Permalänk
Medlem

Stabilare nätverk sökes!

Hej!

Under en lång tid har vi som högst kunnat ha 8 Mbit/s bredband (ADSL) och nu i veckan fick vi äntligen fiber!

Jag har då lite funderingar på hur vi kan få ett mer stabilt nätverk där vi bor i. (tvåplansvilla ca 140 m²) Snabbare har vi ju redan fått, ligger på 30/10 nu men tror vi kommer gå upp till 100/10. (borde väl räcka om jag har förstått det rätt, har ingen webbsida/ laddar aldrig upp stora filer)

Med mer stabilt menar jag bättre Wifi i huset samt att våra apparater tappar nätverk om det är för många på samtidigt (familj på fem pers med minst 2 saker var)

Exempel: Min dator kan inte gå ut på internet när jag slår på mitt Playstation som står bredvid.

Jag gissar på att vi behöver köpa ny router mm, har dock ingen aning om vad som är bra.

// En nätverks okunnig människa

Permalänk
Medlem

känner igen det där med wi-fi... vi är dock bara två vuxna i vårat hus, men 2bärbara 2paddor 2telefoner 1xbox osv... löste det med att sätta dubbla routrar sen fick frugan koppla upp sig mot den då hon ändå inte behöver komma åt lokala nätverket, skulle väl fungera att dra en kabel mellan routrarna har jag förstått men som sagt hon behöver inte komma åt våran nas & rack

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Yay för fiber!

Router vid nätverket (där nätverket "kommer in" i huset, vanligtvis placerat vid modemet eller fiberswitchen), switch vid din plats (en 5 portars gigswitch finns att köpa på typ dustin för 199 kr) och en AP (accesspunkt, används för att skicka vidare signalen) på övervåningen. Se till att alla enheter (router och AP samt datorer, mobiler, konsoler etc) fungerar med varandra (att de har samma 802.11 standard (a/b/g/n/ac etc)) och att de fungerar i samma frekvens (2.4 GHz och 5 GHz där den tidigare är den vanligaste som nästan alla enheter jobbar i nuförtiden och den senare är lite starkare som är relativt ensam på sin frekvens, därav mindre störningar). Köp också Cat6 kablar för överföringen eller minst cat5e.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar.

Jag precis äntligen fiber!!!

okej, då får jag lite att kolla up när jag kommer hem.

Men två routrar/ en router samt AP, en där nere (fiberswitchen är) en uppe. Cat6 kabel får första routen till routen/Ap uppe.

Det borde jag kunna fixa.

Tack igen för svaren

Permalänk
Medlem

Hade jag varit dig hade jag tagit en dedikerad router samt 2 APs.

Jag själv kör på en Ubiquiti EdgeRouter X och en Unifi AP AC PRO vilket ger grymt flyt i nätverket.

Kör du på två (eller fler) AP AC PRO finns det stöd för Zero-Handoff vilket betyder att enheterna ska kunna hoppa mellan dem utan att det anslutningen bryts.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Hade jag varit dig hade jag tagit en dedikerad router samt 2 APs.

Jag själv kör på en Ubiquiti EdgeRouter X och en Unifi AP AC PRO vilket ger grymt flyt i nätverket.

Kör du på två (eller fler) AP AC PRO finns det stöd för Zero-Handoff vilket betyder att enheterna ska kunna hoppa mellan dem utan att det anslutningen bryts.

Hm, vad menas med en dedikerad router. Och förlåt om det är något helt självklart är som sagt okunnig inom detta område 😔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erisplay:

Hm, vad menas med en dedikerad router. Och förlåt om det är något helt självklart är som sagt okunnig inom detta område 😔

Det jag menar med en dedikerad router är en som inte har wlan och massa annat lull-lull som vanliga konsument-routers har

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är nått du absolut inte vill ha i lanet så är det 2 konsumentroutrar, det dödar trafiken pga dubbla dhcp servrar och dubbel NAT, om routingfung´ktionerna inte går att stänga av så undvik det som pesten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Det jag menar med en dedikerad router är en som inte har wlan och massa annat lull-lull som vanliga konsument-routers har

Okej, ser man tydligt på en router ifall den är dedikerad eller ej?

Skrivet av mrqaffe:

Om det är nått du absolut inte vill ha i lanet så är det 2 konsumentroutrar, det dödar trafiken pga dubbla dhcp servrar och dubbel NAT, om routingfung´ktionerna inte går att stänga av så undvik det som pesten.

Om jag förstod dig rätt så är det AP's jag ska köra med och inte en extra router

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Hade jag varit dig hade jag tagit en dedikerad router samt 2 APs.

Jag själv kör på en Ubiquiti EdgeRouter X och en Unifi AP AC PRO vilket ger grymt flyt i nätverket.

Kör du på två (eller fler) AP AC PRO finns det stöd för Zero-Handoff vilket betyder att enheterna ska kunna hoppa mellan dem utan att det anslutningen bryts.

Vad jag vet stödjer inga av deras AC modeller ZHO. Finns en massa trådar om det på deras forum men ingen bra info.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erisplay:

Okej, ser man tydligt på en router ifall den är dedikerad eller ej?

Det är väll i princip att den inte har wlan/wifi bara.

Skrivet av suhrim:

Vad jag vet stödjer inga av deras AC modeller ZHO. Finns en massa trådar om det på deras forum men ingen bra info.

Ah okej. Hade bara för mig det eftersom jag hittade det i inställningarna. Läste runder lite och tydligen behövs inte ZHO direkt med moderna telefoner och så. Det är ju mest när man går mellan accesspunkterna man kan bli drabbad.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte hur många trådar det finns nu med den här frågan....

Dra riktiga nätverkskablar för böfvelen! Ett tvåplanshus behöver en router plus an AP på övervåningen, det bara är så.

Har man "tummen mitt i näven" eller "sov på slöjden" så får man anlita någon för jobbet.

Biltema har både sladdar och uttag billigt! (plus långborrar)

EDIT Bojkotta alla extenders och elnätslösningar! ("tummen mitt i näven" lösningar)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Jag vet inte hur många trådar det finns nu med den här frågan....

Dra riktiga nätverkskablar för böfvelen! Ett tvåplanshus behöver en router plus an AP på övervåningen, det bara är så.

Har man "tummen mitt i näven" eller "sov på slöjden" så får man anlita någon för jobbet.

Biltema har både sladdar och uttag billigt! (plus långborrar)

Haha, ja det är väl så det får bli.

Får söka genom nätet efter en bra router / AP detta borde jag dock klara själv

Tack alla för svaren, och ha en bra helg!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erisplay:

Haha, ja det är väl så det får bli.

Får söka genom nätet efter en bra router / AP detta borde jag dock klara själv

Jo lägg ner lite tid på att klura ut hur du kan dra en kabel, garderober är perfekta att dra igenom.

Sen borra inte i några ledningar...

http://www.biltema.se/sv/Kontor---Teknik/Dator-och-natverk/Na...

uttag som INTE kräver något Kroneverktyg

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimme...

Glöm inte en sockel om du ska ha det utanpåliggande.

Sen avdelningen AP finns det massvis med lösningar som min egen i sigen

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erisplay:

Med mer stabilt menar jag bättre Wifi i huset samt att våra apparater tappar nätverk om det är för många på samtidigt (familj på fem pers med minst 2 saker var)

Den bästa lösningen är som sagt att dra kabel och sedan koppla in kabeln i en access punkt som förmedlar ut trådlöst på olika ställen i huset. Det kräver förstås lite jobb om ni drar kabel på lister, efter tak, eller genom väggar, beroende på hur huset är.

Den finns förstås alternativ, som homeplug/powerline som skickar det via elnätet, trådlösa bryggor, repeater osv. Men de är generellt sett inte den bästa lösningen.