Rykte: Nintendo gör handhållen spelkonsol med kodnamnet MH

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Nintendo gör handhållen spelkonsol med kodnamnet MH

Nya uppgifter pekar mot att NX inte är den enda spelkonsolen Nintendo arbetar på. Nu talar rykten om att de även utvecklar en handhållen modell vid kodnamn MH.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolgrävare

"1) That Morgan Stanley Japan note on Nintendo does NOT mean a portable console or the name "MH" is confirmed. They are picturing a scenario."

https://twitter.com/serkantoto/status/735063600432189442

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Nintendo Main Hand?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Om MH har förbättrad Wii U prestanda i bärbart. Why not. Låter intressant då för mig.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Nintendo Main Hand?

Nintendo ManHandled

Permalänk
Avstängd

Kassetter + 2017 = Katsching!
Yeah Right.

Permalänk
Skrivet av anon179444:

Kassetter + 2017 = Katsching!
Yeah Right.

Bättre än att använda Blu-ray skivor skulle jag säga, snabbare läsning och mindre oljud. Man skulle ju mycket väl kunna göra SSD diskar på 8-32GB som inte kostar särskilt mycket och som läser i 500mb/s.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Kassetter + 2017 = Katsching!
Yeah Right.

Nästan bara positivt, folk kan behålla sina samlingar samtidigt som man håller begagnatmarknaden vid liv. Ordentligt snabbare lästid än skivor också. Man kan ju argumentera för att enbart digitalt är bättre/smidigare men då kommer priserna på spelen aldrig att sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Nästan bara positivt, folk kan behålla sina samlingar samtidigt som man håller begagnatmarknaden vid liv. Ordentligt snabbare lästid än skivor också. Man kan ju argumentera för att enbart digitalt är bättre/smidigare men då kommer priserna på spelen aldrig att sjunka.

DET HÄR! (kassetter) var bland det roligaste nyheten jag läst. Som vi väntat på en plattform som tar tillbaka kassetterna. Nostalgi på högsta nivå

För oss "gamla" singleplayer-spelnördar är det inga problem, men för kidsen som ska spela multiplayer-FPS eller MMORPG och ha massa DLC's, blir det lite udda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Kassetter + 2017 = Katsching!
Yeah Right.

Vadå det är ju nu tiden är mogen för "kassetter" egentligen. Om man nu måste ha ett fysiskt medium är det ju överlägset all form av disk baserad lagring. En typ custom ssd. Inget oljud, inga fingeravtryck, ingen trasig laser. Helst hade jag ju sett en helt uppkopplad maskin, men internet är inte vad det borde om man ser det globalt....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lessismore:

Som vi väntat på en plattform som tar tillbaka kassetterna. Nostalgi på högsta nivå
Skickades från m.sweclockers.com

Jag antar att du inser ironin i att någon som kallar sig Less is more, jublar åt en mobillösning där man får ett flertal lösa delar som man ska bära runt på? Alltså More is more.

Skrivet av Orisons:

Om man nu måste ha ett fysiskt medium är det ju överlägset all form av disk baserad lagring.

Att man "måste" ha ett fysiskt medium är just det jag inte tror på.
Inbyggt minne och en webstore där man laddar ner spelen. Allt annat kommer bli en flopp, IMNSHO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Att man "måste" ha ett fysiskt medium är just det jag inte tror på.
Inbyggt minne och en webstore där man laddar ner spelen. Allt annat kommer bli en flopp, IMNSHO.

Kommer inte funka så på väldigt länge. Det finns fortfarande VÄLDIGT många ställen i världen utan/med dåligt internet och väldigt många som är begränsade av en viss data-mängd även på deras vanliga kabelanslutningar. Dessa vill inte använda upp all sin data på att dra hem ett spel.

Sen har vi dessutom butikerna som säljer spel, ojojoj vilket uppror om de skulle tappa sin business. Sedan även de vanliga elektronikbutikerna som gärna säljer helheltslösningar med konsol+spel+kontroll osv.

Nej, väldigt långt ifrån en flopp

Ingen som har sagt att man MÅSTE ha ett fysiskt medium, alternativet att köpa spelen digitalt kommer säkerligen finnas precis som nu så båda kan väl få existera? Jag gillar att ha en fin samling av favoritspel i hyllan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon179444:

Kassetter + 2017 = Katsching!
Yeah Right.

Ars Technica skrev om det för ett par veckor sedan, återgång till någon form av kassett är inte så dumt som det kanske låter: http://arstechnica.com/gaming/2016/05/why-nintendo-nxs-rumore...

Skrivet av Trebsor:

Nästan bara positivt, folk kan behålla sina samlingar samtidigt som man håller begagnatmarknaden vid liv. Ordentligt snabbare lästid än skivor också. Man kan ju argumentera för att enbart digitalt är bättre/smidigare men då kommer priserna på spelen aldrig att sjunka.

Skrivet av Lessismore:

DET HÄR! (kassetter) var bland det roligaste nyheten jag läst. Som vi väntat på en plattform som tar tillbaka kassetterna. Nostalgi på högsta nivå

För oss "gamla" singleplayer-spelnördar är det inga problem, men för kidsen som ska spela multiplayer-FPS eller MMORPG och ha massa DLC's, blir det lite udda.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Orisons:

Vadå det är ju nu tiden är mogen för "kassetter" egentligen. Om man nu måste ha ett fysiskt medium är det ju överlägset all form av disk baserad lagring. En typ custom ssd. Inget oljud, inga fingeravtryck, ingen trasig laser. Helst hade jag ju sett en helt uppkopplad maskin, men internet är inte vad det borde om man ser det globalt....

Instämmer med er. Minnestekniken det skulle handla om ser rätt lovande ut också så det är något iallafall jag skulle vara försiktigt positiv till. Optiskt media är verkligen utdaterat och fel riktning, speciellt om man med minnesceller kan få fram en konkurrerande lösning som är bättre på tillräckligt många punkter.

Sedan lär konsollen också erbjuda SD-minnen och digitala köp förstås. Det är ju något exempelvis 3DS redan gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Kommer inte funka så på väldigt länge.-//-
Det finns fortfarande VÄLDIGT många ställen i världen utan/med dåligt internet -//-
Ingen som har sagt att man MÅSTE ha ett fysiskt medium

Jo, någon har sagt sa att man måste ha ett fysiskt medium. Det du citerade var mitt svar till någon som sa det.
I USA, Europa, Sydostasien är internettäckningen över 80%. I tätbefolkade områden över 90%.
I delar av Afrika, Indien, Sydamerika och Asien så finns det stora områden där det inte finns internet överhuvudtaget.
Men hur många av Nintendos presumtiva kunder tror du bor i en afrikansk kåkstad eller på den indiska landsbygden? 1 promille?

"Kommer inte funka så på väldigt länge."
Sony släppte PSP GO redan 2009.
iTunes och Google Play funkar väl ändå lite halvbra? Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jo, någon har sagt sa att man måste ha ett fysiskt medium. Det du citerade var mitt svar till någon som sa det.
I USA, Europa, Sydostasien är internettäckningen över 80%. I tätbefolkade områden över 90%.
I delar av Afrika, Indien, Sydamerika och Asien så finns det stora områden där det inte finns internet överhuvudtaget.
Men hur många av Nintendos presumtiva kunder tror du bor i en afrikansk kåkstad eller på den indiska landsbygden? 1 promille?

"Kommer inte funka så på väldigt länge."
Sony släppte PSP GO redan 2009.
iTunes och Google Play funkar väl ändå lite halvbra? Eller?

Nepp, människan sa "OM man nu måste...". Och det är inte ens ett officiellt uttalande.

Ja internettäckningen är hög, men framförallt i USA är det fortfarande en data-gräns på väldigt många vilket leder tillbaka till mitt förra argument.

Haha hade aldrig ens hört talas om PSP GO och när jag googlar snabbt verkar det vara en halvomtyckt konsol på de flesta ställena

Itunes och Google Play funkar såklart jättebra, man kan ju inte förvänta sig att folk skulle köpa Candy Crush på en liten sticka och köra in i mobilen? Helt annat platform så kan inte riktigt användas här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jo, någon har sagt sa att man måste ha ett fysiskt medium. Det du citerade var mitt svar till någon som sa det.
I USA, Europa, Sydostasien är internettäckningen över 80%. I tätbefolkade områden över 90%.
I delar av Afrika, Indien, Sydamerika och Asien så finns det stora områden där det inte finns internet överhuvudtaget.
Men hur många av Nintendos presumtiva kunder tror du bor i en afrikansk kåkstad eller på den indiska landsbygden? 1 promille?

"Kommer inte funka så på väldigt länge."
Sony släppte PSP GO redan 2009.
iTunes och Google Play funkar väl ändå lite halvbra? Eller?

Frågan är om det faktiskt räcker med att ha en anslutning till Internet. Dels måste konsolen ha en väldans massa lagringsutrymme, plus att dagens spel faktiskt tar uppe en hel del plats. Mellan 50 och 70 GB per spel är inte helt ovanligt.

Wii U har 32GB i värstingmodellen, frågan är hur mycket lagring de är villiga att klämma in i en framtida konsol egentligen. Och frågan är också hur många av de procent du uppskattade som faktiskt har en anslutning som kan dra ner ett spel på säg 20GB eller betydligt mer inom en rimlig tid (och om de har datamängd som tillåter det).

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Är väl rätt väntat att en ny handhållen skulle släppas så småningom. New 3ds var ju i princip till 3ds vad gameboy SP var till advance, eller DSi till första DS.

Hoppas på prestanda och upplösning närmare eller bättre än Sonys Vita för nästa generation.