Microsofts mobildivision drabbas av nedskärningar

Permalänk
Melding Plague

Microsofts mobildivision drabbas av nedskärningar

Microsoft fortsätter att skala ned sin mobildivision och varslar nu 1 850 anställda. Detta kan bli den sista spiken i kistan för Microsoft och Nokias gemensamma mobilprojekt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Permalänk
Medlem

Tråkigt också att Microsoft inte kan vara med och utmana mobilt!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Ja helt otroligt att gå från superstark mobiltillverkare till en spelbricka för MS. hoppas Nokia hittar ut igen.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Tråkigt då jag har en Nokia Lumia 940 och är sjukt nöjd med den, planerar även att köpa en Microsoft 950 framöver!

Permalänk
Medlem

Lyckat köp där MS...köpa ett företag för mångmiljardbelopp och sedan börja "effektivisera". Får lite kräksmak i munnen,

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Inaktiv

Det handlar väl om att Nokia köptes upp precis innan Satya Nadella tog positionen som VD och han verkar inte vara särskilt intresserad av att fortsätta med mobilsatsningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av computergeekzor:

Tråkigt då jag har en Nokia Lumia 940 och är sjukt nöjd med den, planerar även att köpa en Microsoft 950 framöver!

Det här påverkar inte Windows 10 mobile och dess telefoner, det handlar om bland annat Asha telefonerna på den Indiska marknaden.

Microsoft har en tydlig linje där man satsar på tre segment, entusiaster (likt oss), företagsmarknaden (där man gått starkt) och budgetmarknaden, många skriker om domedagen utan att ha riktig koll på läget tyvärr.

Själv har jag en 950XL som är min klart bästa mobil hittils, grymt nöjd!

Permalänk
Medlem

Problemet med Microsofts mobilsatsningar är att de antingen överger iden i förtid sattsar på fel saker och allmänt ändrar sig konstant och kan av någon anledning inte producera ett (1 endast 1) mobilt os och göra det 100% stabilt och användbart med alla grunläggande funktioner som man önskar av ett mobilt OS....

Och jag hoppas att Microsoft tycker upp sig ordentligt för jag är en av dem som tycker om Windows phone och tycker om 930s utseende (medans 950 ser ut som no-name telefoner) så jag hoppas att Surface teamet kan göra "den perfekta telefonen" ocH Ms gör W phone/mobile bra och slår sig in på marknaden igen för iOS och Android (i stort sett bara samsung) är för dominanta på marknanden

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Själv har jag en 950XL som är min klart bästa mobil hittils, grymt nöjd!

Överhettar din också ibland med vissa appar?

Permalänk
Datavetare

Ser allt mer ut som Microsoft överger Windows-lurar. Enligt Gartners senaste marknadsundersökning ligger nu Windows Phone andel under 1 % (0,7 %).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Zyriak:

Det här påverkar inte Windows 10 mobile och dess telefoner, det handlar om bland annat Asha telefonerna på den Indiska marknaden.

Microsoft har en tydlig linje där man satsar på tre segment, entusiaster (likt oss), företagsmarknaden (där man gått starkt) och budgetmarknaden, många skriker om domedagen utan att ha riktig koll på läget tyvärr.

Själv har jag en 950XL som är min klart bästa mobil hittils, grymt nöjd!

Okey bra! Jo man är ju lite trött på att alla köper Samsung och Apple telefoner. Är inte XL telefonen lite stor? xD Jag tyckte min 940 var stor xD

Permalänk

har ägt nokia 1020 och äger 1520, windows systemet har blivit bättre men tycker det finns en hel del brister. hade jag fått välja hade jag kört Nokia Anna direkt. bra mycket bättre system, fattas fortfarande en hel del system funktioner som jag älska med nokias operativ system.

Permalänk
Medlem

Jag tror Microsoft kommer aldrig lyckas med Windows telefoner. Många jag känner visste inte ens att de gör telefoner. Det är iOS och Android som dominerar marknaden.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Är bara en tidsfråga innan Windows telefoner från Microsoft/Nokia är borta helt.

Microsoft borde fundera på varför så få vill köpa en Windows lur, men antagligen tror MS att dom ska på folk att anpassa sig efter Microsoft ideér inte som företag brukar göra som vill sälja anpassa produkten efter vad folk vill ha.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Det gick väl inte så jävla lysande för dem innan heller

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av computergeekzor:

Okey bra! Jo man är ju lite trött på att alla köper Samsung och Apple telefoner. Är inte XL telefonen lite stor? xD Jag tyckte min 940 var stor xD

Jag gillar inte utseendet på iFruit och Samsung har för dålig kamera (annars verkar deras Note trevlig). Kör på en Sony Z3 just nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som det är dags för MS att kasta in handduken och ge upp, intresset från både MS och kunder är i dag noll.
Frågan är hur många hundratals miljarder deras mobilsatsning har kostat och varför de inte skrotade skräpet när ingen 3e-part tillverkare var intresserad längre.

Tråkigaste är nog att Windows Phone dödade Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Fast nu var ju typ redan företaget nerkört i botten innan MS köpte upp dom..

Misstaget Nokia gjorde var att inte komma ut med smartmobiler i tid och när dom väl gjorde det så valde dom ett eget operativsystem som var helt värdelöst.
Dom skulle ha börjat med Android istället..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Känns som det är dags för MS att kasta in handduken och ge upp, intresset från både MS och kunder är i dag noll.
Frågan är hur många hundratals miljarder deras mobilsatsning har kostat och varför de inte skrotade skräpet när ingen 3e-part tillverkare var intresserad längre.

Tråkigaste är nog att Windows Phone dödade Nokia.

Stämmer ju inte direkt
Det började långt innan MS kom in i bilden

Nokias problem började på allvar år 2007. Då rasade lönsamheten, personalen skars ned, aktien föll i värde, likaså tappade bolaget viktiga marknadsandelar.
Konkurrenssituationen förändrades år 2007 då Apple lanserade iPhone-mobilen och Nokias eget operativsystem Symbian fick konkurrenter.
Gällande smarttelefoner har Nokias globala marknadsandel minskat från drygt 50 procent till under 5 procent.
År 2010 var ett krisår med sjunkande marknasdandelar. Stephen Elop från Microsoft tog över ledarskapet vid Nokia.
År 2011 inledde Nokia samarbetet med Microsoft och tog i bruk operativsystemet Windows Phone.
Som går lika illa som innan..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Nokia har att skylla sig själv när dem envisades stenhårt köra med Windows Phone os på sina Nokia modeller, hade dem kört med Android från dag 1 och skippad Windows Phone så hade dem inte gått från världsledande telefontillverkare till vara helt ointressant.

För inte ens utvecklare satsar pengar eller resurser för utveckla för Windows Phone eftersom alla insåg att dem inte skulle ta någon större marknadsandelar. App utvecklarna har som inget krav på sig satsa pengar på utveckla sina iOS / Android appar för Windows Phone så länge inte marknadsandelarna höjs.

Men kan dock bli liten ändring när XBOX One kommer och kör med UWP appar, UWP kommer ju funka på XBOX, PC, Mobiler och för app utvecklare som vill hitta just konsol marknad som XBOX / PS4 etc kan börja tänka sig utveckla när XBOX får.

Permalänk
Medlem

Köpa upp ett företag, sparka tusentals. Snyggt MS

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Så går det när marknaden redan är mättad. De var ute för sent och det är svårt att komma med nåt nytt och innovativt som får kunderna att välja deras varumärke. Jag tror MS kunde åter ha konsulterat mig innan, kunde ta en ynka mille som arvode. Nästa gång kanske..

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Trist då får man väl skaffa en Android/Iphone nästa gång. Har en Lumia 950 just nu som jag gillar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fast nu var ju typ redan företaget nerkört i botten innan MS köpte upp dom..

Misstaget Nokia gjorde var att inte komma ut med smartmobiler i tid och när dom väl gjorde det så valde dom ett eget operativsystem som var helt värdelöst.
Dom skulle ha börjat med Android istället..

Jag skulle inte säga att deras OS är helt värdelöst. Finns massa bra funktioner och grejer, men jämför man de olika appstoren så finns det knappt nåt utbud. Och finns det en app för nåt så har utvecklingen gått vidare med nya funktioner och finesser för de andra OS:en men inte för MS där utvecklingen har stannat för länge sen.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Känns som det är dags för MS att kasta in handduken och ge upp, intresset från både MS och kunder är i dag noll.
Frågan är hur många hundratals miljarder deras mobilsatsning har kostat och varför de inte skrotade skräpet när ingen 3e-part tillverkare var intresserad längre.

Tråkigaste är nog att Windows Phone dödade Nokia.

Nokia var väl redan dött!

Är nöjd med min 950XL och hoppas mer på W10M.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Detta kan också hända på PC marknaden om de får ordentlig konkurrens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Snacka om att köra ner ett företag i botten.
Lider med Nokia och alla deras anställda i Finland som får ta otroligt mycket skit tack vare MS.

Nu gick ju Nokia skitdåligt även innan Microsoft kom in i bilden - de var alldeles för sena in på marknaden med smartphones och hade inget vettigt att komma med när alla ville ha en iPhone eller den senaste Android-luren. Hade de skippat sina egna tama försök till smartphone-OS och sagt nej till Microsoft och istället satsat på att bygga kvalitativa Android-telefoner så hade nog situationen sett annorlunda ut.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Nu gick ju Nokia skitdåligt även innan Microsoft kom in i bilden - de var alldeles för sena in på marknaden med smartphones och hade inget vettigt att komma med när alla ville ha en iPhone eller den senaste Android-luren. Hade de skippat sina egna tama försök till smartphone-OS och sagt nej till Microsoft och istället satsat på att bygga kvalitativa Android-telefoner så hade nog situationen sett annorlunda ut.

Jag tror inte Android hade gjort någon skillnad, endast Samsung tjänar nämnvärt på Android-lurar. Till stor del beror det på att de utvecklar egna soc:s, minnen, skärmar osv vilket skapar syngergistiska effekter inom företaget och trycker ner tillverningskostnaderna. Skulle Nokia ha gått Android hade de nog slutat som HTC.

Permalänk
Medlem

Tråkigt för de anställda men också väntat eftersom efterfrågan på Windows Phone/mobile osv är så låg.

Jag tror inte heller den skulle öka med "Surface phone". Desktop är det de kan bäst och jag tycker de ska skita i det andra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.