Köpa Macbook eller vanlig Laptop?

Permalänk
Medlem

Köpa Macbook eller vanlig Laptop?

Halloj! Är nere i Göteborg och jobbar, känner att det hade varit gött att ha en dator så man har något att göra efter arbetet, men har lite svårt att välja! Kommer att köpa en begagnad då den inte kommer användas allt för mycket ^^

Datorn kommer mest att användas för surfning, skrivning och dyl. Kommer nog slänga igång något spel, tex Tibia / Wow osv

Ge mig gärna lite tips & gärna en länk till en produkt på Blocket eller annan sida!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ta en vanlig om det ända ska vara en "slit och släng dator"...om du inte är sugen att prova macbook då förstås.

Vad har du för budget?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

I och med att du ska spela på den är det nog bättre att kolla på en "Vanlig" laptop då du troligtvis kommer få mer grafikprestanda i en sådan dator än vad en MB kan erbjuda i samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Det är väl max 2k jag vill lägga

Permalänk
Medlem

@Dumjaevl

Jag skulle nog tagit en Macbook för skrivande, surfning osv pga hur bra trackpaden är på dessa jämfört med pc laptops. Vet inte om du kommer att köra med egen mus eftersom du nämnde WoW, annars skulle jag tagit en PC laptop. Jag fick en Air när jag studerade på gymnasium och jag älskade den för skolarbete, körde Hearthstone på rasterna och det fungerade väl lite sådär.. Den blev riktigt varm och batteri tiden är inget att skryta om direkt.

Om jag vore dig, skulle jag nog luta åt en PC laptop om jag ska använda egen mus, annars skulle jag hittat en beggad macbook pro och lägga till extra pengar för det. Eftersom din budget är 2k är det nog PC som gäller, mer för pengarna.

//kommer ifrån en icke apple fanboy

Visa signatur

artstation: @anessabanovic
instagram: @anessabanovic_
twitter: @anessabanovic_
soundcloud: @anessabanovic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumjaevl:

Det är väl max 2k jag vill lägga

Röstade på macbook innan jag läste det här.

Glöm macbook med den budgeten.

Skulle nog säga köp en ipad istället, inte mycket till windows-maskin heller för 2k, ens begagnat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumjaevl:

Det är väl max 2k jag vill lägga

Tror inte ens du kan hitta en begagnad fungerande/inte allt för gammal Mac på den budgeten.
Så PC är det nog ända alternativet.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Röstade på macbook innan jag läste det här.

Glöm macbook med den budgeten.

Skulle nog säga köp en ipad istället, inte mycket till windows-maskin heller för 2k, ens begagnat.

lite svårt att lira WoW på dock, men de e det å andra sidan på en 2k laptop med

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

lite svårt att lira WoW på dock, men de e det å andra sidan på en 2k laptop med

Ja, precis.
Har inte jättekoll på vad man får för laptop på 2k, men svårt att tro att det är en trevlig upplevelse.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jodå, det är inte direkt någon max grafik ^^ Men nog duger en dator för 2k till att köra på lägsta grafik

Kolla gärna runt (Om någon har ork / tid) på blocket i gbg och se om det finns något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumjaevl:

Jodå, det är inte direkt någon max grafik ^^ Men nog duger en dator för 2k till att köra på lägsta grafik

Kolla gärna runt (Om någon har ork / tid) på blocket i gbg och se om det finns något

Blev nyfiken och kollade där.

https://www.blocket.se/goteborg/Acer_Aspire_5951G_67199253.ht...

Den har har någorlunda likvärdiga spec's som min MBP faktiskt och där funkar WoW dugligt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte verkar speciellt entusiastisk över ditt dataköp så rekommenderar jag en vanlig laptop.

Visa signatur

PS4 & Macbook Pro.

Utlandssvensk sedan många år. Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Köp en ipad. En bärbar för 2k är nästan helt säkert skräp.