Rykte: Microsoft arbetar på två nya Xbox One-konsoler

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Microsoft arbetar på två nya Xbox One-konsoler

Ny information från ett flertal källor tyder på att två nya Xbox One-konsoler är under utveckling, en tunnare version och en avsevärt kraftfullare variant med VR-stöd.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jahapp. Kort generation den här gången får man säga.

Permalänk
Medlem

Hoppas den kan leverera 60 fps i 1080p då utan kompromisser MEN jag misstänker att de kommer att marknadsföra den som "4K Ultra Gaming" sen blir det 20-30 fps endå...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hoppas den kan leverera 60 fps i 1080p då utan kompromisser MEN jag misstänker att de kommer att marknadsföra den som "4K Ultra Gaming" sen blir det 20-30 fps endå...

Problemet är ju att typ alla moderna datorer för 7k+ kan leverera 60fps i 1080p

Edit: osmidigt sagt av mig, tror att konsolen kommer kosta 6k+ om den kan leverera 60fps/1080p, vilket gör det rätt onödigt med en sådan för man kan köpa en motsvarande pc då

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Jahapp. Kort generation den här gången får man säga.

Den var/är ju dock väldigt billig oavsett vad man tycker om prestandan.
Xbox One har ofta halkat ner till 2200kr till exempel, förra generationen tog det ett bra tag innan det hände för Xbox 360.

Jag tror också att de som köper konsoler värderar ett lägre pris mer än ett högre pris och mera prestanda vilket man till exempel kan se med PS4 som redan slagit säljrekord.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

6 Tflops!? Då är det lite kaxigare (men inte mycket) än beräkningskraften i ett gtx 980 eller strax under ett Titan X.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Problemet är ju att typ alla moderna datorer för 7k+ kan leverera 60fps i 1080p

"Problemet" är att väldigt många inte kan tänka sig att betala 7K för en burk bara för att spela lite.
Lösningen heter då i många fall konsoler. Och vips så finns det nått för alla, tänk så bra.

För den som trots allt köpt en burk för 7K (eller vad nu Windows PC:n kosta) så har det förutom dessa Xbox-konsol rykten även börjat viskas om "Xbox interface till Windows". Tolkar jag som "spela Xbox-spel på din Windows PC". Tveksam hur intressant det är nu när de flesta Xbox-spel även kommer till Windows men det torde ju iaf göra hårdvaru-biten ganska irrelevant så att säga. Vilket nog är precis vad microSOFT vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Problemet är ju att typ alla moderna datorer för 7k+ kan leverera 60fps i 1080p

Ja, men vad har det med saken att göra?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

"Problemet" är att väldigt många inte kan tänka sig att betala 7K för en burk bara för att spela lite.
Lösningen heter då i många fall konsoler. Och vips så finns det nått för alla, tänk så bra.

För den som trots allt köpt en burk för 7K (eller vad nu Windows PC:n kosta) så har det förutom dessa Xbox-konsol rykten även börjat viskas om "Xbox interface till Windows". Tolkar jag som "spela Xbox-spel på din Windows PC". Tveksam hur intressant det är nu när de flesta Xbox-spel även kommer till Windows men det torde ju iaf göra hårdvaru-biten ganska irrelevant så att säga. Vilket nog är precis vad microSOFT vill.

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator, låt os säga att en budget dator kostar 3000-4000 kr. En Xbox one kostar 3000-4000 kr. Om man då skiter i en xbox och lägger alla pengarna på en dator så får man en dator för 6000-7000 kr. Dessutom är spelen till datorer oftast mycket billigare.

Permalänk
Skrivet av Wully:

Problemet är ju att typ alla moderna datorer för 7k+ kan leverera 60fps i 1080p

Oj vilket problem. En kostade väl Xbox one ca 4000kr när den släpptes? Sen är det överlag mindre problem med spel till konsol i alla fall förra generationen jag har ingen av de senaste (räknar wii u till xbox 360 gen) .
Jag föredrar dator till spelande men jag förstår varför väldigt många nöjer sig med en xbox eller wii till spelande.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator, låt os säga att en budget dator kostar 3000-4000 kr. En Xbox one kostar 3000-4000 kr. Om man då skiter i en xbox och lägger alla pengarna på en dator så får man en dator för 6000-7000 kr. Dessutom är spelen till datorer oftast mycket billigare.

Vet inte om folk tycker de är så förbaskat dyra. Kanske det men det är mera att behovet av en stationär dator helt enkelt inte finns.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av matnojje:

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator.

Fast behöver folk en stationär dator 2016?
Jag skulle säga nej på den frågan för de allra flesta.

Vi här på Sweclockers är ju en minoritet trots allt

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Vi här på Sweclockers är ju en minoritet trots allt

Man kan lugnt säga att det tycks glömmas bort ibland.

I min bekantskapskrets finns det inte många som har stationär dator längre.
Laptop är desto vanligare men exakt 0 har den inkopplad till "the main TV" (av de få som har stationär så kan jag på rak arm inte komma på nån som har den kopplad till "the main TV" heller). De som vill spela på "the main TV" köper således helst konsol. Av de som vill det. De flesta nöjer sig med att Instagramma/Fäjsbokka...urk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Fast behöver folk en stationär dator 2016?

Behöver och behöver...jag skulle också svara nej på den frågan. Dock tycker många fortfarande att det är mycket skönare att sitta framför en stationär dator med ett riktigt tangentbord, en mus och en stor skärm. Naturligtvis kan man skaffa allt detta till en laptop, men det är ju inte samma sak.

Permalänk
Avstängd

Nu kanske folk förstår varför amd valde att designa Polaris som de gjorde och släppa den först.
Apple lär också göra nån press release snart.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jättebra att det blir mer kräm i konsolerna så att inte de PC-spel som är portar blir lika grafiskt stympade. Heja!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Ja, men vad har det med saken att göra?

En konsol som kan leverera det kommer kosta 6000+, vilket gör det rätt onödigt att köpa konsolen. Problem är fel ordval av mig

Permalänk
Testpilot
Skrivet av matnojje:

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator, låt os säga att en budget dator kostar 3000-4000 kr. En Xbox one kostar 3000-4000 kr. Om man då skiter i en xbox och lägger alla pengarna på en dator så får man en dator för 6000-7000 kr. Dessutom är spelen till datorer oftast mycket billigare.

Dock kan du få en Xbox One för runt 2200kr på reor titt som tätt, och har man barn i hemmet eller är "casual" spelare som kanske köper 5-6 spel om året så ser jag helt klart intresset för en konsol. Lite som Apple; "It just works".

Äger själv en PS4 från denna generation som jag fick för 2800 på en rea, utöver min gaming PC i sign.
Det är helt enkelt väldigt smidigt och skönt att kunna koppla av i soffan eller om man har vänner över kunna köra local Co-Op i spel som Dynasty Warriors, BlazBlue eller liknande på storskärmen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

6 Tflops!? Då är det lite kaxigare (men inte mycket) än beräkningskraften i ett gtx 980 eller strax under ett Titan X.

" Denna sägs ha en mer kraftfull systemkrets med en sammanlagd beräkningskraft på 6 teraflops"

Alltså både CPU och GPU... Kan ju spekulera på prestandan utifrån TDP:n, och om säg TDP:n på en konsol är 150W och av det så kanske 100W är för GPU:n så borde prestandan ligga runt ett 970 om GPU:n de kommer använda har liknande prestanda/W som pascal.

Skrivet av Ozzed:

Jättebra att det blir mer kräm i konsolerna så att inte de PC-spel som är portar blir lika grafiskt stympade. Heja!

Nu tror jag iof också att kraftfullare konsoler även leder till mer krävande PC-spel. Dock får man ju inte glömma att PC-spelande håller tillbaka minst lika mycket, nästan alla populära PC-spel är lättdrivna rätt grafiskt simpla spel just för att alla inte sitter på hårdvara som är betydligt kraftfullare än nuvarande konsoler. Och kolla på spel som GTA V, Crysis 3, Witcher 3, Rise of the Tomb Raider som alla är multiplatform och samtidigt extremt krävande, snygga och teknisktimponerande PC-spel som pushar hårdvara till max, så är ju snarare utvecklarna som håller tillbaka och inte konsolernas beräkningskraft (var dock skillnad i slutet av förra generationen där mängden vram begränsade speldesignen otroligt mycket vilket gjorde att spelen fick lida). Sen visst Witcher 3 nergraderades osv, dock är det fortfarande tungdrivet på max även med dagens topkort så vet inte om man kan klaga så mycket på det, eller ska vi verkligen kräva att utvecklare lägger mängder av resurser på saker som ändå ingen kan driva?

Sen finns det såklart dåliga portar, och det är värdelöst, dock inget som har å göra med hur kraftfulla konsolerna är, igen detta är upp till utvecklarna.

Permalänk
Medlem

Om det stämmer att den får 6Gflops och om det stämmer att "PS4K" får 4,2Gflops så känns det spontant att Microsoft kommer att få en bättre helhetslösning iom Rift samarbetet (om nu detta stämmer...) Dock så lär ju en sådan lösning kosta minst 10k~ kanske aningen saftigt för de flesta, beror väl på vad Sonys kombo kostar med iofs.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Avstängd

När dessa 6Tflops konsoler lanseras så lär de väl finnas ett antal 12-14 Tflops gpuer på marknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurk:

6 Tflops!? Då är det lite kaxigare (men inte mycket) än beräkningskraften i ett gtx 980 eller strax under ett Titan X.

Jag har läst att spel och Tflops har inte så mycket med varandra att göra..kanske om man skulle bildrendera eller annan redigering..så det med Tflops är bara ett försäljningsknep till de ovetande..

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Datavetare
Skrivet av matnojje:

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator, låt os säga att en budget dator kostar 3000-4000 kr. En Xbox one kostar 3000-4000 kr. Om man då skiter i en xbox och lägger alla pengarna på en dator så får man en dator för 6000-7000 kr. Dessutom är spelen till datorer oftast mycket billigare.

Allt fler har laptops från skolan/jobbet som de även använder hemma, dessa maskiner är mer än fullt dugliga till allt utom spel. I dessa fall är kostnaden för att spela på PC just hela kostnaden för en gaming PC. Ska man inte spela fungerar också en rätt gammal dator hur bra som helst, allt från Core2 och framåt är med än adekvat.

Sedan håller jag nog inte riktigt med om att priset på spel är billigare till PC. Om man jämför listpriset i butik, ja! Men tecknar man PSN/Xbox Live Gold för 400-500 per år får i alla fall jag fler spel än det hinns med att spela som del av detta abonnemang, finns inget motsvarande för PC vad jag vet.

På den XBO vi har hemma tecknade jag även EA Access vilket ger tillgång till en mängd spel från EA för 400 kr per år (tror jag det var).

Så för en årskostnad motsvarande två fullprisspel på PC får man fler spel konsol än de flesta har tid att spela....

Angående artikeln. Är väldigt ambivalent till att både Sony och Microsoft verkar göra denna generation väldigt kort.

Å ena sidan är främst CPU-delen en enorm flaskhals denna generation, läser man spelutvecklar bloggar har man inte jättemycket kritik mot GPU-delen utan det är just CPU-delen som man ser som problematisk. Kanske inte så konstigt då CPU-delen faktiskt inte är bättre denna vända än förra generationen, så här behövs en uppdatering.

Å andra sidan har det knappt kommit några riktigt bra titlar denna generation, finns väl egentligen bara en riktigt AAA-titel i Uncharted 4 på PS4. Så den här generationen skulle behöva mer tid! Är ju brutalt naivt att tro utvecklarna kommer spendera massa extra resurser för att få spelen att snurra bra på dagens PS4/XBO om det kommer snabbare varianter. Nästan hela poängen och fördelen med konsol är att det finns en konfiguration att utveckla och optimera mot, gör man en PC av det hela tappar man i kvalité då det är långt enklare att optimera och testa till en specifik konfiguration än till mer än en.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Sedan håller jag nog inte riktigt med om att priset på spel är billigare till PC. Om man jämför listpriset i butik, ja! Men tecknar man PSN/Xbox Live Gold för 400-500 per år får i alla fall jag fler spel än det hinns med att spela som del av detta abonnemang, finns inget motsvarande för PC vad jag vet.

På den XBO vi har hemma tecknade jag även EA Access vilket ger tillgång till en mängd spel från EA för 400 kr per år (tror jag det var).

Så för en årskostnad motsvarande två fullprisspel på PC får man fler spel konsol än de flesta har tid att spela....

Origin access finns till PC https://www.origin.com/en-se/store/origin-access (som EA acces fast med lite andra spel)

Sen finns ju även Humble monthly https://www.humblebundle.com/monthly för 12$

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nästan hela poängen och fördelen med konsol konsolexklusiva-spel är att det finns en konfiguration att utveckla och optimera mot, gör man en PC av det hela tappar man i kvalité då det är långt enklare att optimera och testa till en specifik konfiguration än till mer än en.

Som du skrev själv så har det knappt funnits några värda exklusiva spel denna generation, det mesta AAA har varit multiplatform och då optimeras det ändå inte för en sorts hårdvara. Sen har inte detta stämt så bra historiskt heller (förutom möjligen för Nintendo). Speciellt innan femte generationen kom det konsoler kors å tvärs med uppgraderingar hit och dit och dåliga portar mellan konsollerna och spel som släppts på båda förra generations hårdvara och senaste osv. Att detta skulle vara ett större problem för utvecklare har jag svårt å tro, är ju fortfarande x86 och GCN, hur svårt kan det vara att tex bara köra titeln i 1080p60 med kanske lite AA mot 900p30. Lyckas de inte lösa ett spel till två liknande system när alla multiplatformspel som även kommer till PC kan köras på tusentals så är det inte mycket till utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

6 Tflops!? Då är det lite kaxigare (men inte mycket) än beräkningskraften i ett gtx 980 eller strax under ett Titan X.

Om vi istället håller oss till AMD eftersom det är AMD grejer vi har att göra med:

Citat:

One more thing, according to Sisoft database, C7 has 2304 cores [dvs 36 Compute Units, dvs som PS4 Neo], there is a possibility that there's another P10 chip with 2560 cores (full silicon), even faster than those. Just wanted to make it clear.

Korten i testet ovan var klockade i 1266 Mhz.

R9 390X = 44CU@1050Mhz = 5.913 TFlops

Om vi applicerar samma "TFlops per CU/Mhz" matte på C7 får vi:

C7 = 36CU@1266Mhz = 5.834 TFlops.

Rätt nära "6 Tflops". Eller hur?

Permalänk
Medlem

Från huvudartikeln:

Citat:

Spelsajten Kotaku rapporterar om att inte bara en, utan två nya versioner av Xbox One ska släppas. Den ena ska enligt deras källor släppas redan i år i form av en tunnare version med stöd för videoinnehåll i 4K

Har MS månne gjort det enkelt för sig? Och låter "XboxOne Slim" helt enkelt bara vara baserad på Mobile Polaris 11?
http://videocardz.com/59903/possible-polaris-10-and-polaris-1...

Och så då nästa år en "XboxTwo" baserad på Desktop Polaris 10. Precis som PS4 Neo.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Behöver och behöver...jag skulle också svara nej på den frågan. Dock tycker många fortfarande att det är mycket skönare att sitta framför en stationär dator med ett riktigt tangentbord, en mus och en stor skärm. Naturligtvis kan man skaffa allt detta till en laptop, men det är ju inte samma sak.

Finns ju 18 tum och ännu större laptops om man bara vill ha stor skärm. Om den sen är bärbar eller släpbar är en annan femma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Jahapp. Kort generation den här gången får man säga.

Fast det här är inte som förr, det här är en ny ansats där man gör ungefär som med Iphone; man har en produkt (egentligen varumärke) som kommer i olika iterationer och uppgraderas regelbundet. Alla kör samma OS och alla gamla program fungerar på de nya maskinerna, och de flesta av de nya programen fungerar på de gamla. Bakåtkompatibiliteten för spel blir full till de närmaste 2-3 generationerna, därefter bryts det. Det kommer bli Xbone version 1, Xbone version 2, v3, v4 osv. Det blir en mer flytande övergång.

Eftersom det nästan inte längre finns plattformsexklusiva spel så finns heller inte fördelen med optimeringen till en fast hårdvarukonfiguration. Då är det i så fall bättre att uppdatera hårdvaran lite oftare, men hålla en kompatibilitet mellan de närmaste.

Skrivet av Gurk:

6 Tflops!? Då är det lite kaxigare (men inte mycket) än beräkningskraften i ett gtx 980 eller strax under ett Titan X.

En PC behöver i runda slängar dubbla prestandan mot en konsol för att vara likvärdig. Och siffran anger hela maskinen, inte bara grafikdelen.

Skrivet av matnojje:

Fast det är ett konstig resonemang som folk har med att datorer är dyra. De flesta behöver en dator, låt os säga att en budget dator kostar 3000-4000 kr. En Xbox one kostar 3000-4000 kr. Om man då skiter i en xbox och lägger alla pengarna på en dator så får man en dator för 6000-7000 kr. Dessutom är spelen till datorer oftast mycket billigare.

Tro det eller ej, men många vill inte spela på en PC oavsett pris- och prestandavinst. Dessutom har de flesta laptops, och såna går inte bra att spela på, inte heller att bygga ut. Sen får du tänka på att dessa maskiner ska säljas i hela världen. Sverige är ganska unikt i hur mycket pengar folk spenderar på datorer i genomsnitt. Åk bara till Estland så är bilden en helt annan.

Skrivet av ipac:

Om vi istället håller oss till AMD eftersom det är AMD grejer vi har att göra med:

http://cdn.videocardz.com/1/2016/05/AMD-Radeon-R9-480-3DMark11-Performance.png

Korten i testet ovan var klockade i 1266 Mhz.

R9 390X = 44CU@1050Mhz = 5.913 TFlops

Om vi applicerar samma "TFlops per CU/Mhz" matte på C7 får vi:

C7 = 36CU@1266Mhz = 5.834 TFlops.

Rätt nära "6 Tflops". Eller hur?

Fast 6 TFLOPS gäller hela maskinen, inte bara GPU:n.

Dessutom finns det oändligt med osäkerhetsfaktorer till den där bilden, så den går inte att ta på allvar.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Boozfob:

Origin access finns till PC https://www.origin.com/en-se/store/origin-access (som EA acces fast med lite andra spel)

Sen finns ju även Humble monthly https://www.humblebundle.com/monthly för 12$

Ah, hade missat Origin access. Verkar i.o.f.s. som man inte kan betala årsvis, hade tydligen betalat 249 kr för EA access i 12 månader till Xbox och blir ju nästa dubbla priset om man ska betala månadsvis.

Tycker ändå att huvudpoängen kvarstår, för genomsnittsanvändaren så blir det i alla fall inte dyrare att köpa spel till konsol då det finns sätt som PSN, Xbox Gold och liknande för att få rätt mycket spel för en väldigt låg kostnad. Sedan finns också en väldigt väl utbredd begagnatmarknad för konsoler, även om det kanske finns för PC är det inte i närheten lika stort utbud.

Skrivet av sKRUVARN:

Som du skrev själv så har det knappt funnits några värda exklusiva spel denna generation, det mesta AAA har varit multiplatform och då optimeras det ändå inte för en sorts hårdvara. Sen har inte detta stämt så bra historiskt heller (förutom möjligen för Nintendo). Speciellt innan femte generationen kom det konsoler kors å tvärs med uppgraderingar hit och dit och dåliga portar mellan konsollerna och spel som släppts på båda förra generations hårdvara och senaste osv. Att detta skulle vara ett större problem för utvecklare har jag svårt å tro, är ju fortfarande x86 och GCN, hur svårt kan det vara att tex bara köra titeln i 1080p60 med kanske lite AA mot 900p30. Lyckas de inte lösa ett spel till två liknande system när alla multiplatformspel som även kommer till PC kan köras på tusentals så är det inte mycket till utvecklare.

Helt sant att multiplattformsspel typiskt inte håller i närheten samma tekniska nivå som de exklusiva spelen, vilket än mer styrker det jag försöker säga.

Vet inte hur många gånger jag sett folk peka på att denna konsolgeneration använder x86 som något form av argument för att det skulle förenkla en heterogen plattform. Fattar inte varför, finns överhuvudtaget inget magiskt med x86 utan tvärt om är det ett större spann mellan kapaciteten i Jaguar och Atom till Haswell och Skylake än vad det är mellan t.ex. ARM Cortex A7 (little 32-bit core) och ARM Cortex A72 ("big" 64-bit core).

Ta fallet att man startar med PS4. Tänk sedan att man gör två varianter till där enda skillnaden är att en får Sandy Bridge och en får Skylake. Nu vill jag göra ett superoptimerat bibliotek för att göra beräkningar av 4x4 matris som inte direkt har med grafik att göra. Tja det är ju x86 och i detta fall har jag ju till och med samma GPU så det måste ju vara möjligt att skriva ett bibliotek som är optimalt för alla tre? Fel!

Dagens PS4 är nästa till 100 % CPU-begränsad så där skulle jag utan tvekan välja att lägga dessa beräkningar på GPUn medan systemen med Sandy Bridge och Skylake skulle vara extremt GPU-begränsade så där vill jag avlasta den delen och gör därför beräkningen på CPUn. Men då blir det i alla fall samma kod på de sista två? Nej, eller ja om jag vill lämna ungefär 3:4 av kapaciteten på bordet...

För Sandy Bridge skulle jag välja SSE eller 128-bitars AVX (rätt irrelevant vilket) därför att SIMD-enheten i Sandy Bridge är bara 128-bitars internt och den saknar stöd för FMA. Visst skulle jag ändå kunna välja 256-bitars AVX, men då AVX har 8 32-bitars "lanes" så är inte det en perfekt match för rader/kolumner i en 4x4 matris så i vissa lägen tillkommer extrajobb, jobb som med råge döljs av dubbla kapaciteten om man har 256-bit SIMD-enheter vilket Haswell och senare har!

Är sådana saker som gör det så kul att programmera för inbyggda system. I "vanlig" programmering kanske man använder programvaran i en eller några fåtal system, så där gäller det att minimera kostnaden för att utveckla programvara. I inbyggda system ska ofta programvaran användas i tusentals eller till och med miljontals system, mer effektiv programvara betyder att man kan spara ännu lite mer på maskinvaran vilket betyder att det finns vinster i att lägga väldigt mycket resurser på högoptimerad programvara!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer