Sålt bostadsrätt med vinst, betala in skatt

Permalänk
Avstängd

Sålt bostadsrätt med vinst, betala in skatt

Hej

sålde en bostad härom veckan med vinst och måste skatta runt 30000kr.
Kan jag betala in denna nu till mitt skattekonto eller kommer de bara betala ut summan till mig, då de inte förstår vad det avser då den inte ska deklareras förrän 2017? Mäklaren surrade nåt om det.

Någon som vet?

Läser på skatteverket:

"När ska jag betala in skatten?
--Behöver du betala in extra skatt därför att du har sålt en privatbostad med vinst kan du göra en inbetalning till ditt skattekonto redan efter försäljningen om du vill. "

Permalänk

Hur kan du behöva ställa frågan om du läser vad skatteverket skrev?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joel.wedberg:

Hur kan du behöva ställa frågan om du läser vad skatteverket skrev?

Det är ju i samband med deklarationen. Han kanske menar om dom förstår att det är inför nästa års deklaration, så dom inte betalar tillbaka den för att han skattat för mycket detta år.

Svar på frågan: Det är väl deadlines för att deklarera sedan några dagar tillbaka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Hej

sålde en bostad härom veckan med vinst och måste skatta runt 30000kr.
Kan jag betala in denna nu till mitt skattekonto eller kommer de bara betala ut summan till mig, då de inte förstår vad det avser då den inte ska deklareras förrän 2017? Mäklaren surrade nåt om det.

Någon som vet?

Läser på skatteverket:

"När ska jag betala in skatten?
--Behöver du betala in extra skatt därför att du har sålt en privatbostad med vinst kan du göra en inbetalning till ditt skattekonto redan efter försäljningen om du vill. "

Tala med din mäklare, de hjälper dig med sånt.Lr ring skatteverket..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Det är ju i samband med deklarationen. Han kanske menar om dom förstår att det är inför nästa års deklaration, så dom inte betalar tillbaka den för att han skattat för mycket detta år.

Svar på frågan: Det är väl deadlines för att deklarera sedan några dagar tillbaka?

Jo men deklarationen vi gör i år gäller 2015. Men då han sålde bostaden i år så behöver det tas upp på nästa års deklaration. Dock så vet jag inte när skattepengarna behöver betalas in men gissar i år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joel.wedberg:

Hur kan du behöva ställa frågan om du läser vad skatteverket skrev?

Läste du vad jag skrev överhuvudtaget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Det är ju i samband med deklarationen. Han kanske menar om dom förstår att det är inför nästa års deklaration, så dom inte betalar tillbaka den för att han skattat för mycket detta år.

Svar på frågan: Det är väl deadlines för att deklarera sedan några dagar tillbaka?

Skrivet av ReverenD:

Tala med din mäklare, de hjälper dig med sånt.Lr ring skatteverket..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av FANTEN:

Jo men deklarationen vi gör i år gäller 2015. Men då han sålde bostaden i år så behöver det tas upp på nästa års deklaration. Dock så vet jag inte när skattepengarna behöver betalas in men gissar i år.

Tänkte betala in dem redan nu. Frågan var om någon visste

Permalänk
Medlem

Tror någon gång på mitten i februari det år du skall deklarera som pengarna skall vara på skattekontot. Annars kan man få betala någon straff avgift eller liknande.
Jag har gjort detta å då var det 17 februari fast 2015 var det då.
Står viktiga datum på skatteverkets hemsida.

Permalänk
Avstängd

Vänta att betala in pengarna. Sätt dem i Ericsson B sålänge (alltså 30000). Om aktien stiger skattar du lite mer, om aktien sjunker kvittar du förlusten mot bostadsvinsten. Eller köp ny bostad och skjut upp beskattningen. Du har hela 2016 på dig med aktieaffärerna.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Tänkte betala in dem redan nu. Frågan var om någon visste

Bättre att lägga pengarna i en lågriskfond tills du behöver betala in. Varför låna ut pengar till farbror staten i onödan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Bättre att lägga pengarna i en lågriskfond tills du behöver betala in. Varför låna ut pengar till farbror staten i onödan?

Skickades från m.sweclockers.com

Farbror staten har betalt bättre ränta på pengarna än bankerna, och eftersom skattekontot har använts som sparkonto
kommer räntan att sänkas till 0%.

http://www.expressen.se/dinapengar/finansministern-stoppar-sp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan jag betala in denna nu till mitt skattekonto

Ja.

Citat:

eller kommer de bara betala ut summan till mig

Ja

Citat:

då de inte förstår vad det avser

Inte av det skälet utan pga Skatteverket inte vill ha så mycket pengar (totalt flera miljarder) innestående.

Om du i årets deklaration hade deklarerat vinst på försäljning och fått slutskattebesked i augusti skulle din inbetalning vara bokförd på Skatteverkets konto senast 14 november 2016.

Permalänk
Medlem

Kommer sitta i samma sits som dig snart fast med lite mera pengar. Det som jag kommer att göra är att lägga dem på typ SBABs sparkonto. Har för mig att jag får 0,65 i ränta där eller 0,8 om man har lite lån.

Ser det som klart mycket smartare att få någon form av ränta på pengarna en att inte få någe alls.

Permalänk
Medlem

Det som är viktigt att tänka på är följande:
Saxat från skatteverket
Det fattas mer än 30 000 kronor på skattekontot
Om du beräknar att få ett underskott som överstiger 30 000 kronor ska du ha betalat in överskjutande del så att den är bokförd på Skatteverkets konto senast den:

12 februari 2016 om du skrev på köpekontraktet under 2015.
13 februari 2017 om du skriver på köpekontraktet 2016.
Det fattas upp till 30 000 kronor på skattekontot
Om du beräknar att få ett underskott som är högst 30 000 kronor ska du ha gjort inbetalningen så att den är bokförd på Skatteverkets konto senast den:

3 maj 2016 om du skrev på köpekontraktet under 2015.
3 maj 2017 om du skriver på köpekontraktet under 2016.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010