Permalänk
Medlem

Skärm för både redigering och spel?

Ska köpa ny burk nu och det blir en PC. Går från en iMac. Jobbar som retuschör och har således höga krav på färgåtergivning, kontrast och skärpa. Men jag spelar även mycket och vill ha låg ms och helst över 60hz, men inte nödvändigtvis.

Kollade lite på exempelvis benQs 144hz skärmar, men de har fått hård kritik för dålig färgåtergivning..

Någon som kan tipsa om en kompromiss för under 3000kr? Hade ju gärna tagit en av BenQ skärmarna och färgerna var bättre.

Permalänk
Medlem

"höga krav på färgåtergivning, kontrast och skärpa"

Då kanske inte en skärm för 3000:- och tn panel är något för dig..
Du skulle kanske sikta på en IPS i 8-10000 kr klassen, där någonstans ligger nog kompromissen..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Som sagt, IPS eller PLS är för dig, inte en "kids"-skärm med många hz och TN-panel.

Köpte själv en Dell UltraSharp U2515H och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen färg expert eller skärm expert, men av dina krav så tror jag absolut inte du kommer hitta något för 3000.

Jag sitter på en jätte gammal HP lp2475W med H-IPS panel och den piskar dom skärmarna jag har kollat på för mellan 2500-3000 vad gäller färger. Jag vill själv ha en ny skräm och inte heller lägga så mkt, men att gå till sämre panel är inget jag vill så jag behåller min HP en stund till

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fAEkE:

Ska köpa ny burk nu och det blir en PC. Går från en iMac. Jobbar som retuschör och har således höga krav på färgåtergivning, kontrast och skärpa. Men jag spelar även mycket och vill ha låg ms och helst över 60hz, men inte nödvändigtvis.

Kollade lite på exempelvis benQs 144hz skärmar, men de har fått hård kritik för dålig färgåtergivning..

Någon som kan tipsa om en kompromiss för under 3000kr? Hade ju gärna tagit en av BenQ skärmarna och färgerna var bättre.

Jobbar själv som AD och valde en PG279Q som det bästa av två världar. Väldigt bra färger efter lite pill.
Men som andra skrivit, det finns ingen direkt kompromiss för 3000kr då vanliga gamingskärmar kostar så mycket.

Permalänk
Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

har själv haft en Qnix Qx2710, prisvärd skärm. Finns en på marknaden för 2000

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem

Ajdå... PCn kostar 11000. Om jag ska ha skärm för 9 papp kan jag lika gärna köpa en ny imac. Tanken var att få böttre spelprestanda utan att behöva lägga 20000 på ny burk, men ändå behålla möjligheten till att fortsätta redigera.

Finns det verkligen ingen kompromiss runt 3-4000kr? På jobbet har vi skärmar för 6papp ämnade för redigering, men de är kass till gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad är skillnaden på ips, pls och tn? Vilken teknik använer apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Vad är skillnaden på ips, pls och tn? Vilken teknik använer apple?

Skickades från m.sweclockers.com

TN har sämst färgåtergivning och betraktningsvinklar. Visst finns det olika bra TN men för färgåtergivning kan du nog glömma dom skärmarna.

Tror Apple kan vara Dell Ultrasharp skärmar som rebrandas.

Permalänk
Medlem

Läst en del recensioner nu och asus har rätt fina 27" som verkar vara bra kompromisser. Men man får gå upp i pris. Tex denna

https://www.komplett.se/product/842553/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dell UltraSharp U2715H 27" 16:9 2560 x 1440 IPS hos Dustin för 3799:-

Review på TFT Central.

Har kört Dell IPS skärmar några i rad nu och alltid varit supernöjd!

Permalänk
Medlem

Jag tittade på dells ultrasharp skärmar tft central i förmiddags och enligt testerna verkar asus vara hetare, men lite dyrare. Se exempelvis denna som verkar vara grymt bra faktiskt, för hyfsat pris

https://www.komplett.se/product/824581/datorutrustning/bildsk...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

PB278QR blir säkert bra, jag hade tidigare PB238Q men bytte till dellen på 25" eftersom 27" var för stort för mig och Asus inte hade ngn likvärdig 25" med tanke på pris och utseende.

Permalänk
Medlem

Om man är seriös i sitt behov av bra färgåtergivning, finns inga genvägar i dagsläget. Bildredigering och gaming, kräver två helt skilda typer av skärmar.

Bildredigering behöver en skärm som visar alla färger, men blir samtidigt slö i uppdateringen.
Spel kräver en snabb skärm, på bekostnad av färre färger.

Min lösning var tidigare flerskärmsmiljö.. I framtiden kommer det bli spelkonsol och projektor, då jag tackat nej till Windows skit.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Som sagt, IPS eller PLS är för dig, inte en "kids"-skärm med många hz och TN-panel.

Köpte själv en Dell UltraSharp U2515H och är väldigt nöjd.

Rekommenderar U2515H också!

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Om man är seriös i sitt behov av bra färgåtergivning, finns inga genvägar i dagsläget. Bildredigering och gaming, kräver två helt skilda typer av skärmar.

Bildredigering behöver en skärm som visar alla färger, men blir samtidigt slö i uppdateringen.
Spel kräver en snabb skärm, på bekostnad av färre färger.

Min lösning var tidigare flerskärmsmiljö.. I framtiden kommer det bli spelkonsol och projektor, då jag tackat nej till Windows skit.

Men samtidigt verkar det ju finnas IPS skärmar med låg fördröjning och i vissa fall även hög uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

Ni som rekommenderar U2515H, vad använder ni datorn till? Den verkar schysst just vad gäller färgåtergivning, men sämre med fördröjning och uppdateringshastighet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Ni som rekommenderar U2515H, vad använder ni datorn till? Den verkar schysst just vad gäller färgåtergivning, men sämre med fördröjning och uppdateringshastighet..

Jag spelar mest. Strategi, fps men även bildredigering (foto) och ordbehandling. Jag hade tidigare TN-panel men när jag bytte till IPS kommer jag aldrig byta tillbaka, verkligen som dag och natt.

Har aldrig märkt av ngn fördröjning, köp där de erbjuder öppet köp så kan du testa själv.

När det gäller jakt på ms så brukar jag säga "Fråga dig själv, vilket är viktigast? Att spelet är fint att titta på eller att du är 2ms snabbare än motståndaren i cs?".

Permalänk
Medlem

Okej, men ni tycker inte att det är lite väl litet med så hög upplösning på 25"? Jag kör ju samma upplösning på 27" nu och det är på gränsen till irriterande litet.

Permalänk
Medlem

Det finns två skolor , en del kan inte leva med 60Hz andra inte med en TN-panel , vart hör du hemma ? En högupplöst 100+Hz IPS ser jag som det idela men utbudet är litet och dom kostar lite mer. Själv sitter jag på en 27" 2560*1440 IPS 60Hz just nu och spelar lite av varje utan problem , frugan har en likadan fast 1920*1080 och det funkar också.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAEkE:

Men samtidigt verkar det ju finnas IPS skärmar med låg fördröjning och i vissa fall även hög uppdateringsfrekvens.

Bara för att det står IPS på skärmen, så behöver inte IPS-panelen vara bra. Finns ett helt gäng olika typer av IPS-paneler, både bra och dåliga. Vanligaste panelen på billigare skärmar är eIPS och där kan man vara glad om den visar sRGB korrekt.
Så för att få en IPS-panel att uppdateras snabbare, krävs alltså precis som alla andra paneler att man drar ner på antalet färger.
Dock är de trots det bättre än TN-paneler..

Om du vill läsa mer om olika typer av paneler finns bl.a. denna sidan..
http://www.tftcentral.co.uk/articles/panel_technologies.htm

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej, tackar. Men efter att ha läst det ni skrivit och läst en hel del recensioner så känns det som att det bara finns ett fåtal vettiga val, samt att jag måste öka budgeten en aning. Jag väljer mellan dessa nu:

https://www.komplett.se/product/838080/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/824581/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/842553/datorutrustning/bildsk...

Såvitt jag förstått så är alla tre skärmar relativt jämna vad gäller färgåtergivning. Det som skiljer är ju lagg och hz, samt måttet. Jag är lite tveksam till att köra så hög upplösning på en 25", då jag kör samma nu på en 27" och tycker att det är på gränsen till för liten text e.t.c. Sen är det ju en väsentlig prisskillnad mellan dem..

Hur är egentligen Dells U2515H när det kommer till spel och redigering? I början av tråden nämnde ju många att det inte finns något alternativ i den prisklassen, men sen rekommenderar flera stycken en skärm för 3300kr helt plötsligt.

Vad tror ni om de tre alternativen?

Permalänk
Skrivet av fAEkE:

Ska köpa ny burk nu och det blir en PC. Går från en iMac. Jobbar som retuschör och har således höga krav på färgåtergivning, kontrast och skärpa. Men jag spelar även mycket och vill ha låg ms och helst över 60hz, men inte nödvändigtvis.

Kollade lite på exempelvis benQs 144hz skärmar, men de har fått hård kritik för dålig färgåtergivning..

Någon som kan tipsa om en kompromiss för under 3000kr? Hade ju gärna tagit en av BenQ skärmarna och färgerna var bättre.

Kontrasten är lika låg på nästan alla datorskärmar, det är bara att läsa specifikationerna så ser du att det står 1000:1 på nästan alla skärmar. Det har varit värdet som gällt i tio år nu. Undantaget är de som har MVA-panel, de har högre kontrast men i gengäld sämre betraktningsvinklar än åtminstone IPS-panelerna på de flesta färger.

Skärpan är ju vad den är, pixlarna sitter där de sitter även om det är olika struktur på olika paneltyper och vissa kan uppleva stora skillnader i hur texten känns.
Högre upplösning --> mindre pixlar --> skarpare

Skrivet av fAEkE:

Ajdå... PCn kostar 11000. Om jag ska ha skärm för 9 papp kan jag lika gärna köpa en ny imac. Tanken var att få böttre spelprestanda utan att behöva lägga 20000 på ny burk, men ändå behålla möjligheten till att fortsätta redigera.

Finns det verkligen ingen kompromiss runt 3-4000kr? På jobbet har vi skärmar för 6papp ämnade för redigering, men de är kass till gaming.

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag var du skulle jag ta reda på vad det är för modell ni har på jobbet och även leta i inställningarna, kanske är overdrive inaktiverat?
Sen leta upp recensioner på skärmen där de testat responstid på riktigt, med kameror. Då kan du bilda dig en uppfattning om hur känslig du är.

Skrivet av fAEkE:

Okej, tackar. Men efter att ha läst det ni skrivit och läst en hel del recensioner så känns det som att det bara finns ett fåtal vettiga val, samt att jag måste öka budgeten en aning. Jag väljer mellan dessa nu:

https://www.komplett.se/product/838080/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/824581/datorutrustning/bildsk...
https://www.komplett.se/product/842553/datorutrustning/bildsk...

Såvitt jag förstått så är alla tre skärmar relativt jämna vad gäller färgåtergivning. Det som skiljer är ju lagg och hz, samt måttet. Jag är lite tveksam till att köra så hög upplösning på en 25", då jag kör samma nu på en 27" och tycker att det är på gränsen till för liten text e.t.c. Sen är det ju en väsentlig prisskillnad mellan dem..

Hur är egentligen Dells U2515H när det kommer till spel och redigering? I början av tråden nämnde ju många att det inte finns något alternativ i den prisklassen, men sen rekommenderar flera stycken en skärm för 3300kr helt plötsligt.

Vad tror ni om de tre alternativen?

Nej, det finns hur många vettiga alternativ som helst om man inte har något emot 60 hertz.
Att fråga hur andra upplever att den och den skärmen är att spela på är mer eller mindre meningslöst, de vet ingenting om hur du upplever saker och ting och hur känslig du är lika lite som du vet något om dem.

Det bästa vore om du kunde hitta någon butik där du kunde testa några olika skärmar.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Att testa olika skärmar i butik kan vara bra, men kan också vara svårt att hitta någon som har just de skärmar man är intresserad av hemma och uppställda.

Sen har vi säljarna som bara är intresserade av att sälja vissa typer av skärmar, då de får högre provision eller något. Skulle för ett antal år sedan köpa en ny skärm på en av de större kedjorna här i Sverige och hade tittat ut ett par skärmar som skulle kunna fungera till bildredigering. Säljaren som ville hjälpa till, ignorerade mina förslag totalt och visade hela tiden på två andra skärmar som skulle vara så mycket bättre. Det var två skärmar med TN-paneler........

Sedan dess har jag köpt mina skärmar över nätet.. efter att ha läst olika recensioner.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

har själv haft en Qnix Qx2710, prisvärd skärm. Finns en på marknaden för 2000

Mycket prisvärd. Jag har två. Den har mycket bra färger som default (den med PLS panel).

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | MSI Radeon RX 6700XT Gaming X | Kingston KC2500 M.2 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400 | LG 32UD59

Permalänk
Medlem

Ja att se skärmarna i en butik hade naturligtvis varit att föredra, men frågan är om någon har dem alla inne. Det är lite därför som jag försöker luska så mycket jag kan på nätet och fråga alla frågor jag kommer på, så att jag förhoppningsvis blir nöjd och slipper lämna tillbaka skärmen

Permalänk

Tveksam till att någon butik i Sverige har ett riktigt brett sortiment av skärmar framme för visning.
Men det kommer aldrig bli någon förbättring på den punkten om inte folk går och efterfrågar det. Några butiker kanske har många skärmar framme men inga spel installerade på demodatorerna. Isåfall får man se om de kan ordna det eller ta med sig laptop för att testa själv.

Den lilla listan med tre skärmar som du själv har hittat är inget speciellt, man hittar mer eller mindre likadana skärmar i drivor. Det finns inte så många riktiga skärmtillverkare, utan det är mest en panel som sätts ihop av en ihopbyggare, typ Foxconn, och så trycks det i någon overdrivekrets och OSD som kan skilja lite från skärm till skärm. Sen montera i ett chassi och tryck dit en logotyp.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Detta är en bra allround skärm tycker jag, har 2 stycken och är
supernöjd.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1800940

Permalänk
Medlem

http://cdon.se/hemelektronik/asus-mg279q-ips-27-p35859063

om du kan eller vill lägga 5k på skärm så blir det inte mycket bättre än så, ips, 1440p, 144hz

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b