Fyra headset i budgetklassen

Permalänk
Melding Plague

Fyra headset i budgetklassen

Headset för gaming finns i alla klasser och idag har det blivit dags att ta en titt på fyra alternativ runt 500-lappen från Plantronics, Razer, Ozone och Asus

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För er som har lite större huvud skulle jag inte rekommendera Cerberus headset. Jag hade det i ett par månader och jag har aldrig haft ett headset jag har velat ta av mig så ofta som det. Huvudvärk och tryck över öronen efter 1 timma för min del. Dock pratar jag om storlek XL på skallen

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@DozeN: Det tror jag också. Ett ypperligt headset, för det priset.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tycker inte Razer Kraken Pro passar in i kategorin budget, headsetet ligger trots allt på ca 800kr vilket enligt mig går utanför "budgetklassen" med tanke på att de andra kostar runt 500kr. Om Razer headsetet hade vunnit testet så hade kontentan varit att det var det bästa headsetet i budgetklassen, vilket är missvisande eftersom man då inte testat det mot t.ex. HyperX Cloud som @DozeN nämnde, ett headset som faktiskt ligger i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Skulle va intressant att se hur Superlux lurar jämför med dessa.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem

har dom skrivit rea priset på kraken pro eller något? den kostar ju inte alls 499kr vid publicering. den går för 751kr och senast den var 499kr (490kr) var i februari. vad baserar dom detta på egentligen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1425386

den enda som är 499kr är Razer Kraken USB
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2750922

sen så länkar prisjakt länken på kraken pro till asus headset

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Relevant test - tack!
Hade dock gärna sett att Logitech G230 med i testet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1783614

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Hedersmedlem

Trevligt test, har faktiskt kollat på Plantronics lurarna i form av en present.
Får helt enkelt kolla vidare

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Bra artikel men, headset för gaming för runt 500-lappen (?)

Jag vet inte säkert, men jag kan ju bara gå till mig själv.

Jovisst har jag köpt gaming headset.

För många år sen, så "köpte" jag all utrustning som hade den där coola "logan", och jag riktigt kände och tänkte, fan det är för gaming, den köper jag. Och det gjorde jag!

Men va fan.............................. det är skit (så vart tanken)

Sen började jag läsa i forumet Ljud

Kollade beggat här på marknaden, hittade sennheiser HD 555 för 500kr (med rent nya öron puffar)

Lite vill ju ha mer

Sen blev det en DAC. (marknaden)

Och till sist en ModMic.

Dom GamingHeadst jag köpt innan, allt från Trust till Logitech`s dyraste, jag kastade dom, i en stor kartong till återvinningen!

Jag önskar at jag hade den vetskapen om hifi lurar, innan jag åkte på "gamingvågen"

Idag kan jag nästan skämmas för det!
Men, man lär så länge man lever, och då har man bra ljud i lurarna

(och jag fattar att detta var en test i 500Kronors budgetklass, men jag fick hifi för 500Kr beggat i mellanskiktet)
Många går ju på den minan "Gaming" jag gjorde det själv en gång i tiden, är det värt det, No Fucking Way

Mina 2 cent

Kärlek till er alla.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Bra test, saknar dock tester med riktiga hifi lurar mellan 1000-5000kr klassen. Dessa budget samt gaming headset är ju värdelösa allihop.

Permalänk
Testpilot

Sitter själv på ett par Kraken Pro och upplever inte alls "problemen" som 'underskriven' har faktiskt.
Dock så kör jag dem genom ett Asus Xonar U5 ljudkort, så det kan påverka saken med (ingen EQ).

Basen är fyllig ja, men inte till den graden att jag tycker det förstör upplevelsen vid spelande när jag sitter över Discord med vänner.

Har iförsig inte testat film direkt med dessa då jag kör antingen monitorer eller mina ATH M50's när jag sitter själv.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Aldrig mer budget-headset. Qpad QH-90 all the way för mig!

Permalänk
Medlem

Headset har och kommer aldrig (ja...nu har det gått så pass många år att detta borde ändrats på) vara bra ljudmässigt jämförelsevis med rena hörlurar och separat mick sett till samma pris. Det är min uppfattning och troligtvis ganska befogad.

Alla headset skriker "gaming p14" i princip.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Steelseries 4H. Vet inte vad jag ska göra när mina går sönder då de inte säljs längre. Blev ju inte direkt klokare på de här recensionerna.

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk
Skrivet av lossah:

Headset har och kommer aldrig (ja...nu har det gått så pass många år att detta borde ändrats på) vara bra ljudmässigt jämförelsevis med rena hörlurar och separat mick sett till samma pris. Det är min uppfattning och troligtvis ganska befogad.

Alla headset skriker "gaming p14" i princip.

Håller med, förstår inte att det är så populärt med "gaminheadsets". Har testat en hel drös men det är faktiskt bara ett jag har provat som låter okej, och det är AKG GHS1.

Permalänk
Medlem

Här är ett budget headset jag själv brukar rekommendera:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-he...

Har själv inhandlat 3st till polare som har en väldigt stram budget på datortillbehör. tycker de levererar väldigt mycket med tanke på priset.
Men man får inte vara kräsen när det kommer till design

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Här är ett budget headset jag själv brukar rekommendera:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/hogtalare-he...

Har själv inhandlat 3st till polare som har en väldigt stram budget på datortillbehör. tycker de levererar väldigt mycket med tanke på priset.
Men man får inte vara kräsen när det kommer till design

Dom är faktiskt helt okej med tanke på priset. Men designen är ju...Milt sagt, ganska ful

Permalänk
Avstängd

@johanLW:

5Hv3 eller 9H kanske, finns ju fortf

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Avstängd

hade gärna sett hur Steelseries Siberia 200/V2 stog sig mot dessa. Ligger ju också på 600 just nu.

Visa signatur

--
The Gear:
ROG G20CB, Swift PG248Q, Sennhesier G4me One + GSX 1000, ROG Gladius, ROG Sheath, Cerberus Keyboard

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Koss SB45, tror jag är inne på 4e exemplaret just nu. Kan rekommenderas, speciellt för er som vill ha ett billigt (~350kr) headset men inte vill köpa skit. En trevlig funktion är att man kan vända på headsetet så att sladden på högra sidan istället för vänstra som 99% av alla headset har. Utan att komforten försämras.

Dock så lutar det åt ett trådlöst headset nästa gång.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Själv kör jag med Koss SB45, tror jag är inne på 4e exemplaret just nu. Kan rekommenderas, speciellt för er som vill ha ett billigt (~350kr) headset men inte vill köpa skit. En trevlig funktion är att man kan vända på headsetet så att sladden på högra sidan istället för vänstra som 99% av alla headset har. Utan att komforten försämras.

Dock så lutar det åt ett trådlöst headset nästa gång.

Hur ofta går headsetet sönder egentligen?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yatagarasu:

Dock så kör jag [Kraken Pro] genom ett Asus Xonar U5 ljudkort

Men alltså … varför?

Kraken har fasansfullt dåligt ljud.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Aldrig mer budget-headset. Qpad QH-90 all the way för mig!

Knappast premium segmentet, men jag är också jävligt nöjd med QH-90.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krass:

Själv kör jag med Koss SB45, tror jag är inne på 4e exemplaret just nu. Kan rekommenderas, speciellt för er som vill ha ett billigt (~350kr) headset men inte vill köpa skit. En trevlig funktion är att man kan vända på headsetet så att sladden på högra sidan istället för vänstra som 99% av alla headset har. Utan att komforten försämras.

Dock så lutar det åt ett trådlöst headset nästa gång.

Då sätter du ju vänster kanal på höger öra och vise versa, kanske inte så optimalt när man spelar?!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Aldrig mer budget-headset. Qpad QH-90 all the way för mig!

Enligt Sweclockers definition så är det ett budget-headset, då det säljs för ca 650-750kr. Det dyraste headsetet i testet kostar 750kr .

Ett budget headset i mitt tycke kostar runt 300kr och max 500kr, men definitionen är väl flytande antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Enligt Sweclockers definition så är det ett budget-headset, då det säljs för ca 650-750kr. Det dyraste headsetet i testet kostar 750kr .

Ett budget headset i mitt tycke kostar runt 300kr och max 500kr, men definitionen är väl flytande antar jag.

Ja lite flytande kanske, skulle själv helt klart klassa QH-90 och de andra lurarna med samma bas som budget.
Budget gränsen är 1000:- imo.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Bättre att beställa Takstar 2050 eller Takstar Pro 80 samt en separat mic för dessa pengar.

Sen finns ju Superlux HD688B som är riktiga budgetlurar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

@evaddave:

Sant men frågan är väl egentligen hur länge? antar att mitt 4H håller något år till.
9H är lite för dyrt för mig som är snål och hellre lägger mina pengar på hög

Visa signatur

CPU Intel I7 2600K | Moderkort: ASUS Maximus V Gene | GPU: Gigabyte Radeon RX Vega 56 | SSD: Samsung 840 EVO | PSU: EVGA Supernova G2 650W | RAM: Corsair Vengeance LP 16GB 1600 MHz

Permalänk

Tillbringade en dag på Inferno Online som deltagare i CS reunion som anordnades där. Där var det Razor Kraken som tillhandahölls. Kan på inget sett förstå de som säger att dessa Razor lurar har "bra" ljud eller något i stil med det, ljudet är faktiskt fruktansvärt. Även om det är det bästa man skulle ha råd med utifrån en viss budget så är det fortfarande fel att säga att de låter bra, för det gör de verkligen inte.

Steget från mina Sennheiser HD 650 till Razor Kraken är visserligen enormt så det bidrar iofs till mitt missnöje.

(Kritiken är på inget sätt riktad emot Inferno Online)

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M