Permalänk
Medlem

Skrivare för mönsterutskrifter

Hej!

Jag behöver hjälp med att hitta rätt skrivare! Den kommer framförallt att användas till utskrift av mönster för sömnad (dvs väldigt lite "utskrift" per sida), men antagligen också andra vanligare utskrifter.

Söker något prisvärt, med låga utskriftskostnader per sida. Den bör också vara så kompakt som möjligt och allra helst trådlös!

Har du några tips, så mottages de med stor glädje!

Uppdaterad information:

Färg är inte ett krav.

A4 räcker utmärkt, och vanligt skrivarpapper fungerar strålande för mönster. Tunt specialpapper används för att det tar mindre plats och kostar mindre.

Permalänk
Medlem

Färg?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av sodapop:

Den kommer framförallt att användas till utskrift av mönster för sömnad (dvs väldigt lite "utskrift" per sida)

Vore det praktiskt med större format (A3 och större)? Vilka utskriftsvolymer handlar det om? Tvåhundra sidor om året?

Citat:

men antagligen också andra vanligare utskrifter.

A4? Vilka volymer?

Jag hade nog i första hand funderat på totalkostnaden för utskrift (bläckpatroner som passerar bäst-föredatum, konsumentskrivare med kort livslängd, ...) och kikat på någon tjänst för utskrift av ritningar. Utskrifter i A2-format brukar kosta 30-50kr/styck.

Permalänk
Medlem

En A4-skrivare borde räcka - om man ordnar så att utskriften spänner över flera ark.
Skrivarpapper är inte vad man brukar använda för sömnad, så man vill nog kopiera ändå. Mönsterpapper brukar vara halvgenomskinliga och ha rutmönster vilket borde göra avritning rätt enkelt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vore det praktiskt med större format (A3 och större)? Vilka utskriftsvolymer handlar det om? Tvåhundra sidor om året?
A4? Vilka volymer?

Jag hade nog i första hand funderat på totalkostnaden för utskrift (bläckpatroner som passerar bäst-föredatum, konsumentskrivare med kort livslängd, ...) och kikat på någon tjänst för utskrift av ritningar. Utskrifter i A2-format brukar kosta 30-50kr/styck.

Skrivet av Findecanor:

En A4-skrivare borde räcka - om man ordnar så att utskriften spänner över flera ark.
Skrivarpapper är inte vad man brukar använda för sömnad, så man vill nog kopiera ändå. Mönsterpapper brukar vara halvgenomskinliga och ha rutmönster vilket borde göra avritning rätt enkelt.

Hej igen och tack för era svar så här långt!

Färg är inte ett krav.

A4 räcker utmärkt, och vanligt skrivarpapper fungerar strålande för mönster. Tunt specialpapper används för att det tar mindre plats och kostar mindre.

Permalänk
Medlem

Bläckskrivare kostar mycket mindre att införskaffa men en laserskrivare lär ge betydligt mycket billigare pris per utskrift. Det hela faller alltså på hur mycket du kommer skriva ut. Skriver du ut tillräckligt mycket så är laserskrivare mycket billigare i längden. Så här var det iaf några år sedan, jag vet inte om situationen har ändrats men tror inte det. Företag exempelvis kör nästan enbart laser då dem skriver ut väldigt mycket. Fördelen med monokrom laser är att den är betydligt mycket billigare än laser med stöd för färg att införskaffa. Fördelen med laser är även att dem kan ofta få högre kvalité, men givetvis beror det på modellen.

Har inga råd om specifika modeller.

EDIT: Glömde en viktig grej. Laser är även mycket snabbare på att skriva ut. Rejält mycket snabbare. Kvalités inställningar på bläck tenderar att tag evigheter.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.