Vad skiljer gymnasiematte jämfört med högskole?

Permalänk
Medlem

Vad skiljer gymnasiematte jämfört med högskole?

Tjenare allihopa!
Jag har nu läst Ma3C och Ma4 senaste 2 åren på gymnasiet och jag undrar vad dessa skiljer sig från högskolematte.

Vilken linje i högskolan menar du då?
Jag tänkte mest högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik eller liknande ingenjör inom it/teknik.

Permalänk
Medlem

Jag läser första året på civilingenjör inom robotik (ganska lik data och elektro). De mattekurser jag läst i år är vektoralgebra och envariabelkalkyl. Envariabeln påminner mycket om ma4 med bland annat derivator och primitiv men det är svårare och har lite annat som funktionsanalys, volymer av kurvor, Diffekvationer, summor och taylor.
Vektoralgebra börjar lite liknade med ekvationer vanliga ekvationer men lösningar med gausselimination sedan fortsätter man med vektorer och vidare på vektorrum. Sedan finns determinanter och andra hanteringar av vektorer

Detta tror jag skiljer sig mellan högskolor när och hur man går igenom detta men så här var det för mig. Det börjar där tidigare matte slutar. Har du hyffsad koll på gymnsiematten och är beredd på att det går igång direkt så är det inga problem

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

De flesta (civil)ingenjörsprogram börjar med att repetera gymnasiematten under några veckor, sen börjar man om och gör det på riktigt med djupare teori, satser och bevis innan man går vidare till områden som normalt inte behandlas på gymnasiet, alt bara berörs ytligt. Räkna med att det är högt tempo från början och att det är en heltidssysselsättning att studera.

//Civing elektro

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag läste bland annat linjär algebra där ingick en hel del ekvationssystem som beräknas med matriser, krävde lite annorlunda tänk än det man stötte på, på gymnasiet. Minns även att det var en hel del vektorer, basbyten etc.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inaktiv

@007onex Det du förstår om du studerar något program med mer matte är att att på gymnasiet har du enbart lärt dig grundläggande saker om matematisk analys. I själva verket finns det många olika grenar inom matematiken som används till olika saker.

Nybörjarkurserna i envariabelanalys och flervariabelanalys används inom områden där tillämpad analys är användbart såsom mekanik, hållfasthetslära och grundläggande fysik. transformmetoder och differentialekvationer används inom modern fysik och elektroteknik.

Sedan har du diskret matematik som bygger upp datavetenskapen och som du får läsa om på datateknikprogrammet. Avancerade ämnen såsom abstrakt algebra och liknande får du läsa själv om du är intresserad av det.

Den största skillnaden är att du behöver lägga mer tid och det är ingen garanti att du fattar så fort du slår upp i boken. Särskilt efter grundkurserna i ettan.

Edit: Jag glömde så klart den numeriska analysen. Det är kanske den matten som du använder mest på Civilingenjörsutbildningen och som folk ofta slarvar med att lära sig. Oerhört vikjtigt att inte slarva med Matlab-programmeringen och numeriska metoder eftersom det återkommer i väldigt många kurser på flera program.

Permalänk
Medlem

Det är rätt stor skillnad. Även om det i början är i princip samma sak man gör som på gymnasiet så är det ett helt annat djup och svårighetsgrad. Det är mer på riktigt helt enkelt. Och som flera redan skrivit är det ett heltidsjobb att studera på universitet eller högskola.

Anstränger du dig ska det dock inte vara några problem.

Lycka till!

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Läser datateknik på LTH (och ironiskt nog tentapluggar "matte" nu). Du börjar med endimensionell analys (envariabel på KTH) som är mycket repetition till en början och sen svårare diff-ekv, integraler osv. Sedan läser du linjär algebra som är matriser, vektorer osv i rummet och planet.
Årskurs 2: Flerdimen (endimen med fler dimensioner). Efter det går du vidare till linjära system som är en svårare version av linjär algebra i princip. Detta används mycket i signalbehandling sen med fouriertransformer och liknande. Efter det har du matematisk statistik och numerisk algebra kvar. Matte används dock mycket i kurser som fysik och liknande.

tl;dr. De första 5 veckorna är gymnasiematte, sen är allt nytt typ.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Rent generellt har nog föregående poster sammanfattat det rätt så bra.
Specifikt så kan jag väl svara för de kurser som ingår på högskoleingenjörsprogrammet datateknik vid LiU:
Obligatoriska kurser:
Envariabelanalys - I mångt och mycket en kurs som bygger vidare gymnasiematematiken.
Linjär algebra - Vektorer och matriser. Tidigare nosade man lite på det i Ma F/Breddning vill jag minnas, men jag vet inte hur det ser ut idag. Hur som helst, fruktansvärt användbar kurs.
Diskret matematik - Logik, mängdlära, induktion och rekursion, talteori, kombinatorik, Eulervägar, träd och så vidare ... Fruktansvärt användbar kurs för datavetare även det.

Valbara:
Statistik och sannolikhetslära - Ja, etiketten säger väl det mesta.
Flervariabelanalys - Låter kursdokumentet tala för sig själv: http://kdb-5.liu.se/liu/lith/studiehandboken/svkursplan.lasso...

Sedan är det förstås många kurser som bygger på kunskaper i dessa ... men ja, efter de första veckorna så är det mesta nytt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Tjenare allihopa!
Jag har nu läst Ma3C och Ma4 senaste 2 åren på gymnasiet och jag undrar vad dessa skiljer sig från högskolematte.

Vilken linje i högskolan menar du då?
Jag tänkte mest högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik eller liknande ingenjör inom it/teknik.

Vad som skiljer sig? Framförallt så fördjupar du dig inom ämnen du bara snuddat vid tidigare. Sedan är det en helt annan attityd till "matte" på högre instanser. Om du nu läst sammanlagt 4-500p matte på gymnasiets tre år så har du läst vad någon på ex. KTH skulle läst på maximalt 1-3 månader. Jag vill inte skrämmas, men de första veckorna på KTH var i princip repetition där vi gick igenom mer eller mindre all gymnasiematte.

Om du väljer ingenjörsvägen så behandla studierna som ett heltidsjobb. Matten är inte överdrivet svår i sig utan det är oftast tiden/självdisciplinen som gör att det brister.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Väldigt OT detta, men för mig som enbart läst Matte A på gymnasiet för typ 17-18 år sen så är denna tråden som grekiska.. jag förstår typ inte ett ord! 😂

Lycka till dock med matten och stay in school kids annars slutar ni som mig.. haha

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När jag började på universitetet så sa den som vi hade i matematik att den stora skillnaden var hastighet. Sedan drog han igenom (väldigt grundligt) hela gymnasiets ALLA mattekurser på två veckor, inklusive dugga.

I gymnasiet så lär du dig en förenklad, och ibland felaktig, världsbild.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Väldigt OT detta, men för mig som enbart läst Matte A på gymnasiet för typ 17-18 år sen så är denna tråden som grekiska.. jag förstår typ inte ett ord! 😂

Lycka till dock med matten och stay in school kids annars slutar ni som mig.. haha

Skickades från m.sweclockers.com

Nja... Det är 14 år sen jag gick ut gymnasiet med matte E avklarad. I höstas efter tretton år i verkligheten och med två småbarn i bagaget började jag läsa statistik på högskolan och av 40 pers i klassen är jag nog topp 5 i matten.
Linjär algebra är skitrolig om man lägger tid på den (enda rena matten vi läst ändå länge) och det är också skillnaden mot hur gymnasiematten fungerade på min tid. På högskolan har du en-tre föreläsningar i veckan som tar upp nya ämnen. Har du inte räknat dig till förståelse av de föregående ämnena då blir det snabbt jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Nja... Det är 14 år sen jag gick ut gymnasiet med matte E avklarad. I höstas efter tretton år i verkligheten och med två småbarn i bagaget började jag läsa statistik på högskolan och av 40 pers i klassen är jag nog topp 5 i matten.
Linjär algebra är skitrolig om man lägger tid på den (enda rena matten vi läst ändå länge) och det är också skillnaden mot hur gymnasiematten fungerade på min tid. På högskolan har du en-tre föreläsningar i veckan som tar upp nya ämnen. Har du inte räknat dig till förståelse av de föregående ämnena då blir det snabbt jobbigt.

På min tid läste man Matte A utspridd på 2 hela läsår... jag fick preciiiiiiis godkänt i den kursen med IG i ca 50% av uppgifterna/proven.. det säger lite om min nivå har även gjort högskoleprovet 2 ggr, 3 poäng på mattedelen första gången och 2 poäng på mattedelen andra gången

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Fulgano:

På min tid läste man Matte A utspridd på 2 hela läsår... jag fick preciiiiiiis godkänt i den kursen med IG i ca 50% av uppgifterna/proven..

Samma här! Nu har jag A i nästan alla mattekurser på civ.ing. KTH (datateknik). Man ska inte låta sig avskräckas av all akademisk tuppfäktning inom matte-ämnen. Varje enskilt koncept från gymnasiet upp till minst masternivå är något som vem som helst kan lära sig. Betar man av saker konsekvent och ser till att hålla koll på och pussla ihop samband från kurs till kurs så kommer det gå finfint. Handlar mest om att vara ihärdig och jobba sig igenom perioderna av förvirring / frustration (och dricka kopiösa mängder kaffe).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dddaaannnhhh:

Samma här! Nu har jag A i nästan alla mattekurser på civ.ing. KTH (datateknik). Man ska inte låta sig avskräckas av all akademisk tuppfäktning inom matte-ämnen. Varje enskilt koncept från gymnasiet upp till minst masternivå är något som vem som helst kan lära sig. Betar man av saker konsekvent och ser till att hålla koll på och pussla ihop samband från kurs till kurs så kommer det gå finfint. Handlar mest om att vara ihärdig och jobba sig igenom perioderna av förvirring / frustration (och dricka kopiösa mängder kaffe).

exakt, med lite vilja fixar man det mesta Måste dock fråga, har ni betyget A på KTH?

Permalänk
Medlem

@Semenra: Det går runt det där, 1-5 (på min tid), sedan IG-MVG, sedan F-A och så runt igen, att de aldrig kan bestämma sig

Tror att vissa har lätt för matte och vissa inte, beroende på om man främst använder höger eller vänster hjärnhalva. Jag har lätt för språk, musik m.m. men oerhört svårt för matte och liknande. Visst går det alltid att tvinga sig genom det i för sig.

Edit: Har inte gått på högskola/universitet så det kan ju vara annorlunda där...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Semenra: Det går runt det där, 1-5 (på min tid), sedan IG-MVG, sedan F-A och så runt igen, att de aldrig kan bestämma sig

Tror att vissa har lätt för matte och vissa inte, beroende på om man främst använder höger eller vänster hjärnhalva. Jag har lätt för språk, musik m.m. men oerhört svårt för matte och liknande. Visst går det alltid att tvinga sig genom det i för sig.

hm okej, vi på LTH har alltid haft 3-5, tror Chalmers kör samma.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att det som skiljde mest i min åsikt, utöver hastigheten, är att (iaf på KTH) så finns det nästan ingen hjälp att få. På gymnasiet har du alltid en lärare till hands som du kan fråga om du inte förstår, bolla med, diskutera matten för att få en viss förståelse. På KTH går det absolut inte. Att ställa massor med frågor på föreläsningarna är det ingen som gör, varför kommer du förstå själv. Efter varje föreläsning eller mellan föreläsningarna så har man sin chans att ställa ca en fråga till föreläsaren, och då är inte ens garanterat att denna kan svara på frågan, då föreläsarna inte är utbildade pedagoger. Den andra möjligheten att få hjälp är KTHs "räknestugor" där massor med studenter trängs för att få hjälp. Har man tur får man hjälp ca 2 gånger under dessa räknestugor.

TL:DR; På högskolan är det mycket mer upp till dig att ta reda på svaren på de saker du inte förstår. Hjälp är närmast obefintligt.

Med detta sagt så är det ju absolut inte omöjligt, man har ju faktiskt klarat samtliga mattekurser nu

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Semenra: Det går runt det där, 1-5 (på min tid), sedan IG-MVG, sedan F-A och så runt igen, att de aldrig kan bestämma sig

Tror att vissa har lätt för matte och vissa inte, beroende på om man främst använder höger eller vänster hjärnhalva. Jag har lätt för språk, musik m.m. men oerhört svårt för matte och liknande. Visst går det alltid att tvinga sig genom det i för sig.

Edit: Har inte gått på högskola/universitet så det kan ju vara annorlunda där...

Själv klarar jag språk och matte hyfsat men är lika musikalisk som ett blötdjur

Skrivet av Semenra:

hm okej, vi på LTH har alltid haft 3-5, tror Chalmers kör samma.

U345 på Chalmers på min tid (10 år sedan).

Skrivet av Mithras:

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att det som skiljde mest i min åsikt, utöver hastigheten, är att (iaf på KTH) så finns det nästan ingen hjälp att få. På gymnasiet har du alltid en lärare till hands som du kan fråga om du inte förstår, bolla med, diskutera matten för att få en viss förståelse. På KTH går det absolut inte. Att ställa massor med frågor på föreläsningarna är det ingen som gör, varför kommer du förstå själv. Efter varje föreläsning eller mellan föreläsningarna så har man sin chans att ställa ca en fråga till föreläsaren, och då är inte ens garanterat att denna kan svara på frågan, då föreläsarna inte är utbildade pedagoger. Den andra möjligheten att få hjälp är KTHs "räknestugor" där massor med studenter trängs för att få hjälp. Har man tur får man hjälp ca 2 gånger under dessa räknestugor.

TL:DR; På högskolan är det mycket mer upp till dig att ta reda på svaren på de saker du inte förstår. Hjälp är närmast obefintligt.

Med detta sagt så är det ju absolut inte omöjligt, man har ju faktiskt klarat samtliga mattekurser nu

Då skiljer det mycket mellan högskolorna för på Chalmers var det sällan några problem att få hjälp. Visst fanns det föreläsare som var lika pedagogiska som tegelstenar men åas fanns det de räknestugeledare som var riktigt bra. Fattade man inte på föreläsningen fick man en repetition på övningstimmen och möjlighet att ställa frågor. Till en början var det alltid fullt på övningarna men ju längre tiden gick, desto lugnare blev det. Det flesta föreläsare hade också frågestunder på sina kontor dit man kunde gå för att fråga.

Det är dock precis som du skriver en stor skillnad i tid/elev mellan gymnasiet och högskolan, man får ta mer ansvar själv för sitt lärande på högskolan. Det blev många sena kvällar på skolan inför tentorna men oftast gick det vägen, mycket tack vare att man hjälpte varandra.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Av egen erfarenhet kan jag ju säga att det som skiljde mest i min åsikt, utöver hastigheten, är att (iaf på KTH) så finns det nästan ingen hjälp att få. På gymnasiet har du alltid en lärare till hands som du kan fråga om du inte förstår, bolla med, diskutera matten för att få en viss förståelse. På KTH går det absolut inte. Att ställa massor med frågor på föreläsningarna är det ingen som gör, varför kommer du förstå själv. Efter varje föreläsning eller mellan föreläsningarna så har man sin chans att ställa ca en fråga till föreläsaren, och då är inte ens garanterat att denna kan svara på frågan, då föreläsarna inte är utbildade pedagoger. Den andra möjligheten att få hjälp är KTHs "räknestugor" där massor med studenter trängs för att få hjälp. Har man tur får man hjälp ca 2 gånger under dessa räknestugor.

TL:DR; På högskolan är det mycket mer upp till dig att ta reda på svaren på de saker du inte förstår. Hjälp är närmast obefintligt.

Med detta sagt så är det ju absolut inte omöjligt, man har ju faktiskt klarat samtliga mattekurser nu

hm, även om det inte frågas lika mycket på lektionerna vet jag inte riktigt om jag kan hålla med helt. På räkneövningarna(var ungefär en per lektion) så satt man i grupper på 20-25 pers och hade med 1-2 handledare som hjälpte. Visst, man fick ju inte hjälp direkt, men grupperna var ju inte större än en normal gymnasieklass så man var ju inte helt lämnad att klara sig själv. Sen finns ju dessutom youtube nuförtiden där lärarna lagt upp genomgångar av varje grej

edit: Detta är då på LTH men tror inte KTH kan skilja så mycket?

Permalänk
Medlem

En väldigt stor skillnad mellan gymnasie och högskola är att merpartern av matte-föreläsningarna inte är obligatoriska. Jag har själv svårt att förstå matte när någon annan pratar och man bara antecknar, förstår mycket bättre när man sitter själv och räknar eller med några plugg-kompisar. Något som jag därför skulle ha gjort var att gå på färre föreläsningar men sitta mer och räkna själv med gamla tentor och exempel och sådant. I slutändan är det tentaresultatet som räknas.

Annars som andra sagt:

1) Man bör kunna grunderna från gymnasiet som ett rinnande vatten
2) Mycket högre tempo
3) Ofta större problem som tar längre tid att lösa
4) Lösningar kräver ofta att man kan flera olika "tricks" och förstår att de ska användas (laplace t.ex.)
5) Räkna med att det är ett heltidsjobb såvida du inte är matte geni
6) Skaffa bra pluggkompisar som kan hjälpa lösa svåra problem

Det är många som hoppar av de tekniska programmen inom första året (ca 20% på kth tror jag) och mycket är nog p.g.a. matten. Men det är viktigt att säga att civilingenjörsutbildningen är väldigt bred och man behöver absolut inte jobba med matte när man är klar om man inte vill. Själv har jag nog inte löst en enda andragradsekvation sedan jag tog ut min examen för ca 10 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

hm, även om det inte frågas lika mycket på lektionerna vet jag inte riktigt om jag kan hålla med helt. På räkneövningarna(var ungefär en per lektion) så satt man i grupper på 20-25 pers och hade med 1-2 handledare som hjälpte. Visst, man fick ju inte hjälp direkt, men grupperna var ju inte större än en normal gymnasieklass så man var ju inte helt lämnad att klara sig själv. Sen finns ju dessutom youtube nuförtiden där lärarna lagt upp genomgångar av varje grej

edit: Detta är då på LTH men tror inte KTH kan skilja så mycket?

Räkneövningar på LTH skiljer sig kraftigt från KTH. Det kan jag bekräfta då jag läst på båda ställena räkneövningarna på LTH var Guldvärda. Räkneövningar på KTH består istället av en kurs-assistent som räknar räkne-exempel på tavlan i två timmar. Vissa kanske drar nytta av det, men det var helt värdelöst för mig. Mitt pluggande på KTH bestod mest av egen plugg framför Khan/Youtube.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Själv klarar jag språk och matte hyfsat men är lika musikalisk som ett blötdjur

U345 på Chalmers på min tid (10 år sedan).

Då skiljer det mycket mellan högskolorna för på Chalmers var det sällan några problem att få hjälp. Visst fanns det föreläsare som var lika pedagogiska som tegelstenar men åas fanns det de räknestugeledare som var riktigt bra. Fattade man inte på föreläsningen fick man en repetition på övningstimmen och möjlighet att ställa frågor. Till en början var det alltid fullt på övningarna men ju längre tiden gick, desto lugnare blev det. Det flesta föreläsare hade också frågestunder på sina kontor dit man kunde gå för att fråga.

Det är dock precis som du skriver en stor skillnad i tid/elev mellan gymnasiet och högskolan, man får ta mer ansvar själv för sitt lärande på högskolan. Det blev många sena kvällar på skolan inför tentorna men oftast gick det vägen, mycket tack vare att man hjälpte varandra.

Ja, KTH är väl kanske ökänt för hur dåliga de är när det gäller att lära sina studenter. Övningstimmarna på KTH består av att sitta och titta på en kurs-assistent som räknar tal i två timmar på tavlan.

Klassiska "övningstimmar" där man själv sitter och räknar tal och räcker upp handen/skriver upp sig på tavlan om man behöver hjälp fanns inte på schemat (bokstavligen) för oss. Som jag skrev så fanns/finns det endast räknestugor som är 3 timmar långa och som gäller alla mattekurser på KTH, det var alltså smockfullt i princip varenda dag och man skulle vara glad om man fick hjälp mer än en gång.

Ja, största skillnaden är ju väl just att ansvaret ligger hos individen. Som du säger, har suttit många veckor 10-19 i skolan och råpluggat i två veckor i sträck och visst gick det till slut, även om man inte alltid fick ett A eller B.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

@Semenra: Det går runt det där, 1-5 (på min tid), sedan IG-MVG, sedan F-A och så runt igen, att de aldrig kan bestämma sig

Tror att vissa har lätt för matte och vissa inte, beroende på om man främst använder höger eller vänster hjärnhalva. Jag har lätt för språk, musik m.m. men oerhört svårt för matte och liknande. Visst går det alltid att tvinga sig genom det i för sig.

Edit: Har inte gått på högskola/universitet så det kan ju vara annorlunda där...

Seglivad myt det där med hjärnhalvorna ... https://www.oecd.org/edu/ceri/neuromyth6.htm

Visst har vissa lätt för vissa saker och svårt för andra, men det har inget med "dominanta hjärnhalvor" att göra. I de allra flesta fall handlar det om intresse. Saknar man intresse (för att ens föräldrar/syskon/vänner i unga år tutat i en att <insert whatever field here> är svårt/onödigt/ointressant) så är det svårt att låta sig övertygas om motsatsen.

När man kommer upp på högskolenivå spelar begåvning ytterst liten positiv roll. Jag skulle snarare säga att hög begåvning snarare har en negativ konsekvens: brist på studievana. Har man kunnat glida genom grundskolan och gymnasiet utan att behöva plugga utanför klassrummet, då är det ofta man finner sig på högskolan utan att ha med sig den vanan och utan att ha lärt sig hur man tar till sig studiematerialets innehåll.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Seglivad myt det där med hjärnhalvorna ... https://www.oecd.org/edu/ceri/neuromyth6.htm

Visst har vissa lätt för vissa saker och svårt för andra, men det har inget med "dominanta hjärnhalvor" att göra. I de allra flesta fall handlar det om intresse. Saknar man intresse (för att ens föräldrar/syskon/vänner i unga år tutat i en att <insert whatever field here> är svårt/onödigt/ointressant) så är det svårt att låta sig övertygas om motsatsen.

När man kommer upp på högskolenivå spelar begåvning ytterst liten positiv roll. Jag skulle snarare säga att hög begåvning snarare har en negativ konsekvens: brist på studievana. Har man kunnat glida genom grundskolan och gymnasiet utan att behöva plugga utanför klassrummet, då är det ofta man finner sig på högskolan utan att ha med sig den vanan och utan att ha lärt sig hur man tar till sig studiematerialets innehåll.

Ok, intressant. Faktum kvarstår dock att vissa är bättre på det ena och vissa på det andra.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av Semenra:

exakt, med lite vilja fixar man det mesta Måste dock fråga, har ni betyget A på KTH?

Eller hur? Viktig insikt. Ja, A - F (Fx för komplettering), P/F för uppgifter utan betygsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Ja, KTH är väl kanske ökänt för hur dåliga de är när det gäller att lära sina studenter. Övningstimmarna på KTH består av att sitta och titta på en kurs-assistent som räknar tal i två timmar på tavlan.

Klassiska "övningstimmar" där man själv sitter och räknar tal och räcker upp handen/skriver upp sig på tavlan om man behöver hjälp fanns inte på schemat (bokstavligen) för oss. Som jag skrev så fanns/finns det endast räknestugor som är 3 timmar långa och som gäller alla mattekurser på KTH, det var alltså smockfullt i princip varenda dag och man skulle vara glad om man fick hjälp mer än en gång.

Ja, största skillnaden är ju väl just att ansvaret ligger hos individen. Som du säger, har suttit många veckor 10-19 i skolan och råpluggat i två veckor i sträck och visst gick det till slut, även om man inte alltid fick ett A eller B.

Är det överlag så att studenterna gillar räknestugorna framför tutorials där en övningsledare går igenom tal på svarta tavlan? Jag undervisar just nu kvantmekanik i Hamburg och där är systemet att studenterna själva löser problem. Själv tycker jag det systemet är helt värdelöst och på min tid föredrog jag helt klart att ha nån som räknar på svarta tavlan. Vore kul att veta hur många (på en höft) som tänker som du.

Intressant kommentar.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidnus:

Är det överlag så att studenterna gillar räknestugorna framför tutorials där en övningsledare går igenom tal på svarta tavlan? Jag undervisar just nu kvantmekanik i Hamburg och där är systemet att studenterna själva löser problem. Själv tycker jag det systemet är helt värdelöst och på min tid föredrog jag helt klart att ha nån som räknar på svarta tavlan. Vore kul att veta hur många (på en höft) som tänker som du.

Intressant kommentar.

I mina ögon är det ju ganska självklart att matematik lärs bäst när man själv räknar. Att titta på när någon annan räknar matematik lär jag mig absolut inget av. Vissa av mina medstudenter har utnyttjat detta genom att skriva ner hur man löser uppgiften och sedan använda det som facit när de själva räknar uppgiften, men i slutändan handlar det ändå om att själv räkna uppgifterna.

Det systemet du har just nu, där eleverna själva löser problem, är det bästa i mina, och hittills alla jag känners, ögon. Sedan är det klart att det är bra att blanda det med tutorials som visar hur man gör. Det absolut bästa är dock samma stil som på gymnasiet; med 45 minuters tutorial / genomgång och sedan får man själv räkna vidare.

Men för att svara på frågan; Ja. Både på KTH och LTH så ses det som bättre med räknestugor än med rena tutorials.

Sedan vet jag ju inte hur det är på din nivå, kvantmekanik är ju flera, flera steg ovanför envariabels och flervariabelsanalys. Så det som gäller på grundnivå på KTH/LTH kanske inte gäller hos dig?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

I gymnasiet grundar man. På universitet och högskolor breddar och fördjupar man. Tidsmässigt följer den även jakten på den perfekta groggen.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att "verktygen" som man får i mattekurserna på högskolans tekniska utbildningar ganska omgående utnyttjas i ämneskurserna och man tillämpar matematiken på ett helt annat sätt än på gymnasiet, man lär sig att tillämpa matten för att lösa problem vilket kräver en helt annan förståelse för vad man gör.

Nu är jag, förvisso, kemiingenjör och har kommit relativt "lindrigt" undan under min ingenjörsutbildning men flervariabelanalys och fouriertransform har varit oumbärligt både under utbildningen och senare i arbetslivet för min del...

I övrigt kan jag bara instämma i kören här ovan.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)