The Witcher 2 ospelbart på PC?

Permalänk

The Witcher 2 ospelbart på PC?

Blev sugen på att ta mig an The Witcher serien, egentligen vill jag börja med 3an eftersom att det är så hyllat, men känner att jag vill få lite mer backstory så tänkte börja med The Witcher 2 Enhanced edition som jag köpt billigt till Steam.

Jag startar spelet och bara förutsätter att min PC (6700K, 7970GHz edition och 16gb ram) ska klara spelet utmärkt då det har några år på nacken.
Men tji fick jag, ett enormt mouselag kommer såfort spelet går igång. I menyerna flyter det som det ska, men så fort jag ska börja med tutorialen så är det ospelbart och det känns till och med som att spelet hackar.

Jag har såklart googlat och hittat att jag absolut inte är den enda som har det här problemet. Jag har stängt av Vsynk (får då istället en extremt tydlig screentearing) och även lagt till och ändrat massa inställningar, speciellt mousesmoothess=0 i config filen, men det går ändå inte att spela spelet.

Det känns så sjukt tråkigt att det blir så här. Eller är det de man får för att man snålar och köper spelet efter ett par år istället för när det är nytt och dyrt?

Kan jag göra något? Eller ska jag köpa spelet till Xbox 360 och köra det med bakåtkompatibilitet till min xbox one? Kommer det att fungera bättre där?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Avstängd

Kan trösta dig med att Witcher3 fungerar ännu sämre, är mer en "mecka med alla tänkbara inställningar i tröstlösa försök att få det att fungera acceptabelt"-simulator än ett riktigt spel

Permalänk
Medlem

Lirade igenom det med mitt 7950 utan större problem, så visst sjutton ska det funka för dig också. Har dessvärre inga specifika tips.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag det låter lite extremt då det fungerade fint sist jag spelade det och witcher 3 fungerade väldigt bra i somras med 280X crossfire.

Permalänk

Alltså, det KAN ju inte vara ett prestandaproblem..

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Fungerade fint sist jag spelade för någon månad sedan med nya hårvara har dock geforce. Kolla här kanske kan vara något.

https://m.reddit.com/r/witcher/comments/13path/witcher_2_stut...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har du Ubersampling på under grafikinstallningarna?

Visa signatur

i7 6700K | ASUS Z170-A | 8x2 GB DDR4 | 2x EVGA GTX 780 Ti SC | Samsung 840 EVO 250 gb SSD |1x WD Black 1TB |Evga Supernova 1300W |Fractal Design Define R5 |Noctua NH-D15 | Asus VG278HE @144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abyssal:

Har du Ubersampling på under grafikinstallningarna?

Detta.

Stäng av Ubersampling och sätt:
MouseSmoothness=0
Smoothness=0

Borde fungera.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Klubba:

Kan trösta dig med att Witcher3 fungerar ännu sämre, är mer en "mecka med alla tänkbara inställningar i tröstlösa försök att få det att fungera acceptabelt"-simulator än ett riktigt spel

Absolut inte.
Har fungerat hur bra som helst för mitt GTX 780 och även näst intill perfekt skalning i SLI när jag hade 2st (97-99% användning hela tiden).
Kör det just nu i runt 100FPS med mitt ensamma GTX 780 på typ Medium/High utan ojämna frametimes eller liknande.

On topic: Har du "Ubersampling" aktiverat? @TroNi

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av era909:

Detta.

Stäng av Ubersampling och sätt:
MouseSmoothness=0
Smoothness=0

Borde fungera.

Ubersampling verkar ha gjort tydlig skillnad.
Nu är det mycket bättre, men jag känner ändå av viss mouselag i menyerna. Men det är klart spelbart nu!

Edit: Vad är Ubersampling för något?

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem

Du har ju inte redovisat det viktigaste:
Vilka inställningar du kör på.
Spelet är än idag ganska krävande.

Fungerar bra med mitt 780, men inte på min "backupdator" med 280x@lätt oc/2500k@4,4

EDIT: okej

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av TroNi:

Vad är Ubersampling för något?

Basically en otroligt krävande AA-teknik som egentligen kallas för "Supersampling".

Rättade
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Absolut inte.
Har fungerat hur bra som helst för mitt GTX 780 och även näst intill perfekt skalning i SLI när jag hade 2st (97-99% användning hela tiden).
Kör det just nu i runt 100FPS med mitt ensamma GTX 780 på typ Medium/High utan ojämna frametimes eller liknande.

On topic: Har du "Ubersampling" aktiverat? @TroNi

Vissa har uppenbarligen inte speciellt höga krav var för mig ospelbart på ett HD7950, ospelbart på 2st HD7950, ospelbart på ett 290X, ospelbart på 2st 290X, inte testa fler datorer/kombinatiner men ett av de sämst fungerande spel jag någonsin försökt spela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Kan trösta dig med att Witcher3 fungerar ännu sämre, är mer en "mecka med alla tänkbara inställningar i tröstlösa försök att få det att fungera acceptabelt"-simulator än ett riktigt spel

...Va? Witcher 3 funkade ypperligt för mig. Det var också väldigt lite klagomål angående funktionalitet i Witcher 3-tråden här på forumet. På sin höjd var det någon som behövde ändra någon inställning, men överlag är det ett spel som, om krävande, inte bråkar särskilt mycket.

Kan tillägga att jag testade spelet med 1-2 GTX 780, 1-2 R9 290 och 1 GTX 980 Ti - funkade bra med samtliga konfigurationer.
Låter mer som skit bakom spakarna eller någon slags hård/mjukvaru fel för din del.

Antingen är det någon mjukvara och/eller inställning som är fel för TS, för hans hårdvara ska utan tvekan klara av att driva Witcher 2 med hög grafik.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

...Va? Witcher 3 funkade ypperligt för mig. Det var också väldigt lite klagomål angående funktionalitet i Witcher 3-tråden här på forumet. På sin höjd var det någon som behövde ändra någon inställning, men överlag är det ett spel som, om krävande, inte bråkar särskilt mycket.

Låter mer som skit bakom spakarna eller någon slags hård/mjukvaru fel för din del.

Personangrepp, häftigt. Du får gärna komma och visa hur jag ska göra då.

Visst ett 980Ti (som var typ absolut bästa man kunde köpa för pengar när spelet släpptes) klarar kanske driva runt det i sunkig konsoll-FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Personangrepp, häftigt. Du får gärna komma och visa hur jag ska göra då.

Visst ett 980Ti (som var typ absolut bästa man kunde köpa för pengar när spelet släpptes) klarar kanske driva runt det i sunkig konsoll-FPS.

Har uppdaterat mitt inlägg; har även spelat det med GTX 780 och R9 290 utan problem.

Jag förstår att du är frustrerad som inte fick det att fungera för dig, men att avfärda TS problem som "Witcher 2 är en sunking konsollport, finns inget att göra, och witcher 3 är ännu sämre" känns lite ignorant, och om du tolkar "låter som skit bakom spakarna eller hård/mjukvaruproblem" som personangrepp efter att du berättat hur mycket problem du har med att få Witcher 3 spelbart med multipla konfigurationer när det samtidigt funkar bra för majoriteten här på forumet så får det stå för dig.

Edit: Mitt GTX 980 Ti drev det för övrigt i 90+ fps i Ultra, var mest processorn som gnällde när man var i städerna. Jag vet inte vad din gräns för "sunking konsoll-FPS" går. GTX 780 och R9 290 drev det också i högst acceptabla 60+ fps i High.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

@Klubba:

Har heller inga problem med Witcher 3. Ganska väloptimerat får jag säga med tanke på de inställningar jag körde det på, och datorn jag har..

Visa signatur

Technörd