klaga så fort det kommer en nyhet! och speciellt om det råkar vara nåt som har med Microsoft att göra. Vad är det att klaga på nu då? finns det verkligen någon här som sitter med nån burk under 2 gb? vill man inte att nånting ska flyta? Om ni verkligen vill ha nåt att klaga på... sätt er i en liten gummibåt i Medelhavet

Tror att problemet ligger i alla dessa surfplattor som en gång i tiden körde Windows 8.1 och nu uppgraderats till Windows 10. Jag har exempelvis en väldigt fin platta med Windows 8.1 men endast med 1 GB RAM. Uppgradera till Windows 10 rutan dyker jämnt upp men det vill jag inte för då kommer den inte att prestera lika bra som nu (och säkert ännu sämre med W10 Anniversary Update heller). Surfplattan fungerar bra och uppgradera till en ny för 1000 kr endast för W10 vill jag inte heller, men hade W10 funkat bra med denna så hade jag gjort det! Så ja.. finns väl nåt man kan alltid klaga om

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Oh nej.. Där stängde de ute större delen av kundbasen!... Inte... Finns väl för fan inga datorer idag som har mindre än 2gb primärminne?? LMAO!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Beror ju på vad man ser ett operativsystem som, ser man ett OS enbart en Application launcher så är 2gb mycket. Men jag ser OS som en personlig assistent som aktiv bör stödja mig i mitt dagliga arbete och vara proaktiv i sin natur. Då är några gb ram inte alls mycket.

Men snälla, du kan göra minst lika mycket med en linux dist eller på tidigare Windows som kräver mindre resurser. Man ska inte behöva så mycket minne bara för operativsystemet.

Skrivet av Ozzed:

Oh nej.. Där stängde de ute större delen av kundbasen!... Inte... Finns väl för fan inga datorer idag som har mindre än 2gb primärminne?? LMAO!

Fast nu är det mer än OS som använder minne. Om man idag sitter på låt oss säga 8GB som är vanligt och kanske har 0.5-1GB över när man spelar eller gör något arbete ska man då helt plötsligt behöva 1GB extra för Windows så att man får slut? Nu är det väl inte på pricken 2GB som kommer användas hela tiden av Windows dock. Men det blir nog mest problem för dom som sitter på äldre datorer. Trodde tanken med W10 var att man skulle kunna köra det på dom flesta, även lite äldre burkar felfritt. Förresten har vi inte direkt någon nytta av att Windows använder mer minne än vad det gör idag.

Permalänk
Medlem

Max skärmstorlek för W10M ökades till 9". Jag hade gärna provat en W10M surfplatta med 9" skärm i soffan.

Permalänk
Medlem

Det vore lite intressant att höra från någon som på fullaste allvar påverkas av detta.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Oh nej.. Där stängde de ute större delen av kundbasen!... Inte... Finns väl för fan inga datorer idag som har mindre än 2gb primärminne?? LMAO!

Jo en massa budget paddor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Nättrollen har inget annat att göra än att sitta och gnälla

Skickades från m.sweclockers.com

Precis, bättre att bara ta emot vadfasen som helst utan anledning med öppna armar, för det är ju så vi får en förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men snälla du kan göra minst lika mycket med en linux dist eller på tidigare Windows som kräver mindre resurser. Man ska inte behöva så mycket minne bara för operativsystemet.

Jag sade inget om att ration för funktionalitet per GB ram skulle vara högre på Windows. Jag argumenterade emot argument som att ett OS aldrig bör kräva 2GB ram.

Om ett OS gav mig funktionalitet som röstkommandon t.ex. visa mig olje priset för period x, korrelera det med kapitalinvesteringar för bolag y för samma period. Eller funktioner som att monitorerna sensorer i hemmet för att på så vis lära sig mina dagliga rutiner och på så sätt vara proaktiv. Så skulle jag inte ha några problem med att OS:et tar 64GB ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Jag sade inget om att ration för funktionalitet per GB ram skulle vara högre på Windows. Jag argumenterade emot argument som att ett OS aldrig bör kräva 2GB ram.

Om ett OS gav mig funktionalitet som röstkommandon t.ex. visa mig olje priset för period x, korrelera det med kapitalinvesteringar för bolag y för samma period. Eller funktioner som att monitorerna sensorer i hemmet för att på så vis lära sig mina dagliga rutiner och på så sätt vara proaktiv. Så skulle jag inte ha några problem med att OS:et tar 64GB ram.

Självklart men nu är det inte helt plötsligt en stor mängd funktionaliteter som är nödvändiga generellt sätt som vi får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Självklart men nu är det inte helt plötsligt en stor mängd funktionaliteter som är nödvändiga generellt sätt som vi får.

Det håller jag med om, ser inte varför Windows 10 skulle behöva dubbelt med ram jämfört med Windows 7. Med det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att Windows 10 använder mer ram. Prestandan kanske är densamma med 1GB ram på både Win 7 och Win 10. MS kanske bara vill pusha för högra ram mängder i OEM datorer då ram priset är så lågt, vilket leder till en bättre upplevelse för slutkunderna. Vad vet jag.

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från enklare surfplattor och dylikt så får man nog skylla sig själv helt ärligt om man sitter på endast 1gb i dagens läge.
Och hur som så lär i så fall ditt OS inte vara det enda som känns som segt. Herregud 1gb hade jag i början av 2000-talet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Beror ju på vad man ser ett operativsystem som, ser man ett OS enbart en Application launcher så är 2gb mycket. Men jag ser OS som en personlig assistent som aktiv bör stödja mig i mitt dagliga arbete och vara proaktiv i sin natur. Då är några gb ram inte alls mycket.

Mjo precis, men jag har ju Google redan som personligassisent. Det hade varit för mycket jobb att flytta över allt till Win10's stuff i dags läget. Jag testa ändå synka kalener och mail till de klienter som fanns i Win10 men det är för mycket strul.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Helt otroligt att nyare saker tar mer minne!
Ne 16mb ram ska fan räcka! vägrar uppdatera från win 3.11!

Permalänk
Medlem

Att minneskravet dubblas på pappret betyder inte nödvändigtvis att systemet helt plötsligt suger åt sig dubbelt så mycket, men det är ju tur att folk får något nytt att gnälla på.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ozzed:

Oh nej.. Där stängde de ute större delen av kundbasen!... Inte... Finns väl för fan inga datorer idag som har mindre än 2gb primärminne?? LMAO!

Finns nog väldigt få datorer som kör Windows som idag har mindre än 2 GB primärminne. Däremot så har en förkrossande majoritet av alla datorsystem som körs idag definitivt mindre än 1 GB RAM, de flesta kan nog inte ens adressera mer än 64 kB

Tyvärr är Windows 10 inte speciellt roligt att köra med 2 GB heller, finns ju en del 2-in-1 som använder Bay Trail och de har typiskt 2 GB RAM (vilket i sig beror på att de körde 32-bitars Win8.1 vilket i sin tur verkar bero på att det tog väldigt lång tid att få till Connected Standby för 64-bit).

Min erfarenhet är ändå att Windows 10 drar något mer än Windows 8.1, men skillnaden är inte större än att man normal kan ignorera den.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det känns lite som, "hej jag heter Windows 10, nu tänker jag fylla på med ännu mera skräp, teehe".

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit